Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netwerk in een gedeeld huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Wij wonen in een gedeeld huis. Op de begane en de 1e woont de huisbaas. Dan wonen erboven 4 mensen; twee op de 2e (2 voor en 2 achter) en twee op de derde (3 voor en 3 achter). Daarboven zitten nog 2 B&B's.
Nu is er maar 1 aansluiting voor het internet. De huisbaas heeft beneden een router staan, de vier daarboven willen allen graag een eigen wifi-signaal (Of is het beter één te delen per verdieping?). En bovenin staat ook één router voor de B&B's.

Wat is de beste manier om iedereen van goed internet te voorzien?

Nu heeft elke onderhuurder (2e en 3e verdieping) een eigen router. Die hebben ze aan ons access point gehangen. Het internet is op deze manier heel onstabiel. Áls het internet het doen, is het wel snel. De huisbaas heeft het snelste internet genoment en een nieuwe kabel naar boven gelegd.

Mijn idee:
Uit de router beneden 3 kabels naar boven. Één voor, één achter en één direct naar de B&B. Op de 2e verdieping een access point voor en achter en één kabel door naar de 3e verdieping met ook elk een access point. Verder weet ik dat elk apparaat behalve de router beneden de DHCP instellingen uit moet hebben.
Nu hebben een de drie andere mensen boven en de B&B's een router staan. Klopt het dat deze dan vervangen moeten worden door een access point?

Ik hoop dat het zo duidelijk is. We kunnen jullie hulp goed gebruiken!

Gr. Kevin

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2017 19:26 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-07-2017 20:52)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beneden een goede router met VLAN's en QoS etc. neerzetten. Dan x kabels naar boven toe en elk "huisje" een switch neerzetten. Beneden elk "huisje" 8 tot 12 IP-adressen per VLAN toekennen en geen routing tussen de VLAN's onderling regelen. Aan elke switch 1 AP voor WiFi.

Resultaat: geen omkijken naar en bij abuse is uit de logging makkelijk te halen welk "huisje" op welk IP iets stoms deed.

Maar dat is mijn mening; de kosten/baten/technische kennis worden hoger naarmate je de bewoners netjes van elkaar wil afscheiden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

Beneden een goede router met VLAN's en QoS etc. neerzetten. Dan x kabels naar boven toe en elk "huisje" een switch neerzetten. Beneden elk "huisje" 8 tot 12 IP-adressen per VLAN toekennen en geen routing tussen de VLAN's onderling regelen. Aan elke switch 1 AP voor WiFi.

Resultaat: geen omkijken naar en bij abuse is uit de logging makkelijk te halen welk "huisje" op welk IP iets stoms deed.

Maar dat is mijn mening; de kosten/baten/technische kennis worden hoger naarmate je de bewoners netjes van elkaar wil afscheiden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou inderdaad wel scheidingen gaan maken met VLANs. Je wilt niet dat je bij elkaar in het netwerk zit immers. Daarbij kun je iedereen dan lekker aan laten klooien met de netwerkapparatuur die ieder voor zich wil hebben. De vraag is namelijk in hoeverre je huisbaas zich bezig wilt houden met het onderhouden van het netwerk voor iedereen.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:30:
. De vraag is namelijk in hoeverre je huisbaas zich bezig wilt houden met het onderhouden van het netwerk voor iedereen.
Als het goed geconfigureerd is en men werkt met goede apparatuur (HP, Mikrotik en eventueel Cisco), dan stelt men dat één keer in, en heeft geen omkijken ernaar.

Ik heb ook bij een kerk, 5 AP'ss van Mikrotik opgehangen, één Cisco Meraki, een RB2011 van MIkrotik ovor de routering, VLAN's, VPN's etc... en een HP Procurve 10/100 switch met PoE (25 euro op Marktplaats!).

HP Procurve heeft levenslange garantie (ook zonder bon). En meer dan 100 Mbps heb je echt niet nodig in een gedeelde omgeving.

Ik ben al meer dan 4 maanden niet in het computerhok geweest. Af en toe bel ik in via VPN en doe een software update op afstand.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je huisbaas is op de hoogte van het feit dat HIJ/ZIJ verantwoordelijk is voor wat er over die lijn gaat? Ofwel, doet een van zijn huurders of BnB iets raars, heeft je huisbaas een probleem.

Even los van allerlei mogelijkheden dit te scheiden, zou ik beginnen met voor iedere huurder een aparte internet aansluiting realiseren en voor de BnB nog eens een aparte. De kosten zijn het niet en het scheelt een hoop gezeik. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:23:
Aan elke switch 1 AP voor WiFi.
Begrijp ik goed dat je bedoelt dat elk "huisje" een switch én een AP moet hebben? Ik (leek) dacht dat een AP een switch is, die ook een WiFi signaal kan verzenden?

Verwijderd

Sommige AP's hebben meerde poorten ja. Niet allemaal. De "goede" AP's hebben maar één poort, en meer is er ook niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen we dan niet allemaal alleen een AP hebben, in plaats van een switch én een AP?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:16:
Kunnen we dan niet allemaal alleen een AP hebben, in plaats van een switch én een AP?
Dan heb je alleen WiFi. Dat lijkt me ook niet wenselijk toch?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:25
De huisbaas kan ook een zakelijke aansluiting nemen met een /28, dan kan iedereen een eigen IPv4-adres krijgen.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:16:
Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt; in de basis is een AP vaak met 1 kabel op een switch aangesloten en daarna wordt het omgezet in WiFi.

Een alternatief is ipv switch+AP om een (goedkope) router in AP-mode te zetten; dan heeft elk "huisje" 3 tot 4 Gbit poorten voor wired internet en ook nog WiFi.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal. Ik ga het voorleggen aan de andere bewoners en even op een rijtje krijgen wat voor apparaten iedereen heeft.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 16:17
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:19:
Het internet is op deze manier heel onstabiel. Áls het internet het doen, is het wel snel.
Dat klinkt wel enigszins verdacht. Bedoel je dat het soms helemaal wegvalt?

Als dat het geval is zou ik als eerste eens checken hoe je ipconfig/ifconfig output eruitziet als dat optreedt.
Wie weet heb je last van een rogue DHCP server en is het al prima behapbaar als je buurman z'n router juist inplugt.
unezra schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:49:
Je huisbaas is op de hoogte van het feit dat HIJ/ZIJ verantwoordelijk is voor wat er over die lijn gaat? Ofwel, doet een van zijn huurders of BnB iets raars, heeft je huisbaas een probleem.
In principe heb je gelijk, met name als iemand een heel appartementencomplex via 1 consumentenlijn van internet wil voorzien, maar ik denk dat je ook wel een klein beetje realistisch moet blijven. Diezelfde huisbaas heeft ook een probleem als een van z'n huurders besluit te gaan tuinieren op zolder, bij wijze van spreken :+
Even los van allerlei mogelijkheden dit te scheiden, zou ik beginnen met voor iedere huurder een aparte internet aansluiting realiseren en voor de BnB nog eens een aparte. De kosten zijn het niet en het scheelt een hoop gezeik. :)
Is dat zo? Ik denk niet dat Ziggo daar zin in heeft als het geen apart kavel is...

Verwijderd

Volgens mij is de eerste stelling al niet waar. Dat je maar één internetaansluiting zou kunnen krijgen. Wellicht is dat waar voor internet via de kabel, maar je kunt gewoon meerdere telefoonlijnen (en op elk van die lijnen dus een apart DSL signaal) geleverd krijgen. Standaard hebben de meeste huizen al 2 lijnen op het ISRA punt zitten.

Héél vroeger ( zeg voor 2010) kon je bij Ziggo nog wel meerdere modems neerzetten, maar dat staat Ziggo al heel lang niet meer toe.

Moet het Ziggo zijn, dan is het beste antwoord al gegeven.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:57
Vermits het gaat om aparte huishoudens, en je wil weten wie iets verkeerd doet, moet je de zaak,gescheiden houden. Onderschat de maintenance niet. Ze gaan je bellen als het niet werkt, en even gaan kijken de volgende zaterdag zal niet goed genoeg zijn.

Ik zou zoeken naar een hoteloplossing, en dat door een prof firma laten installeren en onderhouden. Kans is groot dat dat duurder is dan elk zijn eigen aansluiting.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Thralas schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:38:
[...]
Is dat zo? Ik denk niet dat Ziggo daar zin in heeft als het geen apart kavel is...
Ik betwijfel ook of het uberhaupt wel mag, gezien dat het niet 1 huishouden vormt. En dan kan het wel eens zo zijn dat je minimaal een zakelijke aansluiting nodig hebt.

Feit blijft dat je, als je zaken niet goed regelt, je ongelooflijk de sjaak kunt zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1