Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putmans
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-01-2024
Ik ben op zoek naar een surround set voor in de huiskamer. De kabels zijn reeds aanwezig dus zou ik gaan voor een instap 5.1 set.

Ik zoek een?
Zowel een receiver als speakers. Bij de receiver heb ik graag internetradio, DLNA ondersteuning en Spotify Connect. Dolby Atmos ondersteuning is niet nodig.

Wat is je budget?
Max 1000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral voor films en gamen. Muziek zal er ook beluisterd worden maar ik beschouw mezelf niet als een audiofiel ;)

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf al de Yamaha RX-V481 gevonden: https://tweakers.net/pric...v481-zwart/specificaties/
Voldoet volgens mij aan al mijn eisen.

Was ook eens naar een electro winkel geweest en die beveelden de Sony STR-DN860 aan: https://tweakers.net/pric...-str-dn860/specificaties/. Deze is wel duurder maar biedt 7.2 aan.

Voor de speakers dacht ik zelf aan de Teufel Consono 35 Mk3: https://tweakers.net/pric...k3-(zwart)/specificaties/

Bij de electro winkel kan ik aan de Canton Movie 160 geraken (vind ik niet terug op tweakers).

Welke vragen heb je hier nog over?
Aangezien de bekabeling reeds aanwezig is, heb ik tot nu toe alleen gekeken naar 5.1 systemen. Zijn er soundbars die in dit budget zitten die beter zijn dan een 5.1 surround?
Bij de electro zaak raden ze mij vanuit kwaliteitsoogpunt de Sony receiver aan. Deze is duurder, maar zou er qua kwaliteit in dit prijssegment zo veel merkbaar verschil opzitten?
De Canton speakers zijn bijna dubbel zo duur of de Teufels. Zit er hier veel kwaliteitsverschil tussen of kan ik gerust voor de Teufels gaan?
Wat is er het belangrijkste in een 5.1: de receiver of de speakers? Geef ik dus best meer geld uit aan de receiver of aan de speakers?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 17:53
Een soundbar overtreft nooit een 5.1. dus ik zou in mijn geval de soundbar links laten liggen. En om misschien een klein beetje future proof te zijn kun je ook voor de sony str-dn1080 gaan die is met onderhandelen wel aan te komen voor 550/600 euro. Deze heeft gelijk hdmi 2.1. Speakers weet ik niet zoveel van, denk dat je ze moet gaan beluisteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het verschil in geluidskwaliteit zal je voornamelijk maken met de speakers; steek daar dus het meeste geld in. En eens met de bovenbuurman: een soundbar zal een 5.1-set niet overtreffen voor de filmbeleving.

Speakers zoek je uit op klank en niet op basis van reviews, specs of advies van anderen. Elke merk/type klinkt anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Wat de ene persoon prachtig vindt, klinkt misschien voor jou nergens naar. Zelf gaan luisteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokageroh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-04 14:23
Ik heb zelf de STR-DN860 ik kan hem afraden. Teveel geluid uit centerspeaker en geen HDR / 4k 60p passthrough :(.

Teufel kan ik wel aanraden heb hier een Ultima 40 Mk2 5.1 set staan en klinkt heel goed :).
Het terugstuur beleid is er ook heel goed dus bevalt het niet retour je ze ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Qua receiver zou je ook kunnen kijken naar de Onkyo TX-NR656. Veel mogelijkheden voor die prijs. Plus te bedienen met app. Dat vond ik handig klinken en bij merken als Yamaha en Denon zie je bij de reviews in de app stores veel negatieve ervaringen.

Ondanks dat ik het ook bij 5.1 speakers hou, ben ik toch voor een 7.2 receiver gegaan i.v.m. kunnen decoderen van Atmos en DTS:X audioformaten. De Onkyo heb ik vorige week bij Coolblue gekocht voor 369 euro, helaas is hij sinds vandaag 399 euro. Desondanks zetten ze er nog steeds 'aanbieding' bij, dus dat is onzin. Ik was eerst op de simpelere 555 uitgekomen maar kon de 656 dus goedkoper verkrijgen.

DLNA heeft hij volgens de specs wel, maar ik weet niet exact wat dat is. Ik gebruik de ingebouwde Chromecast (die is enkel voor audio). En als je Plex hebt draaien op een computer voor je muziekcollectie, kan je die vanaf de app benaderen en muziek op de receiver laten afspelen, werkt dat wellicht via DLNA? Ondersteuning voor een tweede zone vond ik een leuke optie om te hebben voor de toekomst.

Qua speakers ben ik ook aan het twijfelen, incl. die Consono, maar ga daar een eigen topic voor maken en niet de jouwe kapen.

[ Voor 47% gewijzigd door DeadMetal op 02-08-2017 10:56 ]