Telfort VDSL2 - Zyxel P-2812HNU-F1 bridge mode

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 23:40
Sinds kort ben ik bezig om de internetverbinding van mijn ouders in bridge te zetten (nu ze lekker op vakantie zijn kan het).
Ik loop helaas tegen een rare probleem.
Zij hebben normaal een EB v10 waar internet/tv/bellen gewoon goed mee werkt.

Nieuwe situatie is als volgt:

ISRA

Zyxel p-2812hnu-f1(bridgemode)

Sophos XG WAN op poort 1 ---- TV op poort 4

Bellen komt later op een sip ATA kastje achter de sophos

TV lijkt goed te werken maar ondanks dat sophos via dhcp de juiste ip krijgt gaat het internetten heel traag.
Een ping naar 8.8.8.8 geeft af en toe time-outs en vaak een response van een seconde of hoger.

Sophos XG versie is SFOS 16.05.6 MR-6
Heb de MTU al op 1492 gehad maar heeft niet geholpen.
Alle extra services op de sophos uitgezet daar ligt het ook niet aan.
Als ik alles weer terugzet op de EB v10 werkt alles weer perfect.

Zie ik hier iets over het hoofd of gaat dit gewoon niet werken ?
Ik heb al meerdere fora doorgespit op tweakers en andere sites, heb dus al zoveel geprobeerd dat ik het allemaal niet meer helder heb :N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
Meestal is de standaard MTU Waarde 1500.

Heb je ook opties met Full and Half Duplex? Wanneer de Zyxel bijv. op full staat en De Sophos op half kan dat rare dingen opleveren.

Doet de Sophos ook iets van Package inspection? Dat kan namelijk ook voor traagheid zorgen en de Troughput drastisch verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
In plaats van heel hard proberen iets in bridge mode te zetten kan je beter gewoon de EB v10 gebruiken i.c.m. MAC-based DMZ, tenzij de EB v10 die je hebt nog slechtere software dan die van KPN heeft.

Voordeel van EB v10 DMZ is dat je de VoIP en TV streams los van je netwerk kan gebruiken. Zet WiFi op het modem uit en hang alles voor 'internet' achter je sophos. Hoewel je dan technisch dubbel-NAT hebt maakt dat in dit geval niet uit om dat alles op je 2e NAT binnen komt. Je hoeft niet dubbel te forwarden en VPN enz. werkt prima. Het enige nadeel is dat je beperkt bent op de ondersteunde protocollen. Zo zal GRE bijvoorbeeld niet perse lekker werken als je meer dan 1 sessie wil doen. IP (UDP/TCP) werken uiteraard prima.

Als je *echt* wil bridgen, vergeet de CPE's, VoIP en TV dan maar vast, want dat ga je niet kunnen bereiken met de apparatuur die je nu hebt. Je hebt een VDSL2 + Bonding modem nodig (Vigor 130 bijv.), en een managed switch of een gateway met tenminste 4 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
@remco91 Ja de full/half duplex settings heb ik ook al geprobeerd.

@johnkeates Heb ik de modem momenteel niet in echt bridge mode staan ? En gaat een Vigor zoals je aangeeft dan ook zeker werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor zo ver ik weet heeft die p-2812hnu-f1 geen 'echte' bridge mode maar is het 1:1 NAT. Qua MTU zou het dus niet uit moeten maken. Stel dat de software nu anders is, en je wel een echte PPPoE sessie kan opzetten via de p-2812hnu-f1 (en dus meer 'echte' bridge mode), dan kan het zijn dat je probleem op L2 niveau zit. Kijk of je ergens ethernet transmission stats kan zien, het zou zomaar kunnen zijn dat een van de twee apparaten frames weggooit.

Qua Vigor vs. EB v10 maakt het eigenlijk geen zak uit wat je gebruikt, het blijft een VDSL2 consumenten lijn, en zelfs als je op ATM/PTM niveau een 'eigen' verbinding op kan zetten krijg je nog geen schone WAN link. Ik zou eerder gewoon de EB v10 met DMZ gebruiken dan moeite doen in een gegarandeerd onstabiele verbinding met 100% eigen apparatuur.

Met glasvezel zou het de moeite nog wel waard kunnen zijn om dat de backbone ook anders is, maar dat is hier dus niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
Zal dubbele NAT ook gaan testen, heb aan het "bridge" verhaal al te veel tijd gespendeerd. Misschien toch maar voor de simpele oplossing kiezen. I.i.g bedankt.
Pagina: 1