anti-noise theorietje *oud*

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik ben zelf in het trotse bezit van een wbk38 die een takke herrie maakt, maar wel heerlijk goed koelt. Nou had ik dus het volgende idee:

Als je het geluid van de fan opneemt, en dit inverteert, dan zou het dit geluid dus op kunnen heffen. Is hier iets voor te makenen? dan zit ik tenminste voortaan in de stilte. ;)

* dawuss Let op! Dit topic is 3 jaar oud!

[ Voor 8% gewijzigd door dawuss op 16-03-2004 19:55 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zaterdag 07 juli 2001 18:03 schreef dawuss het volgende:
Ik ben zelf in het trotse bezit van een wbk38 die een takke herrie maakt, maar wel heerlijk goed koelt. Nou had ik dus het volgende idee:

Als je het geluid van de fan opneemt, en dit inverteert, dan zou het dit geluid dus op kunnen heffen. Is hier iets voor te makenen? dan zit ik tenminste voortaan in de stilte. ;)
jij bent zeker ook zoiemand die al vakantie heeft he, dan heb je meteen tijd teveel en ga je ontzettend raar denken
:)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
jij hebt me door ;)

micheljansen.org

Verwijderd

je kunt een faseomwisselaar maken, en die aansluiten op een mic, en op een luidspreker. deze neemt het geluid op, wisslt de fase 180 graden op z'n kop , en speelt het dan af, het verschil is.. ehh... duidelijk hoorbaar.. en ook weer niet, want je hoort dan ook bijna niks meer. gehe, je begrijpt me wel.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Theoretisch is het een goed idee, alleen zal het in de praktijk niet werken.

Het zou inderdaad een mooie oplossing zijn, maar helaas.. :)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
eeeeeeehm, heb geen electronica gestudeerd ofzo, maar kun je met een simpel schema komen misschien? kan wel een beetje solderen. Wat gaat zoeits kosten?

micheljansen.org

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 09:09

Kolky

subtitle not available

Het is theoretisch wel mogelijk, maar het is al vaker uitgedokterd. Ik heb er ooit eens iets op tv over gezien.
Hét grote nadeel is, dat de opheffing op een beperkt aantal waarnemingsplaatsen waargenomen kan worden.
Dat heeft weer te maken met de geluidssnelheid en de faseverschillen die je waarneemt op je waarnemingsplaats van de geluidsbron en de anti-geluidsbron.

• Sir_Joachim
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03-2023

Sir_Joachim

Bestek Roelz

Het betstaat idd wel.. antigeluid namelijk... Heb er dit jaar een profielwerkstuk voor gemaakt en voor school en het gebrobeert temaken, maar je hoort echt geen verschil, als je meet zie je wel dat het ietsje minder is...

WAZZAAPP!!! | Visit the greatest website of all time: Q2u

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Antigeluid kan in sommige gevallen zeer succesvol worden toegepast. Ik heb hiervan een heel mooi voorbeeld gezien bij TNO.

Er zijn echter twee problemen die het in de praktijk moeilijk maken:

1) De geluidsbron en "antigeluidbron" moeten dich bij elkaar staan om ervoor te zorgen dat het geluid op zoveel mogelijk punten in de ruimte wordt uitgedempt. Denk hierbij aan de interferentiepatronen die ontstaan als je twee stenen in het water gooit: wanneer je de stenen opexact dezelfde plek in het water gooit zie je één centrum van waruit circelvormige golven zich voortbewegen. Wanneer je de stenen verder uit elkaar gooit zie je een patroon met plekken waar de golven oppiekken en plekken waar er nauwelijks beweging is.

2) Het geluid dat door de bron wordt geproduceerd is NU aanwezig. Het geluid dat door de antigeluidsbron wordt geproduceerd moet nog worden gemaakt op basis van een metin en worden geproduceerd. Deze vertraging heeft een zéér grote negatieve invleod op het eindresultaat (vandaar dat eerder genoemd experiment waarschijnlijk niet werkte). Je moet daarom op zoek gaan naar patronen die continue aanwezig zijn in het signaal en daarmee voorspellen (bv model van cogging + kalmanfilter) wat er in de toekomst voor geluid ontstaat zodat je wel op tijd in kan grijpen.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
:'(
wheee! waarom zijn we nou tegen mij :?

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-05 12:12

CasGas

.

volgens mij kan dit wel zeker in de praktijk worden toe gepast. Een tijd terug was dit ook op Discovery en het werd iig al toegepast bij veel helicopters, dus ik denk dat het zeker ook wel zou werken bij je fan.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Verwijderd

ik heb inderdaad ook ooit eens op discovery gezien, zij kunnen er vast wel wat over zeggen, dit is het e-mail addres van Discovery : letters@discovery.com
en viewer_relations@discovery.com

Jesse

Verwijderd

Woeps ging niet helemaal goed.. sorry.. :)

Verwijderd

Op de website van sennheiser kun je meteen al zo een apperaatje zien, je kunt hem ook bij je elektronenboer bestellen. De link:
Klik hier AUB
Plaatje hierzo:
Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.de/headphones/noisegard/nh_pict1.gif

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
dat fan geluid lijkt me vrij voorspelbaar toch? Ik wil er geen kopen, want zoveel geld heb ik er nou ook weer niet voor over (kan ik net zo goed een silverado kopen...) maar het zou wel leuk zijn tegen de herrie.

micheljansen.org

• zork
  • Laatst online: 21-04 14:40
Op zaterdag 07 juli 2001 18:03 schreef dawuss het volgende:

Ja, Michel, dat is p'sies het systeem dat ik jou eerst vertelde wat we op Fenny's 'bureau' zouden moeten plaatsen...ow ja, ga hier maar niet verder op in >:) :)

• zork
  • Laatst online: 21-04 14:40
Op zondag 08 juli 2001 14:58 schreef the noise het volgende:
:'(
wheee! waarom zijn we nou tegen mij :?
Omdat iedere Tweaker je irritant vindt >:)

Dus donder nu maar een eind op :+

Just kiddin' :)

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 19:44 schreef dawuss het volgende:
dat fan geluid lijkt me vrij voorspelbaar toch? Ik wil er geen kopen, want zoveel geld heb ik er nou ook weer niet voor over (kan ik net zo goed een silverado kopen...) maar het zou wel leuk zijn tegen de herrie.
Er bestaan idd ook al systemen waarbij voorspeld word wat voor geluid er ongeveer word geproduceerd zodat het opgeheven kan worden met hetzelfde geluid maar dan 180 graden in fase verschoven. Zo worden bij sommige dieselmotoren het toerental al gekoppeld aan zo'n systeem.

Maar ik denk toch dat het geluid van een fan te onvoorspelbaar is: teveel luchtwervelingen. Bovendien is het van een hoge frequentie, waarbij het moeilijk is om precies geluid te genereren wat tegengesteld in fase is. En als het niet tegengesteld aan elkaar is, versterkt het elkaar alleen maar... en zeker een systeem met een microfoon en een systeempje wat tegengestelde geluiden moet gaan produceren is gewoon te traag bij deze hogere frequenties.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
*** Major Update ***
Sorry, ik kon het niet laten dit topic van bijna 3 jaar oud even een enorme trap omhoog te geven, maar het is mensen gelukt!
nieuws: Onderzoekers maken computer stiller met anti-geluid
* dawuss Nogmaals: Dit topic is 3 jaar oud!

[ Voor 11% gewijzigd door dawuss op 16-03-2004 19:56 ]

micheljansen.org

• Saus
  • Niet online
dawuss schreef op 16 maart 2004 @ 19:55:
*** Major Update ***
Sorry, ik kon het niet laten dit topic van bijna 3 jaar oud even een enorme trap omhoog te geven, maar het is mensen gelukt!
nieuws: Onderzoekers maken computer stiller met anti-geluid
* Saus Nogmaals: Dit topic is 3 jaar oud!
heb je nog meer van die vooruitkijkende blikken? :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 12:56
Het was al langer bekend dat je geluid kan uitdoven doormiddel van anti-geluid, maar in die T.net nieuwsbericht zeggen ze alleen niet hoe ze dat doen (wat ze nou precies gebruikten). Wat natuurlijk jammer is, want voor $20 een stiller systeem wil natuurlijk iedereen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 30-03-2004 18:29 ]

The devil is in the details.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:59

mr_petit

opperprutser

probleem is ook dat je exact dezelfde afstralingskarakteristiek moet hebben (niet of bijna onmogelijk dus), en geen (of niet al te veel) reflecties mag hebben.... anders is het netto resultaat +3dB :/
ik heb het zelf nog niet aktief en effectief toegepast gezien (met name vanwege bovenstaande reden)
eea is wel enigzins te ondervangen door de ontvanger (je oor dus) ook heel dicht bij de bron te plaatsen.

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1