Hoe besteed in mijn upgradebudget (gamesysteem)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-02 12:36
Ik zoek een?
Ik wil jullie vragen naar je mening over hoe ik het beste mijn upgrade kan uitvoeren om mijn systeem weer wat bij de tijd te krijgen. Ik heb het idee dat mijn huidige CPU (en mobo) de bottleneck aan het worden zijn.
Het plan is weer even (>2 jaar) tegenaan te kunnen met nieuwe games, op dit moment Overwatch, PUBG en Dark Souls 3.

Wat is je budget?
ca. €300 voor mobo+cpu(+extra RAM) beperkt rekbaar en ik ben bereid gebruikt te shoppen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Vanwege budget wil ik de upgrade zo waardevol maken als mogelijk is, dat betekend dus dat ik zoveel mogelijk van het huidige systeem wil behouden onder de voorwaarde dat niet binnen 1 jaar weer een nieuwe beperkende factor creëert.
Ik ben altijd enigsinds budget gamer geweest, ik hoef niet top of the bill en wil enkele jaren op een nieuwe upgrade voor kunnen borduren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming op 1080 75Hz, geen wensen om snel te upgraden naar hogere resolutie. Niet noemenswaardig wat downloaden/streamen naar mediaspeler en administratiewerkzaamheden.
Mijn zolderkamer wordt zomers warm ivm plat dak, ik heb gemerkt dat goede koeling een gewenste is.
Ondanks dat mijn huidige systeem is overgeklockt (via autotuner in de bios) heb ik de voorkeur geen complexere zaken dat dat aan de hand te halen voor de gewenste prestaties.

HUIDIGE SYSTEEM
CPU: I5 2500K @ 4,2 Ghz
KOELING: Corsair H60 Push-Pull
RAM: 8GB Corsair XMS3 1600C9
MoBO: ASRock Z68 Extreme3
GPU: NITRO+ Radeon RX470 8GB OC
SSD: Kingston SKC100 S3120G
PSU: CoolerMaster Realpower M850
Case: Lian Li PC-8N

TLDR: Best beschikbare LGA 1155 aanschaffen en eventueel wat ram bijprikken? of;
Nieuwe MOBO + CPU voor iets meer geld en daarna wat langer door kunnen?

Ik kijk uit naar uw suggesties _/-\o_ O+

Alle reacties

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Dat systeem is best wel netjes in balans eigenlijk. Probleem is dat een echte upgrade je al snel richting een current gen i5 gaat kijken, en dan zit je aan mobo / cpu / geheugen waarvoor je gewoon te weinig budget stelt. 16 GB DDR3 ervan maken is ook zo knullig op dit moment.

Dan kom je dus tegen een muur of op V&A uit, waar je zou kunnen spieken of je een 4770K/4790K setje zou kunnen scoren voor dat geld. Beste wat je DDR3 kan hergebruiken, mooie basis voor een RX 470 of de eerstvolgende upgrade daarvan, en met 300 euro kom je dan denk ik een heel eind.

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05-2025
Waar loop je nu tegen aan? Je huidige pc moet met gemak de huidige games op high draaien. 1080p

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 08:16

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb gisteren zelf ook een topic geopend over een upgrade ivm pubg, en daar kwam naar voren dat het spel nogal een memory sink is. Na monitoren bleek dat mn 8gb inderdaad volledig gebruikt werd. Ik denk dat je videokaart het redelijk trekt, dus ik zou een ramupgrade aanraden.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Verwijderd

Hoe oud is die voeding en wat is het volledige typenummer?

• GabberPiet
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:03:
Hoe oud is die voeding en wat is het volledige typenummer?
De voeding is zeker 6 jaar oud, typenummer zal ik vanavond even nakijken. Bekende problemen met deze voeding?
Strokjer2 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:36:
Waar loop je nu tegen aan? Je huidige pc moet met gemak de huidige games op high draaien. 1080p
Ik draai alles op high in Overwatch maar als het erg druk wordt op het scherm gaat het soms stotteren en kakt de fps in.

PUBG is verre van geoptimaliseerd natuurlijk maar draait op low 40 fps. Wanneer het druk wordt op het beeld kakt het in naar 25 en gaat schokkerig lopen.

Ik zie dan in de task manager dan de CPU piekt en het geheugen nog op ca 60% pruttelt.

Mijn systeem draait trouwens nog wel op win7 64bit, waarvan ik me nu bedenk dat dat eigenlijk ook wel een fossiel is, of dit een dermate grote invloed op performance heeft weet ik niet.
Draai regelmatig anti malware en virus en voor zover ik kan zien ook geen "slapende" programmas op de achtergrond.

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05-2025
Vaak heb je via Groupon w10 home voor 20 euro.
Verder zou ik je alleen extra geheugen aanraden en je processor misschien van een nieuwe cooler voorzien. Een paar hertz terugclocken want Thermaal throtle kan ook de boosdoener zijn.

Als het dan nog tegen zit, gewoon een complete swap.

Maar dat gaat jouw budget nu niet redden, want komt ook een nieuwe psu bij is altijd een aanrader. En dan heb je opeens ook de ddr4.

• GabberPiet
Budget is ook zeker rekbaar wanneer dat betekend dat ik voor een langere periode klaar ben.

Mijn systeem dateert uit 2012 en was een build van €800, recent is daar alleen de videokaart bij gekomen omdat ik tot voor kort nog op een 6950 dc2 draaide.

Bedankt voor de tips, ik ga zeker even naar W10 en de temperaturen kijken en indien nodig wat terugclocken.

Verwijderd

GabberPiet schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:39:
[...]

De voeding is zeker 6 jaar oud, typenummer zal ik vanavond even nakijken. Bekende problemen met deze voeding?
Dat zou kunnen, al gezien welke het is? Als je ook nog kan vinden hoe lang je hem hebt zou dat ook handig zijn.
Pagina: 1