Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Videokaart ugpraden of het platform?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:11
*** Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)? ***

Voornamelijk gamen. Op het moment speel ik niet al te zware games, maar ik ben wel iemand
die met enige regelmaat "iets nieuws" probeert qua games, soms zijn dat zware spellen, soms niet.

*** Wat mag het systeem gaan kosten? ***

Ik heb ~400 te besteden voor een videokaart , òf Moederbord + cpu + ram. Let op : Het is of/of.

*** Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model. ***

Ja. Mijn huidige scherm (Samsung S24B350), case, toetsenbord en muis, speakers etc gaan allemaal mee. ook de power supply (Antec Earthwatts 600w), videokaart (indien ik ga voor platform upgrade), als ik een videokaart zou kopen zou mee gaan een Asus p7p55d, Intel Core i5-750 @ 3.4 ghz (4c/4t) , 12 gb ram.

*** Wat denk je allemaal nodig te hebben? ***

Of een videokaart, of een platform upgrade.

*** Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? ***

Indien platform upgrade : Ryzen
Indien videokaart upgrade : AMD (RX580 of wellicht de nieuwe vega?)

*** Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.) ***

Ik ben bezig om mijn toekomstige systeem energiezuinig te maken. Ik wil letten op geluidsniveau en stroomverbruik, maar dat mag niet ten kostte gaan van (teveel) performance.

*** Mijn vraag ***

Mijn huidige PC staat op een verouderd platform (intel p55) , waar ook geen upgrade pad meer voor is. Mijn CPU is verouderd en heeft slechts 4 cores en 4 threads. Mijn SSD kan ik niet volledig gebruiken (sata-300 ipv sata 600), en mijn case heeft usb 3.0 poorten die ik niet kan gebruiken omdat mijn huidige moederbord geen usb 3.0 heeft. Tevens, omdat ik mijn cpu aardig overgeklokt heb (van 2.66 naar 3.4 ghz) wordt deze aardig heet (met het nodige geluid als resultaat). Ik ben een gamer, maar ik ben al een tijdje uit de roulatie wat betreft het upgraden. de laatste keer dat ik een systeem gebouwd heb is zo'n 5 a 6 jaar geleden.

Mijn vraag is eigenlijk of het in mijn situatie verstandig is om alleen de GPU te upgraden. Ik heb nu een 7970 ghz edition die qua fps nog eigenlijk wel voldoet. Hij vreet stroom en wordt aardig heet en is niet de stilste, maar daar kan ik vooralsnog nog mee leven omdat hij an sich prima werkt. Het platform baart mij meer zorgen, omdat ik daar (denk ik?) veel winst kan halen. Van wat ik heb kunnen vinden op internet is mijn huidige cpu niet in staat de 7970 ghz edition kaart volledig te benutten en zou daar nog 10-15% extra performance uit te halen zijn als ik een platform upgrade doe.

Komt ook nog bij dat de kaart die ik op het oog had niet of slecht leverbaar is , en wellicht (kijkend naar RX580 <--> GTX 1070) nog niet eens zo heel interessant is. Tuurlijk is de RX580 aanzienlijk sneller dan mijn huidige kaart, maar het is niet een stap waarvan ik zeg *wow*. uiteraard is hij wel een stuk efficienter en ook minder dorstig. Hetzelfde geld voor de 1070 al is die een stuk sterker, maar ik wil liever geen Nvidia.

Ik heb altijd een beetje het idee gehad dat de basis van een systeem goed moet zijn, en daar ga je dan op bouwen. Ik kwam zelf tot de conclusie dat, als ik een platform upgrade doe, ik er met sommige (cpu intensieve?) games nog aardig op vooruit kan gaan in de minimale fps, iets wat ook belangrijk is. En dan weet ik in ieder geval dat de basis goed is van het systeem, en de performance alleen nog maar veel beter zal worden als ik later een nieuwe videokaart plaats. Ook heb ik gelezen dat de game performance op Ryzen gevoelsmatig sowieso heel fijn is , en de minimale fps beter is (minder stuttering). Mijn huidige cpu zal op dat vlak niet best zijn qua IPC en rauwe performance, ondanks zijn hoge klok.

***Relevante software en hardware die ik gebruik ***

Tja, wat is relevant. op dit moment speel ik Diablo 3, maar ik zou ook graag fallout 4 spelen (dit draait naar mijn idee toch niet geweldig op dit systeem), echter speelde ik ook Elite Dangerous en zoals eerder genoemd wisselende demo's of volledige versies van zware en minder zware spellen.

*** Wat ik al gevonden of geprobeerd heb ***

Zoals eerder aangegeven heb ik geprobeerd te zoeken naar wat voor een effect een platform ugprade heeft tov een videokaart upgrade. Ik weet dat ik qua rauwe fps er meer mee op zal schieten als ik alleen de videokaart vervang, maar dan blijf ik met een zwaar verouderd platform zitten. plus dat een nieuwe videokaart (rx580 of 1070 vooralsnog) ernstig gebottlenecked zal worden door mijn cpu. Vraag is en blijft, wat is in dit geval de beste optie?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Beste antwoord (via Visgek82 op 25-07-2017 21:40)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Visgek82 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:53:
[...]

Dank je wel voor je antwoord. Aan zo'n setup zat ik inderdaad wel te denken, alleen het geheugen is wat duurder dan ik initieel verwacht had. Is opzich niet zo'n probleem :)

Ben jij ook van mening dat ik mijn voeding moet vervangen? Ik heb 'm niet doorgemeten maar van binnen zag alles (elco's etc) er iig prima uit. Hij zal met de nieuwe Ryzen zelfs nog minder stroom hoeven leveren dan dat hij nu doet, dus daar zit ik een beetje mee te worstelen. Ik weet dat hij niet de jongste meer is, maar het gaat een beetje tegen mijn gevoel in om iets te vervangen wat gewoon nog goed werkt.
Als ik het me goed herinner was het een Seasonic based product, dus solide. Je PC zal niet gesloopt worden als die voeding kapot gaat. Aan de andere kant is het wel een oude en hoe lang die nog zal werken weet ik niet. Als je over een aantal maanden de GPU vervangt, dan zou ik de voeding ook doen. :)
Even kijken - de setup die jij gelinkt hebt , werkt dat allemaal probleemloos? had gehoord dat Ryzen nog wel eens picky kan zijn met het geheugen?
In principe zou 2933mhz nu wel moeten werken voor de meeste bordjes. 3200mhz is nog wel eens lastig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Gezien je huidige hardware en budget zou je beter je cpu/moeder/ram kunnen upgraden al zou ik eigenlijk ook een nieuwe voeding aanraden.
Helaas voor jouw blijft het momenteel kiezen tussen twee kwaden, want zowel de GPU als de RAM markt staat op zijn kop. De RX580 is ten eerste slecht leverbaar en als hij wel beschikbaar is betaal je er een premium prijs voor. Hetzelfde geld voor RAM, waar je vorig jaar rond deze tijd nog 70 EUR betaalde voor 16GB betaal je er nu meer dan 140 EUR voor.
Dus jah...pick your poison :p

• Visgek82
Tim2010 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:12:
Gezien je huidige hardware en budget zou je beter je cpu/moeder/ram kunnen upgraden al zou ik eigenlijk ook een nieuwe voeding aanraden.
Helaas voor jouw blijft het momenteel kiezen tussen twee kwaden, want zowel de GPU als de RAM markt staat op zijn kop. De RX580 is ten eerste slecht leverbaar en als hij wel beschikbaar is betaal je er een premium prijs voor. Hetzelfde geld voor RAM, waar je vorig jaar rond deze tijd nog 70 EUR betaalde voor 16GB betaal je er nu meer dan 140 EUR voor.
Dus jah...pick your poison :p
Dank je wel voor je antwoord. Nieuwe voeding? kun je daar wat meer informatie over geven? Heb deze pas nog helemaal schoongemaakt van binnen en zag er prima uit. voltages zijn ook nog goed, dus ik zie zo even niet waarom ik die zou moeten vervangen? 600w lijkt me toch meer dan genoeg?

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Ten eerste kan ik nergens een Antec Earthwatts 600w op internet vinden, wel een 650w versie. Hoe het ook zij, je hebt hem denk ik samen met je PC aangeschaft en kijkende naar je specs zal dat wel al minstens 6 jaar geleden zijn. Dat is toch wel al een leeftijd waarop je niet echt meer een voeding moet meenemen naar een volgende build. Voor een voeding is dat namelijk al best een leeftijd waarop hij binnenkort met pensioen mag.

[ Voor 12% gewijzigd door Tim2010 op 25-07-2017 10:27 ]

• Visgek82
Tim2010 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:26:
Ten eerste kan ik nergens een Antec Earthwatts 600w op internet vinden, wel een 650w versie. Hoe het ook zij, je hebt hem denk ik samen met je PC aangeschaft en kijkende naar je specs zal dat wel al minstens 6 jaar geleden zijn. Dat is toch wel al een leeftijd waarop je niet echt meer een voeding moet meenemen naar een volgende build. Voor een voeding is dat namelijk al best een leeftijd waarop hij binnenkort met pensioen mag.
Bedankt voor je antwoord. Je hebt inderdaad gelijk, ik dacht al die tijd dat het een 600w was, maar het is idd een 650 watt. Uhm, okay.. Ik zou niet weten waarom een goedwerkende voeding perse met pensioen moet, zeker ook omdat die wel een kwaliteitsvoeding is. Ik ga je advies mee nemen.

Verwijderd

Je denkt dat de voeding nog goed werkt maar dat weet je pas als het apparaat professioneel is doorgemeten. Vaak genoeg gehad dat nieuwe systemen met een oude voeding niet eens opstarten. De kwaliteit van de EA650 is helaas zodanig dat deze 6 - 7 jaar betrouwbaar mee gaat.

Wat de upgrade betreft zal je de meeste winst halen uit een cpu upgrade. Denk dan aan een Ryzen 5 1400 of 1600, B350 moederbord en 8 of 16 GB ddr4 3000 MHz. Een Intel i5 is weinig interessant want 4C/4T en een i7 past niet in het budget.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als je een paar tientjes over de €400 wil gaan dan heb je dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 211,95€ 211,95
1MSI B350 PC Mate€ 91,-€ 91,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,47

Is maar een lichte upgrade. :P
Ik ben zelf van mijn i5 750 naar de R7 1700 gegaan en dat was ook een behoorlijke stap voorwaarts. Zeker nu ik mijn RX580 eindelijk heb, die mijn 7950 vervangen heeft. Op zich kan je nog redelijk gamen met een 7970 in 2017 bij de meeste titels. Verder is de GPU markt nog erger verziekt dan de RAM markt dus even wachten voor een GPU upgrade lijkt me wel een aardig idee. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Visgek82
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:47:
Als je een paar tientjes over de €400 wil gaan dan heb je dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 211,95€ 211,95
1MSI B350 PC Mate€ 91,-€ 91,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,47

Is maar een lichte upgrade. :P
Ik ben zelf van mijn i5 750 naar de R7 1700 gegaan en dat was ook een behoorlijke stap voorwaarts. Zeker nu ik mijn RX580 eindelijk heb, die mijn 7950 vervangen heeft. Op zich kan je nog redelijk gamen met een 7970 in 2017 bij de meeste titels. Verder is de GPU markt nog erger verziekt dan de RAM markt dus even wachten voor een GPU upgrade lijkt me wel een aardig idee. :)
Dank je wel voor je antwoord. Aan zo'n setup zat ik inderdaad wel te denken, alleen het geheugen is wat duurder dan ik initieel verwacht had. Is opzich niet zo'n probleem :)

Ben jij ook van mening dat ik mijn voeding moet vervangen? Ik heb 'm niet doorgemeten maar van binnen zag alles (elco's etc) er iig prima uit. Hij zal met de nieuwe Ryzen zelfs nog minder stroom hoeven leveren dan dat hij nu doet, dus daar zit ik een beetje mee te worstelen. Ik weet dat hij niet de jongste meer is, maar het gaat een beetje tegen mijn gevoel in om iets te vervangen wat gewoon nog goed werkt.

Even kijken - de setup die jij gelinkt hebt , werkt dat allemaal probleemloos? had gehoord dat Ryzen nog wel eens picky kan zijn met het geheugen?

Acties:
  • Beste antwoord

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Visgek82 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:53:
[...]

Als ik het me goed herinner was het een Seasonic based product, dus solide. Je PC zal niet gesloopt worden als die voeding kapot gaat. Aan de andere kant is het wel een oude en hoe lang die nog zal werken weet ik niet. Als je over een aantal maanden de GPU vervangt, dan zou ik de voeding ook doen. :)
In principe zou 2933mhz nu wel moeten werken voor de meeste bordjes. 3200mhz is nog wel eens lastig.

Verwijderd

@DaniëlWW2 Is een Delta met Samxon en Teapo elco's.

• Visgek82
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:42:
[...]

[...]

Bedankt voor je antwoord. Heb vanmiddag de knoop doorgehakt en het setje wat je aangeraden hebt besteld, Ik verwacht het morgen binnen dus.. ben heel benieuwd. Het is lang geleden dat ik een pc heb gebouwd, dus ik denk dat ik het boekje er maar ff bij hou (hoe on-tweaker van mij :D)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Visgek82 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:41:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Heb vanmiddag de knoop doorgehakt en het setje wat je aangeraden hebt besteld, Ik verwacht het morgen binnen dus.. ben heel benieuwd. Het is lang geleden dat ik een pc heb gebouwd, dus ik denk dat ik het boekje er maar ff bij hou (hoe on-tweaker van mij :D)
Boekje heb ik ook gewoon gebruikt voor mijn R7 1700 hoor. Het was voor mij ook even geleden. :P
En als je hulp nodig hebt, forum hé zoals AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic. ;)
Maar veel plezier ermee. :)

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-07-2017 21:47 ]

Pagina: 1