Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Partnerpensioen bij overstappen tussen pensioenfondsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:00
Binnenkort ga ik switchen van werkgever en pensioenfonds, huidig fonds is PME waar ik partnerpensioen heb, ook bij het nieuwe fonds zal dat het geval zijn.

Bedrijf dat ik verlaat had voorkeur om contract per maandeinde te beeindigen, in eerste instantie zou ik dus per 31 augustus beeindigen en dan na mijn vakantie op 25 september bij de nieuwe werkgever beginnen.

Toen dacht ik alleen na over het verzekeringsgedeelte van het partnerpensioen en vroeg ik me af of dat wel handig is, zeker met een vakantie ertussen. Om die reden gevraagd om mijn contract bij huidige werkgever per 22 september te beeindigen en dat was akkoord.

Nu hebben we het dus nog over één weekend dat ik zonder werkgever zit. Nu is het risico dat ik dat weekend onder een bus loop natuurlijk vrij klein maar de potentiele gevolgen zijn wel ontzettend groot.

Als ik tijdens lidmaatschap van PME kom te overlijden krijgt mijn partner de rest van haar leven €1500/maand
Kom ik te overlijden na het verlaten van het fonds is dat €120/maand (opgebouwde deel)

Omdat ik nooit iemand hier over hoor bij het wisselen van baan was ik toch benieuwd hoe dit zat en of er wellicht een bepaalde coulance is bij wisselen tussen werkgever. Ik gemaild en gebeld met PME maar zij zeggen gewoon einde is einde.

Ik heb mijn financiele situatie wel degelijk gebaseerd met het uitgangspunt dat ik een partnerpensioen heb. Het zou dus absoluut niet wenselijk zijn dat ik tussen twee regelingen in zou vallen. Als dit de normale gang van zaken is vind ik het dus opmerklijk dat er geen "overbruggings-levensverzekeringen" zijn en dat je hier nooit iemand over hoort.

De oplossing is nu simpel, ik ga mijn werkgever vragen mij pas op zondag uit te schrijven bij het pensioenfonds. Daar gaat het dus niet om, mijn vraag is, hoe kan het dat niemand het hier over heeft? Zou het niet een taak van HR en pensioenfonds zijn om hier voor te waarschuwen? Ook via google vind ik eigenlijk nergens iets terug hierover...

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 02-10 15:19

iLikeNoobies

With Big Boobies

Je kan ervoor kiezen om je deelname voort te zetten als je uit dienst gaat. Dan moet je zelf de premie betalen. Als je een WW uitkering ontvangt, moet je 50% van de werkgevers- en werknemerspremie betalen. Zonder WW uitkering moet je 100% van de premie betalen. Als je tijdens deze voortzetting komt te overlijden, krijgt je partner 70% van je te-bereiken-ouderdomspensioen. Je wordt op deze mogelijkheid geattendeerd in de eindbrief die je ontvangt na het einde van je dienstverband.

Toegegeven: het duurt even voordat je deze brief ontvangt.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

• assje
Bedankt voor je reactie, dat was dus de oplossing geweest als ik drie weken had moeten overbruggen.

Misschien krijg ik van tevoren ook nog wel een brief waar dit gemeld wordt maar tot nu toe lijkt niemand hier over na te denken. Degene die ik telefonisch sprak bracht deze oplossing ook niet onder de aandacht.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-07 14:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien een hele domme opmerking maar wordt de premie niet per kalendermaand afgedragen? Dus jouw oude werkgever betaalt in principe t/m 31 september en de nieuwe werkgever betaalt vanaf 25 september?

Een alternatief is natuurlijk ook om jouw vaste verzekeraar te bellen en te vragen of ze een kortlopende levenspolis aandurven van 22 september 16:00 tot 25 september 08:00 voor een verzekerd bedrag van, pak 'm beet, 750.000 Euro.

Xbox Live: OctagonQontrol

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

quote:
MAX3400 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:53:
Misschien een hele domme opmerking maar wordt de premie niet per kalendermaand afgedragen? Dus jouw oude werkgever betaalt in principe t/m 31 september en de nieuwe werkgever betaalt vanaf 25 september?

Een alternatief is natuurlijk ook om jouw vaste verzekeraar te bellen en te vragen of ze een kortlopende levenspolis aandurven van 22 september 16:00 tot 25 september 08:00 voor een verzekerd bedrag van, pak 'm beet, 750.000 Euro.
Volgens mij krijg je dan binnen een uur na dat telefoontje een welzijnswerker aan de deur.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-07 14:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
JackBol schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:55:
[...]

Volgens mij krijg je dan binnen een uur na dat telefoontje een welzijnswerker aan de deur.
Hoezo? Dat het in NL geen gemeengoed is, wil niet zeggen dat je meteen suicidaal bent?

Verzekeraars als Lloyds verzekeren bijna alles; als je het tijdig vraagt en de bijbehorende premie betaalt, willen ze zelfs verzekeren tegen vrijwillig je leven op het spel zetten. Zo zijn/waren meerdere filmsterren verzekerd tegen set-ongelukjes, kunnen fijnproevers hun neus/tong laten verzekeren etc.

Ben een beetje vervreemd van jouw reply; dat je 100% zekerheid wil voor je nabestaanden, wil toch niet zeggen dat iemand meteen als suicidaal of gevaarlijk hoeft te worden gekwalificeerd?

Xbox Live: OctagonQontrol

Acties:
  • +2Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Het reglement van PME heeft geen beperkingen wbt de minimumduur van vrijwillige voortzetting. Je kan in theorie ook 3 dagen voortzetten. Dit moet je dan wel even op voorhand doorgeven aan het fonds. Je krijgt namelijk een nieuw fonds en het is niet toegestaan om bij twee fondsen op te bouwen. Verder stopt de betaling van de premie op de dag van de uitdiensttreding, niet op het einde van de kalendermaand :)

• assje
quote:
MAX3400 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:59:
[...]
Hoezo? Dat het in NL geen gemeengoed is, wil niet zeggen dat je meteen suicidaal bent?

Ben een beetje vervreemd van jouw reply; dat je 100% zekerheid wil voor je nabestaanden, wil toch niet zeggen dat iemand meteen als suicidaal of gevaarlijk hoeft te worden gekwalificeerd?
Exact, en het gaat nog niet eens om 100% zekerheid, het is eigenlijk gewoon noodzakelijk. We hebben een klein half jaar geleden een kleine gekregen en mijn vriendin is minder gaan werken, ook daarvoor verdiende zij al significant minder dan ik. Mede omdat we beide partnerpensioen hebben is de overleidensrisico op de hypotheek rond minimaal.

Nu hebben wij nog een vrij behoudende financiele huishouding (kleine hypotheek, lage vaste lasten) maar alsnog zou het absoluut onwenselijk zijn als mijn inkomen nu plotseling blijvend geheel weg zou vallen. Het is dan maar de vraag of mijn vrouw in ons huis zou kunnen blijven wonen en ze zou in plaats van minder (vanwege zorg alleen) méér moeten gaan werken.

Het genoemde bedrag is ook helemaal niet zo vreemd, een leven lang €1500,- per maand gaat gemiddeld over een uitkering in de richting van een miljoen. Nu is dat niet echt noodzakelijk maar minimaal 10 zonder kopzorgen kunnen overbruggen (opvoeding kind) + lijkt me toch wel noodzaak.
quote:
iLikeNoobies schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:00:
Het reglement van PME heeft geen beperkingen wbt de minimumduur van vrijwillige voortzetting. Je kan in theorie ook 3 dagen voortzetten. Dit moet je dan wel even op voorhand doorgeven aan het fonds. Je krijgt namelijk een nieuw fonds en het is niet toegestaan om bij twee fondsen op te bouwen. Verder stopt de betaling van de premie op de dag van de uitdiensttreding, niet op het einde van de kalendermaand :)
Je lijkt goed thuis in de regelementen van PME _/-\o_

Uit interesse, je zegt dat het niet is toegestaand bij twee fondsen op te bouwen, geldt dat alleen voor de twee varianten van PME (vrijwillig/zakelijk) of ook met mijn nieuwe pensioenfonds?

Een andere oplossing zou anders namelijk zijn om een kleine overlap in contracten te houden en dat op te lossen met vakantiedagen. In mijn geval was dat ook een oplossing geweest, ik heb nog ongeveer 2 maanden aan vakantiedagen die ik aan het einde dienstverband uitbetaald krijg (nadat ik de laatste 3 weken nog vrij genomen heb).

Ik had dus drie maanden "bij twee werkgevers" kunnen werken, kan/mag dat en wat doet dat met de pensioeninleg?

Ook viel mij op dat ik bij mijn nieuwe pensioenregeling een aanlooptijd heb van 2 maanden, ik had al wel gevonden dat dit alleen geldt voor de opbouw en niet voor het verzekeringsgedeelte (anders was er weer hetzelfde probleem geweest).

assje wijzigde deze reactie 25-07-2017 08:20 (18%)

• Melniek
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:16
Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat je nabestaanden een beroep doen op de hardheidsclausule, omdat je door een overstap van baan (en daardoor pensioenfonds) onevenredig hard geraakt zou worden.

Meest praktische oplossing is de dienstverbanden aansluitend te laten beëindigen/ingaan.

Als je je zorgen maakt over jouw nabestaandenvoorziening, dan kan je er ook aan denken om een ANW-hiaat of levensverzekering af te sluiten. Sommige pensioenfondsen bieden vanuit zichzelf een ANW-hiaatverzekering aan. Dit is een aanvulling bovenop het partnerpensioen, dat uitkeert tot de AOW-leeftijd van jouw partner.

• assje
quote:
Melniek schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:37:
Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat je nabestaanden een beroep doen op de hardheidsclausule, omdat je door een overstap van baan (en daardoor pensioenfonds) onevenredig hard geraakt zou worden.
In het geval van één weekend tussen dienstverbanden lijkt het mij dat iets dergelijks mogelijk zou moeten zijn, vraag me af of hier jurisprudentie voor is. Als dat zo is natuurlijk alsnog de vraag waar dan de scheiding ligt, wat als er inderdaad een vakantie tussen dienstverbanden zit...
quote:
Meest praktische oplossing is de dienstverbanden aansluitend te laten beëindigen/ingaan.

Als je je zorgen maakt over jouw nabestaandenvoorziening, dan kan je er ook aan denken om een ANW-hiaat of levensverzekering af te sluiten. Sommige pensioenfondsen bieden vanuit zichzelf een ANW-hiaatverzekering aan. Dit is een aanvulling bovenop het partnerpensioen, dat uitkeert tot de AOW-leeftijd van jouw partner.
Die mogelijkheid biedt PME inderdaad maar ik maak hier geen gebruik van. Alsnog, het lijkt mij dat hiervoor hetzelfde geldt en dit alleen loopt zo lang je lid bent van het fonds.

Aanvulling bovenop het partnerpensioen is ook overbodig, de uitkering is meer dan voldoende.

Edit:
quote:
LET OP:
Anw-hiaatpensioen is een partnerpensioen op risicobasis. Dat betekent dat als uw deelname aan de verzekering stopt, er geen recht meer is op uitkering van Anw-hiaatpensioen.
Als u overlijdt binnen zes maanden na het afsluiten van de aanvullende regeling Anw-hiaatpensioen van 1 januari 2017, ontvangt uw partner in principe géén Anw-hiaatpensioen. Tenzij uit een verklaring van een medisch adviseur blijkt dat bij aanvang van de verzekering het overlijden niet was te verwachten.
Heeft dus inderdaad hetzelfde probleem.

Eigenlijk snap ik dus het hele partnerpensioen niet, wat heeft het voor zin dit onderdeel te laten zijn van het pensioen als je er niet van op aan kunt dat je gedekt bent bij wisselen van werkgever. Het zou dus veel beter zijn om dit onafhankelijk zelf te regelen. Nu is dat lastig, heb je zelf iets geregeld kom je bij een werkgever met partnerpensioen en ben je weer dubbel verzekerd.

assje wijzigde deze reactie 25-07-2017 08:52 (41%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Het ANW Hiaatpensioen van PME stopt inderdaad als je dienstverband is beeindigd. Je kan je ANW Hiaatpensioen ook voortzetten via vrijwillige voortzetting. Op het aanvraagformulier van vrijwillige voortzetting vraagt PME of je een ANW Hiaatpensioen hebt, en of je deze wilt voortzetten.

Wat betreft de dubbele opbouw. Het is in theorie mogelijk dat een werknemer bij twee verschillende pensioenfondsen pensioen opbouwt. Het is in Nederland alleen niet mogelijk om meer dan 100% pensioen op te bouwen via fondsen in de tweede pijler van ons pensioenstelsel. Deze situatie komt wel eens laatsvoor bij arbeidsongeschikten die premievrije deelname genieten van het ene fonds, en daarnaast nog parttime bijklussen bij een ander fonds,

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True