sata schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08-2025
Mijn vraag
Met het opstarten van windows 10 krijg ik een melding no active partition found, als ik daarna op een spasie druk dan laadt ie alsnog de windows 10 die erop geinstalleert is

Relevante software en hardware die ik gebruik
medion machine i7 3770 nvidia 630gt 16 gb geheugen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De vraag is dus wat ik moet doen kan ik dit in windows doen of moet ik daar speciale software voor hebben.
Ik weet dat ik de harde schijf c: als actief kan markeren maar weet zo snel niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen om te voorkomen om een nieuwe windows installatie te beginnen. :)

ik hoop dat dit voldoende informatie is om tot een oplossing te komen.
harde schijf c: zit op de stata 600 aansluiting.
of is mijn harde schijf al eol?Systeem in 2013 gekocht. :)

[ Voor 3% gewijzigd door rjmno1 op 24-07-2017 16:37 ]

Beste antwoord (via rjmno1 op 25-07-2017 23:17)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
rjmno1 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:00:
[...]

Ja dat kan vroeger had je programma's waarmee je ze kon markeren zoals bedoel ik de bad sectors.
Kunnen julie een programma wat dat doet.Want ondankts de partietie als actief te markeren heb ik toch een foutmelding, dezelfde foutmelding als voorheen selecteer actieve partitie. :(
Als de mbr maar in takt is.
Een HDD een volledige format geven (dus een echte format, geen quick format) laat alle pending bad sectors verdwijnen waardoor de schijf weer bruikbaar is.

Alleen wanneer er constant nieuwe slechte sectoren bijkomen is dit geen oplossing. Deze oplossing werkt voor een HDD die een aantal slechte sectoren heeft. Dat een HDD over een paar jaar gezien een aantal slechte sectoren krijgt is vrij normaal. Soms is er dan een probleem met de machine en heeft de HDD 5 pending bad sectors. Dan de HDD een volledige format geven lost het probleem op en de HDD is weer bruikbaar. Zodra een schijf echter veel slechte sectoren heeft komen er ook steeds nieuwe bij. Die format is dan een oplossing voor de korte termijn wat betekend dat de schijf vervangen moet worden.

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:25
Kan zijn dat je Windows brak is, maar kan ook aan je schijf liggen.
Heb je CrystalDiskInfo al gedraaid? Zo ja, wat zegt die?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Maukie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-12-2025

• rjmno1
Nat-Water schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:37:
Kan zijn dat je Windows brak is, maar kan ook aan je schijf liggen.
Heb je CrystalDiskInfo al gedraaid? Zo ja, wat zegt die?
Gezondheid toestand krijg ik een gele waarschuwing.
Dat is dus een probleem want op deze schijf staan de hidden partieties van windows 10 en windows 8.
Misschien heb ik nog garantie maar de drie jaar allang verlopen.
Wat kan ik beste doen?

• PilatuS
  • Niet online
Post even een screenshot van CrystalDiskInfo.

Dat de status geel is zegt niet zoveel. Mogelijk heb je een paar pending bad sectors en is het probleem met een format opgelost. Het kan ook zijn dat de schijf aan het einde van zijn leven is, maar dat hangt dus af van wat er precies mis mee is.

• Nat-Water
Een screenshotje plaatsen.
Het kan trouwens nooit kwaad om een verse installatie van Windows te doen als er nog zoveel meuk op staat. Even je belangrijke bestanden back-uppen en gaan met die banaan.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• rjmno1
Nat-Water schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:45:
Een screenshotje plaatsen.
Het kan trouwens nooit kwaad om een verse installatie van Windows te doen als er nog zoveel meuk op staat. Even je belangrijke bestanden back-uppen en gaan met die banaan.
Ik heb net een backup van de harde schijf terug gezet met andere software, het licht niet eraan of ik een nieuwere windows moet gaan installeren, soms geeft ie die foutmelding en soms niet.
Volgens mij is die schijf einde latijn en is ie aan het aftakelen.
Het enigste wat ik kan doen is de schijf low level formateren maar dat gaat niet omdat ik die hidden partieties op de schijf staan van windows 10 en 8.0.
M<isschien kan ik hem beter naar een computer boer brengen en een nieuwe harde schijf kopen.
Maar misschien is het met een kleine handeling verholpen.
bij dat programaatje krijg ik geel indicatie bij realocated sectorcounts?

foto progje:

https://ibb.co/fOFvEk

Ik hoop dat dit helpt

[ Voor 7% gewijzigd door rjmno1 op 24-07-2017 16:54 ]

• Nat-Water
Ik had vorige week -exact- hetzelfde als jij had met mijn eigen PC, en dat was toen opgelost met een verse installatie. Dus daar kan het wel aan liggen. En een verse Windows installatie kost geen geld - dat is gewoon herstellen naar fabrieksinstellingen.. Een computerboer kost sowieso geld, en zit je alsnog met een nieuwe installatie. Proberen kan nooit kwaad.

Lukt het met de screenshot?

[ Voor 15% gewijzigd door Nat-Water op 24-07-2017 16:54 ]

• rjmno1
Nat-Water schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:52:
Ik had vorige week -exact- hetzelfde als jij had met mijn eigen PC, en dat was toen opgelost met een verse installatie. Dus daar kan het wel aan liggen. En een verse Windows installatie kost geen geld - dat is gewoon herstellen naar fabrieksinstellingen.. Een computerboer kost sowieso geld, en zit je alsnog met een nieuwe installatie. Proberen kan nooit kwaad.

Lukt het met de screenshot?
klik op bovenstaande link.

Verwijderd

Tsjonge wat is tweakers ver gedaald.

Het is onzin om je PC hiervoor opnieuw te gaan installeren. De foutmelding is duidelijk, hij heeft geen active partitie. Dat is een flag die je zet voor je bootpartitie.

In windows 10, rechtsklikken op het startmenu -> schijfbeheer, gewenste partie met rechtermuisknop aanklikken en 'partitie als actief markeren'.

Op oudere windows versie in een dosvenster fdisk /mbr doen lost het geloof ik ook al op.

Dit is overigens wel een teken van een mogelijke virusinfectie.

Low level formatteren bestaat al 15-20 jaar niet meer. Dat deed je vroeger met MFM RLL etc dat soort schijven, om de juiste interleave te bepalen. Bij IDE schijven bestaat een echte low level format niet meer, muv. een paar versies die je met een tool van de fabrikant kunt doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2017 16:59 ]

• Nat-Water
En het stukje onder End-to-end error? ;)
Kan je trouwens even bij functie - geavanceerde functies - raw waarden - 10 [dec] aanvinken?

• rjmno1
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:58:
Tsjonge wat is tweakers ver gedaald.

Het is onzin om je PC hiervoor opnieuw te gaan installeren. De foutmelding is duidelijk, hij heeft geen active partitie. Dat is een flag die je zet voor je bootpartitie.

In windows 10, rechtsklikken op het startmenu -> schijfbeheer, gewenste partie met rechtermuisknop aanklikken en 'partitie als actief markeren'.

Op oudere windows versie in een dosvenster fdisk /mbr doen lost het geloof ik ook al op.

Dit is overigens wel een teken van een mogelijke virusinfectie.

Low level formatteren bestaat al 15-20 jaar niet meer. Dat deed je vroeger met MFM RLL etc dat soort schijven, om de juiste interleave te bepalen. Bij IDE schijven bestaat een echte low level format niet meer, muv. een paar versies die je met een tool van de fabrikant kunt doen.
Kijk hier heb ik iets aan ik ga nu booten heb de c schijf als actief gemarkeerd.
als je me hier niet meer ziet bij de volgende boot dan heb ik de verkeerde schijf gekozen maar het zal wel goed zijn bij voorbaat dank..

booten hope this helps: :)

Verwijderd

De vraag blijft wel staan hoe het kan dat de partitie niet meer als actief gemarkeerd stond. Dat kan een virus zijn, maar ook een hardware defect. Op zich is het dus niet onverstandig te doen wat Nat-Water zegt, ter controle, en ook even te scannen op virussen/malware.

• rjmno1
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:06:
De vraag blijft wel staan hoe het kan dat de partitie niet meer als actief gemarkeerd stond. Dat kan een virus zijn, maar ook een hardware defect. Op zich is het dus niet onverstandig te doen wat Nat-Water zegt, ter controle, en ook even te scannen op virussen/malware.
Ik heb een fresh install al gedaan gisteren maar hij was inderdaad niet als actief geselecteerd maar nu dus wel ik zal met Avira nu gaan scannen misschien vind ie iets wat =fout is aan deze configuratie.
Met opstarten geen foutmelding meer gehad.
Misschien was de oplossing wat britzfox gepost heeft.
Die heb ik nu uitgevoerd.Ikm heb luke filwalker aan het scannen gezet.
Maar volgens mij is het probleem opgelost, maar wat ik niet wist dat dit een virus kan zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door rjmno1 op 24-07-2017 17:16 ]

Verwijderd

Vroeger waren alle virussen gek op de bootsector. Tegenwoordig zijn de meeste virussen geen virussen meer, maar als er iets mis is op de bootsector van je schijf (bv. welke partitie er actief is) is het altijd verstandig tóch even te scannen.

• rjmno1
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:19:
Vroeger waren alle virussen gek op de bootsector. Tegenwoordig zijn de meeste virussen geen virussen meer, maar als er iets mis is op de bootsector van je schijf (bv. welke partitie er actief is) is het altijd verstandig tóch even te scannen.
Ben ik aan het doen nu Avira geupdate en laten scannen.

• rjmno1
Nat-Water schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:02:
En het stukje onder End-to-end error? ;)
Kan je trouwens even bij functie - geavanceerde functies - raw waarden - 10 [dec] aanvinken?
Ja kan ik aanvinken wat heeft dat te betekenen?

• rjmno1
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:19:
Ik heb gescanned maar het programma heeft niks gevonden, volgens mij heb ik in het verleden met de computer iets verkeerd gedaan.
Het is een fresh install zonder virussen.
Bedankt allemaal ik denk dat het probleem is opgelost.
ik denk dat fritzfox aan het goede eind was bedankt allemaal wis trouwens ook niet dat er programma's waren die je health van je harde schijf kan meten.

[ Voor 11% gewijzigd door rjmno1 op 24-07-2017 18:01 ]

• PilatuS
  • Niet online
rjmno1 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:59:
[...]
Bedankt allemaal ik denk dat het probleem is opgelost.
Je schijf heeft een flink aantal slechte sectoren. Zodra er weer nieuwe slechte bijkomen komt het probleem ook weer terug.

• rjmno1
PilatuS schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:30:
[...]

Je schijf heeft een flink aantal slechte sectoren. Zodra er weer nieuwe slechte bijkomen komt het probleem ook weer terug.
Ja dat kan vroeger had je programma's waarmee je ze kon markeren zoals bedoel ik de bad sectors.
Kunnen julie een programma wat dat doet.Want ondankts de partietie als actief te markeren heb ik toch een foutmelding, dezelfde foutmelding als voorheen selecteer actieve partitie. :(

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Uit het "Check je Smart" topic
2: Reallocated Sector Count
Aantal omgewisselde sectoren met reserve sectoren. Dit gebeurt alleen als een sector fysiek beschadigd is. Maar dat is tegenwoordig vrij zeldzaam. Minimaal 90% van de bad sectors zijn bad sectors zonder fysieke schade maar waarbij de errorcorrectie mogelijkheid onvoldoende is om de data foutloos te kunnen lezen. Typerend hierbij is dat het overschrijven van de sector met nieuwe data betekent dat die sector weer bruikbaar is; bij een fysiek beschadigde sector is dat niet zo. Zodra je een bad sector overschrijft met nieuwe data zal de hardeschijf testjes doen en als de sector nog steeds problemen geeft, dan wordt deze omgewisseld met een reserve sector; zo niet dan blijft hij gewoon in gebruik en is het geen bad sector meer.
Ik denk dat deze betreffende hardeschijf gewoon stuk is en dat je een nieuwe nodig heb. Daar kan je dan miljoenen programma's tegenaan gooien maar dat gaat niet werken. Software matig zal er niets mis zijn met je partities en windows installatie maar eerder met je hardeschijf..

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Niet online
rjmno1 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:00:
[...]

Een HDD een volledige format geven (dus een echte format, geen quick format) laat alle pending bad sectors verdwijnen waardoor de schijf weer bruikbaar is.

Alleen wanneer er constant nieuwe slechte sectoren bijkomen is dit geen oplossing. Deze oplossing werkt voor een HDD die een aantal slechte sectoren heeft. Dat een HDD over een paar jaar gezien een aantal slechte sectoren krijgt is vrij normaal. Soms is er dan een probleem met de machine en heeft de HDD 5 pending bad sectors. Dan de HDD een volledige format geven lost het probleem op en de HDD is weer bruikbaar. Zodra een schijf echter veel slechte sectoren heeft komen er ook steeds nieuwe bij. Die format is dan een oplossing voor de korte termijn wat betekend dat de schijf vervangen moet worden.

• rjmno1
PilatuS schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:17:
[...]

Heb nu een nieuwe install gedaan kon de harde schijf niet formateren omdat er belangrijke bestanden op staan.Maar de originele dvd rom erin gedaan namelijk windows 8 die bij de computer hoort en die had ontdekt dat de schijf niet meer goed was.
Dus deze heeft hij gerepareerd maar als de fout zig blijft voordoen dan zal idd de schijf kapot zijn.
Dat word een dure hobby voor mij want dan moet ik en een nieuwe harde schijf kopen en een nieuwe windows versie.Ik heb zelf hier ook een d: schijf die 1 tb groot is maar weet niet goed of ik met de originele windows 8 opstart schijf deze benaderbaar kan maken.
Maargoed ik ge nu een paar keer overnieuw opstarten dan zal ik eens kijken of de fout gehandhaafd blijft.
Ok houw julie up to date voor de gezondhijd van mijn c: schijf, ik hoop niet dat die kapot is.
Ik moet hem zowiezo overnieuw opstarten want ik heb al verschillende programma's geinstalleert.
Als de schijf fouten blijft maken dan zal ik een echte format uitvoeren net zoals julie dit vermeld hebben.
Heb net een opstart gemaakt de fout doet zich niet meer voor, ik hoop dat het zo blijft volgens mij heeft de originele windows 8 de schijf echt gerepareerd, dus ik denk dat het en hoop ook dat het iets software matig was.

[ Voor 10% gewijzigd door rjmno1 op 24-07-2017 23:02 ]

• rjmno1
PilatuS schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:17:
[...]

Aldus vandaag gedaan ik denk dat de format 2 a 3 uur geduurd heeft ik kan de hidden oem partities ook weer zien en ik heb het vlaggetje ook actief.heb daarna de windows 8 x64 geinstalleert, hij werkt nu goed misschien zijn de bad sectors voor altijd weg.Het is de eerste keer dat ik zo een format uitvoer met deze c: schijf, de mbr was nog goed anders start ie nooit meer op.
ik zal eens een paar keer overnieuw opstarten eens kijken of hetzelfde euvel zich nog voordoet.
Dit alles uiktgevoers in booteble dvd rom wat bij deze machine geleverd is.
Nog een vraagje wat wat de opdracht in een dos omgeveing om de mbr overnieuw te laten overschrijven, ik dacht iets van maken had met makembr, deze had ik geprobeert maar liet weten dat het een onjuist commando was.? :)

[ Voor 9% gewijzigd door rjmno1 op 25-07-2017 17:42 ]

• PilatuS
  • Niet online
rjmno1 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:39:
[...]

Aldus vandaag gedaan ik denk dat de format 2 a 3 uur geduurd heeft ik kan de hidden oem partities ook weer zien en ik heb het vlaggetje ook actief.heb daarna de windows 8 x64 geinstalleert, hij werkt nu goed misschien zijn de bad sectors voor altijd weg.Het is de eerste keer dat ik zo een format uitvoer met deze c: schijf, de mbr was nog goed anders start ie nooit meer op.
ik zal eens een paar keer overnieuw opstarten eens kijken of hetzelfde euvel zich nog voordoet.
Hou met CrystalDiskInfo de schijf in de gaten en kijk naar de Current Pending Sector Count en naar de Reallocated Sector Count. Komen er binnen dagen of weken weer snel nieuwe bij zal de schijf vervangen moeten worden.

• rjmno1
PilatuS schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:42:
[...]

Hou met CrystalDiskInfo de schijf in de gaten en kijk naar de Current Pending Sector Count en naar de Reallocated Sector Count. Komen er binnen dagen of weken weer snel nieuwe bij zal de schijf vervangen moeten worden.
Ja zal ik doen hij boot weer tenminste ik zal de health in de gate houden. :)

• rjmno1
rjmno1 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 23:16:
[...]

Ja zal ik doen hij boot weer tenminste ik zal de health in de gate houden. :)
ik heb de schijf met seatools nagekeken de health van de schijf was hetzelfde ik heb hem laten nakijken
basic test fix all maar had wijnig gevonden, ik kon nog een andere test doen maar daar was het risico
Dat de harde schijf beschadigd zou kunnen raken.Dan zou de tool opgestard moeten worden met bijvoorbeeld een usb drive , en dus zonder dat windows actief is.Daarna zou je dus een format moeten doen voor er vervolgens windows op te installeren.Maar voor deze laatste optie heb ik niet gekozen omdat ik net gisteren windows overnieuw erop heb gezet.
De gezondheidtoestand van de schijf volgens cristaldiskinfo was hetzelfde na de test en reparatie.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Ik heb je hele topic nog eens nagelezen.
- je harddisk heeft vele succesvol omgewisselde sectoren. Helaas is in je halve schreenprint niet te zien hoeveel pending sectoren er waren. Je kunt verder met deze harddisk als opstartschijf, maar slim is het niet.
- als je met Media Creator een Windows herinstallatie DVD of USB-stick maakt, kost installatie van Windows 10 op een andere, nieuwe harddisk je geen nieuwe Windows 10 licentie: bij de vraag naar je licentiecode sla je die vraag over en je gaat verder met de installatie van Windows 10. Zodra de nieuwe Windows 10 installatie internet heeft, valideert hij automatisch op de oude licentiecode, al heb je die niet ingevuld.

In jouw geval kocht ik een nieuwe harddisk (of meteen een SSD, die kosten momenteel weinig en de procedure is het zelfde), gooide ik even de huidige harddisk los tijdens de W10 installatie en installeerde Windows 10 met behoud van de huidige licentie op de nieuwe disk. Zodra Windows 10 loopt op de nieuwe disk, kan je de PC uitzetten en de oude harddisk erbij aansluiten als tweede schijf.
Dan ben je vveel bedrijfszekerder als verder werken op de huidige harddisk die al wat slijtage vertoont.
Als je Medion een PC is, hou je beide harddisks intern, als het een laptop is, bouw je je oude harddisk in een USB2/3 behuizing (afhankelijk van wat je Medion voor USB poorten heeft). Je hebt je oude harddisk dan altijd nog voor noodgevallen, of als extra opslagruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door Renault op 26-07-2017 21:11 ]

• rjmno1
Renault schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:07:
Ik heb je hele topic nog eens nagelezen.
- je harddisk heeft vele succesvol omgewisselde sectoren. Helaas is in je halve schreenprint niet te zien hoeveel pending sectoren er waren. Je kunt verder met deze harddisk als opstartschijf, maar slim is het niet.
- als je met Media Creator een Windows herinstallatie DVD of USB-stick maakt, kost installatie van Windows 10 op een andere, nieuwe harddisk je geen nieuwe Windows 10 licentie: bij de vraag naar je licentiecode sla je die vraag over en je gaat verder met de installatie van Windows 10. Zodra de nieuwe Windows 10 installatie internet heeft, valideert hij automatisch op de oude licentiecode, al heb je die niet ingevuld.

In jouw geval kocht ik een nieuwe harddisk (of meteen een SSD, die kosten momenteel weinig en de procedure is het zelfde), gooide ik even de huidige harddisk los tijdens de W10 installatie en installeerde Windows 10 met behoud van de huidige licentie op de nieuwe disk. Zodra Windows 10 loopt op de nieuwe disk, kan je de PC uitzetten en de oude harddisk erbij aansluiten als tweede schijf.
Dan ben je vveel bedrijfszekerder als verder werken op de huidige harddisk die al wat slijtage vertoont.
Als je Medion een PC is, hou je beide harddisks intern, als het een laptop is, bouw je je oude harddisk in een USB2/3 behuizing (afhankelijk van wat je Medion voor USB poorten heeft). Je hebt je oude harddisk dan altijd nog voor noodgevallen, of als extra opslagruimte.
ik heb twee schijven van 1 tb in mijn systeem heb de eerste c: afgekoppelt met de usb-stick dus op die andere geinstalleert.
En het werkt allemaal heb dus deze schijf ook als actief moeten markeren, en alles werkt naar wens.
Ik heb dus nu maar 1 schijf en daar staat dus windows 10 op geinstalleert.
Gisteren nog een backup gemaakt op de externe alle bestanden zijn gered.
Bedankt jongens hier kan een slotje op. :)
Ben zeer tevreden dat alles gelukt is.
ik heb die kapotte schijf gewoonweg afgekoppelt en moet hem eigenlijk helemaal uit de pc halen voeding eraf en sata kabel eraf.
ik heb dus alles geinstalleert op die gezonde harde schijf.
ik wist niet dat een schijf na 4 jaar al de geest kan geven. :)
de gezondheid van deze schijf is nu goed volgens dat programaatje.

[ Voor 6% gewijzigd door rjmno1 op 27-07-2017 12:53 ]

Pagina: 1