Vliering maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste klussende mede-Tweakers,

Binnenkort wil ik zelf een vliering gaan maken op de zolder verdieping. Echter heb ik een (constructieve) vraag, waar ik zelf niet helemaal uit kom.
Even wat algemene info over het huis / zolder:
• Het betreft een woning met bouwjaar 2013/2014
• De woning is voorzien van een klapdak (met groene platen afgewerkt)
• De dakhelling is 37 graden
• De zolder is 5,10 meter breed (van betonnen muur tot betonnen muur)
• De zolder is (op 1,5m hoogte) 6,60 meter lang (van dak tot dak)

Nu is het idee om aan de betonnen wanden (dus niet aan de dakconstructie) aan weerszijden een houten balk aan de muur te bevestigen. Deze komt dan op 2,30m, 2,40m of 2,60m hoogte. Vervolgens wil ik op deze balken de dwarsbalken plaatsen (5,10 meter lang). Deze dwarsbalken bestaan uit 70 x 220 mm (geschaafd) vurenhout en komen om de 30 cm h.o.h. afstand van elkaar (i.v.m. afwerking met gipsplaten van 60 cm).
Dit zijn in totaal zo’n 12 tot 14 balken (afhankelijk op welke hoogte de balken in de betonnen wand komen).
Maar welke maten moet ik aanhouden voor de balken die ik aan de betonnen wand vast zet? De dwarsbalken zijn berekend op de overspanning en de h.o.h. is een gevolg van de toegepaste balk (deze zou volgens de berekeningen overigens meer zijn dan 30 cm, maar dat is niet handig i.v.m. de afwerking met gipsplaten die 60 cm breed zijn).

Persoonlijk heb ik het idee, dat de balken die aan de muur komen wellicht “slanker” uitgevoerd kunnen worden. Dit omdat hier de doorbuiging flink minder zal zijn, omdat deze om de zoveel cm middels een schroef (of chemisch anker) in de muur wordt bevestigd én dus niet kan doorbuigen. De balken hebben puur een dragende functie van de dwarsbalken.

Daarnaast wil ik natuurlijk ook de vliering kunnen bereiken. Daarom wil ik graag een vlizo trap plaatsen. Gezien de dwarsbalken 30 cm h.o.h. zitten, past hier geen vlizo trap tussen. Deze heeft namelijk een (standaard) maat van 120 x 70 cm. Nu wil ik de vlizo trap het liefst ook nog eens een kwartslag draaien (met als gevolg dat de 120 cm haaks op de dwarsbalken komt te staan). Dit betekent echter wel dat er 4 dwarsbalken gekruist moeten worden. Kan ik hier dan een zelfde balk haaks op monteren, waar vervolgens de vlizotrap aan wordt gemonteerd? Zie bijgevoegde illustratie als voorbeeld.
Vliering

Mijn vragen zijn dus:
1. Welke afmetingen (hoogte en breedte) dienen de balken te hebben die aan de betonnen wanden wordt vastgezet (middels schroeven of chemische ankers)?
2. Kan ik haaks op de dwarsbalken een uitsparing maken t.b.v. de vlizotrap zoals de illustratie?

Tips ’n Tricks zijn welkom :)

[ Voor 2% gewijzigd door BastaRhymez op 25-07-2017 09:52 . Reden: plaatje als thumbnail ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Je plaatje is erg klein. Verder is het niet nodig de balkafstand aan te passen aan de breedte van de gipsplaat omdat je normaal gesproken regelwerk onder de balken maakt waar de gipsplaten aan komen te hangen. Dit regelwerk kan van hout of van metal-studs gemaakt worden.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:49:
Je plaatje is erg klein. Verder is het niet nodig de balkafstand aan te passen aan de breedte van de gipsplaat omdat je normaal gesproken regelwerk onder de balken maakt waar de gipsplaten aan komen te hangen. Dit regelwerk kan van hout of van metal-studs gemaakt worden.
Plaatje heb ik aangepast als thumbnail, had de verkeerde optie gekozen voor het toevoegen |:(

De rede dat ik balkafstand heb aangepast naar de maat van de gipsplaat, is om het regelwerk niet op te hoeven hangen. De gipsplaten worden dus direct aan de houten dwarsbalken bevestigd. Het scheelt immers maar 2 of 3 extra balken t.o.v. onder de dwarsbalken weer het regelwerk te bevestigen.

[ Voor 7% gewijzigd door BastaRhymez op 25-07-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

BastaRhymez schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:54:
[...]

Plaatje heb ik aangepast als thumbnail, had de verkeerde optie gekozen voor het toevoegen |:(

De rede dat ik balkafstand heb aangepast naar de maat van de gipsplaat, is om het regelwerk niet op te hoeven hangen. De gipsplaten worden dus direct aan de houten dwarsbalken bevestigd. Het scheelt immers maar 2 of 3 extra balken t.o.v. onder de dwarsbalken weer het regelwerk te bevestigen.
Dat laatste zou ik echt niet doen. Die balken gaan er nooit 100% pas in, de ene balk ligt dadelijk 2 mm hoger dan de ander, etc. Het hele idee van regelwerk is dat je e.e.a. precies pas kunt stellen. Je krijgt dan een 100% vlak plafond.

Een gat voor de vliezotrap kun je er inmaken waar je maar wilt, zorg wel dat je er (zeker over die lengte) een dragend muurtje onder hebt staan want anders gaat je verdiepingsvloer gewoon inhangen / instorten.

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie_ op 25-07-2017 10:01 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 16:29
Dat instorten zal wel meevallen, je moet wel een goede raveelconstructie maken (dus een aantal balken dubbel uitvoeren parallel aan de verwijderde stukken waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat rachelwerk onder de balken zorgt er ook voor dat je gestucte gipsplaten minder snel scheuren en je kan je elektrapijpjes mooi kwijt in de ruimte die dan ontstaat tussen je gips en constructiebalken.

Als je de vlizotrap een kwartslag kan draaien dan zou dat constructietechnisch een betere oplossing zijn en dan inderdaad de raveelbalken (5,1m) langs de vlizotrap dubbel uitvoeren.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 25-07-2017 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Het vastmaken van de balken aan de kap kan in principe geen kwaad.

Vaak bij een grotere hoogte van de nok wordt er juist een dwarsbalk tussen de hellingen geplaatst (een hanenbalk)

Dit wordt gedaan om de doorbuiging van de kap te reduceren.
Ikzelf ga in mijn zolder ook een vliering maken, en hierbij ga ik juist aan de kap bevestigen. Deels omdat de overspanning anders ook te groot wordt. Vanuit de bouw zit er bij mij al iets in, maar dat komt bij mij niet goed uit qua hoogte en afstand.

Door in de lengte richting te gaan moet je hele lange en zware balken gebruiken.
(heb je al bedacht hoe je die boven ga krijgen op zolder?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 13:21
45x145 balken voldoen prima.
Verder zou ik even kijken of je wel balken van 5m lang daar kan krijgen.

En inderdaad voor je vlizo trap gewoon een houten vierkant van dezelfde balken.

chemische ankers voor een vlizo zolder is wel wat overdreven, gewoon om de 30 een slaganker die minstens net zo diep in je beton gaat als je hout dik is.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Harrie_ de dwarsbalken rusten op de balken die aan de betonnen wand worden vastgezet, zolang deze waterpas zijn verwacht ik daar weinig / geen problemen mee dat de ene balk hoger komt dan de andere. Aangezien het allemaal (machinaal) geschaafde balken betreft, zal hier weinig tot geen afwijking in zitten.
Daarnaast, het regelwerk komt anders ook aan de balk te hangen, dus ook daar zal dezelfde afwijking optreden (mits je tussen het regelwerk en de dwarsbalk nog opvullingen gaat gebruiken, maar dat is bijna niet te doen volgens mij. Want je weet immers niet waar welke afwijking(en) zitten). Of heb jij hier nog tips voor hoe ik dat goed inzichtelijk krijg?

Daarnaast zal het instorten denk ik ook wel meevallen, zoals @Xiphalon aangeeft. De balken (70 x 220 mm) zijn er op berekend dat ze het kunnen dragen. Uiteraard maak ik een zwak punt in de constructie, waardoor rondom de opening een dubbele balk inderdaad geen kwaad zou kunnen.

@Ernemmer Waarom zouden de gipsplaten minder snel scheuren wanneer ze aan het regelwerk worden opgehangen? De doorbuiging (die nihil zal zijn) werkt ook gewoon door in het regelwerk. Voor de elektra kan ik gewoon een gaatje boren in de dwarsbalk en er een pvc pijpje doorheen duwen.

De vlizotrap een kwartslag draaien zou inderdaad makkelijker zijn, maar ik denk er tevens over na om op de zolder ook twee kamers en een overloop te maken. De vlizotrap zou ik het liefst dan boven de overloop hebben en niet in kamer.

@Rob-T6 Het dak is afgewerkt met groene platen. Ik heb geen zin om alle groene platen eraf te halen om te kijken waar de dakconstructie loopt. Op de bouwtekeningen staat dit (helaas) niet aangegeven. Daarnaast wil ik het ook niet aan de kap hebben, omdat er wellicht ook nog een dakkapel geplaatst worden en dit al een forse impact zal hebben op de dakconstructie.
Door het gat dat ontstaat voor de dakkapel zal tevens de ingang worden om de balken boven te krijgen. Het gat is aanwezig, er is een kraan aanwezig (om het dakkapel te plaatsen) en de ruimte is er dan ook nog.

@Denniz0229 Balken van 45 x 145 zijn niet stevig genoeg voor een overspanning van 5,10 meter lengte met het oog op doorbuiging. Het zal inderdaad niet breken / instorten, maar het zal wel doorbuigen wat weer niet wenselijk is met de afwerking (aangezien er gipsplaten onder komen).
Chemische ankers zijn inderdaad wellicht overdreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 13:21
@BastaRhymez voor aan de zijkant bedoel ik.
Je had zelf al berekend wat je nodig had voor de overspanning gaf je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@BastaRhymez
Balken zijn nooit recht, ook niet de geschaafde balken. De rachels onder de balken kan je inderdaad uitvullen zodat het een vlak plafond wordt. Paar draadjes spannen en dan heb je het perfect vlak.

Als je de gipsplaatnaad precies onder een balk hebt dan buigt ie precies op de naad door. Als je er regelwerk onder maakt dan buigt ie door, dwars op de gipsplaat waardoor je minder kans hebt op scheuren.

Op onderstaand afbeelding is goed te zien hoe krom en scheluw geschaafd hout nog kan zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.bmnnijverdal.nl/uploads/constructiehout_2_gr.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 25-07-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
@BastaRhymez Voor het terug vinden van de balken in de kap kan je kijken waar deze genageld zijn.
Dan daar een kleine balk in de lengte van de zolder op vast maken waar de balklaag op rust, hoef je ook niet exact de positie aan te houden als de sporen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/96x9WBDoS9cQQNzdoJNT3OCG/thumb.png

Dit wordt vaker gedaan.

Let wel op dat ze bij je dakkapel de sporen aan de zijkant verzwaren voor wat ze weg halen.
Bij een basis dakkapellenleverancier rennen ze als eerste het dak op om er een wak in te zagen.

Bij zo'n gat verstevigt een vlering juit om het verband erin te houden. En als je ook nog de zolder in tweeën deel, kan de muur en vliering juist het gehele dak ontlasten doordat je een aanvullend steunpunt maak.

Verder ben ik het wel met @Ernemmer eens, voor een strak resultaat altijd de balken ook uitrachelen. kan je de laaste hoogte verschillen eruit halen door met een lijn, laser of waterpas te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

BastaRhymez schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:31:
@Harrie_ de dwarsbalken rusten op de balken die aan de betonnen wand worden vastgezet, zolang deze waterpas zijn verwacht ik daar weinig / geen problemen mee dat de ene balk hoger komt dan de andere. Aangezien het allemaal (machinaal) geschaafde balken betreft, zal hier weinig tot geen afwijking in zitten.
Daarnaast, het regelwerk komt anders ook aan de balk te hangen, dus ook daar zal dezelfde afwijking optreden (mits je tussen het regelwerk en de dwarsbalk nog opvullingen gaat gebruiken, maar dat is bijna niet te doen volgens mij. Want je weet immers niet waar welke afwijking(en) zitten). Of heb jij hier nog tips voor hoe ik dat goed inzichtelijk krijg?
Met het maken van regelwerk gebruik je normaliter vulplaatjes om alles pas te krijgen. Je schroef het regelwerk vast, waterpas ertegenaan en vervolgens (waar nodig) schroef je het regelwerk los om er een vulplaatje van 1,2,3mm tussen te doen, hierna weer vastschroeven...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 15:56
BastaRhymez schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:54:
[...]

Niet doen, regelwerk zoals meerdere aangeven is om het gips goed te kunnen stellen/borgen, daarnaast dient het ook als ondersteuning voor je isolatie (anders ligt het op je gipsplaat en kan gaan doorzakken). Volgende punt is dat je met het je elektra niet overal gaten hoeft te boren in de balken, wat ook die kunnen op het rachelwerk lopen.

Zoals ik het gedaan heb:

- Latten met chemische ankers met draadeind aan stenen muren bevestigd;
- Alle balken inkeppen zodat ze op de latten komen te rusten en met lijm en schroeven verankeren;
- Rachelwerk aanbrengen;
- Isolatie aanbrengen;
- Elektra installeren
- Gipsplaat
- Stuccen

Voor je vlizotrap zal je korte balken haaks op de lange balken moeten bevestigen. De bak van de flizotrap komt hierbinnen te liggen en worden verankerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:31
Eenzelfde project pas geleden bij mij thuis uitgevoerd. Wij hebben de balken hoh 61 cm uit elkaar geplaatst. Zo passen onze topfloor platen 122x244 er perfect op. In onderstaande foto de balken met raveelankers en de vlizotrap. De onderkant gaan wij zaterdag monteren mbv Agnes plafondplaten en regels.

https://www.dropbox.com/s...20170701-WA0009.jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s.../20170712_205524.jpg?dl=0

[ Voor 4% gewijzigd door rkvvkevin op 26-07-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Thanks voor de info allemaal!
Jullie hebben me overtuigd om ook het regelwerk te doen ;-)

@rkvvkevin ziet er goed uit! Waarom heb jij overigens gekozen om de balken met raveelankers te bevestigen en niet een balk op de muur te doen? Dit lijkt mij "lastiger" om goed waterpas te krijgen, omdat je voor de 5 balken aan weerszijden een raveelanker moet uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 20:18

Reptile209

- gers -

Het nadeel van een balk op de muur is dat je altijd een balk op de muur onder je plafond houdt ;). Met balkdragers verdwijnt de hele constructie onder je gipsplaten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die balk op de muur zit natuurlijk op de zelfde hoogte als de rest van je balken dus daar zie je niets van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Geen adviezen, puur recente ervaring:

Wij hebben afgelopen december als onderdeel van een zolderverbouwing onze vliering (~35m2, 2m20 hoog boven, 2m60 plafond zolder) laten uitvoeren. bj 2007, klapdak, 5m50 breed.

Er is een bewuste keuze gemaakt om een grotendeels zelfdragende constructie aan de kap (een a-frame dus) te bouwen; geen dragers aan de betonnen muren, slechts een langsbalk dwars op de kap waar de balkenlaag op rust.
Voor de balkenlaag is gekozen voor 70x220mm met h-o-h 60/61cm; het voorgaande 'grotendeels zelfdragend' komt voort uit het feit dat op 2/5 van de overspanning een dwarsmuur (hout&gips) onder de balkenlaag geplaatst is, deze muur zal bij grote belasting van de vliering meedragen.
Topfloor platen er op, rachelwerk er onder en strak afgestuct. Het rachelwerk maakte het werk voor de electricien een fluitje van een cent.
We hebben de PV inverter, CV en mechanische afzuiging direct laten verplaatsen naar de vliering; dit leverde een hoop vrije ruimte op de muur van de zolder op waardoor we veel meer mogelijkheden voor kasten etc gekregen hebben.

Lessons learned:
- afwerking kost meer tijd dan constructie
- vergeet geen traphek aan op zijn minst 1 kant van de vlizo, geeft ook muurtje waar je iets kunt neerzetten
- denk na over toekomstige mogelijkheden; de vlizo had bij ons beter een meter verderop gekund zodat er nog extra een kamer beneden te maken was
- je krijgt geen spijt van meer licht in een ruimte (dakramen)
- beter in 1x goed dan 2x in de puinhoop

Dingen die ik de volgende keer anders zou doen:
- vaste trap ipv vlizo
- direct een dakraam of op zijn minst ventilatie aanbrengen voor aanzuigen buitenlucht.
- beter nadenken over plaatsen en aantallen wandcontactdozen + ethernet (je hebt altijd te weinig)
- gelijk klussen die je toch al overweegt (laten) uitvoeren, scheelt voor 2e keer alles aan de kant zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Kaasplank schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:54:
Die balk op de muur zit natuurlijk op de zelfde hoogte als de rest van je balken dus daar zie je niets van
In de TS staat anders: balk op de muur met de andere balken daar bovenop. Want met wat jij suggereert, moet je nog steeds raveeldragers oid op de 'muurbalk' schroeven. Dan dient hij alleen als een ingewikkelde potloodstreep (om alles op dezelfde hoogte te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Reptile209 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:28:
[...]

In de TS staat anders: balk op de muur met de andere balken daar bovenop. Want met wat jij suggereert, moet je nog steeds raveeldragers oid op de 'muurbalk' schroeven. Dan dient hij alleen als een ingewikkelde potloodstreep (om alles op dezelfde hoogte te krijgen).
Tsjah. Als je alles heel letterlijk wil lezen :z

Overigens is een randbalk op de muur imho wel de beste oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasplank op 28-07-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Kaasplank schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:41:
[...]

Tsjah. Als je alles heel letterlijk wil lezen :z

Overigens is een randbalk op de muur imho wel de beste oplossing.
Nou ja, dat is letterlijk wat er staat... Geen idee hoe ik het anders zou moeten lezen:
Nu is het idee om aan de betonnen wanden (dus niet aan de dakconstructie) aan weerszijden een houten balk aan de muur te bevestigen. Deze komt dan op 2,30m, 2,40m of 2,60m hoogte. Vervolgens wil ik op deze balken de dwarsbalken plaatsen (5,10 meter lang).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 10:30

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ah, dit topic ga ik in de gaten houden, had zelf het onderstaande gepost in het projectmatige nieuwbouw topic:
WeaZuL schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:09:
Ik heb een prefab sporendak ofwel scharnierkap met groenplaten aan de binnenzijde als dak op mijn nieuwbouw huis en wil een vliering op de zolder realiseren om de overtollige meuk (kinderwagen/slee/doos met oude kleren etc.) op kwijt te kunnen inc. flizotrap etc. De hoogte van de punt ligt op +/- 5m. Kunnen er balken tegen de sporen aan geschroefd worden van de ene schuine dakhelft naar de andere dakhelft (op de sporen), waarop de vliering rust of komt het dak dan naar beneden door het gewicht?
Momenteel heb ik de vraag uit staan bij de aannemer. Wat ik mij afvraag, die sporen in zo'n scharnier kap zijn dat flinke balken die net zo hoog zijn als de dikte van het dak? Of zijn dat meer latjes?

[ Voor 12% gewijzigd door WeaZuL op 28-07-2017 18:37 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:31
BastaRhymez schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:22:
Thanks voor de info allemaal!
Jullie hebben me overtuigd om ook het regelwerk te doen ;-)

@rkvvkevin ziet er goed uit! Waarom heb jij overigens gekozen om de balken met raveelankers te bevestigen en niet een balk op de muur te doen? Dit lijkt mij "lastiger" om goed waterpas te krijgen, omdat je voor de 5 balken aan weerszijden een raveelanker moet uitlijnen.
Geen idee waarom ik heb gekozen voor raveelankers. Dit was toevallig een keus die ik ter plaatse in de bouwmarkt heb gemaakt! Ik zal je nog een foto sturen wanneer het af is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaPo1
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-10-2023
Hallo allen,
Ik ben nieuw op dit forum en krijg binnenkort met een vergelijkbare situatie te maken. Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de balken van circa 5,10 meter op de zolder krijgt. In mijn situatie gaat het zelfs om 5,40 meter.
Graag tips en/of advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
  • Laatst online: 12-07 20:42
Ik zelf krijg een tuitgevel. Daarbij wil ik de balken per stuk omhoog liften met een hoogwerker en dan naar binnen schuiven.
Pagina: 1