Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-07 00:09
Ik zoek naar ervaring en tips van mensen die inbouw spots hebben toegepast.
In ons nieuwe huis heb ik een aantal gips plafonds waar ik al (trek)draden vanaf de centraaldoos naar waarschijnlijke lokaties heb gelegd.

Nou heb ik gekeken naar mogelijke LED verlichting en de hoeveelheid opties en keuzes is zo enorm dat ik het niet meer weet wat voor onze situatie de juiste keuze is.

Het gaat om 4 ruimtes/locaties waar ik spots toe wil passen. Het zou mooi zijn als het dezelfde spots zijn, maar hoeft niet perse:
  • Erker, 5 a 7 spots met een afstand van maximaal 2 meter tussen de spots onderling, hoogte 2,55m
  • Dakkapel en plafond van badkamer, 9 a 10 spots met een afstand van maximaal 1,2 meter tussen de spots onderling. Hoogte van plafond is 2,55 (in elk geval meer als 2,25m)
  • Dakkapel plafond op zolder, 9 spots met een afstand van maximaal 1 meter tussen de spots onderling, hoogte 2m
  • Dakranden van overstek (buiten), afstand gauw 4 a 5 meter tussen de spots onderling
Alle spot (behalve die voor buiten onder de overstek) moeten gedimd kunnen worden.
Voor de korte termijn zou dat dimmen via een normale (daarvoor geschikte) dimmer moeten kunnen, in de toekomst wellicht via een domotica systeem waarvoor ik ook voorbereidingen (extra leidingen) tref.

Probleem is dat als je een maal een gat geboord hebt in het plafond dat je er niet zomaar andere spots in kunt zetten omdat er zoveel diameters in omloop zijn.

Heb vroeger alleen maar GU10 gebruikt, maar nadeel daarvan is dat de inbouwhoogte gauw richting 10 a 11 cm gaat en dat kan ik bijna nergens kwijt. Het gaat in alle gevallen om plafonds met 7 cm of iets meer tussen onderkant plafond (zichtdeel) en onderkant van dak of constructie daarboven.

Ik heb aanbiedingen gezien met combinaties van LED drivers (elektrische transformatoren) waar je dan maximaal 6 spotjes op kunt aansluiten. Die transformator moet dan in een gat van een spotje op het plafond kunnen want ik heb geen andere plek waar ik deze kan verbergen.

Verder heb ik geen idee van de hoeveelheid licht die een LED spot afgeeft. De halogeen GU10 spots die ik vroeger gebruikte hadden een wattage van 35W.
Weet wel dat ik graag warm wit licht wil (2700 kelvin of minder).

Wie heeft er tips of ervaringen voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239407

Ik zou gaan voor trimless GU10 spots.
Strak en je kunt er iedere GU10 led lamp indraaien.
Afbeeldingslocatie: https://d2m2tq2qh9emjj.cloudfront.net/catalog/product/cache/1/image/800x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/4/94361-2/Inbouwspot-Oneon-1-50-Trimless-zwart.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Anoniem: 239407 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:14:
Ik zou gaan voor trimless GU10 spots.
Dank je voor je reply Harrie, maar het blijven GU10 spots en diegene die ik gevonden heb, daarvan is de inbouwhoogte minimaal 8 cm en vaak hoger. Die ruimte heb ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
@Herbiek616 Heb je zelf al wel iets gevonden dat past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Weet niet of ik website mag noemen, maar heb net op een website voor ledlampen chat gesprek met verkoper gehad en ben daar al wel wat wijzer geworden.. GU10 armaturen kun je dus wel in 70 mm inbouwhoogte kijgen.. maar is per definitie 230V. Andere optie is de MR16 fitting die per definitie 12 v is en waarvoor je een trafo moet gebruiken.. maar wel beter /mooier te dimmen is als de GU10 spots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 22:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik zou ook heel erg goed kijken naar de stralingshoek van de spots. Dat maakt ook veel verschil. En zou niet voor GU10 gaan, die zijn idd beperkter qua dimbaarheid etc. Liever 12V . Zorg wel dat je de juiste trafo er bij zoekt. Want anders krijg je flikkerende ledlampjes.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 943161

Mbt. het gatenborenprobleem.. je kunt ook opzettelijk te grote gaten maken en dan met een ring of frame werken er omheen. Op die manier weet je zeker dat het altijd past, zou je van een grote naar een kleinere spot gaan, hoef je alleen de ring of het framepje te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
een ring of frame
Bestaan die zo in de vakhandel of wordt dat iets homebrew? Denk dat je snel met kleurverschillen komt te zitten..

• Herbiek616
Even een update over de spots die ik nu gekocht heb.

Voor woonkamer, zolder en badkamer heb ik allemaal MR16 (=GU5.3) Ledlampen van Philips gekocht van het type WarmGlow. Deze worden nog warmer van kleur naarmate deze verder gedimd worden.
Normaal brand de buitenste ring met 2700k warm wit licht, maar als je gaat dimmen gaan deze zachter branden en gaat de binnenste LED harder branden met een nog zachtere gele kleur licht.

De armaturen zijn kantelbare geborstelde armaturen geworden waarbij zowel een GU10 als MR16 voet bij zit. Armaturen zijn officieel niet geschikt voor badkamer, maar omdat het over 12Volt gaat en lampen op ruim 2,6m hoog zitten en de trafo op het plafond ligt in een droog stuk van de badkamer geloof ik niet dat ik daar veel risico loop. Weet niet of ik winkelnamen met noemen, maar ben wel te spreken over de kwaliteit van de armaturen (en de webwinkel zelf)

De dimbare transformatoren voor de 12V Ledlampen heb ik bij dezelfde webwinkel gekocht en zonder problemen getest (volle range en zonder flikkeren) met de dimmers die ik ergens anders online heb aangeschaft. Deze werken met drukknoppen zodat ik de lichten op 1+n plekken kan dimmen en aan en uitzetten (in tegenstelling tot een draadknop dimmer). Verder waren ze ook nog erg voordelig met een prijs van iets minder als 20 euro.

Voor het toilet heb ik goedkope niet dimbare GU10 spots gekocht waar ik dezelfde armaturen voor gebruik.
De lampen en spots voor buiten onder de overstekken van het huis schaf ik later wel aan. Weet nog niet of ik deze wel of niet wil dimmen.

Voordeel is dat ik deze dimmers ook kan bedienen door er een relais van mijn toekomstige domotica installatie parallel overheen te zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door Herbiek616 op 24-08-2017 13:34 . Reden: Type ledlamp aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindRaptor
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-11-2024
Zou je de warmglow lampen ook boven een keuken aanraden?
Ik ben wel benieuwd waar je de de driver en armaturen heb gekocht. Via PB mag ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:56
Herbiek616 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:29:
Even een update over de spots die ik nu gekocht heb.

Voor woonkamer, zolder en badkamer heb ik allemaal MR16 (=GU5.3) Ledlampen van Philips gekocht van het type WarmGlow. Deze worden nog warmer van kleur naarmate deze verder gedimd worden.
Normaal brand de buitenste ring met 2700k warm wit licht, maar als je gaat dimmen gaan deze zachter branden en gaat de binnenste LED harder branden met een nog zachtere gele kleur licht.

De armaturen zijn kantelbare geborstelde armaturen geworden waarbij zowel een GU10 als MR16 voet bij zit. Armaturen zijn officieel niet geschikt voor badkamer, maar omdat het over 12Volt gaat en lampen op ruim 2,6m hoog zitten en de trafo op het plafond ligt in een droog stuk van de badkamer geloof ik niet dat ik daar veel risico loop. Weet niet of ik winkelnamen met noemen, maar ben wel te spreken over de kwaliteit van de armaturen (en de webwinkel zelf)

De dimbare transformatoren voor de 12V Ledlampen heb ik bij dezelfde webwinkel gekocht en zonder problemen getest (volle range en zonder flikkeren) met de dimmers die ik ergens anders online heb aangeschaft. Deze werken met drukknoppen zodat ik de lichten op 1+n plekken kan dimmen en aan en uitzetten (in tegenstelling tot een draadknop dimmer). Verder waren ze ook nog erg voordelig met een prijs van iets minder als 20 euro.

Voor het toilet heb ik goedkope niet dimbare GU10 spots gekocht waar ik dezelfde armaturen voor gebruik.
De lampen en spots voor buiten onder de overstekken van het huis schaf ik later wel aan. Weet nog niet of ik deze wel of niet wil dimmen.

Voordeel is dat ik deze dimmers ook kan bedienen door er een relais van mijn toekomstige domotica installatie parallel overheen te zetten.
Kun je via PB misschien laten weten welke webwinkel? Hoe bevalt Dim2Warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-07 19:18

cue

Ik zou ook graag horen waar jij je spullen hebt besteld? Zelf ben ik ook gedoken in de wondere wereld van KNX, Dimmen van Led en lees ik veel tegenstrijdige verhalen.

Ik denk er nu over om dit armatuur te bestellen: https://www.lampentoppers...JQhDCWC6kNXsaAjUIEALw_wcB

En te kijken of ik de GU10 fitting kan vervangen door Gu5.3 met losse KNX trafo om deze te dimmen.
Pagina: 1