Toon posts:

GTX1060 vs GTX1080

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuwe pc samenstellen, dit zal een mid-range gaming pc worden.

Ik moet dus een videokaart kiezen en mijn strategie was in het verleden altijd om een mid-range videokaart te kopen. Mijn huidige systeem bouwde ik in 2009 en koos een GTX250. In 2013 verving ik die door een GTX650 wat mijn huidige kaart is.

De reden om voor mid-range kaarten te kiezen is omdat in mijn ervaring een videokaart binnen zo'n 3 a 4 jaar outdated begint te raken. Het is dan voior mijn gevoel goedkoper / efficiënter om up to date te zijn met mid-range kaarten ipv (dure) high-end kaarten. Delen jullie die mening?

Ik overweeg dus een 1060 te gaan kopen en verwacht hier dan minimaal 4 jaar mee vooruit te kunnen. Of denken jullie dat bijvoorbeeld een 1080 goed zal zijn voor de komende 7 jaar of zo? Alleen in dat laatste geval vind ik de hoge kosten verantwoord.

Overigens game ik momenteel in 1920x1080 maar waarschijnlijk zal ik binnen afzienbare tijd een andere monitor kopen alhoewel dat nu geen prio heeft voor mij. Ik wil voornamelijk de huidige games op high/ultra kunnen spelen.

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ik adviseer zo wie zo de rx 580 in plaats van de gtx 1060.

naar verwachting zal je langer met een rx 580 kunnen doen.

mocht je toch voor nvidea willen gaan zou ik de tussenstap nemen en voor de gtx 1070 gaan.
deze heeft beste prestatie / prijs verhouding en kan 1080p op z'n sloffen doen

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Waarom denk je dat de beste keuze nu oppeens anders is wat betreft een medium versus een high-end videokaart? Het is een gezonde strategie en ik zie geen reden met de huidige markt waarom het anders zou zijn. Beide kaarten zijn nu duurder dan enkele maanden geleden door de cryptomining madness, ik zou sowieso even wachten om een betere prijs te krijgen.

Als je zegt dat je een andere monitor wilt kopen, ga je dan van full HD naar 4K? Want een andere techniek (full LED bijv.) heeft geen impact op de performance. Daarnaast heeft een 1080 nauwelijks tot geen meerwaarde boven een 1070/1060/580 als je niet naar 4k gaat.

Wat betreft het kunnen spelen van high/ultra, dat is moeilijk in te schatten omdat je de games er niet bij vermeld. Als je echter naar userbenchmark gaat dan kun je kijken hoe jouw setup + nieuwe kaart het zal doen bij de games die jij wilt op de verschillende quality niveaus.

[ Voor 6% gewijzigd door Ircghost op 25-07-2017 09:59 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Benchmarks, prijzen, levertijden, budget, etc?

7 jaar is wel erg optimistisch; in 2010 was een GTX580 ongeveer de topkaart. Daar hoef je nu geen Battlefield1 meer mee op te starten op FullHD want dan krijg je een dia-show. Je geeft zelf ook al aan dat je in 2013 een 650 hebt aangeschaft en in BF1 doet dat ding net aan 30fps ofzo.

Een 560/580 is voldoende om de komende paar jaar mee te komen; neemt niet weg dat als je over een tijdje een andere monitor gaat kopen (hogere resolutie???) dat je sneller een vermindering van je fps gaat merken bij gelijkblijvende detail-settings zoals Ultra.

Aangezien je hier al langer geregistreerd bent, neem ik aan dat je wat andere topics hebt gelezen? Enige eigen inzet is wel gewenst in de topicstart.
Ircghost schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:58:
Beide kaarten zijn nu duurder dan enkele maanden geleden door de cryptomining madness, ik zou sowieso even wachten om een betere prijs te krijgen.
Hint: de ROI begint aanzienlijk terug te lopen; op sommige sites (niet hier gepost) worden de mining-rigs in bosjes aangeboden ;)

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 25-07-2017 10:00 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
ronald92 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:57:
ik adviseer zo wie zo de rx 580 in plaats van de gtx 1060.

naar verwachting zal je langer met een rx 580 kunnen doen.

mocht je toch voor nvidea willen gaan zou ik de tussenstap nemen en voor de gtx 1070 gaan.
deze heeft beste prestatie / prijs verhouding en kan 1080p op z'n sloffen doen
Dank je voor je reactie.
Tja, ik ben toch wel een beetje een NVidia fan boy. Vrienden om mij heen hoor ik toch vaak klagen over hun AMD hardware en ik ben nog steeds onder de indruk dat meer spellen geoptimaliseerd zijn voor NVidia dan AMD. Ik heb altijd NVidia kaarten gehad en nooit problemen ervaren.

De 1070 is toch wel weer een klasse duurder...

Ik ga mijn huidige kast hergebruiken CoolerMaster HAF922 incl. de meeste randapparatuur.
Wat ik dus nodig heb is:

MoBo
CPU + cooler (zal een i5 worden)
GPU
RAM 16 GB minimaal
Mogelijk voeding (heb nu een ANTEC 650 watt)

Hieraan wil ik maximaal zo'n 1000 € besteden.

• Ircghost
  • Nu online

Ircghost

MAX3400 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:58:
Benchmarks, prijzen, levertijden, budget, etc?
[...]

Hint: de ROI begint aanzienlijk terug te lopen; op sommige sites (niet hier gepost) worden de mining-rigs in bosjes aangeboden ;)
Klopt, maar ten eerste weet ik niet of een videokaart zou willen kopen die weken/maanden non-stop heeft staan lopen op maximaal vermogen. Ten tweede, daarom zeg ik ook, wacht nog even, dan zakt de prijs ook weer in de webshops :).

@Verwijderd Iets meer eigen inzet mag wel getoond worden, kijk even bij andere advies topics. Wat je in ieder geval dient te doen is een eigen lijstje bouwen (RML lijstje) en die hier posten, dan kunnen we op basis daarvan weer commentaar geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Ircghost op 25-07-2017 10:06 ]

• MAX3400

MAX3400

Ircghost schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:04:
[...]

Klopt, maar ten eerste weet ik niet of een videokaart zou willen kopen die weken/maanden non-stop heeft staan lopen op maximaal vermogen. Ten tweede, daarom zeg ik ook, wacht nog even, dan zakt de prijs ook weer in de webshops :).
Oh, ik bedoelde inderdaad niet: koop een tweedehandsje maar meer inderdaad dat de prijzen in de shops weer gaan normaliseren, hopelijk :)
Ircghost schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:04:
[...]

@Verwijderd Iets meer eigen inzet mag wel getoond worden, kijk even bij andere advies topics. Wat je in ieder geval dient te doen is een eigen lijstje bouwen (RML lijstje) en die hier posten, dan kunnen we op basis daarvan weer commentaar geven.
Is het dan niet zinvoller om dit in Desktop Aankoopadvies te gaan doen aangezien alles vernieuwd te lijkt moeten worden, gezien de intentie van topicstarter?

[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 25-07-2017 10:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inderdaad al langer lid maar lang niet actief geweest hier. De PC die ik in 2009 bouwde was grotendeels een kopie van een samenstelling door tweakers (wat een top systeem). Ik zie echter dat tegenwoordig er veel minder custom game setups gereviewed worden. Ik probeer er weer een beetje in te komen want ben niet goed op de hoogte van de stand van zaken op dit moment.

Ik weet niet of ik naar 4k zou gaan, uiteindelijk waarschijnlijk wel maar denk dat er eerst nog een eenvoudigere monitor komt met een wat hogere resolutie dan mijn huidige.

Maar goed, gewoon voor mid-range gaan is kennelijk hier ook wel het devies.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuus inderdaad dat ik met weinig research deze vragen al stel, zal zeker tzt een lijstje samenstellen met alle hardware die ik overweeg en dan ook om jullie mening / advies vragen. Zoals gezegd probeer ik weer een beetje een feel voor het één en ander te krijgen. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat de prijzen nu hoog liggen ivm mining. Het zal sowieso nog een maand of drie duren voor ik toe ben aan aanschaf.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:13:
Het zal sowieso nog een maand of drie duren voor ik toe ben aan aanschaf.
Dan het subtiele, constructieve en botte advies: ga over 2 maanden eens rustig inlezen en prijzen bekijken.

Grote kans dat sommige zaken dan weer goedkoper (of juist duurder) zijn geworden. En in september verwacht ik ook weer een BBG op de frontpage, dus kan je daar een mooie basis/idee uit halen.

• Ircghost
  • Nu online

Ircghost

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:09:
Ik ben inderdaad al langer lid maar lang niet actief geweest hier. De PC die ik in 2009 bouwde was grotendeels een kopie van een samenstelling door tweakers (wat een top systeem). Ik zie echter dat tegenwoordig er veel minder custom game setups gereviewed worden. Ik probeer er weer een beetje in te komen want ben niet goed op de hoogte van de stand van zaken op dit moment.

Ik weet niet of ik naar 4k zou gaan, uiteindelijk waarschijnlijk wel maar denk dat er eerst nog een eenvoudigere monitor komt met een wat hogere resolutie dan mijn huidige.

Maar goed, gewoon voor mid-range gaan is kennelijk hier ook wel het devies.
Er zijn niet echt veel resoluties tussen Full HD en 4K, het enige wat er tussen zit is dat je overzou gaan op een ultra-wide (21:), ipv standaard 16:9/16:10. Ik krijg niet helemaal het gevoel dat je precies begrijpt wat een resolutie betekent voor een scherm.

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-02 13:49
Ircghost schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:33:
[...]

Er zijn niet echt veel resoluties tussen Full HD en 4K, het enige wat er tussen zit is dat je overzou gaan op een ultra-wide (21:), ipv standaard 16:9/16:10. Ik krijg niet helemaal het gevoel dat je precies begrijpt wat een resolutie betekent voor een scherm.
En 2560 x 1440 dan? Bevat genoeg ruimte om 2 dingen naast elkaar te doen, en je kan er met de prestaties van een GTX 1070 mee vooruit. Scheelt toch wel in kosten.

Niet dat ik aan zou raden om voor 1440px te gaan though, zelf zou ik nu echt voor 4K gaan omdat dat duidelijk de nieuwe standaard wordt.

• Ircghost
  • Nu online

Ircghost

Toxic_Dreams schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:36:
[...]

En 2560 x 1440 dan? Bevat genoeg ruimte om 2 dingen naast elkaar te doen, en je kan er met de prestaties van een GTX 1070 mee vooruit. Scheelt toch wel in kosten.

Niet dat ik aan zou raden om voor 1440px te gaan though, zelf zou ik nu echt voor 4K gaan omdat dat duidelijk de nieuwe standaard wordt.
Klopt, dat zou de andere optie nog zijn :).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal jullie niet langer lastig vallen dan en er tegen de tijd dat ik werkelijk spullen wil gaan kopen eventueel weer om advies vragen. Overigens weet ik wel wat resolutie betekent voor een scherm.
Mijn initiële vraag is beantwoord, het is min of meer onzinnig een 1080 te kopen tenzij je geen moer om geld geeft en nu het beste van het beste wilt.

Dank voor de reacties.
Pagina: 1