nas thuis gebruik aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-12-2025
Hij,

Ik ben aan het overwegen om een Nas aan te kopen.
De nas zou moeten dienen voor het volgende:
  • vervangen van mijn media player popcorn a400 (met een 4tb HDD)
  • een Nvidia shield komt waarschijnlijk ter vervanging van de A400 zodat ik in de toekomst ook 4K kan streamen
  • centrale opslag ipv. van HDD in vaste pc (+/- 6tb)
  • downloaden van bestanden
Nu vroeg ik me af welke nas ik heb best koop in combinatie met welke HD.
Op dit moment valt mij keuze op het volgende:

2 bay Nas (lijkt voldoende voor mij)
Merk: Synology (lijkt de beste te zijn op vlak van gebruiks vriendelijkheid)
Type:
  • DS 216+II
  • DS 716+II
  • DS 718+
De nas wordt waarschijnlijk geïnstalleerd in de berging.
Ik vermoed dat de nas te veel lawaai maakt als ik deze in de woonkamer zet.
Daarnaast vroeg ik mij ook af welke HDD ik hebt beste koop.
Op het moment ben ik de volgende HDD aan het overwegen:
  • WD red 10tb (duur)
  • Seagate ironwolf 10tb
Kunnen jullie mij wat advies geven ?
PS. De nas zou +/- 10 jaar moeten meegaan.

Groeten

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-12-2025

lasharor

7 december 2004

Als je niets meer gaat doen dan het downloaden van wat bestanden dan voldoet een 216play ook. Voor streaming zijn de meeste Synology nassen prima geschikt zeker wanneer het gaat om slechts 1080p materiaal. Dan voldoen de meeste goedkope modellen ook.

Waarom overweeg je bijv. een DS 718+? Wat denk je dat de meerwaarde dan zou moeten zijn?

• michelk31
Wel ik een technologie freak zoals de meeste op tweakers.
Ik wil zeker zijn dat de nas krachtig genoeg is voor de toekomst.
Ik ga ervan uit dat de DS718+ in de toekomst de DS716+II vervangt (nieuwer is meestal beter).
PS. in de toekomst wil ik graag 4K streamen naar de shield.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dit soort apparatuur kopen om 10+ jaar mee te laten gaan gaat niet happenen. Reken maar op max 5 jaar voordat je het moet/wil vervangen.

• michelk31
Tommy,

Ik vermoed dat ik na 5 jaar de shield moet vervangen.
Denk je dat ik de nas ook moet vervangen binnen die tijd?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
michelk31 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:59:
Tommy,

Ik vermoed dat ik na 5 jaar de shield moet vervangen.
Denk je dat ik de nas ook moet vervangen binnen die tijd?
Ja, op zijn minst de disks (liever al eerder, zodra de garantietermijn van de disks afloopt bijvoorbeeld), maar de NAS zelf is na 5 jaar 98% zeker ook afgeschreven.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:15
Ik begon ooit met een Syno in de budget lijn en heb net een DS713+ geupgrade naar een DS1517+.

Inmiddels draai ik tientallen packages, virtuele toestanden en stuurt mijn Syno de verlichting en andere apparatuur aan.

Filesharing is echt nog maar 10% van wat ik ermee doe :) dus ben je een beetje een knutsel dan is het te leuk om niet meteen wat capaciteit te nemen. Aan de andere kant: niet alle diensten vergen zoveel cpu/memory, dus er is een kans dat ie veel staat te nietsen dan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Moet het per se een NAS zijn? Wat jij wil kan ook heel goed met een goede wireless router en een grote schijf eraan. En dan heb je voor veel minder geld ook nog een goede router erbij.

Enige waar dat op stuk zou kunnen lopen, is als je RAID wil, of een extreme capaciteit (zeg > 10TB). Is dat niet van toepassing, zou ik het alternatief zeker overwegen. Het heeft meer voordelen, zo kun je bv. je zo aangekoppelde schijven ook meenemen om bv. op vakantie je filmpjes te kunnen kijken.

• michelk31
Hij, het is een bewuste keus om voor een nas te gaan.
De optie van een router + hd heb ik al geprobeerd.
Ik wil de data ook veilig stellen door een raid configuratie.z

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je kiest voor de Synology moet je een TV hebben met DLNA of je kan de Plex / Video app installeren, een Synology kan je popcorn mbt video niet vervangen.

Dan zou je kunnen kijken voor QNap, alhoewel ik daar geen ervaring mee hebt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

michelk31 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:01:

En hoe veilig is de data als je een glas water of je NAS heen gooit of het apparaat brandt uit of wordt gejat?

Oftewel; waar is je daadwerkelijke backup-mogelijkheid?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PatrickPR
  • Laatst online: 18-12-2025
TommyboyNL schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:33:
[...]

Ja, op zijn minst de disks (liever al eerder, zodra de garantietermijn van de disks afloopt bijvoorbeeld), maar de NAS zelf is na 5 jaar 98% zeker ook afgeschreven.
Waar baseer jij deze informatie op? Een NAS is na 5 jaar echt niet volledig afgeschreven. Misschien dat hij qua snelheid achter begint te lopen, maar om nou te zeggen dat na 5 jaar een NAS zowat volledig nutteloos is gaat wat te ver.

Een voorbeeldje:
Ik heb zelf onlangs mijn TS-419P+ vervangen (na 7 jaar gebruik) door een DS916+ omdat de 419 qua performance toch wat achter begon te lopen, vooral met het draaien van wat meer packages en het uitpakken van nzb's (de 419 is een single core ARM met 512MB RAM). Ook de RAID performance was niet echt hoog meer naar de huidige maatstaven. Doe ik mijn 419 nu weg? Zeker niet, deze gaat naar mijn ouders als offsite backup locatie. Daar is de 419 echt nog wel goed genoeg voor. Zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden voor hergebruik van een NAS, en anders is er nog de V&A/Marktplaats waar je nog wel wat terug kunt krijgen.
michelk31 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:13:
Op het moment ben ik de volgende HDD aan het overwegen:
  • WD red 10tb (duur)
  • Seagate ironwolf 10tb
Ik ga even uit van Synology, aangezien je zelf ook al aangeeft dat dit merk jouw voorkeur heeft.
De WD Red 10TB kost €400 en de Seagate 10TB ongeveer €350. Uitgaande van de meest simpele RAID 1, ben je dus al €700 kwijt aan schijven (€800 in het geval van WD schijven). Daar komt nog een NAS bij, zeg ongeveer €450 in het geval van de DS716. Dus totaal €1150. Qua RAID ben je met een 2-bay nas echter niet heel flexibel.

Een DS916 kost ongeveer €600. 4x4TB WD Red schijven kost 4x€140=€560 (de Seagates zijn iets goedkoper). In RAID 10 heb je netto 8TB opslagcapaciteit. Totaal komt dit uit op €1160, een tientje meer dus. Met de DS916 heb je echter wel een pentium N3710 quad-core ipv een celeron N3160 quad-core in de DS716, en 8GB ipv 2GB RAM. Daarnaast heb je meteen RAID 10 ipv RAID1, wat een iets hogere performance heeft. Het enige nadeel is dat je 8TB ipv 10TB opslag hebt. Je kunt met de DS916 ook nog kiezen voor RAID 5, in dat geval heb je netto 12TB opslag (RAID5 vraag echter qua performance wat meer van de CPU vanwege de pariteitsberekening). Mijn punt is eigenlijk dat je met een 4-bay nas een stuk flexibeler bent, ook in de toekomst en dat de prijs/GB voor een 10TB schijf nog niet gunstig is.
michelk31 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:13:
Kunnen jullie mij wat advies geven ?
PS. De nas zou +/- 10 jaar moeten meegaan.
Als de NAS ongeveer 10 jaar mee moet gaan, zou ik nu al investeren in een wat krachtigere NAS. Wat hierboven ook al gezegd is, misschien ga je er in het begin niet zoveel mee doen, maar als je wat meer packages gaat draaien en alle mogelijkheden gaat onderzoeken en proberen zou het jammer zijn als je NAS qua performance niet mee kan komen. Persoonlijk hanteer ik deze strategie ook altijd, omdat ik weet dat over de jaren alles sneller wordt (en het subjectieve gevoel hiervoor ook veranderd). Op deze manier kan ik de gebruiksduur van de NAS dus een beetje rekken, ondanks dat het in het begin wat meer investering vraagt. Om deze reden zou ik persoonlijk de DS216 links laten liggen vanwege de geringe hoeveelheid RAM (1GB). De DS716 heeft een nette quad-core CPU, en 2GB RAM. De DS718 is wel aangekondigd maar prijzen zijn 2 maanden later nog steeds niet bekend (ik was zelf aan het wachten op de prijs voor de DS918, maar dit duurde mij te lang dus ben voor de DS916 gegaan, het verschil in hardware is voor mij niet groot genoeg).

Ik besef me dat bovenstaande een hoog 'kijk mij eens' gehalte kan hebben. Mijn doel is echter enkel om mijn eigen ervaringen te delen zodat jij voor jou zelf de beste investering kunt doen voor een langere tijd, niet om te showen met mijn eigen spullen.

• michelk31
Patrick,

Bedankt voor de feedback.
Ik vermoed dat ik zal gaan voor de DS718+ of de ds716+II.
Van de DS716+II weet ik dat men zelf het geheugen kan uitbreiden naar 8GB.
Wat ik waarschijnlijk van plan ben. Omdat het kan en omdat ik denk dat dit ten goede komt van het systeem.
Ik ben blij om te horen dat een NAS na 5jaar niet afgeschreven is anders vond ik het veel geld.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Voor het beperkte prijsverschil zou ik een 4 bay model nemen, al kun je natuurlijk altijd extra hdd's aan de 716/718 hangen. De CPU in de 916 is aanzienlijk sneller.
(heb daar ooit een overzicht van gepost in het Synology topic, kan hem zo 123 niet vinden)

Tortelli in "[Synology] Nieuws en discussie"
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/Synology_cpu_scores.png
Zie dat de N3160 mist in dit overzicht, zal die ff toevoegen vanavond..... Scoort 1705 punten. Verschil met 916+ is dus beperkt.
Vorkie schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:08:
Als je kiest voor de Synology moet je een TV hebben met DLNA of je kan de Plex / Video app installeren, een Synology kan je popcorn mbt video niet vervangen.

Dan zou je kunnen kijken voor QNap, alhoewel ik daar geen ervaring mee hebt.
Hij geeft aan een Shield te willen kopen, dus transcoden is volledig overbodig ;).

[ Voor 38% gewijzigd door Tortelli op 25-07-2017 09:57 ]

• Vorkie
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:52:

Hij geeft aan een Shield te willen kopen, dus transcoden is volledig overbodig ;).
Dat klopt, maar hij heeft het over de toekomst toch (komt waarschijnlijk, in de toekomst 4K streamen)? Weet niet of die popcorn ook over DLNA kan streamen :) Dat de verwachting dus juist is

• PatrickPR
  • Laatst online: 18-12-2025
Tortelli schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:52:
Voor het beperkte prijsverschil zou ik een 4 bay model nemen, al kun je natuurlijk altijd extra hdd's aan de 716/718 hangen. De CPU in de 916 is aanzienlijk sneller.
(heb daar ooit een overzicht van gepost in het Synology topic, kan hem zo 123 niet vinden)

Tortelli in "[Synology] Nieuws en discussie"
[afbeelding]
Zie dat de N3160 mist in dit overzicht, zal die ff toevoegen vanavond..... Scoort 1705 punten. Verschil met 916+ is dus beperkt.

[...]

Dit is nuttige informatie voor de TS. Niet alleen is de CPU van de DS916 iets krachtiger, de GPU van de N3710 is ook iets beter, zij het met een miniem verschil, op het gebied van de gebruikte chip, de kloksnelheden en het aantal execution units. Zowel de N3710 als de N3160 ondersteunen Intel Quick Sync, dus hardware transcoding is op beide mogelijk mocht Synology en bijv. Plex dit ondersteunen, al zal dat op de N3710 mogelijk wat vlotter gaan. Ik zou echter niet weten hoe dit objectief is uit te drukken in getallen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
TommyboyNL schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:33:
[...]

Ik zou deze opmerking graag onderbouwd zien met harde cijfers. Dit lijkt me nu gewoon een aanname die nergens op gebasseerd is.
Zelf draai ik zowel een DS212j als een DS212 (zonder j) en beiden zijn de 5 jaar al ruim gepasseerd maar presteren, voor mijn doen, nog hartstikke prima.

Beide apparateren draaien de laatste versie van DSM en worden ook nog geupdate door Synology. Dus waarom ze afgeschreven zouden moeten zijn is mij een raadsel

Ik gebruik beiden als opslag en backup van elkander (staan gescheiden van elkaar, de ene thuis op zolder, de ander op een andere locatie (letterlijk ander huis))

*sowieso

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-12-2025
Kijk op amazone de hebben Daar goedkope modellen warehouse deals scheelde mij 200 euro op aanschaf van mij nas

<GOT>DrOPje #2516

• Raoul.TLS
Je moet kijken wat is je budget
En als je xxx uitgeef hoe lang denk je er mee te gaan en plezier van te hebben.
Ik ben zelf van een DS1010+ naar een DS1515+ toen een DX513 erbij en nu een DS1817+ 8 Gb gegaan
Elke keer een beetje bij gelegd. Laatste keer maar 50 euro om naar een DS1817+ 8GB te gaan.
Wel oude Nas weg gedaan. Blijft veel geld wat je voor een Nas betaald maar na x jaar kan je hem weer verkopen en dan bij leggen voor ene nieuwer model als die oud en traag begint te worden.
Maar in Duitsland zijn ze gewoon goedkoper als in Nederland. Aantal dat daar verkocht wordt is groter en zit minder marge op. Maar zijn het zeker waard. lees goed de reviews en ervaringen van mensen en koop een waar je een goed gevoel bij heb. Of koop een van iemand die wil upgraden naar ene nieuwere versie scheelt ook een paar honderd euro's

<GOT>DrOPje #2516

• jjbstolk
  • Laatst online: 18:24
DonJunior schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:29:
[...]

Ik zou deze opmerking graag onderbouwd zien met harde cijfers. Dit lijkt me nu gewoon een aanname die nergens op gebasseerd is.
Zelf draai ik zowel een DS212j als een DS212 (zonder j) en beiden zijn de 5 jaar al ruim gepasseerd maar presteren, voor mijn doen, nog hartstikke prima.

Beide apparateren draaien de laatste versie van DSM en worden ook nog geupdate door Synology. Dus waarom ze afgeschreven zouden moeten zijn is mij een raadsel

Ik gebruik beiden als opslag en backup van elkander (staan gescheiden van elkaar, de ene thuis op zolder, de ander op een andere locatie (letterlijk ander huis))
Inderdaad, mijn oude DS209+II draait als offsite Rsync partner voor de huidige 214+ en als backup opslag voor mijn vader.
Ik ken meer mensen die het zo doen.

• Raoul.TLS
Een 2 bay nasje op een ander locatie kan wel handig zijn voor offline back-up.
Maar meestal doe ik wanneer ik er nog wat voor kan vangen weg.
Offline back-up doe ik bij Stack IP
Maar DS209+II was top model en als je er nog een functie voor weet is die prima zo te gebruiken

<GOT>DrOPje #2516

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
michelk31 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:01:
RAID is niet voor veiligheid maar voor beschikbaarheid !

• michelk31
Dank zij jullie reacties ben ik nu aan het twijfelen tussen een 2 bay of een 4 bay nas.

Kan ik een 4 bay nas kopen en er voorlopig maar 2 HDD insteken die in raid 1 geconfigureerd zijn ?
Kan ik erna nog 2 identieke HDD toevoegen om de opslag ruimte uit te breiden ?
Als ik dan via het netwerk naar de Nas toe ga dan zal ik waarschijnlijk 2 aparte opslag locatie's zien ? Is dit correct ?

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
Volgens mij heb je naast de standaard Raid 1, 5, 6, 10 opties ook een speciale Synology RAID variant. Als je die gebruikt, is het achteraf mogelijk om schijven toe te voegen.

ter info: https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

[ Voor 24% gewijzigd door joenevd op 25-07-2017 16:43 ]

• MAX3400

MAX3400

michelk31 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:40:
Dank zij jullie reacties ben ik nu aan het twijfelen tussen een 2 bay of een 4 bay nas.

Kan ik een 4 bay nas kopen en er voorlopig maar 2 HDD insteken die in raid 1 geconfigureerd zijn ?
Ja
Kan ik erna nog 2 identieke HDD toevoegen om de opslag ruimte uit te breiden ?
Nee, je kan niet de bestaande RAID1 volumes uitbreiden.
Als ik dan via het netwerk naar de Nas toe ga dan zal ik waarschijnlijk 2 aparte opslag locatie's zien ? Is dit correct ?
Ja / nee. Wat is "opslaglocatie"? Hoe denk je "opslaglocatie" te definieren op een NAS?

Ik vind het trouwens knap hoe je allerlei kritiek in dit topic ontwijkt terwijl duidelijk lijkt dat je niet precies weet wat je gaat doen. Vind ik jammer; de topicstart en de voortschrijdende keuze voor een NAS, lijkt te wijzen dat je tot 40TB bruto opslag wil gaan kopen, maar niet weet hoe je dit optimaal kan benutten en ook zeker geen backup lijkt te willen.

• michelk31
Ik probeer geen kritiek te vermijden.
Het doel van de topic vraag is bij te leren.
Ik ben op het moment overtuigd dat een 4 bay de beste en meest kost efficiënt oplossing voor mij is.
De ds916 (8gb) lijkt me een prima keuze samen met 2hdd (8tb). Setup shr. Hierdoor verdubbel ik mijn huidige capaciteit en kan ik later nog 2 hdd toevoegen van 8tb.
Waardoor ik met shr eindig op 24gb. (corrigeer mij als dit niet correct is).
Ben wel aan het twijfelen als ik niet beter wacht op de ds918. De celeron processor lijkt sneller te zijn. Maar ik vermoed dat de prijs omhoog gaat.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Aan de 916 kun je nog een 5 bay expension unit hangen, waardoor je de set uit zou kunnen breiden tot 9*8TB in principe.
(tegen die tijd kun je waarschijnlijk beter een 2e volume maken met tzt veel grotere hdd's)

• MAX3400

MAX3400

@michelk31 Oke, dan heb ik een paar vragen; mogelijk dat ik het niet goed heb gelezen in het topic maar:

je wil bestanden downloaden (hoe lees ik niet) maar tenzij je een Gbit ISP-lijn hebt, kan een "simpele" DS216 dit ook al aan. Ja, met wat extra RAM in de NAS, zal downloaden/unrar/par sneller gaan maar de doorvoer van ISP naar NAS is gelimiteerd. Ongeacht of je 30 torrents tegelijk of 1 NZB tegelijk binnenhaalt; de bottlenck is je ISP en zelfs over 5 jaar zie ik 1Gbit niet als standaard in huishoudens.

Hierdoor zie ik, geen directe aanleiding voor 8GB in een NAS maar dat is nog wel te bediscussieren voor & tegen :)

Dan de disk-setup; of je nou 2, 4, 300 of 1 disk inzet, je stelt data absoluut niet veilig op je NAS. Zoals ik eerder aangaf in MAX3400 in "nas thuis gebruik aankoopadvies" mis ik een goede backup. Uit jouw topicstart, maar verkeerd gelezen mogelijk, haal ik "centrale opslag ipv. van HDD in vaste pc (+/- 6tb)" en mijn aanname is dan dat dat relatief belangrijke/persoonlijke data is. Al zou je 4x 8TB in een DS916 zetten in RAID5, dan nog hou je die 6TB als risicovolle data over.

Ik neem aan dat alles voor/naar je Popcorn & Shield aan data (films, series, ebooks) niet onder kritieke data valt maar je NAS ga je ook inzetten voor persoonlijke spullen? Home-videos, eigen foto's, PDF's van contracten, garanties, hypotheek, bank, etc?

Hiervoor zou ik absoluut niet vertrouwen op een single NAS in een "standaard" woning; zoals iemand anders ook post; zorg dat deze data elders (buitenshuis) een kopie kan krijgen.

SHR is leuk maar niet altijd het handigste. Als je een Syno configureert om "gewoon" RAID5 te gebruiken (als voorbeeld), dan is er een mogeljikheid dat je dezelfde array aan disks ook aan een andere controller kan hangen, zoals een ICH10R, en alsnog je data kan raadplegen. Maar dit is informatie die mogelijk verouderd is en vast in de handleiding of de grote Syno-topics terug te vinden is. Oftewel; stopt de NAS zelf met werken, kan je vrij rap je data alsnog ergens uitlezen. Ga je SHR gebruiken, ben je (helaas) afhankelijk van Syno om een vervangend produkt te regelen eer dat je de data weer kan uitlezen. Ooko hiervoor geldt; backup elders?

Ja, ik doe veel aannames maar dat is ook uit onduidelijkheid van de door jouw geposte replies. Mogelijk wil/kan je er even over nadenken en misschien dat anderen in dit topic ook een mening/hint/suggesties hebben om mijn aannames & risico's te verminderen.

• michelk31
Hij Max,

Hopelijk beantwoord ik een paar van jou vragen:
* Ik heb geen Gbit isp connectie.
* Ik heb liever 8GB ram (lijkt me meer future proof, en wie weet wat ik later nog allemaal ga doen met de nas).
* Veiligheid:
** Je opmerking begrijp ik niet goed.
Ik ga ervan uit dat bij SHR als 1 van de HDD kapot gaat dat ik nog steeds alle data heb. (Dus maw. heb ik een backup)
** Op inbraak zijn we beveiligd (SKG *** / alarm installatie / deurbeslag / beweging sensoren, enz ... )
** en hebben we een diefstal verzekering ... (hopelijk heb ik het nooit nodig).
** Ik heb nog nooit een HDD verloren door een glas water er over te morsen .... laten we hopen dat dit zo blijft. :)

Backup:
Mijn aller belangrijkste data staat in een cloud.

Mooie tip dat wanneer ik SHR gebruik dat ik afhankelijk ben van Synology producten in de toekomst.
Maw. Raid 5 is misschien een optie maar dan vermoed ik dat ik alle 4 HDD tegelijkertijd moet aankopen.
Dat is me nog niet geheel duidelijk.

Bedankt voor je feedback

• MAX3400

MAX3400

Duidelijk; dat jouw belangrijkste data in de cloud staat, was mijn grootste zorg/risico.

En iets minder belangrijk; geen enkele vorm van SHR/RAID is een backup maar de meningen zijn daar nog wel eens over verdeeld. Het is hoogstens een "hogere berschikbaarheid / parity" verbetering maar geen backup ;)

En dan even een algemener iets; een dikke Syno, zelfs een gewone 4-serie, doet in een "trage" RAID5 nog steeds 128MB/s over een intern Gbit netwerk. Heb hier een oudere 414 staan met WD Reds en ik kan tegelijkertijd een 4K stream kijken en meerdere VM's over iSCSI aanmaken en dat ding komt niet eens op 50% CPU. Met iSCSI trek ik wel die 128MB/s dicht maar het heeft geen directe invloed op de rest van mijn omgeving.

Persoonlijk, ik dus, zou zelf geen case zien voor een dure/grote Syno met meerdere Gbit poorten, uitbreidbaar RAM of expansion-bays. Zeker in jouw startpost, gezien de beperkte hoeveelheid data die je per uur zal verstouwen, kan een gewone DS416 met 1Gbit poort en 4x 8TB in RAID5 jou de komende jaren in totaal 24TB netto opslag bieden zonder performance verlies. Zelfs niet als je, bijvoorbeeld, 3 volledige 4K blurays van NAS naar 3 losse 4K-TV's zou streamen.

Just my 2 cents; bedankt voor de fijne toelichting van je.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

DonJunior schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:29:
[...]

Volgens mij krijg je na deze update geen nieuwe DSM versies meer. Misschien nog wel security updates. Volgens mij support Synology maar 5 jaar.
Edit: de ds-210j heeft nu limited support dus het lijkt eerder 7 jaar te zijn. Maar het kan ook liggen wanneer de nieuwe DSM uitkwam.
En de techniek veranderd in 10 jaar ook wel flink. Zo best kunnen dat over een paar jaar alle modellen bijvoorbeeld een flash disk hebben om alles te versnellen bijvoorbeeld

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 25-07-2017 23:27 ]

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
iBood heeft ook leuke aanbiedingen zoals nu. Ik weet niet precies of Thecus een goed merk is maar qua hardware voor die prijzen is het misschien wel interessant.

Link: http://www.ibood.com/elec...es/27226/2308/thecus-nas/
Pagina: 1