Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb nu een Sony Bravia KDL-37V5500 TV. Hierop heb ik d.m.v. HDMI mijn PC en game consoles op aangesloten. Het geluid van de TV is met de bekende rood/witte tulp stekkertjes (analoog) verbonden met mijn Cyrus 8 stereo versterker.

De TV wil ik binnenkort gaan vervangen door een LG OLED C7. Voornaamste gebruik: gaming, movies. Deze TV heeft helaas geen analoge audio output meer. Geluid kan alleen via HDMI (ARC) of S/PDIF de TV verlaten, maar de Cyrus versterker heeft geen digitale inputs.

De Cyrus versterker is onderdeel van een grotere stereo HiFi set waar ik verder nog zeer tevreden mee ben. Ik heb verder op dit moment geen interesse in een multi-channel audio setup. Mijn budget is zo rond de 500,-.

Na wat te hebben rond gekeken zie ik drie mogelijke oplossingen:
  1. De Cyrus 8 versterker vervangen door een nieuwer model die wel digitale inputs heeft. Helaas heb ik hier het budget niet voor.
  2. Een aparte DAC kopen en die tussen de TV (S/PDIF) en de versterker hangen. Lijkt mij de eenvoudigste optie met de minste nadelen.
  3. Een AV receiver kopen en alle audio vanaf de TV hiernaartoe sturen via HDMI ARC. Vervolgens de pre-amp uitgangen op de AUX ingang van de Cyrus 8 aansluiten. Heeft als voordeel dat ik alle video bronnen via de AVR kan aansluiten op de TV, aangezien ik alle 4 HDMI aansluitingen op de LG meteen in gebruik zal nemen.
Hebben mensen ervaringen met opties 2 en 3? Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd heb gezien?

Ik heb ook gelezen dat DACs alleen stereo doen. Als je dus een multi-channel signaal naar ze stuurt, zal het niet werken. Is dit waar, en zo ja, kan je een TV instellen om alleen stereo uit te sturen?

Als ik mijn consoles via een AVR op de TV aansluit, introduceer ik dan niet veel extra input lag? In hoeverre verschilt dat tussen merken/modellen en is het überhaupt wel waarneembaar?

Beste antwoord (via gnik op 30-08-2017 21:23)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Sommigen hebben ook geluk met de SCART Out van de TV, die wil ook wel eens geluid doorsturen. Hangt wel van de TV af en hoe SCART is geïmplementeerd. Soms werkt het helemaal niet meer aangezien er met verloopjes wordt gewerkt.

Optie drie zou ik sowieso niet doen. Ik ken (gelukkig) niet alle merken en prijzen uit mijn hoofd maar ik vraag me af of je voor 500 euro een receiver hebt met Pre-Out. Multi Channel Pre-Out zie je niet meer veel op de lagere modellen. Scheelt dat je hier maar twee kanalen aan hoeft te sturen. Maar een receiver lijkt mij sowieso een te grote stap voor dit probleem. Je gaat dan de Cyrus dan puur als eindversterker gebruiken, beetje zonde van het apparaat. Overigens is de lag via een receiver verwaarloosbaar als je deze instelt op "game". Als de receiver gaat lopen scalen of andere videotruukjes gaat doen dan kan je wel inputlag verwachten of in games gekke dingen zien.

Een losse simpele DAC kost je een paar tientjes. Als je via China rechtstreeks de bestelling doet mogelijk nog minder. De DAC zal het inkomende signaal naar 2.0 stereo zetten, RCA Rood en Wit voor analoog stereo. Je bent de surround informatie kwijt. Maar aangezien je toch een 2.0 setup hebt maakt dat niet uit. De vraag is en blijft ook altijd wat de TV via HDMI ARC dan wel S/PDIF Out door zet. Sommige TV's sturen überhaupt geen surround door of zijn gelimiteerd tot alleen DD en geen DTS.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hij heeft een uitgang voor een koptelefoon? die werkt meestal wel

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 24-07-2017 21:52 ]

Iperf

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Sommigen hebben ook geluk met de SCART Out van de TV, die wil ook wel eens geluid doorsturen. Hangt wel van de TV af en hoe SCART is geïmplementeerd. Soms werkt het helemaal niet meer aangezien er met verloopjes wordt gewerkt.

Optie drie zou ik sowieso niet doen. Ik ken (gelukkig) niet alle merken en prijzen uit mijn hoofd maar ik vraag me af of je voor 500 euro een receiver hebt met Pre-Out. Multi Channel Pre-Out zie je niet meer veel op de lagere modellen. Scheelt dat je hier maar twee kanalen aan hoeft te sturen. Maar een receiver lijkt mij sowieso een te grote stap voor dit probleem. Je gaat dan de Cyrus dan puur als eindversterker gebruiken, beetje zonde van het apparaat. Overigens is de lag via een receiver verwaarloosbaar als je deze instelt op "game". Als de receiver gaat lopen scalen of andere videotruukjes gaat doen dan kan je wel inputlag verwachten of in games gekke dingen zien.

Een losse simpele DAC kost je een paar tientjes. Als je via China rechtstreeks de bestelling doet mogelijk nog minder. De DAC zal het inkomende signaal naar 2.0 stereo zetten, RCA Rood en Wit voor analoog stereo. Je bent de surround informatie kwijt. Maar aangezien je toch een 2.0 setup hebt maakt dat niet uit. De vraag is en blijft ook altijd wat de TV via HDMI ARC dan wel S/PDIF Out door zet. Sommige TV's sturen überhaupt geen surround door of zijn gelimiteerd tot alleen DD en geen DTS.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnik
Zo te zien hebben de LG 2017 modellen geen 3,5mm koptelefoon uitgang meer. Ook is er geen scart aansluiting aanwezig.

De AVR lijkt gevoelsmatig inderdaad overkill voor waar ik hem voor ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnik
Heb nu een LG OLED C7 en met een JDS Labs - OL DAC in gebruik en dat werkt perfect.