Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille, compacte desktop/HTPC

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ga verhuizen, en omdat ik geen losse 'werkplek' meer wil, ga ik een nieuwe desktop aanschaffen die ik aansluit op mijn nieuwe tv (Sony 55" 4K met HDR). Voor die desktop zoek ik een videokaart, maar er lijkt zo weinig keus! Jullie 2 cents wordt (worden?) dan ook gewaardeerd :)

Naast wat office werk gebruik ik mijn desktop (waarin in ieder geval een Core i7 7700 komt) vooral voor DTP (Photoshop, CorelDRAW), een beetje gamen (vooral oudere games, ik game meer op mijn PS4) en het afspelen van films. Ik had daarom gedacht om een videokaart te nemen die UHD resolutie (3840x2160) en HDR (HDMI 2.0a of b) ondersteunt. Maar als ik daarop filter in de Pricewatch, kom ik vrijwel alleen Radeon kaarten tegen (en om precies te zijn één 1080 Ti van € 1.000, die het dus niet gaat worden).

Ik heb het idee dat ik qua performance niet heel veeleisend ben, dus wellicht is een RX 460 prima en ben ik voor minder dan 150 euro klaar, maar omdat ik me verder nooit heb bezig gehouden met 4K resoluties op desktops, laat staan HDR, heb ik het idee dat ik zomaar iets belangrijks over het hoofd kan zien.

En een bonusvraag; wat voor nut heeft het als een videokaart een Cinema 4K resolutie ondersteunt, als monitors en tv's op UHD werken?

Alvast bedankt!

-edit- Oh nee, ik zie net dat mijn topic in Componenten Aankoopadvies had gemoeten.. Excuus, misschien dat iemand hem wil verplaatsen?

[ Voor 5% gewijzigd door TripleM op 24-07-2017 12:01 ]

Verwijderd

HDMI 2.0b krijg je veel meer resultaten. categorie: Videokaarten

• TripleM
Ik wilde zeggen 'ja maar als ik de resolutie nog aanvink...' en op dat moment zie ik nog de 7680x4320 resolutie staan. Met UHD resolutie zijn er namelijk maar 12 resultaten, maar nieuwere videokaarten ondersteunen natuurlijk een nog hogere resolutie. En ik maar denken dat ik zo goed onderzoek had gedaan.

Hoe dan ook, dankjewel!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-edit- Oh nee, ik zie net dat mijn topic in Componenten Aankoopadvies had gemoeten.. Excuus, misschien dat iemand hem wil verplaatsen?
No problem ;)

Move VB -> CAA

P.s.: volgende keer zo'n verzoek via topicreport ('rapporteer'-knop) doen, dan komt er voor moderatoren een rood vlaggetje bij het topic te staan en zien we het een stuk sneller :o

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TripleM schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:00:
En een bonusvraag; wat voor nut heeft het als een videokaart een Cinema 4K resolutie ondersteunt, als monitors en tv's op UHD werken?
Zover ik begrepen heb zijn er twee formaten als '4K'-resolutie. Ik zou dan dus kijken naar een 'best of both worlds'; van beide resoluties de grootste hoogte pakken en de breedste breedte, dan zit je in principe altijd goed. :)

Maar goed, aan de andere kant, je gaat de PC aansluiten op de nieuwe TV, dus daarmee doe je het eigenlijk weer teniet en zal de variant die niet dezelfde maten heeft gescaled worden en krijg je dus zwarte balken.
Truth be told zou ik mede daarom ook niet een TV gaan gebruiken als scherm voor de PC.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 24-07-2017 17:50 ]

• TripleM
CH40S schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:08:
[...]
Zover ik begrepen heb zijn er twee formaten als '4K'-resolutie. Ik zou dan dus kijken naar een 'best of both worlds'; van beide resoluties de grootste hoogte pakken en de breedste breedte, dan zit je in principe altijd goed. :)

Maar goed, aan de andere kant, je gaat de PC aansluiten op de nieuwe TV, dus daarmee doe je het eigenlijk weer teniet en zal de variant die niet dezelfde maten heeft gescaled worden en krijg je dus zwarte balken.
Truth be told zou ik mede daarom ook niet een TV gaan gebruiken als scherm voor de PC.
Je hebt UHD (3840x2160) en Cinema 4K (4096x2160). Volgens mij zijn alle tv's UHD en er zijn maar een paar monitoren die Cinema 4K resolutie of hoger ondersteunen, de rest is UHD. Dus of ik een monitor of tv aan m'n computer hang, maakt eigenlijk niet uit. Ook Ultra HD Blu-ray is UHD, dus Cinema 4K kan ik wel buiten beschouwing laten denk ik.

Voor de rest van m'n systeem ga ik nog een topic aanmaken in DAA!

• TripleM
Ik ga verhuizen, en in mijn kleinere appartement wil ik eigenlijk geen losse computer meer in het zicht. Daarom ga ik een nieuwe desktop bouwen, en die aansluiten op mijn tv (een 55" 4K HDR tv). In principe is budget niet zo belangrijk, maar ik wil een efficiënte build, geen overkill.

Naast wat office werk (voor thuiswerken heb ik mijn zakelijke laptop dus verwacht geen intensief gebruik) ga ik mijn desktop vooral voor wat DTP gebruiken (Photoshop, CorelDRAW), een beetje gamen (vooral oudere games, ik game meer op mijn PS4), het opslaan van al mijn media (foto's, video's) en, heel belangrijk, het afspelen van films (indien mogelijk in 4K met HDR). Overklokken is niet ter sprake.

De desktop komt in een IKEA BESTA tv meubel te staan, dus ik ben gebonden aan een maximale hoogte en diepte van 40 cm. Een mooie, solide kast vind ik belangrijk, het heeft even geduurd maar ik kwam uiteindelijk uit bij de Cooler Master Elite 110:

Afbeeldingslocatie: http://assets.coolermaster.com/global/uploadfile/fileproduct_list/P1310080001d512/PRDPIC/290_10_df8f1c7669ef8521288b5bbeeb58be77_1381951732.jpg

Door te kiezen voor dit kastje zit ik wel vast aan een Mini ITX moederbord, en zijn er wel vereisten aan de maximale lengte van de voeding (180 mm), lengte van de videokaart (210 mm) en hoogte van de CPU koeler (76 mm).

Wat ik tot nu toe heb samengesteld is het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 220,30€ 220,30
1MSI H110I PRO AC€ 90,01€ 90,01
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 163,-€ 163,-
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 135,50€ 135,50
1Cooler Master Elite 110€ 41,14€ 41,14
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 65,25€ 65,25
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 983,12

De SSD is voor boot/Windows/progs, de WD RED voor opslag van foto's en video's. Het mobo heeft Bluetooth, zodat ik flexibel kan zijn in het kiezen voor een draadloze muis en toetsenbord.

Naast het feit dat algemene feedback meer dan welkom is, heb ik ook een paar concrete vragen/issues.

Geluidsproductie
Zeker tijdens het afspelen van video's moet het systeem zo stil mogelijk zijn. Ik heb daar rekening mee geprobeerd te houden bij het kiezen van de CPU koeler en voeding, maar de videokaart is ook een belangrijke.

Deze Gigabyte kaart, die ik voor nu in de lijst heb staan, gebruikt bijvoorbeeld 2 fans:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G
Deze heeft er 1, maar mijn gedachte was dat twee fans langzamer kunnen draaien voor dezelfde airflow en dus stiller zouden zijn, ik kom zo snel geen review tegen waar geluid gemeten wordt:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti D5 4G
En ook deze Zotac en EVGA zouden in aanmerking komen:
pricewatch: Zotac GeForce GTX 1050 Ti 4GB Mini
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1050 Ti 4GB SC GAMING

Maar goed, in de reviews die ik heb gelezen waar geluidsprestaties worden gemeten zitten soms zulke kleine verschillen in type aanduiding dat ik twijfel of dit dan degene is die wordt besproken. Ik lees sowieso dat de meeste versies van de GTX 1050 de fan uitschakelen als de videokaart idlet, dan vraag ik me alleen af of 4K video afspelen de fan wel gaat triggeren.

Temperatuur/airflow
In hoeverre zou het feit dat de desktop in een zo goed als afgesloten kastje komt, een probleem kunnen worden? Er zit een 120 mm casefan bij de Elite 110, die zou ik nog kunnen vervangen door een ander/beter exemplaar, en er is plaats voor 80 mm fans aan de zijkanten maar ik verwacht niet dat dat heel veel toevoegt. Maar sowieso denk ik niet dat de PC vaak z'n best hoeft te doen, dus misschien is warmte sowieso niet echt een ding. En als dat wel zo is, zou ik altijd wat gaten in de onderkant en zijkant kunnen boren voor betere airflow. Maar als het niet hoeft, liever niet uiteraard.

Alvast bedankt voor jullie commentaar en tips!

[ Voor 6% gewijzigd door TripleM op 25-07-2017 13:44 ]

Verwijderd

Voor een i5 zou ik niet meer gaan. Voor dezelfde prijs heeft een AMD Ryzen meer in zijn mars.
Voeding kan veel beter met een Seasonic. 360w is meer dan genoeg voor een systeem dat niet eens 200w aantikt.
Behuizing zou je naar een Thermaltake kunnen kijken. Is nog wat degelijker, ruimer en koelt beter.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 211,95€ 211,95
1Gigabyte AB350N-Gaming WiFi€ 122,08€ 122,08
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 176,56€ 176,56
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 121,95€ 121,95
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 42,64€ 42,64
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 122,95€ 122,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,08

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TripleM schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:01:
Voor de rest van m'n systeem ga ik nog een topic aanmaken in DAA!
Ik zou zeggen, laat het topic verplaatsen middels de rapporteer knop. :)

• TripleM
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:09:
Voor een i5 zou ik niet meer gaan. Voor dezelfde prijs heeft een AMD Ryzen meer in zijn mars.
Voeding kan veel beter met een Seasonic. 360w is meer dan genoeg voor een systeem dat niet eens 200w aantikt.
Behuizing zou je naar een Thermaltake kunnen kijken. Is nog wat degelijker, ruimer en koelt beter.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 211,95€ 211,95
1Gigabyte AB350N-Gaming WiFi€ 122,08€ 122,08
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 176,56€ 176,56
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 121,95€ 121,95
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 42,64€ 42,64
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 122,95€ 122,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,08
Dank voor je reactie! Ik heb Ryzen even overwogen, ik denk dat ik toen toch ben afgehaakt omdat verkrijgbaarheid van de Mini ITX bordjes matig was. Maar dat lijkt nu beter te zijn. Dus misschien toch maar Ryzen overwegen inderdaad.

Ik heb ook gekeken naar de Core V1 behuizing, het enige nadeel daarvan vind ik dat de voeding onderin zit. Het liefst heb ik die bovenin. Het scheelt wel in de ruimte voor koeling en videokaart, dus ik ga er nog es over nadenken.

Ik neem liever geen WD Blue schijf, weet niet of je die bewust hebt gekozen, maar ik denk dat WD Red wel beter is. In ieder geval stiller, en in theorie betrouwbaarder.

Waarom de Crucial MX300 in plaats van de Samsung 850 EVO? Ik las hier dat de 850 EVO sneller is, maar duurder. Van dat prijsverschil zie ik alleen niks terug.

En wat is er beter aan de Seasonic voeding? Hij is in ieder geval niet modulair en liefst heb ik wel een modulaire voeding, maar dan zou ik bv deze kunnen nemen:

pricewatch: Seasonic G-series 450 watt

Ik heb iig niet bewust voor zoveel vermogen gekozen, ik had ook al berekend dat ik dat lang niet nodig ging hebben.

Nogmaals dank!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03:13
De WD Red is bedoeld voor in een NAS, voor in een pc is de Blue-lijn. Of de Black-lijn, maar die is zijn geld helemaal niet waard.

Verwijderd

Voeding onderin is een voordeel. Pakt koellucht van onder.

MX300 omdat deze een lagere prijs per GB heeft en een grotere capaciteit.

De Seasonic is kwalitatief veel beter dan de be quiet!. Ook de prestaties zijn veel beter. Efficiënter en stabieler. In de Core V1 is genoeg ruimte om kabels weg te werken en je gebruikt bijna alle kabels. Niet modulair hoeft dus zeker geen nadeel te zijn.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:08
Je zou ook nog kunnen overwegen om juist voor een stil en zuinig systeem te gaan door bijvoorbeeld te kiezen voor een pricewatch: Intel Core i5-7400T Boxed of pricewatch: Intel Core i5-7500T Boxed. Deze T processors zijn geen krachtpatsers, maar als Photoshop vooral hobbymatig is en geen tientallen lagen tegelijk open staan, voldoet zelfs een dual core al voor je wensen. Hier zou je een semi passieve koeler van Arctic op kunnen plaatsen, welke enkel draait bij hoog verbruik: categorie: Processorkoeling

Ook is de vraag hoe oud je games zijn die je speelt, een passief gekoelde pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC gaat sowieso geen geluid maken en is in staat via HDMI 2.0b HDR en 4k content.

Tevens raad ik een semi passieve en (semi) modulaire PSU aan. Klein kastje, dus volproppen met kabels is zonde van de ruimte en de airflow. Bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair RM550x Zwart. Overkill kwa wattage? Absoluut. Maar juist door de overkill zal deze PSU nooit gekoeld hoeven te worden, de fan begint pas te draaien bij 225 watt verbruik. Deze voeding is ook een optie; pricewatch: Corsair SF450, al gaat deze wel zachtjes draaien vanaf 90 watt.

Dit hierboven geldt natuurlijk vooral wanneer stil en zuinig prioriteit hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door MadDogMcCree op 25-07-2017 16:20 ]

• TripleM
ParaDroid2 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:14:
De WD Red is bedoeld voor in een NAS, voor in een pc is de Blue-lijn. Of de Black-lijn, maar die is zijn geld helemaal niet waard.
Dat hoeft ook weer niet inderdaad. Ik las over de Reds dat ze ook stil zijn, deels vandaar de keus, maar ik zie dat de Blues onder load ook prima zijn qua geluidsniveau. Dan wordt het een Blue, dankje!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:23:
Voeding onderin is een voordeel. Pakt koellucht van onder.
Maar de Elite 110 heeft de voeding boven en aan de bovenkant een rooster, dus kan de voeding lucht van buiten de kast aanzuigen. Dat lijkt me altijd beter, toch? Al heeft de Elite 110 dan weer andere beperkingen, maar dat is dan even de afweging.
MX300 omdat deze een lagere prijs per GB heeft en een grotere capaciteit.
Die 25 GB en het kleine verschil vind ik niet zo heel belangrijk, ik lees vooral dat de Samsung beter performt dus dan denk ik dat ik toch voor de Samsung ga.
De Seasonic is kwalitatief veel beter dan de be quiet!. Ook de prestaties zijn veel beter. Efficiënter en stabieler. In de Core V1 is genoeg ruimte om kabels weg te werken en je gebruikt bijna alle kabels. Niet modulair hoeft dus zeker geen nadeel te zijn.
Ik ga geen optische drives installeren dus ik hou volgens mij best wat kabels over. Maar het is sowieso geen groot punt, zeker niet in een wat ruimere kast inderdaad.
MadDogMcCree schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:18:
Je zou ook nog kunnen overwegen om juist voor een stil en zuinig systeem te gaan door bijvoorbeeld te kiezen voor een pricewatch: Intel Core i5-7400T Boxed of pricewatch: Intel Core i5-7500T Boxed. Deze T processors zijn geen krachtpatsers, maar als Photoshop vooral hobbymatig is en geen tientallen lagen tegelijk open staan, voldoet zelfs een dual core al voor je wensen. Hier zou je een semi passieve koeler van Arctic op kunnen plaatsen, welke enkel draait bij hoog verbruik: categorie: Processorkoeling
Stil moet in ieder geval niet te veel ten koste gaan van performance. Ik heb geen bestanden met tientallen lagen, maar werk vaak wel tegelijkertijd met meerdere grotere bestanden in Photoshop en CorelDRAW, switch vaak heen en weer, dus een beetje power is wel fijn. Wat ook scheelt is dat de desktop in een gesloten kastje komt te staan, dat scheelt wellicht weer iets in geluid.
Ook is de vraag hoe oud je games zijn die je speelt, een passief gekoelde pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC gaat sowieso geen geluid maken en is in staat via HDMI 2.0b HDR en 4k content.
Denk aan World of Warcraft, oude tycoon games, Sims 4. Ik speel in ieder geval niet competitief Battlefield 1 ofzo :P Deze kaart is denk ik wel het overwegen waard, ik ga er es dieper induiken, dankje!
Tevens raad ik een semi passieve en (semi) modulaire PSU aan. Klein kastje, dus volproppen met kabels is zonde van de ruimte en de airflow. Bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair RM550x Zwart. Overkill kwa wattage? Absoluut. Maar juist door de overkill zal deze PSU nooit gekoeld hoeven te worden, de fan begint pas te draaien bij 225 watt verbruik. Deze voeding is ook een optie; pricewatch: Corsair SF450, al gaat deze wel zachtjes draaien vanaf 90 watt.
Modulair is denk ik inderdaad wel fijn, en ik vind het geen probleem om een wat zwaardere PSU te gebruiken. Die RM550x produceert ook weinig geluid volgens deze review, en de 12V afgifte is enorm stabiel, dus ik vind het wel een goede optie, thanks!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:34

br00ky

Moderator Harde Waren

• TripleM
Eh, waarom? Nu zien mensen als ze dit topic in het DAA forum een OP over videokaarten, en later gaat het ineens over op een daadwerkelijk desktop aankoop advies. Cross forum mergen lijkt me niet zo handig, tenzij een topic verkeerd stond. Kan dat nog ongedaan worden gemaakt?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Crossposten van (deels) dezelfde vraag is niet toegestaan, vandaar. Je kunt desgewenst in de openingspost een opmerking zetten dat je inmiddels op zoek bent maar een heel systeem.

• TripleM
br00ky schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:45:
Crossposten van (deels) dezelfde vraag is niet toegestaan, vandaar. Je kunt desgewenst in de openingspost een opmerking zetten dat je inmiddels op zoek bent maar een heel systeem.
Het is niet dezelfde vraag, dat topic ging over een videokaart, dit topic gaat over het hele systeem. Een systeem bevat nu eenmaal een videokaart. Daarom hebben jullie er toch gescheiden fora voor neem ik aan?

Sluit dit topic dan maar, want nu heb je er een rommeltje van gemaakt voor iemand die dit topic voor het eerst opent, sorry.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Jammer dat je er zo over denkt. Het is niet dezelfde vraag, wel hetzelfde systeem. De denkwijze achter de videokaart hoort er dus wel degelijk in.

Topics sluiten doen we overigens maar zelden. Hij zal vanzelf naar benden vallen.

Ik zou gewoon doorgaan. Men geeft goed advies en snapt heus wel de switch naar het complete systeem. Een topic is nou eenmaal een veranderlijk geheel. Als je denkt dat het wat kan toevoegen, kan ik de titel wel aanpassen.
Pagina: 1