Garage uitrijden band lek!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keversloper
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 22:45
Ik zit met een vraag/advies.

Vorige week ben ik voor een storing naar de garage gereden die in mijn auto zat om hem uit te lezen.

Vervolgens rijd ik de garage uit en bleek er een schroef in mijn voorband te zitten die afkomstig was van de garage.

Ik ben direct omgekeerd en vertelde wat het probleem was. De monteur in kwestie begon direct met de schroef te verwijderen en deed als oplossing een prop erin. Ook vertelde hij dat de schroef inderdaad uit zijn garage kwam.

Nu is het alleen zo, dat ik volgende week naar Italië vertrek met de auto en ik er niet gerust op ben aangezien ik veel ga rijden en in Duitsland toch veelal boven de 160 zal rijden.

De voorbanden wilde ik voor de winter laten vernieuwen, omdat ze niet helemaal nieuw meer zijn, maar deze zomer konden ze zeker nog wel mee.

Wat is jullie advies aangezien het in de garage is gebeurd en ik er niet voor gekozen heb om mijn band daar lek te laten rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woess
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:53
Afhankelijk van de grootte van de schroef en de plek van de schade, kan je de band laten herstellen met een 'parapluutje' erin. Dat is stevig genoeg, ook boven 160km p.u. Band moet wel van de velg en even opnieuw balanceren.

Een prop erin is een tussen-/noodoplossing.

Parapluutje

Afbeeldingslocatie: http://www.wielmontageshop.nl/contents/media/prp.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door woess op 25-07-2017 15:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Denk dat er niet veel te adviseren valt.. band is lek gegaan en je hebt de garage verantwoordelijk gesteld. Deze heeft dit geaccepteerd en opgelost.. prop is niets mis mee.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je twijfels had over de prop had je dat ter plekke moeten aankaarten voor de reparatie ipv nu een week later.

Overigens is het niet de bedoeling dat je 'beter' wordt van een reparatie of schadeherstel dan voordat de schade optrad. Een nieuwe band zou dit dus wel zijn en dan had je bijv een bijdrage moeten leveren in de kosten van de nieuwe band (+ dan de andere voorband zelf vervangen omdat die geen onderdeel was van de schade maar wel mee moeten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:11
Niets mis met een prop. Bij mijn vorige auto was ook de bank lek door een schroef. Prop er in en nog jaren met die band doorgereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:32
Een prop is prima, mits het lek in het loopvlak zit en niet in de wang (maar dan zal de garagehouder ook niet (kunnen) repareren).
M’n ouders hebben een keer een voorband lek gehad, prop erin en gaan. Heeft zo’n 30.000km probleemloos in de band gezeten. Ik ben ook nog een keer met die auto op vakantie geweest en 150-160 over de Autobahn heeft geen problemen opgeleverd :P

En als het je toch niet lekker zit heb je nog 2 opties:

- Rustiger rijden dan 160.
- Alsnog een nieuwe band laten monteren op eigen kosten.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Een prop is toch niet meer toegestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:22:
Wie zegt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:22:
Jawel maar alleen in het loopvlak. Inderdaad niet als het lek aan de wangen of de eerste "buitenring" van loopvlak naar wang is.

@Keversloper Ik heb gewoon 230+ gereden met een prop in mijn Conti Premium 6 band; geen greintje last van gehad en dat was alweer 9 maanden geleden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 09:35
Ik denk niet dat ze er een prop in hebben geschoten maar gewoon zo'n parapluutje.
Prop doen ze niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 19:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

xares schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:25:
Ik denk niet dat ze er een prop in hebben geschoten maar gewoon zo'n parapluutje.
Prop doen ze niet meer.
Zomer 2015 heeft de Wegenwacht nog een prop in een band gedrukt voor mij.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Prop doen ze niet meer.
In de volksmond heet het nog een prop.. maar inderdaad, band moet tegenwoordig wel van de velg af voor interne controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 12:00

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Prop voor een auto heb ik altijd begrepen is prima, voor eenmotorband minder daar hij dan al gauw richting de zijkant zit (zeker bij sportmotoren). Zelf ook jaren met een prop in mijn autoband gereden (schroef in band, ding was net 2 weken oud !). Nooit problemen gehad, ook niet langzaam leeglopen en echt ook op hoge snelheden mee gereden.

Grootste probleem is vaak dat mensen te lang met een lekke band doorrijden en dan de band beschadigen, dan kun je hem idd beter vervangen. Daar is geen redden meer aan en het is gewoon niet veilig als het karkas beschadigd is.

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:44
Als je reserverband nog nieuw is wissel je daar toch mee voor de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Frijns.Net schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:37:
Moet je wel een reserveband hebben, die hebben veel auto's tegenwoordig niet meer.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 13:50

ThunderNet

Flits!

Freee!! schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:38:
[...]

Moet je wel een reserveband hebben, die hebben veel auto's tegenwoordig niet meer.
Daarnaast is een reserveband vaak niet geschikt als vervanging. Verschil in blootstelling aan de elementen, verschil slijtage (en eventueel zelfs profiel, wat verboden is) tussen links en rechts.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:44
Freee!! schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:38:
[...]

Uiteraard al is het soms nog wel als optie beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Sander schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:06:

Overigens is het niet de bedoeling dat je 'beter' wordt van een reparatie of schadeherstel dan voordat de schade optrad. Een nieuwe band zou dit dus wel zijn en dan had je bijv een bijdrage moeten leveren in de kosten van de nieuwe band (+ dan de andere voorband zelf vervangen omdat die geen onderdeel was van de schade maar wel mee moeten)
Ik herinner me dat er een paar maanden terug hier een flinke discussie over was in een topic. Uitkomst weet ik helaas niet meer, en ben er zelf ook niet zo in thuis. Heb je misschien een bron dat in dit geval een noodoplossing toegestaan is, omdat het anders een nieuwe band kost? Immers heeft TS nu misschien een slechtere situatie, wat ook niet zou mogen vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51
rikpro schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:41:
[...]

Ik herinner me dat er een paar maanden terug hier een flinke discussie over was in een topic. Uitkomst weet ik helaas niet meer, en ben er zelf ook niet zo in thuis. Heb je misschien een bron dat in dit geval een noodoplossing toegestaan is, omdat het anders een nieuwe band kost? Immers heeft TS nu misschien een slechtere situatie, wat ook niet zou mogen vziw.
De reparatie is een prima oplossing. Een andere oplossing was geweest een nieuwe band inclusief montage, min kosten van de prop inclusief montage. Die laatste optie is vervallen, omdat de TS al de eerste optie heeft geaccepteerd.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 19:46
rikpro schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:41:
[...]

En waarom zou dat niet mogen?

Als ik een deuk in je nieuwe auto rijdt krijg je toch ook geen nieuwe auto? Dan mag je hem laten spuiten en dan krijg je een ex-schadeauto terug. Word je ook minder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10-2024
Prop doen ze niet meer.
Bij mij 3 weken geleden nog. Werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
RedHat schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:47:
[...]

En waarom zou dat niet mogen?

Als ik een deuk in je nieuwe auto rijdt krijg je toch ook geen nieuwe auto? Dan mag je hem laten spuiten en dan krijg je een ex-schadeauto terug. Word je ook minder van.
Maar dan is de deuk er wel uit, zonder risico dat die er opnieuw in komt doordat deze alleen maar opnieuw is gespoten. Het is niet helemaal duidelijk wat er nu precies in de band van TS zit, maar als de band hierdoor zwakker is heeft TS dus een kans dat hij hierdoor alsnog voor het probleem zal moeten betalen zodra de band het hierdoor begeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

rikpro schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:50:
[...]
Maar dan is de deuk er wel uit, zonder risico dat die er opnieuw in komt doordat deze alleen maar opnieuw is gespoten. Het is niet helemaal duidelijk wat er nu precies in de band van TS zit, maar als de band hierdoor zwakker is heeft TS dus een kans dat hij hierdoor alsnog voor het probleem zal moeten betalen zodra de band het hierdoor begeeft.
Zoals hierboven al een aantal keren aangegeven: zo'n prop is totaal geen probleem, ik ben ermee naar Praag heen en weer gereden (vanaf Rotterdam).

Het grootste probleem dat ik toen gehad heb (op de terugreis), was dat ik terecht werd gewezen door mijn vrouw omdat ik een beetje hard reed (167 op de GPS). Toen ik haar een uurtje later erop wees dat zij een beetje hard reed (172 op de GPS), waren de rapen goed gaar ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Freee!! op 25-07-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 14:38
Een prop in het loopvlak is helemaal niks mis mee. Kun je de hele levensduur van de band mee rijden, in welke situatie dan ook. Gebeurd echt niks mee.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:01
Zolang de prop/paraplu in het loopvlak van de band zit is er geen enkel probleem, als deze degelijk geplaatst is de band net zo sterk als voorheen. De prop/paraplu mag alleen niet in de wang van de band zitten.

Toen ik op school nog autotechniek deed heb ik er ook zat geplaatst (leraar boorde dan ff een gat in een oude band om op te oefenen :P ), band moet van de velg af en na montage wel weer even balanceren uiteraard. Niks aan het handje
Frijns.Net schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:37:
Ik heb ook een volwaardig reservewiel achter in de auto liggen, die heb ik er pas nog uitgehaald om op druk te brengen (je weet maar nooit), is een 195/65/16 ofzo, terwijl de banden op de auto 205/50/17 zijn. De omtrek is wel hetzelfde en je zou denken dat het gewoon een volwaardige band is, maar er stond duidelijk op dat ik er niet harder mee mocht dan 80 en niet verder dan 150km.

[ Voor 77% gewijzigd door FastFred op 25-07-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:01
whoops, dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door FastFred op 25-07-2017 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-05 10:49

Estoque

Turbobrick Owner

Topic kan wel dicht nu.

Samenvatting:
Prop en Paraplu mag beide in het loopvlak van de band
Je hoeft je nergens druk over te maken, gaat allemaal goed.

Opgelost.

Respect to the man in the icecream van!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Estoque schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:59:
Topic kan wel dicht nu.

Samenvatting:
Prop en Paraplu mag beide in het loopvlak van de band
Je hoeft je nergens druk over te maken, gaat allemaal goed.

Opgelost.
Nee dit is Tweakers, eerst nog 2 pagina's doorzeveren en allerlei hypothetische situaties bespreken :P

On-topic, ben t met je eens :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
Vorig jaar nog lek gereden met onze bedrijfswagen (net 200km oud :/ ) , toen hebben ze de band verwijderd en aan de binnenzijde een pad geplakt.
Net zoals je een fietsband plakt zeg maar.

Dit had ik dan nog nooit gezien, maar het werkt daar gaat het om

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

MaD_co schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:57:
Vorig jaar nog lek gereden met onze bedrijfswagen (net 200km oud :/ ) , toen hebben ze de band verwijderd en aan de binnenzijde een pad geplakt.
Net zoals je een fietsband plakt zeg maar.

Dit had ik dan nog nooit gezien, maar het werkt daar gaat het om
Dat willen ze idd nog wel doen met nieuwere banden :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

ThunderNet schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:40:
[...]

Daarnaast is een reserveband vaak niet geschikt als vervanging. Verschil in blootstelling aan de elementen, verschil slijtage (en eventueel zelfs profiel, wat verboden is) tussen links en rechts.
Hoe kom je erbij dat dit verboden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

5183 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:04:
[...]

Hoe kom je erbij dat dit verboden is?
De APK keuring stelt eisen aan de maat van de banden. Deze moeten geschikt zijn voor de auto en aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:16
Maat is iets anders als profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Erwin schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:14:
Maat is iets anders als profiel.
maar er staat gelijke banden, niet alleen gelijke maat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:16:
Al quote je nu je hele bron dan is het duidelijk dat ze enkel maat bedoelen:
De APK keuring stelt eisen aan de maat van de banden. Deze moeten geschikt zijn voor de auto en aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten. Met andere woorden, de APK keuringeisen zijn dat linksvoor en rechtsvoor van de auto, dezelfde maat band zit. Daarnaast mogen banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden. Verschillende wielen aan de vooras en achteras mag wel. Dit mag zowel een andere maat band zijn als een andere maat velg.
En al pak je er het officiële handboek erbij staat er in artikel 5.2.27 alleen in punt 8 iets over banden aan dezelfde as:
8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.
Zolang je maataanduiding hetzelfde is mag je op een as alles mixen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Het is wel aan te raden om eenzelfde profiel en slijtage te hebben op de as, rijdt een stuk fijner.
Maar hoeft dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:32
ThunderNet schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:16:
[...]

Ik moet de eerste keurmeester nog tegenkomen die een auto APK afkeur meldt omdat de banden op 1 as niet exact hetzelfde zijn.

Omtrek is een ander verhaal (afwijking kilometerteller), maar dat is ook een hele andere discussie. Daar gaat dit topic ook niet over. TS kan lekker op vakantie met zijn gepropte band :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
Ik heb mijn band laten proppen (ja, een echte) die niet in het loopvlak zat. Garagehouder stelde wel dat het mijn eigen risico is. Inmiddels dik 10.000km verder, inclusief 180+ gereden. Desondanks is het voor de langere ritten geen fijn gevoel om eerlijk te zijn. Ik zal dit jaar nieuwe banden eronder laten leggen, maar Kumho is niet bepaald goedkoop haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:07

Typhone

Who Dares Wins

Wat een gezever met die proppen. Ga gewoon naar een bandenboer laat het gaatje aan de binnenkant opzoeken, even opschuren, sticker erover heen (net als bij een fiets), uitharden, band terug erop en hij is als nieuw. De prop zit er dan nog maar die heeft geen functie meer behalve opvulling. En je kunt met een gerust hart doorrijden.

Sorry voor het verlengen van het topic ;).
Pagina: 1