Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383914

Topicstarter
Beste,

Ik verblijf meer dan 183 dagen per jaar in het buitenland. Ik doe mijn werkzaamheden online as ingineur via mijn zzp onderneming in Nederland. Ik betaal inkomstenbelasting en omzetbelasting in Nederland.

Ik verblijf al anderhalf jaar in China op een zakenvisum (om de 90 dagen moet ik het land even uit; vlieg een keer of 4 per jaar naar andere landen).
Ik kan mij niet inschrijven in China met dit visum. Ik kan geen ander visum krijgen waar dit wel mee kan zonder 1. een bedrijf hier te starten of 2. voor een bedrijf te gaan werken 3. te trouwen.

Een bedrijf starten is vrijwel niet mogelijk tenzij je een Chinese partner neemt met alle (financiële) risico's van dien. Of een volledig buitenlands eigendom bedrijf te starten welke meer dan een jaar kost om te regelen en 10000'en euro's aan kosten.

Ik heb een persoonlijke bankrekening in China (pin met nl bank, zet het op chinees account); Ik ontvang geen geld in China van klanten noch werk ik voor Chinese klanten.
...
Ik heb online gelezen dat ik me volgens de wet moet uitschrijven in Nederland bij een dusdanig langdurig verblijf in het buitenland. Maar dan ben ik dus stateloos? Noch is het dan mogelijk om inkomstenbelasting in Nederland te betalen; Noch in China (met dit visum). Tevens stopt de AOW opbouw.

Nogal een aparte situatie lijkt mij zo. Heeft iemand tips and tricks of ervaring hiermee?

Ik kan me nog altijd inschrijven in Seychelles ofzo :P

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:52
Als je zoekt op "digitale nomade" zul je meer tweakers vinden met een zelfde vraag/probleem/oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nachtnet schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:49:
Als je zoekt op "digitale nomade" zul je meer tweakers vinden met een zelfde vraag/probleem/oplossing.
Een digitale nomade doet rondreizen om zo nergens of in belastingtechnische plaatsen de inkomstenbelasting te betalen. Of ik begrijp de term niet helemaal. Maar inderdaad heb ik wel het een en ander gevonden met deze zoekterm. Maar over mijn specifieke situatie kan ik niet veel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:52
ik kom dan o.a. hier terecht:In al die topics worden links en richtingen genoemd die je verder kunnen helpen, ook al lijkt jouw vraag omgekeerd te zijn aan digitale nomade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 17:47
Je beseft dat je probleem aangaande inschrijven (je moet je uitschrijven uit Nederland maar kan je niet inschrijven in China) voortkomt uit het feit dat de manier waarop je in China verblijft illegaal is?

Het M visum is niet bedoeld om op die manier gebruikt te worden; zodoende verblijf je technisch gezien illegaal in China.

Kort gezegd is er dan ook geen oplossing; zou in Nederland ingeschreven blijven staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:40
Anoniem: 383914 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:10:
Beste,

Ik verblijf meer dan 183 dagen per jaar in het buitenland. Ik doe mijn werkzaamheden online as ingineur via mijn zzp onderneming in Nederland. Ik betaal inkomstenbelasting en omzetbelasting in Nederland.

Ik verblijf al anderhalf jaar in China op een zakenvisum (om de 90 dagen moet ik het land even uit; vlieg een keer of 4 per jaar naar andere landen).
Ik kan mij niet inschrijven in China met dit visum. Ik kan geen ander visum krijgen waar dit wel mee kan zonder 1. een bedrijf hier te starten of 2. voor een bedrijf te gaan werken 3. te trouwen.

Een bedrijf starten is vrijwel niet mogelijk tenzij je een Chinese partner neemt met alle (financiële) risico's van dien. Of een volledig buitenlands eigendom bedrijf te starten welke meer dan een jaar kost om te regelen en 10000'en euro's aan kosten.

Ik heb een persoonlijke bankrekening in China (pin met nl bank, zet het op chinees account); Ik ontvang geen geld in China van klanten noch werk ik voor Chinese klanten.
...
Ik heb online gelezen dat ik me volgens de wet moet uitschrijven in Nederland bij een dusdanig langdurig verblijf in het buitenland. Maar dan ben ik dus stateloos? Noch is het dan mogelijk om inkomstenbelasting in Nederland te betalen; Noch in China (met dit visum). Tevens stopt de AOW opbouw.

Nogal een aparte situatie lijkt mij zo. Heeft iemand tips and tricks of ervaring hiermee?

Ik kan me nog altijd inschrijven in Seychelles ofzo :P
Je startpost klopt niet, je kan een bedrijf starten in China en dat kost geen tienduizenden euro's. Ik zou zeggen, doe eens wat meer research en kijk daarbij (als je geen Chinese partner wil) naar een wholly foreign owned enterprise.

Officieel mag je ook niet werken op een business visa, dus als je toch al illegaal bezig bent, dan kan je net zo goed geen belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De praktijk wijst anders uit:
http://dangerousprototype...-start-a-chinese-company/

De HongKong route die hier wordt beschreven is op dit moment heel lastig. Dit proces
kost daadwerkelijk tienduizend(en) euro's en maanden tot een jaar aan tijd.

Je moet een bedrijfspand hebben (nee je wooruimte is niet toegestaan) e.d.

Een flink gedeelte van de expats hier hebben een 10 jaar touristen visum of 10 jaar zaken visum
en werken aan hun eigen product of doen consulting werk. Zij verblijven hier ook meer dan 183 dagen per jaar. Dit is een veel voorkomend verschijnsel. En gaan elke 30/60/90/180 dagen snel over de grens en terug. De immigratiedienst kan dit allemaal zien in het systeem en geeft er niets om.

Buiten dat is er vrijwel geen informatie te vinden. Ik werk niet voor Chinese bedrijven noch ontvang ik inkomsten in China noch exporteer of importeer ik fysieke producten.

Nederland heeft een verdrag met China over double taxation:
https://www.government.nl...idance-of-double-taxation

Dit is van toepassing:
https://prnt.sc/fzwh8f

----
Wat zijn de gevolgen van het niet uitschrijven in Nederland? Het enige wat ik kon zien is een boete van maximaal 325 euro. Je betaald inkomstenbelasting ook al woon je officieel niet in Nederland.
En ik moet me dubbel verzekeren lijkt het zo. Anders krijg je een boete in nederland omdat je daar geen zorgverzekering hebt. Ook al heb je een aparte expat verzekering.

http://www.rechtswinkel.n...jaar-op-reis-te-gaan.html

https://www.buitenlandsep...ve/index.php/t-49882.html

Het advies lijkt inderdaad op blijf gewoon ingeschreven in Nederland

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 25-07-2017 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 06:42:
http://dangerousprototype...-start-a-chinese-company/

De HongKong route die hier wordt beschreven is op dit moment heel lastig. Dit proces

Je moet een bedrijfspand hebben (nee je wooruimte is niet toegestaan) e.d.

Een flink gedeelte van de expats hier hebben een 10 jaar touristen visum of 10 jaar zaken visum
en werken aan hun eigen product of doen consulting werk. Zij verblijven hier ook meer dan 183 dagen per jaar. Dit is een veel voorkomend verschijnsel. En gaan elke 30/60/90/180 dagen snel over de grens en terug. De immigratiedienst kan dit allemaal zien in het systeem en geeft er niets om.

Buiten dat is er vrijwel geen informatie te vinden. Ik werk niet voor Chinese bedrijven noch ontvang ik inkomsten in China noch exporteer of importeer ik fysieke producten.

Nederland heeft een verdrag met China over double taxation:
https://www.government.nl...idance-of-double-taxation

Dit is van toepassing:
https://prnt.sc/fzwh8f

----
Wat zijn de gevolgen van het niet uitschrijven in Nederland? Het enige wat ik kon zien is een boete van maximaal 325 euro. Je betaald inkomstenbelasting ook al woon je officieel niet in Nederland.
En ik moet me dubbel verzekeren lijkt het zo. Anders krijg je een boete in nederland omdat je daar geen zorgverzekering hebt. Ook al heb je een aparte expat verzekering.

http://www.rechtswinkel.n...jaar-op-reis-te-gaan.html

https://www.buitenlandsep...ve/index.php/t-49882.html

Het advies lijkt inderdaad op blijf gewoon ingeschreven in Nederland
Ik ben zelf ook freelancer en heb een eigen bedrijf/werkvisum via dit bedrijf in China. Je moet inderdaad een bedrijfspand hebben, maar er zijn (hier iig, neem aan overal in China) ook appartementen die als bedrijfspand gebruikt mogen worden. Dat hoeft in principe dus geen enorm punt te zijn. Verder zijn er ook andere oplossingen als shared office space of virtual offices (hoewel dit laatste officieel ook niet mag) die niet heel erg duur hoeven te zijn.

Verder zou ik het gewoon op een bedrijf in China houden, heb het artikel niet helemaal gelezen dus weet niet wat het voordeel zou zijn van de hong kong route. Als dat inderdaad tienduizenden euro's zou kosten niet veel lijkt me. In China een bedrijf starten kost iig absoluut geen tienduizenden euro's en alles met betrekking tot belasting laat je door een accountant regelen (die moet je sowieso hebben).

Last but not least, dat het veel gebeurt (werken op toeristen/business visa) maakt het natuurlijk nog niet goed. De regelgeving en controle hierop is de afgelopen 10 jaar al wat strenger geworden en die trend lijkt zich door te zetten. Zelf zou ik me daar dan ook niet heel prettig bij voelen denk ik (als je van plan bent lang te blijven iig). Heb het in het verleden echter ook zelf gedaan tot het allemaal al wat lastiger werd gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah dat is interessant om te horen. Ben niet van plan om hier nog langer dan een paar jaar te blijven.
Maar gezien jij het proces al een ben doorgegaan hoor ik graag hoe dat gaat. Met googelen ben ik nog niet de overheids website tegengekomen waar alles netjes staat uitgelegd. Graag hoor ik van jou hoe jij dat hebt gedaan. Heb je dit door een bedrijf laten regelen of heb je het zelf gedaan ?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Snowdog schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:05:
[...]

Ik ben zelf ook freelancer en heb een eigen bedrijf/werkvisum via dit bedrijf in China.
Met de nieuwe wetgeving die langzaam in gebruik wordt genomen is dit niet meer toegestaan, jezelf inhuren via je eigen bedrijf om een visa te verkrijgen. Deze loophole hebben ze aangepakt.

Zoals elke wetgeving in China ligt het aan de interpretatie van de persoon die je treft maar bijv Shanghai en Beijing zijn al strenger aan het worden.
Verwacht bij een aanvraag van een nieuw M visa dan ook geen 90 dagen meer maar max 30. (en vaak single / double entry).
Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 06:42:

Een bedrijf starten in HK kan je voor minder dan 600 euro binnen 14 dagen. (incl virtueel adres etc).
Echter heb je dan nog steeds geen visa.

[ Voor 5% gewijzigd door Kenzi op 25-07-2017 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Kenzi schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:11:
[...]

Met de nieuwe wetgeving die langzaam in gebruik wordt genomen is dit niet meer toegestaan, jezelf inhuren via je eigen bedrijf om een visa te verkrijgen. Deze loophole hebben ze aangepakt.

Zoals elke wetgeving in China ligt het aan de interpretatie van de persoon die je treft maar bijv Shanghai en Beijing zijn al strenger aan het worden.

[...]

Een bedrijf starten in HK kan je voor minder dan 600 euro (incl virtueel adres etc).
Echter heb je dan nog steeds geen visa.
Nouja, in mijn geval heb ik wel een Chinese partner en huur ik mezelf niet in, maar ben ik legal representative van het bedrijf. Dat is zo ver ik weet (vooralsnog) geen enkel probleem en volledig legaal en ik gok dat dit ook niet gaat veranderen.

Ik neem aan dat je als eigenaar van een WFOE ook een visum kan krijgen op basis van het feit dat je eigenaar bent oid en dat je jezelf niet hoeft in te huren.

Het opstarten van een bedrijf in China is verder ook vrij goedkoop, ik heb er zelf ongeveer 1.500 euro voor betaald incl. visum en ik gok dat het nog wel goedkoper kan aangezien de agent die ik gebruikt heb een beetje een rip off guy is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb probleem in hk tegenwoordig is een bankrekening krijgen.
Ik heb een kennis die daar nu mee aan het stoeien is. De overheid / andere landen hebben druk gezet up china / hk gezien de balasting wetgeving daar. Dus alles wat de bank niet helemaal zint (zoals webshops .e.d.) worden gezien als een te hoog risico. En krijgen geen bankrekening.

Het bedrijf zelf starten is inderdaard niet de kunst.

De truc die je veel ziet is dat het chinees bedrijf op de naam staat van het bedrijf in Honkong. Ik neem aan dat dit wordt gedaan om de regelgeving die jij net noemt te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snowdog schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:17:
[...]

Nouja, in mijn geval heb ik wel een Chinese partner en huur ik mezelf niet in, maar ben ik legal representative van het bedrijf.
Is de partner een kennis van je of iemand van het bedrijf dat het voor je opgezet heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:20:
[...]

Is de partner een kennis van je of iemand van het bedrijf dat het voor je opgezet heeft ?
Een kennis (inmiddels ex gf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is toch ook vrij risicovol? gezien deze persoon dezelfde macht heeft als jij de daadwerkelijke bedrijfsleider. Deze persoon kan schulden aangaan e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Een bankrekening openen in HK als niet-ingezetene is goed te doen. Alleen zijn de maandelijkse kosten tegenwoordig een stuk hoger.

Het probleem zit hem juist in die mensen die kunsten en trucjes uit halen om er voordeel uit te slepen (zoals bijv een visa voor China).

Dat zijn ze nu aan het aan pakken. (imho ook terecht).
Een legale werkvergunning voor China aanvragen is een stuk makkelijker tegenwoordig, alleen wel strenger.
Wordt je ook mooi ingedeeld in Categorie A / B of C.

@spikeguns je zegt zelf dat je niet nog jaren wil blijven, waarom dan een bedrijf opzetten?

Wil je in deze regio blijven en als freelancer blijven werken dan kan je beter (zoals velen nu doen) uitwijken naar Vietnam.

En betreffende inschrijven / uitschrijven in NL, je weet dat je bij langer dan 3 maanden verblijf in het buitenland al gezeik gaat krijgen met je NL zorgverzekering?

[ Voor 10% gewijzigd door Kenzi op 25-07-2017 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:27:
Dat is toch ook vrij risicovol? gezien deze persoon dezelfde macht heeft als jij de daadwerkelijke bedrijfsleider. Deze persoon kan schulden aangaan e.d.
Nouja, het is idd enigszins risicovol, maar ik heb nog wel een beetje vertrouwen in de mensheid en ik heb het idee dat het wel goed zit. Het valt me altijd op hier op tweakers dat mensen zeer risico averse zijn, maar zelf ga ik niet altijd direct van het slechtste in de mens uit. Of dat verstandig is...

So far heeft het nog geen problemen opgeleverd en ik heb zelf ook alle company seals/stamps in bezig, dus ik denk dat ze sowieso weinig kan uitrichten zelfs al zou ze dat willen. Tot slot ben ik ook een beetje de spreekwoordelijke kale kip, dus valt sowieso weinig te plukken. Anyway, een WFOE is waarschijnlijk een veiligere optie (maar dat kost wel iets meer, verschil was geen duizenden euro's ofzo tho).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De betreffende kennis woont in Denemarken en laat zijn product produceren in China. En exporteerd deze via hk naar de rest van de wereld. Het betreft iemand die het product online verkoopt.

Ik zie niet wat een honkong bedrijf met een visa in china te maken heeft verder.

De kosten die ik voor een WFOE zie gaat hem wel over 6500 usd;
http://www.pathtochina.com/reg_wfoe5.htm

5400 usd hier:
http://www.hongdaservice....pany-registration-package

2900 USD:
http://www.startuprice.co...nhai-is-easier-than-ever/
En indien je een virtual office wilt nog eens 2200 usd er bij

Buiten dat zijn kunnen dit best shady bedrijven zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 25-07-2017 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Kenzi schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:28:
Een bankrekening openen in HK als niet-ingezetene is goed te doen. Alleen zijn de maandelijkse kosten tegenwoordig een stuk hoger.

Het probleem zit hem juist in die mensen die kunsten en trucjes uit halen om er voordeel uit te slepen (zoals bijv een visa voor China).

Dat zijn ze nu aan het aan pakken. (imho ook terecht).
Een legale werkvergunning voor China aanvragen is een stuk makkelijker tegenwoordig, alleen wel strenger.
Wordt je ook mooi ingedeeld in Categorie A / B of C.

@spikeguns je zegt zelf dat je niet nog jaren wil blijven, waarom dan een bedrijf opzetten?

Wil je in deze regio blijven en als freelancer blijven werken dan kan je beter (zoals velen nu doen) uitwijken naar Vietnam.

En betreffende inschrijven / uitschrijven in NL, je weet dat je bij langer dan 3 maanden verblijf in het buitenland al gezeik gaat krijgen met je NL zorgverzekering?
Nouja, ik denk dat mensen die 'trucjes' uithalen voor een werkvisum het in veel gevallen nog altijd beter doen dan de mensen die op een toeristen-/businessvisum hier zitten en geen belasting betalen. Daarnaast is het voor de werknemer wat makkelijker, maar voor het bedrijf wat lastiger. Soms worden er echter ook voor de werknemer extra eisen gesteld (notarized diploma/verklaring omtrent goed gedrag) wat niet echt handig is en duurt de procedure wat langer. Ik weet niet of dat echt zo geweldig is...

En wat betreft de categorieen, je moet echt goed je best doen wil je in de C categorie terecht komen, dat is wat mij betreft ook enigszins zinloos en ik weet niet precies waarom ze dit systeem hebben geintroduceerd. Ik zou een systeem waarbij 'buitengewoon talent' een soort van betere indicatie krijgt logischer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Snowdog schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:45:
[...]

Nouja, ik denk dat mensen die 'trucjes' uithalen voor een werkvisum het in veel gevallen nog altijd beter doen dan de mensen die op een toeristen-/businessvisum hier zitten en geen belasting betalen. Daarnaast is het voor de werknemer wat makkelijker, maar voor het bedrijf wat lastiger. Soms worden er echter ook voor de werknemer extra eisen gesteld (notarized diploma/verklaring omtrent goed gedrag) wat niet echt handig is en duurt de procedure wat langer. Ik weet niet of dat echt zo geweldig is...

En wat betreft de categorieen, je moet echt goed je best doen wil je in de C categorie terecht komen, dat is wat mij betreft ook enigszins zinloos en ik weet niet precies waarom ze dit systeem hebben geintroduceerd. Ik zou een systeem waarbij 'buitengewoon talent' een soort van betere indicatie krijgt logischer vinden.
De categorien maken het een stuk makkelijk, val je in Cat A krijg je vrijwel zeker een workpermit voor langere duur en gaat de afhandeling een stuk sneller. Cat B duurt wat langer en kortere verblijfduur.

Cat C, dat zijn vooral die "english teachers" zonder diploma etc en die mogen ze van mij er wel gewoon uitknikkeren. Wat die categorie indeling een stuk makkelijker maakt om te doen.

Zoals hierboven al een paar keer gezegd is, een zakenvisum is niet bedoeld voor wat jij doet.
Dat soort zaken wordt met de nieuwe wetgeving aangepakt. Of je nou een HK bedrijf opzet voor jezelf of niet.

@spikeguns betreffende je originele vraag
Artikel 2.43

1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, doet bij het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek. De aangiftetermijn vangt aan op de vijfde dag voor de dag van vertrek.
Dus je had je al moeten uitschrijven.

[ Voor 20% gewijzigd door Kenzi op 25-07-2017 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Kenzi schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:49:
[...]

De categorien maken het een stuk makkelijk, val je in Cat A krijg je vrijwel zeker een workpermit voor langere duur en gaat de afhandeling een stuk sneller. Cat B duurt wat langer en kortere verblijfduur.

Cat C, dat zijn vooral die "english teachers" zonder diploma etc en die mogen ze van mij er wel gewoon uitknikkeren. Wat die categorie indeling een stuk makkelijker maakt om te doen.
Nouja probleem met dat laatste is gewoon dat er een enorm tekort is aan English teachers, zolang je een native speaker bent, denk ik dan ook niet dat dat enige problemen gaat opleveren met een visum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Als (qualified) English teacher val je ook nog onder categorie B: categorie C is met name in het leven geroepen om de (hoofdzakelijk zuid-oost Aziatische) arbeiders legitiem het land uit te kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Snowdog schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:50:
[...]

Nouja probleem met dat laatste is gewoon dat er een enorm tekort is aan English teachers, zolang je een native speaker bent, denk ik dan ook niet dat dat enige problemen gaat opleveren met een visum.
Vereisten voor een werkvergunning voor een leraar van buitenlandse afkomst zijn verscherpt.
Bachelor of hoger in onderwijs gerelateerd vak
Dat laatste stukje is nieuw en iets waar 80% van de leraren niet aan voldoet. (en de reden waarom zo veel werken op een toeristenvisa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Kenzi schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:53:
[...]

Vereisten voor een werkvergunning voor een leraar van buitenlandse afkomst zijn verscherpt.
Bachelor of hoger in onderwijs gerelateerd vak
Dat laatste stukje is nieuw en iets waar 80% van de leraren niet aan voldoet. (en de reden waarom zo veel werken op een toeristenvisa)
Ik gok dat die eis niet daadwerkelijk gaat worden nageleefd. Dan houden ze geen English teacher meer over hier en daar heeft niemand baat bij.

Verder denk ik dat het probleem niet alleen gezocht moet worden bij de teachers zelf, maar ook bij de vele louche bedrijven (/schools) die even snel willen cashen met private English lessons. Die kunnen gewoon geen werkvisums verstrekken, maar omdat ze toch aardig wat betalen zijn er genoeg mensen die toch wel geinteresseerd zijn om er te werken.

Anyway, dit gaat wel ver off topic, sorry TS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de test eens doorgaan. Maar ik ben maar een C (tenzij high tech industrie nog punten toevoegd)

Jonger dan 25, bachelor of engineering, werk fulltime, verdien tussen 250-350K rmb, geens HSK , geen top 100 univeristy, werk niet in een underdeveloped gebied in china. 51 punten.

Ik zie niet zo 123 hoe uberhoubt iemand A of B haalt tenzij je HSK hebt, master of doctoraat en voor een top 500 bedrijf hebt gewerkt.

Voor diegene die geinterreseerd is:
https://i.redditmedia.com...ce3d44391492aa96a9c61b6c7

Terug on topic. Voor zover ik nu weet zijn er de volgende opties:
1. Doorgaan zoals ik nu doe. is niet helemaal legaal
2. Joint venture of WFOE starten in China (met alle kosten en gedoe van dien); Uitschrijven in nederland;
Z visa (proberen) te krijgen in China; In China belasting betalen e.d.
3. Weg gaan uit China

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 25-07-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Dat klopt niet. Het punten systeem gaat pas tellen indien:

Type A
Winner of a long list of different awards in the the field of academia, business, entertainment or sports, or if you hold a high position in one the fields.
Holder of position in long list of fields where due to the market foreign 'talents' are needed.
Entrepreneur and/or innovating talent (with more detailed requirements)
Young outstanding talents under the age of 35 from top 200 University, or holder of PhD or higher from a Chinese University
Have published 3 articles in a prestigious Science or Technology periodical.
Type B
A bachelor's degree and 2 years work experience in a long list of fields including education.
Work in a long list of different international or transnational organisation.
'Excellent' graduates from Chinese universities with a master degree.
Master degree holders from top 100 international university
Foreign language teachers (who in principle) teaches in their native language and hold a bachelor degree in a country where the primary language is your native language and have 2 years of teaching experience. You are exempt from the 2 year teaching experience requirement if the bachelor degree you hold is in a language related field or teaching, or if you qualify as teacher in you home country, or are a holder of a TEFL certificate.

Only if you don't meet any of the above requirements would you need to refer to the point system, where more than 85 points makes you a type A foreigner and more than 60 points make you a type B foreigner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah ik ben dus niet het laagste van het laagste yay!

Ik ga maar eens rondvragen bij andere expats over WFOE e.d.
Die prijzen die je online ziet zijn waarschijnlijk veel hoger dan bij een lokaal bedrijf die hierin gespecialiseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:59:
Ik heb de test eens doorgaan. Maar ik ben maar een C (tenzij high tech industrie nog punten toevoegd)

Jonger dan 25, bachelor of engineering, werk fulltime, verdien tussen 250-350K rmb, geens HSK , geen top 100 univeristy, werk niet in een underdeveloped gebied in china. 51 punten.

Ik zie niet zo 123 hoe uberhoubt iemand A of B haalt tenzij je HSK hebt, master of doctoraat en voor een top 500 bedrijf hebt gewerkt.

Voor diegene die geinterreseerd is:
https://i.redditmedia.com...ce3d44391492aa96a9c61b6c7

Terug on topic. Voor zover ik nu weet zijn er de volgende opties:
1. Doorgaan zoals ik nu doe. is niet helemaal legaal
2. Joint venture of WFOE starten in China (met alle kosten en gedoe van dien); Uitschrijven in nederland;
Z visa (proberen) te krijgen in China; In China belasting betalen e.d.
3. Weg gaan uit China
Ik kom met die stats uit op B als je werkervaring hebt (en zo niet, kun je dat altijd claimen) en >9 maanden p jaar werkt.

Ik denk verder inderdaad dat dat wel de opties zijn.

Als je zelf geen problemen hebt met 1, dan hoeft dat niet zo'n slechte optie te zijn. Ik denk wel dat je er in dat geval rekening mee moet houden dat de regels/controles kunnen veranderen en dat je relatief snel het land zou moeten verlaten.

Numero 2 lijkt me wat veiliger, maar kost wel wat meer. Met je inkomen lijkt me dat echter geen heel groot probleem. Zou in dat geval wel even advies inwinnen bij een pro. Ik denk persoonlijk dat het qua kosten wel mee gaat vallen, maar het is wel enigszine een gedoe om het op de rails te krijgen. Dit lijkt me persoonlijk de beste optie als een pro/expert inderdaad bevestigt dat het op die manier volledig legaal/future proof is (lijkt mij wel, maar ben zelf ook geen expert op dit gebied en meeste info is alleen beschikbaar in Chinese).

En drie, ja dat kan altijd natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 22:37
Ik heb geen ervaring met belastingen in China, maar als je permanent in China in woont is uitschrijven in Nederland natuurlijk wel een optie. Ik neem aan dat je nu bij je ouders staat ingeschreven?

Hierdoor hoeven je ouders wellicht minder rioolbelasting enz. te betalen. En jij kan mooi je zorgverzekering opzeggen. Als je je uitschrijft in Nederland en permanent in China woont hoef je in Nederland ook geen belasting te betalen, je bent in China immers belastingplichtig. Hoe het dan verder zit met de regeltjes en het afdragen van belasting in China zou ik niet weten, maar als je in China nergens terecht kun met je aangifte/inkomsten, betaal je eigenlijk nergens belasting?

Het klopt ook dat je voor elk jaar dat je uitgeschreven bent 2% aan AOW verliest. Maar daar zou ik niet van wakker liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Die verloren AOW kan je evt. ook weer afkopen als ik het goed heb.

De zorgverzekering die je momenteel in NL hebt kan je uberhaupt niet gebruiken indien er iets gebeurt, want die dekking geldt alleen als je op reis bent (en daar zit normaliter een beperking qua tijd aan om een grens te stellen tussen op reis en langdurig verblijf in het buitenland, met o.a. als eis een minimale tijd terug in Nederland tussentijds). Dus die betaal je momenteel feitelijk voor niks.

JV zou ik afraden tenzij je iemand 1000% vertrouwt; je kan dan nog alle company stamps e.d. in je bezit hebben (zoals andere poster hier), maar als het puntje bij het paaltje komt verlies je keihard als de Chinese partner besluit om iets te doen (en zat verhalen die precies op die manier eindigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Divak schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:18:
Ik heb geen ervaring met belastingen in China, maar als je permanent in China in woont is uitschrijven in Nederland natuurlijk wel een optie. Ik neem aan dat je nu bij je ouders staat ingeschreven?

Hierdoor hoeven je ouders wellicht minder rioolbelasting enz. te betalen. En jij kan mooi je zorgverzekering opzeggen. Als je je uitschrijft in Nederland en permanent in China woont hoef je in Nederland ook geen belasting te betalen, je bent in China immers belastingplichtig. Hoe het dan verder zit met de regeltjes en het afdragen van belasting in China zou ik niet weten, maar als je in China nergens terecht kun met je aangifte/inkomsten, betaal je eigenlijk nergens belasting?

Het klopt ook dat je voor elk jaar dat je uitgeschreven bent 2% aan AOW verliest. Maar daar zou ik niet van wakker liggen.
Ik ben inderdaad bij mijn ouders ingeschreven. Op dit moment kan ik mij niet inschrijven in China. Indien ik mij nu zou uitschrijven dan ben ik stateloos. Nja tenzij je op papier permanent in Seychelles gaat wonen :P.

Mocht ik een controle krijgen in China dan kan je nog altijd aantonen dat je in Nederland belasting hebt betaald. Dat lijkt mij beter dan dat je helemaal nergens belasting betaald.

Hoe ik het nu doe is mogelijk in een grijs gebied / niet helemaal legaal.

Na wat googelen heb ik buiten die kleine boete geen consequenties gezien indien je niet zou uitschrijven in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:24:
[...]

Ik ben inderdaad bij mijn ouders ingeschreven. Op dit moment kan ik mij niet inschrijven in China. Indien ik mij nu zou uitschrijven dan ben ik stateloos. Nja tenzij je op papier permanent in Seychelles gaat wonen :P.
Misschien moet je even googlen wat Staatloosheid is.

Wikipedia: Staatloosheid

Je bent helemaal niet staatloos als je je uitschrijft in NL.

* je hebt nog steeds de Nederlandse nationaliteit
* je hebt een Nederlands paspoort
* je staat ingeschreven in China (ik neem aan dat je naar de PSB gaat elke 90 dagen om je Temporary Residence Permit op te halen?).

De consequenties voor het niet uitschrijven maar wel in het buitenland verblijven ga je wel merken als ze erachter komen. Dan krijg je verschillende diensten op je dak en kan je problemen gaan krijgen met oa. uitkeringen in de toekomst.

[ Voor 13% gewijzigd door Kenzi op 25-07-2017 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nooit een Temporary Residence Permit gehad. Dit is voor zover ik weet ook niet mogelijk op een Zakenvisum.
In mijn geval ben ik dan in ieder geval stateloos.

"De consequenties voor het niet uitschrijven maar wel in het buitenland verblijven ga je wel merken als ze erachter komen. Dan krijg je verschillende diensten op je dak en kan je problemen gaan krijgen met oa. uitkeringen in de toekomst."

Zolang je netjes belasting betaalt zal dit wel meevallen lijkt mij zo. Je betaalt immers voor het "systeem".

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 25-07-2017 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:29:
Nooit een Temporary Residence Permit gehad. Dit is voor zover ik weet ook niet mogelijk op een Zakenvisum.
Dan zou ik als ik jou was een heel gauw naar de PSB rennen.

Het is verplicht je te registreren bij de lokale PSB binnen 24 uur na aankomst in China tenzij je in een hotel verblijft.

Ongeacht welk visa je gebruikt

Overtreding hiervan = boete per dag dat je niet hebt ingeschreven en bij langdurig overtreden kan je gedeporteerd worden.

En nogmaals, je bent helemaal niet staatloos. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Kenzi op 25-07-2017 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Het is geen permit, maar je gaat neem ik aan wel elke 90 dagen naar het politiebureau om een registration form of temporary residence for visitors in te vullen?

Afbeeldingslocatie: https://www.sicas.cn/neditor/uploadfile/img/20120517155933578.jpg

Zo niet dan kan je een boete krijgen; je dient je altijd binnen 24 uur te registreren in elke stad en bij elk elk verlaten en weer betreden van China.

EDIT: technisch gezien is dit zelfs verplicht voor mensen met een (normaal) Residence Permit.. Nu doe ik het zelf ook niet (anders blijf ik elke maand naar het politiekantoor gaan), maar als je op een L/M zit zou ik het absoluut wel doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Yakumos op 25-07-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Als je veel te laat bent (en je binnenkort weer naar een reisje naar HK maakt) zou ik nu niet meer gaan, dat gaat je waarschijnlijk een boete opleveren. Zou dan gewoon na je volgende vlucht direct naar dichtstbijzijnde politiebureau gaan. Dat is inderdaad wel verplicht en als je het niet hebt, kan je in China ook geen visum aanvragen (bijv. als je werkvisum wilt aanvragen).

Als je echter naar HK gaat om een visum aan te vragen of gewoon om de length of stay te resetten, dan is het niet zon probleem (tenzij je enorm veel pech hebt en ze het nu zouden controleren, lijkt me zeer onwaarschijnlijk) en na terugkomst vanuit het buitenland (HK telt als buitenland) hoef je niet je oude form te laten zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Snowdog op 25-07-2017 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nja ik heb het in het verleden wel gehad. Toen ik in een serviced appartement woonde. later nog in een hotel gezeten dus ik sta in ieder geval wel in het systeem.

Wat je zegt daar ben ik inderdaad bekend mee. Maar de praktijk is heel anders. Ik heb kennissen waar verteld is door het politiebureau dat ze niet meer hoeven te komen tenzij ze verhuizen of als ze voor langere tijd uit het land zijn geweest.

In de tussentijd twee keer in Nederland geweest, twee weken per keer. De andere exits zijn slechts een dagtrip of een weekend naar HK. Ik vlieg altijd via hk en die zetten niets in je paspoort noch de Nederlandse douane. Voor zover ik weet kan China slechts zien dat ik naar HK ben gegaan en twee weken later weer China in ben gekomen.

Mijn huidig huurcontract staat niet op mij naam maar op die van een kennis. Die kennis is niet de eigenaar van de woning maar huurt het weer van een particulier / een bedrijf. Het management van het gebouw heeft kopieën gemaakt van mijn paspoort en visum.

Voor zover ik het begrijp hebben hun die registratie gedaan / zijn hun verantwoordelijk daarvoor.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 25-07-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:36:
Nja ik heb het in het verleden wel gehad. Toen ik in een serviced appartement woonde. later nog in een hotel gezeten dus ik sta in ieder geval wel in het systeem.

Wat je zegt daar ben ik inderdaad bekend mee. Maar de praktijk is heel anders. Ik heb kennissen waar verteld is door het politiebureau dat ze niet meer hoeven te komen tenzij ze verhuizen of als ze voor langere tijd uit het land zijn geweest.

Mijn huidig huurcontract staat niet op mij naam maar op die van een kennis. Die kennis is niet de eigenaar van de woning maar huurt het weer van een particulier / een bedrijf. Het management van het gebouw heeft kopieën gemaakt van mijn paspoort en visum.

Voor zover ik het begrijp hebben hun die registratie gedaan / zijn hun verantwoordelijk daarvoor.
Lijkt me sterk, afaik zijn alleen hotels uitzonderingen. Het management van je huidige apartment kan het volgens mij niet eens voor je regelen. Zou dat na je volgende terugkomst ff checken bij het politiebureau.

edit: verder is het idd wel als je eenmaal die form hebt dat ze vaak zeggen dat je niet telkens terug hoeft te komen, maar dan moet je er iig wel voor zorgen dat je die form hebt met je huidige adres erop.

[ Voor 8% gewijzigd door Snowdog op 25-07-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Nee, zij kunnen die registratie helemaal niet doen. 100% zeker. Daarvoor is een hotel licentie nodig, waarna de overheid de benodigde software verstrekt.

Mocht je ooit in een probleem situatie komen dan gaat de politie er onherroepelijk om vragen, dus ik zou het voortaan elke 90 dagen in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://china.diplomatie.b...s/registration-foreigners

Dezelfde informatie staat op andere websites. In dit geval zou het management van dit appartementencomplex (nogal groot) verantwoordelijk zijn voor hun gedeelte.

Voor zover ik weet moet je bij registratie een huurcontract laten zien. Hier staan mijn gegevens niet op. Dan zullen ze dat niet accepteren lijk mij zo.

Bij mijn vorige entrace was ik van plan mij te registreren. Na onderzoek van mijn vriendin en advies van haar vader (ex army, ex douane, ex politie) is mij verteld om het niet te doen. Op een zakenvisum is dat geen probleem volgens hun. Het zou teveel gedoe zijn.

Maar ik zal er nog eens goed naar kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 25-07-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:44:
http://china.diplomatie.b...s/registration-foreigners

Dezelfde informatie staat op andere websites. In dit geval zou het management van dit appartementencomplex (nogal groot) verantwoordelijk zijn voor hun gedeelte.

Voor zover ik weet moet je bij registratie een huurcontract laten zien. Hier staan mijn gegevens niet op. Dan zullen ze dat niet accepteren lijk mij zo.
Heb je bij aankomst in China weleens zo'n gele (of oranje) kaart ingevuld bij de immigratie? Arrival / Departure Card

Kijk eens op de achterkant daarvan.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het registreren bij de PSB behalve in het geval van hotels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qry6QSI1bJOWcpPM9QbOhyOj/thumb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Kenzi op 25-07-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga er nogmaals achteraan.

Bij mijn vorige accommodatie wat een hotel / serviced appartement werd voor long stay inderdaad de PSB registratie gedaan. Waaronder voor mij. Dit ging trouwens over de tijd dat je de kamer / appartement die je huurt. Niet zozeer of je nu het land in of uit gaat. In dat geval kan je het niet eens zelf doen.

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 25-07-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

"within 24 hours of entry"

Dat is toch duidelijk genoeg. Gaat dus over wanneer je het land inkomt.

Overigens moet je het ook doen als je van adres veranderd.

En zoals veel wetten, sommige PSB's doen er makkelijk over, sommige absoluut niet. Shekou in Shenzhen heeft recentelijk nog door-to-door controles hier over gehad.

Gevolgen kunnen boete, deportatie en 10 jaar ontzegging visa zijn, wil je dat risico lopen?

Afhankelijk van je PSB kost het je 10min. Zorg dat je een huurcontract + kopie legitimatie (van jezelf en eigenaar appartement) bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Stateloos ben je als je je paspoort inlevert.

Ik heb ook lange tijd in het buitenland gezeten waar ik geen vergelijkbare inschrijving in een GBA had (bijv. lange tijd in een hotel verbleven). Daarna ook nog lange tijd een appartement gehuurd en behalve contact met de huurder heb ik mij nergens hoeven inschrijven. Het scheelt nou eenmaal per land, zolang je in Nederland bent uitgeschreven zal het ze een worst wezen wat je in het buitenland uitspookt en waar je woont. Al is natuurlijk altijd wel handig om deze informatie op te geven voor het geval er iets gebeurt (www.nederlandwereldwijd.nl).

Heb mij toen gewoon uitgeschreven in Nederland en heb ook nooit vragen gehad vanuit Nederland of ik kon aantonen dat ik in het buitenland belasting betaalde. Dat is ook logisch, immers was ik belastingplichtig in het buitenland waar Nederland niets mee te maken heeft.

Dan is het alleen zaak om China de zaakjes voor elkaar te houden. Als zij opeens bij je aankloppen om belasting te innen (als je dat zelf niet doet/niet kan) zou ik wel een antwoord paraat hebben :P

Denk ook aan je zorgverzekering. Als je je in Nederland uitschrijft kom je niet meer in aanmerking voor een Nederlandse zorgverzekering. Als je heen en weer reist heb je hier dus een aparte (reis)verzekering voor nodig. Aan de andere kant moet je ook in acht nemen dat op dit moment jouw zorgverzekering waarschijnlijk niet uitkeert als je opeens zorg nodig hebt in China.

[ Voor 14% gewijzigd door Divak op 25-07-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben geregistreerd bij de ambassade en beschik over een additionele zakenreis verzerkering.
In Shekou e.d. zijn inderdaad controles geweest maar dat is bij bars e.d. Daar bevind ik mij niet.

Buiten dat in ieder geval bedankt voor alle info. De politie regristratie ga ik inderdaad doen. het betreft nu slechts 1 langdurige exit van een maand die niet geregistreerd is. De andere registraties zijn in ieder geval (deels) geregeld d.m.v. hotel en of serviced appartement.

Over hier een bedrijf starten e.d. daar ga ik meer informatie over verzamelen lokaal.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en de informatie die gegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
TS werkt dus in China remote voor een Nederlandse klanten. Hij werkt dus niet in China en lijkt me dus ook niet aan de 183 dagen regel te moeten voldoen. Zeker omdat TS geen permanent adres in China heeft. Dus gewoon in Nederland geregistreerd blijven en premies blijven afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mashell schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:04:
TS werkt dus in China remote voor een Nederlandse klanten. Hij werkt dus niet in China en lijkt me dus ook niet aan de 183 dagen regel te moeten voldoen. Zeker omdat TS geen permanent adres in China heeft. Dus gewoon in Nederland geregistreerd blijven en premies blijven afdragen.
Heel zelden voor nederlandse klanten. Vooral USA, India, UK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 21:11

Nss

The Dude Abides

Waar je klanten zitten is niet relevant. Het gaat er om waar je feitelijk je werkzaamheden verricht. Dit is in China, dus zal je volgens de Chinese belastingwetten in China belastingplichtig zijn. Dit staat los van je visum, al is het nu alleen minder/niet zichtbaar voor de autoriteiten.

Verder wat het verdrag NL-China betreft: op basis van de Chinese nationale wetgeving zal je dus in ieder geval in China belastingplichtig zijn. Mogelijk ben je dat in Nederland ook (zou ik wat dieper in moeten duiken), maar dat is minder relevant. Als je namelijk volgens de nationale wetgeving van NL, in NL belastingplichtig bent (en dus tegen dubbele belastingheffing aan loopt), is op basis van art. 4, 2, a van het belastingverdrag NL-China het heffingsrecht aan China toegewezen. Je woont namelijk feitelijk in China, en het middelpunt van je leven speelt zich ook in China af.

Nu je fiscale woonplaats dus China is, zorgt het verdrag NL-China ervoor dat Nederland over het algemeen niet mag heffen. Ik kan je nog wel wat meer wetstechnische achtergrond geven, maar wellicht iets te theoretisch en bij jou spelen ook hele andere belangen mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Graag wat meer wetstechnische achtergrond geven.
In ieder geval bedankt voor je inzicht in de kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 15:22

Basszje

Reisvaap!]

Hierzo, belastingdienst : - https://www.belastingdien...land_moet_u_aangifte_doen

Je blijft gewoon staatsburger van Nederland, maar je hoeft waarschijnlijk geen belasting te betalen in NL ( wel China ) . Je kan dus ook niet verzekerd zijn voor de zorgkosten en die zouden ook niet toegekend worden ( max 4/5 maanden in buitenland aansluitend ). Je *mag* niet in Nederland ingeschreven staan en is formeel fraude ( vanwege AOW-opbouw o.a. ) .

[ Voor 48% gewijzigd door Basszje op 25-07-2017 10:47 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Artikel 2.43

1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, doet bij het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek. De aangiftetermijn vangt aan op de vijfde dag voor de dag van vertrek.
Het maakt niet uit of / waar je werkt of een wereldreis doet. Zodra je langer dan 2/3 van een jaar weg bent uit NL moet je je uitschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Onjuist. Zoals gezegd is het dus zelfs niet toegestaan om in Nederland geregistreerd te blijven.
De voorwaarden voor het heffen van belasting en de 183-dagen regeling zijn overigens redelijk simpel.

Hierbij zoals gevraagd de bijbehorende wet:
Welk land mag belasting heffen: 183-dagenregeling

De meeste belastingverdragen bepalen dat het werkland van de werknemer het recht heeft belasting te heffen over het loon dat de werknemer daar verdient. Hierop is 1 uitzondering: het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende 3 voorwaarden wordt voldaan:
  • De werknemer verblijft binnen een bepaalde periode niet langer dan 183 dagen in het werkland. Afhankelijk van het belastingverdrag dat van toepassing is, kan deze periode een kalenderjaar zijn, een aaneengesloten periode van 12 maanden of een belastingjaar. Voor het berekenen van de 183 dagen telt u alle dagen mee waarop de werknemer in het werkland was, dus ook weekends en vakantiedagen. Een dagdeel telt als een volledige dag.
  • De werknemer wordt betaald door of namens een werkgever die niet is gevestigd in het werkland.
  • De werknemer werkt niet in een vaste inrichting van de werkgever in het werkland.
Deze 3 voorwaarden staan samen bekend als de 183-dagenregeling. Als niet aan alle voorwaarden wordt voldaan, dan heeft het werkland het recht om belasting te heffen.
https://www.belastingdien...ouden1/belastingverdragen
Voorwaarde 1: Werknemer blijft niet langer dan 183 per jaar in het werkland (UK, VS, India, Nederland, whatever). Klopt.
Voorwaarde 2: Werknemer wordt niet betaald door een werkgever die niet is gevestigd in het werkland. Klopt.
Voorwaarde 3: Werknemer werkt niet vanuit/in een vaste inrichting van de werkgever in het werkland. Klopt.

Er wordt aan alle 3 de voorwaarden voldaan dus heft het woonland (China) de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Kenzi schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:15:
[...]
Het maakt niet uit of / waar je werkt of een wereldreis doet. Zodra je langer dan 2/3 van een jaar weg bent uit NL moet je je uitschrijven.
Maar TS is telkens maar 90 dagen in China. Is dus niet vooraf gepland 2/3 van het jaar weg.
Als je dat zo strikt zou nemen dan zou ik (belastingplichtig in zowel Nederland en Duitsland) me ook moeten uitschrijven. En ik kan van te voren niet zeggen of ik 183 in Duitsland zal zijn, ik heb half jaar contracten.
Divak schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:17:
[...]
Hierop is 1 uitzondering: het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende 3 voorwaarden wordt voldaan:
Maar dat gaat allemaal niet op als het woonland, gewoon Nederland gebleven is. Je komt bij Internationaal werken vrij snel in een papieren rompslomp met soms tegenstrijdige regels terecht. Daarom is een pragmatische aanpak misschien niet zo verkeerd. Niet officieel in China wonen, officieel in Nederland wonen en geen buitenlandse belastingplicht zie ik al een geldige aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

mashell schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:34:
[...]

Maar TS is telkens maar 90 dagen in China. Is dus niet vooraf gepland 2/3 van het jaar weg.
Als je dat zo strikt zou nemen dan zou ik (belastingplichtig in zowel Nederland en Duitsland) me ook moeten uitschrijven. En ik kan van te voren niet zeggen of ik 183 in Duitsland zal zijn, ik heb half jaar contracten.
Die 90 dagen boeit helemaal niet voor Nederland. TS zegt zelf dat hij al 1 1/2 jaar in China is.

Het gaat erom hoe lang je wegbent. Of je dan 90 dagen China, paar daagjes Hong Kong en geen idee waar nog meer uithangt, dat maakt niet uit.

Als je langer dan 2/3 weg bent = uitschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
mashell schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:34:
[...]

Maar dat gaat allemaal niet op als het woonland, gewoon Nederland gebleven is. Je komt bij Internationaal werken vrij snel in een papieren rompslomp met soms tegenstrijdige regels terecht. Daarom is een pragmatische aanpak misschien niet zo verkeerd. Niet officieel in China wonen, officieel in Nederland wonen en geen buitenlandse belastingplicht zie ik al een geldige aanpak.
Dat is wel een makkelijke uitweg ja. Ik weet niet wat de belastingtarieven in China zijn, maar ik maakte als een sodemieter dat ik mij z.s.m. uitschreef in Nederland om van de belastingen af te zijn. Daar had ik eventuele rompslomp (overigens nooit gehad) wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss

Nss

The Dude Abides

Divak schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:17:
[...]
Hierbij zoals gevraagd de bijbehorende wet:

[...]

https://www.belastingdien...ouden1/belastingverdragen
Voorwaarde 1: Werknemer blijft niet langer dan 183 per jaar in het werkland (UK, VS, India, Nederland, whatever). Klopt.
Voorwaarde 2: Werknemer wordt niet betaald door een werkgever die niet is gevestigd in het werkland. Klopt.
Voorwaarde 3: Werknemer werkt niet vanuit/in een vaste inrichting van de werkgever in het werkland. Klopt.

Er wordt aan alle 3 de voorwaarden voldaan dus heft het woonland (China) de belasting.
De aangehaalde quote is niet de wet. Slechts een algemene uitleg hoe dit doorgaans wordt geregeld in verdragen. Verder ziet die tekst en je analyze op 'werknemers', dus toegepast op verdrag NL-China op "Income from employment" zie artikel 15 van verdrag. Dat is hier niet van toepassing. TS is namelijk self-employed.

De "183-dagen" kunnen nog wel relevant zijn als je 'Independent Personal Services' verricht. Maar TS is duidelijk meeste van zijn tijd in China, dus heeft woonland recht op te heffen (China in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn verblijf in China is als volgt:
6 maanden in in china (was helemaal niet van plan om langer te blijven)
Tussendoor om de 60 dagen of eerder naar Hongkong. Ook nog een lang weekend daar gebleven
om het eiland te herkennen. En nog twee weken vakantie gevierd in China. Mij ouders en broer waren ingevlogen.
1 maand in NL gezien ik nog iets voor mijn studie moest afronden
90 dagen in CN geweest
1 maand in NL voor vakantie / heb studie afgerond
Nu weer ongeveer een maand in China
In December ben ik weer een week of twee in NL

Anderhalf jaar was wat veel van het goede maar wel al aanzienlijke tijd in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss

Nss

The Dude Abides

Dit soort casussen zijn lastig, met name omdat je in China niet op basis van je visum lijkt te mogen werken. En als dat wel al zou mogen, lijkt het inschrijven van een bedrijf ook niet heel makkelijk, laat staan alle formaliteiten die daar bij komen kijken (belastingaangiftes, maar afhankelijk van de rechtsvorm ook opstellen jaarrekening, vergunningen? etc). Denk er ook aan dat opdrachtgevers wellicht minder graag met een Chinees bedrijf zaken willen doen.

Je zit dus met immigratiewetten, fiscale wetten, handelsrecht, etc. Er lijkt me geen makkelijke oplossing. Een bedrijf inschrijven in Hong Kong of Seychelles doet niks af aan je (persoonlijke) belastingplicht in China.

Als je je visum issue niet op kan lossen, en je dat risico wilt nemen, is je huidige opzet wellicht maar het beste voort te zetten. Niet volgens de regels, maar het risico in NL zal in de praktijk beperkt zijn (je betaalt immers belasting in NL). Risico in China kan ik niet inschatten, daar moet je zelf goed van bewust zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25

Qwerty-273

Meukposter

Je kan je vrijwillig bijverzekeren om je aanspraak op AOW te behouden / op te bouwen:
https://www.svb.nl/int/nl...d/buiten_nl_wonen_werken/

Het is dan vooral een vraagstuk van wat je huidige leeftijd is, en wat je plannen zijn op de langere termijn als je de aow leeftijd gaat bereiken. Hoe ga je jezelf voorzien voor je ouwe dag. Ben je van plan om terug te keren naar NL? Blijf je in CN wonen? Hoef je nog maar minder dan 10 jaar tot je aow leeftijd of ben je ergens midden in de 20 en zou je dan nog 40 jaar vrijwillig moeten bijverzekeren? Is dat nog wel een punt, welke veranderingen zullen er in die 40 jaar doorgevoerd worden op de aow?

Tijdens het vernieuwen van mijn paspoort op de ambassade ingesprek gekomen met een man die in eind jaren '80 geëmigreerd is uit NL, die er voor gekozen heeft om deze vrijwillige bijdragen te doen, en die moet nog maar een paar jaar en dan kan hij zijn aow ontvangen. Dat is behoorlijk vergeleken met het minimale staatsstelsel daar ter plekke.

Klein puntje trouwens, de aow uitkering voor wonende in CN (niet Hong Kong) bedraagt maximaal 50% van het netto minimumloon. Dus dat moet je dan wel mee nemen in je keuze of het de moeite waard is. (en wat dat dan is op het moment dat je er daadwerkelijk gebruik van kan maken)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik spaar zelf minimaal 500 euro per maand welke ik investeer in een breed portfolio. Met een min of meer vast rendement tussen 2.5 - 5%. AOW vrijwillig bijverzekeren zou in mijn geval 5700 euro per jaar kosten. Heb pas 14% van mijn aow opgebouwd op dit moment.

Ik heb eens rondgevraagd bij mensen hier en zij doen allemaal hetzelfde. Ingeschreven in eigen land, bedrijf in eigen land, belastingen in eigen land, hier op zakenvisum. Al hun vrienden gebruiken dezelfde constructie.

Een andere kennis heeft wel een bedrijf in China maar verblijft hier nog steeds op zakenvisum al 10 jaar. Betaald al zijn belastingen (buiten die van het Chinese bedrijf) in Amerika.

In China zijn heel veel dingen die niet mogen. Wetten zijn zo vaag omschreven dat de overheid het kan interpreteren nagelgang hun doel. Je ziet illegale dingen overal, belastingspecifiek mensen die "Fapiao"verkopen bij vrijwel alle metro stations. Het enige doel daar van is om belasting te ontduiken. Politie / overheid doet er niks aan.

Wat ik nog altijd kan doen is mijn opdrachten via een vriend van me laten lopen. Wij werken immers altijd samen (loopt nu allemaal via mijn bedrijf, ik betaal hem via factuur). In dat geval wordt ik alleen / voornamelijk betaald door klant(en) uit Nederland. En zou ik daar nog belastingplichtig zijn.

Ik ben nog steeds informatie aan het vergaren over een bedrijf starten in China. Ik moet zeggen dat het heel moeizaam gaat. Overheids websites zijn vaak per gebied. En de Engelse versie is buiten de nieuws sectie al jaren niet bijgewerkt. Op google kom je vrijwel alleen maar bedrijven tegen die tegen hele hoge fee's van alles beloven. Maar of dit in de praktijk ook zo is dat is dan de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.drenth
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 16:09
@spikeguns, ik lees je topic en daarnaast alle reacties van anderen. Persoonlijk woon ik reeds 4 jaar in het buitenland en heb veel ervaring in deze casus. Allereerst vraag ik me vooral af wat precies je probleem is waar je tegenaan loopt. Ik constateer een paar dingen.

- Ingeschreven zijn in Nederland is niet mogelijk is je meer dan 8 maanden per kalenderjaar niet in NL bent. Dit betreft Fraude. Onderschat dit niet gezien je met terugwerkende kracht ineens uitgeschreven kan worden en dus ook met terugwerkende kracht ineens niet verzekert bent geweest.
- Uitschrijven in Nederland moet je ook niet zomaar doen zonder een goede Internationale Fiscalist te hebben laten kijken naar je situatie. Iets kleins over het hoofd zien kan grootte gevolgen hebben.
- Ziektenkosten verzekering van NL is leuk maar indien je niet in NL woont is het eigenlijk een hele slechte verzekering daar deze geen rekening houdt met het wonen in het buitenland. Advies zorg dan ook voor een echte verzekering voor iemand die in het buitenland woont, bijvoorbeeld Oomverzekeringen. Voordat je deze stap neemt moet je wel uitgeschreven zijn.
- Ik lees meerdere keren de wens om een bedrijf in China te hebben? Ik weet dat China eigenlijk heel lastig is en zou dan eerder Hongkong adviseren. Maar anders gezegd waarom zou je perse een bedrijf in het buitenland willen hebben? NL is 1 van de gunstigste landen voor bedrijven om te zitten belasting technisch. Mijn advies NL company is top, je weet zelf precies hoe het werkt en er zijn bijna geen ingewikkelde regels waar je aan moet voldoen.
- Indien je langer dan 183 dagen in het buitenland zit is het mogelijk om sowieso geen inkomstenbelasting meer te betalen en alleen de sociale lasten te betalen. Hierdoor gaat je aangifte behoorlijk omlaag en kom je op ongeveer 8% uit.
- Na je uitschrijving hoef je in NL persoonlijk ofwel inkomstenbelasting helemaal niks meer te betalen, tenminste in het belasting verdrag staat precies hoef of wat. Ook op dit punt zou ik weer adviseren ga naar een Internationale Fiscalist.

Zoals je in 2 punten hebt kunnen lezen adviseer ik een Internationale Fiscalist, hun kunnen je met alle vragen helpen en ook adviseren. Zie geen dingen over het hoofd want je kan een hoop narigheid krijgen.

Dat NL niet controleert hoelang je in het buitenland zit kun je zeker vergeten. 2 voorbeelden:
- Kom voor iets stoms in het ziekenhuis terecht, claim gaat naar verzekering in NL: willen graag ticket hebben aankomst en vertrek. Langer dan 6 maanden: reisverzekering dekt niet meer! Zorgverzekering: he, langer dan 8 maanden, die moet uitgeschreven worden! Claim je vaker in een jaar dan starten ze een onderzoek waarbij jij moet aantonen dat hun ongelijk hebben.
- Kom bij Gemeente in NL voor nieuw paspoort zij zien veel buitenlandse stempels en gaan letterlijk een overzicht maken hoe lang ik in het buitenland heb gezeten. Resultaat u mag niet meer ingeschreven zijn in NL. Gelukkig had ik een vrijbrief van de belastingdienst dat gezien emigratie onderhandelingen ik nog niet uitgeschreven mocht worden. Maar wees alert.

Dus basis vraag wat is precies je probleem en wat wil je bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 383914 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:58:

Ik heb eens rondgevraagd bij mensen hier en zij doen allemaal hetzelfde. Ingeschreven in eigen land, bedrijf in eigen land, belastingen in eigen land, hier op zakenvisum. Al hun vrienden gebruiken dezelfde constructie.

Een andere kennis heeft wel een bedrijf in China maar verblijft hier nog steeds op zakenvisum al 10 jaar. Betaald al zijn belastingen (buiten die van het Chinese bedrijf) in Amerika.

In China zijn heel veel dingen die niet mogen. Wetten zijn zo vaag omschreven dat de overheid het kan interpreteren nagelgang hun doel. Je ziet illegale dingen overal, belastingspecifiek mensen die "Fapiao"verkopen bij vrijwel alle metro stations. Het enige doel daar van is om belasting te ontduiken. Politie / overheid doet er niks aan.

Wat ik nog altijd kan doen is mijn opdrachten via een vriend van me laten lopen. Wij werken immers altijd samen (loopt nu allemaal via mijn bedrijf, ik betaal hem via factuur). In dat geval wordt ik alleen / voornamelijk betaald door klant(en) uit Nederland. En zou ik daar nog belastingplichtig zijn.

Ik ben nog steeds informatie aan het vergaren over een bedrijf starten in China. Ik moet zeggen dat het heel moeizaam gaat. Overheids websites zijn vaak per gebied. En de Engelse versie is buiten de nieuws sectie al jaren niet bijgewerkt. Op google kom je vrijwel alleen maar bedrijven tegen die tegen hele hoge fee's van alles beloven. Maar of dit in de praktijk ook zo is dat is dan de vraag...
Dus als andere illegale dingen doen is het een goed idee om dat ook maar te doen?

Zoals al door meerdere verteld, je pleegt fraude in NL door je niet uit te schrijven. En daar kunnen consequenties aan zitten.

Daarbij, als je dit soort dingen wil doen met je je ook op de hoogte houden van de wetten in China. Deze maand is er een nieuwe belastingwet in gegaan die het een heel stuk lastiger maakt om fapiao's in te kopen om op die manier de belasting te ontduiken.

En Amerikanen zijn altijd belastingplichtig in Amerika, waar ze ook wonen / werken. Dat hoort bij de Amerikaanse nationaliteit.
Dus hun situatie kan je niet direct overnemen op jouw situatie omdat dat compleet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
d.drenth schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 23:39:
@spikeguns, ik lees je topic en daarnaast alle reacties van anderen. Persoonlijk woon ik reeds 4 jaar in het buitenland en heb veel ervaring in deze casus. Allereerst vraag ik me vooral af wat precies je probleem is waar je tegenaan loopt. Ik constateer een paar dingen.

- Ingeschreven zijn in Nederland is niet mogelijk is je meer dan 8 maanden per kalenderjaar niet in NL bent. Dit betreft Fraude. Onderschat dit niet gezien je met terugwerkende kracht ineens uitgeschreven kan worden en dus ook met terugwerkende kracht ineens niet verzekert bent geweest.
- Uitschrijven in Nederland moet je ook niet zomaar doen zonder een goede Internationale Fiscalist te hebben laten kijken naar je situatie. Iets kleins over het hoofd zien kan grootte gevolgen hebben.
- Ziektenkosten verzekering van NL is leuk maar indien je niet in NL woont is het eigenlijk een hele slechte verzekering daar deze geen rekening houdt met het wonen in het buitenland. Advies zorg dan ook voor een echte verzekering voor iemand die in het buitenland woont, bijvoorbeeld Oomverzekeringen. Voordat je deze stap neemt moet je wel uitgeschreven zijn.
- Ik lees meerdere keren de wens om een bedrijf in China te hebben? Ik weet dat China eigenlijk heel lastig is en zou dan eerder Hongkong adviseren. Maar anders gezegd waarom zou je perse een bedrijf in het buitenland willen hebben? NL is 1 van de gunstigste landen voor bedrijven om te zitten belasting technisch. Mijn advies NL company is top, je weet zelf precies hoe het werkt en er zijn bijna geen ingewikkelde regels waar je aan moet voldoen.
- Indien je langer dan 183 dagen in het buitenland zit is het mogelijk om sowieso geen inkomstenbelasting meer te betalen en alleen de sociale lasten te betalen. Hierdoor gaat je aangifte behoorlijk omlaag en kom je op ongeveer 8% uit.
- Na je uitschrijving hoef je in NL persoonlijk ofwel inkomstenbelasting helemaal niks meer te betalen, tenminste in het belasting verdrag staat precies hoef of wat. Ook op dit punt zou ik weer adviseren ga naar een Internationale Fiscalist.

Zoals je in 2 punten hebt kunnen lezen adviseer ik een Internationale Fiscalist, hun kunnen je met alle vragen helpen en ook adviseren. Zie geen dingen over het hoofd want je kan een hoop narigheid krijgen.

Dat NL niet controleert hoelang je in het buitenland zit kun je zeker vergeten. 2 voorbeelden:
- Kom voor iets stoms in het ziekenhuis terecht, claim gaat naar verzekering in NL: willen graag ticket hebben aankomst en vertrek. Langer dan 6 maanden: reisverzekering dekt niet meer! Zorgverzekering: he, langer dan 8 maanden, die moet uitgeschreven worden! Claim je vaker in een jaar dan starten ze een onderzoek waarbij jij moet aantonen dat hun ongelijk hebben.
- Kom bij Gemeente in NL voor nieuw paspoort zij zien veel buitenlandse stempels en gaan letterlijk een overzicht maken hoe lang ik in het buitenland heb gezeten. Resultaat u mag niet meer ingeschreven zijn in NL. Gelukkig had ik een vrijbrief van de belastingdienst dat gezien emigratie onderhandelingen ik nog niet uitgeschreven mocht worden. Maar wees alert.

Dus basis vraag wat is precies je probleem en wat wil je bereiken.
Goeie post, maar klein puntje van kritiek. Probleem met een Nederlands bedrijf is dat je daarmee geen visum in China gaat krijgen en dus hier niet legaal mag werken. Daarnaast is een bedrijf in HK met representative office in China volgens mij ook enigszins een grijs gebied (if i remember correct, is alweer hele tijd geleden dat ik die info allemaal heb doorgenomen).

Een bedrijf in China lijkt me daarom eigenlijk de beste oplossing. Zo enorm ingewikkeld/duur is het allemaal ook weer niet. Je laat gewoon iemand anders het opzetten regelen en hebt verder een accountant die de belastingen etc. afhandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb contact opgenomen met verschillende internationale fiscale adviseurs. Eens afwachten wat daar uit komt.

Van wat ik kan lezen uit de ervaringen online kost het opzetten van een WFOE (chinees bedrijfstype) al snel een aantal maande. In die tijd zou ik Stateloos zijn indien ik mij zou uitschrijven. En het is ook niet mogelijk om in die tijd belasting te betalen. Ook al zou ik stoppen met werken dan is dat probleem er nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 383914 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 04:27:
Ik heb contact opgenomen met verschillende internationale fiscale adviseurs. Eens afwachten wat daar uit komt.

Van wat ik kan lezen uit de ervaringen online kost het opzetten van een WFOE (chinees bedrijfstype) al snel een aantal maande. In die tijd zou ik Stateloos zijn indien ik mij zou uitschrijven. En het is ook niet mogelijk om in die tijd belasting te betalen. Ook al zou ik stoppen met werken dan is dat probleem er nog steeds.
Nogmaals, je bent niet staatloos.

Staatloosheid wil zeggen dat je geen nationaliteit hebt. Dat kan alleen als Nederland je paspoort intrekt / je de Nederlandse nationaliteit opgeeft.

Ik woon al bijna 8 jaar in China, uitgeschreven uit Nederland maar heb geen permanente residence permit in China. (was altijd zeer moeilijk te krijgen maar dit jaar een stuk makkelijker gemaakt).
Dat wil niet zeggen dat ik staatloos ben. Ik heb gewoon de Nederlandse nationaliteit, en ook netjes nieuw paspoort gehaald in HK.

Je had je al lang moeten uitschrijven. Niet uitschrijven = fraude.

Mocht je bijvoorbeeld in China je paspoort kwijt raken en wil je een nieuw paspoort aanvragen bij het consulaat / ambassade dan heb je best kans dat er een belletje bij ze gaat rinkelen.
"maar meneer, u woont toch in Nederland? waarom zie ik hier dat u al meerdere maanden daar niet meer woont?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt dus een temporary residence permit en betaald je belasting in China ?

Stateloos is in ieder geval niet de goede term. In ieder geval zou ik de betreffende tijd nergens belasting kunnen betalen. Dat ik nergens officieel inwoner is het dan eerder.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 26-07-2017 04:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 383914 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 04:46:
Je hebt dus een temporary residence permit en betaald je belasting in China ?

Stateloos is in ieder geval niet de goede term. In ieder geval zou ik de betreffende tijd nergens belasting kunnen betalen.
Mijn partner komt uit HK en zelf werk ik niet dus iets andere situatie. Wij betalen belasting in China, in veel gevallen als je langer dan 3 jaar verblijft in China moet je automatisch belasting gaan betalen. (reset als je 90 dagen buiten China verblijft).

Neem contact op met een fiscaal adviseur (en dan niet een random expat maar een gecertificeerd bureau) voor je belastingen.
En voor je visa / legale status, neem contact op met het consulaat in HK of GZ (Shanghai kan ook maar betere ervaringen met HK). https://www.netherlandsan...te-in-hong-kong-and-macao

[ Voor 6% gewijzigd door Kenzi op 26-07-2017 04:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.drenth
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 16:09
Snowdog schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 03:34:
[...]

Goeie post, maar klein puntje van kritiek. Probleem met een Nederlands bedrijf is dat je daarmee geen visum in China gaat krijgen en dus hier niet legaal mag werken. Daarnaast is een bedrijf in HK met representative office in China volgens mij ook enigszins een grijs gebied (if i remember correct, is alweer hele tijd geleden dat ik die info allemaal heb doorgenomen).

Een bedrijf in China lijkt me daarom eigenlijk de beste oplossing. Zo enorm ingewikkeld/duur is het allemaal ook weer niet. Je laat gewoon iemand anders het opzetten regelen en hebt verder een accountant die de belastingen etc. afhandelt.
Eens met je reactie, mist kleine uitleg: NL is een land dat heel erg bezig is met belasting betalen, hiernaast is het ook een land dat heel erg nieuwe inwoners wil hebben. Dit gezamenlijk zorgt voor veel regels en heel veel druk op de nieuwe inwoners. Zeker in Azie willen ze liever niet dat je je inschrijft en meedoet aan alle lokale dingen zoals belasting betalen en hierdoor hebben ze ook geen verplichtingen naar jou toe. Dit klinkt heel gek maar zo zit het wel in elkaar. De belastingverdragen zijn dan ook voor NL een doorn in het oog gezien de verdraglanden zich niet houden aan deze overeenkomsten door een hele lakse houding aan te houden.

Daarom mijn advies maak je druk om NL, en kijk in het land waar je zit wat daar de waarden en normen zijn en hoe je je daar kan redden. Maar vergeet NL als veilige thuishaven als je meer dan 183 dagen in het buitenland zit, want ze laten je vallen als een baksteen op een moment dat jou nooit goed uitkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is ook min of meer wat ik te horen krijg van (Nederlandse) bedrijven die je helpen met het op te zetten van een bedrijf in China. Ik heb binnenkort nog een telefonische afspraak met een internationaal fiscaal expert. Nog even afwachten wat daar uit gaat komen.

Resultaat over WFOE advies:
Kost 4-6 maanden om op te zetten (dan komt er nog een tijd bij voor een Z visa aanvraag)
Eigenlijk alleen bedoeld als je zaken gaat doen in China / met Chinezen
benodigd kapitaal 100K RMB (12k euro) . Dit is geen eis van de overheid maar
van de bank.

Dit komt van een Nederlands bedrijf wat hierin gespecialiseerd is welke in
China gevestigd is.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 26-07-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Anoniem: 383914 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:16:
Dat is ook min of meer wat ik te horen krijg van (Nederlandse) bedrijven die je helpen met het op te zetten van een bedrijf in China. Ik heb binnenkort nog een telefonische afspraak met een internationaal fiscaal expert. Nog even afwachten wat daar uit gaat komen.

Resultaat over WFOE advies:
Kost 4-6 maanden om op te zetten (dan komt er nog een tijd bij voor een Z visa aanvraag)
Eigenlijk alleen bedoeld als je zaken gaat doen in China / met Chinezen
benodigd kapitaal 100K RMB (12k euro) . Dit is geen eis van de overheid maar
van de bank.

Dit komt van een Nederlands bedrijf wat hierin gespecialiseerd is welke in
China gevestigd is.
Hmm, ik dacht eigenlijk dat je niet eens een export license nodig had met een WFOE, maar goed, dat bedrijf zal het wel beter weten ;) Verder hoef je dat registered capital niet op die bankrekening te laten staan (en kan je evt ook tijdelijk 'lenen/huren'). In mijn geval (en vrienden die zelf bedrijf hebben opgezet) hoefde ik het iig niet zelf te investeren, maar zat dat er bij de fee van de agent ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://www.thebeijinger....you-need-tax-holiday-2016

http://www.china-briefing...ndividual-income-tax.html

Nu is dit geen overheids site (want vind die info maar eens). Maar dit sluit wel aan bij de ervaring van een kennis van mij. Die moest inderdaad even aftikken.

Het lijkt er in ieder geval op dat china een eigen interpetatie handhaaft.

Ik zal ook eens de belastingdienst controleren over hoe en wat.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 383914 op 26-07-2017 18:40 ]

Pagina: 1