Banden All-season / Winter / Zomer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumptiedom
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-03-2024
:9~

[ Voor 99% gewijzigd door dumptiedom op 17-03-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:38
Het is prima acceptabel om het gehele jaar op zomerbanden rijden, ik ken genoeg mensen die dit al jaren doen zonder problemen.

Ik ken ook genoeg mensen die allseasons rijden, puur omdat het in Nederland toch best vaak regent, of er modder of bladeren op de weg ligt, dan is een beetje extra grip tov zomerbanden wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waar rij je het meest ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:38
All Season banden worden meestal afgeraden, dan heb je in geen enkele situatie een goed resultaat.

Ik was tot een paar terug van mening dat winterbanden overbodig waren, maar rijdend in sneeuw merkte ik toch wel verschil toen ik ze een keer nodig had.
Dat gezegd hebbende, de afgelopen 2 jaar heb ik de winterbanden er niet onder gehad, die weinige sneeuwdagen vond ik de moeite niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:48
Ik heb quatracs onder mijn 5 gezet, ik was klaar met wisselen. We rijden niet veel en met rwd zijn winterbanden wel prettig. Grip en geluid is meer dan prima op droog en nat. Echte kou hebben ze nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Rij je met voor-, achter- of vierwielaandrijving?

Edit:
Echt door sneeuw: Kettingen
Voorwiel: All-season, omdat je gewicht voornamelijk op je voorbanden ligt en je auto zich toch wel vooruit trekt.
Achterwiel: Winterbanden, omdat het gewicht dus voorin ligt en je auto dat moet wegduwen en zo eerder spint.
Vierwiel: Winterbanden is natuurlijk beter, maar je hebt met platte zomerbanden al meer grip dan iemand met voorwielaandrijving en winterbanden :P Winterbanden op een 4x4 vind ik zelf zonde van het geld.

Imho natuurlijk.

[ Voor 83% gewijzigd door Ample Energy op 24-07-2017 14:39 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-07 23:23
Hoeveek /KM per jaar rij je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.profile.nl/au...miumcont-5/195-65-r15-95h

Zonder te oordelen over jouw rijstijl; de Conti's doen het goed tot uitmuntend in de zomer en bij een bakje regen. Maar ook in koudere omstandigheden en weinig sneeuw, kan je hier best mee uit de voeten.

Neemt niet weg dat rijstijl, afstand en ervaring ook wel meespeelt in dit soort keuzes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 09:50
Wat ik van all season banden begrijp is dat het van beide net niks is. Als je bij de mensen van autoweek op het forum zoekt zul je daar ook informatie vinden op deze vraag.

En dan nog blijft banden vaak een persoonlijke keuze. De een zweert bij merk x, de ander heeft daar slechte ervaring mee en prijst merk Y de hemel in.

Wil je het beste, dan kies je een zomer set en een winter set en wissel je deze om op het juiste moment.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:54
Ik heb ervaring met zowel zomerbanden, als winterbanden als all-season banden in alle (Nederlandse) omstandigheden.

Goede zomerbanden daar kom je de winter ook wel mee door. Wees jezelf er echter wel van bewust dat bij koud/glad weer het verschil met winterbanden heel behoorlijk is, met name in de sneeuw merk je een gigantisch verschil. (non stop slippende banden bij een stoplicht met zomerbanden vs compleet normaal wegrijden met winterbanden bijvoorbeeld). Ook je remweg bij een noodstop is met winterbanden een stuk korter, metertje meer of minder kan toch het verschil zijn tussen geen krasje of een auto die total loss is.

Winterbanden zijn hun geld in veel winters wel waard. Ja ze zijn iets duurder dan zomerbanden en ze slijten iets sneller, maar de zomerbanden slijten niet als je op de winterbanden rijdt. Daarnaast maken winterbanden bij lage temperaturen en vooral in de sneeuw een gigantisch verschil. Vergeet echter niet dat je een goed profiel nodig hebt om de winterbanden hun werk goed te laten doen, dat betekend veelal vervangen als je nog iets van 4mm profiel hebt terwijl het APK minimum op iets van 1 of 2 mm ligt dacht ik.
Dat betekend bijvoorbeeld ook dat nieuwe zomerbanden het best aardig doen in de sneeuw vergeleken met versleten (bijv 2mm) winterbanden.

Dan de all-season banden. Ik vind het compleet waardeloos, heb ze 3,5 jaar gehad (leaseauto) en ben blij dat ik er vanaf ben. Wellicht lag het aan het merk/type en het formaat. (195 breed t.o.v. 225 breed in de periode voor en na deze leaseauto). Ik vond ze bij zomerse temperaturen ruk qua grip, bij veel regen was het ook niet alles en in de winter deden ze het ook niet beter dan goede zomerbanden laat staan winterbanden.
Daarnaast was de timing qua slijtage bij mij ook niet ideaal. Aan het eind van de winter nieuwe banden, zodat in de volgende winter al weer een deel van het profiel was weggesleten terwijl je dan juist het liefst verse banden wil hebben! Laatste minpunt is het extra rolgeluid door het iets grovere profiel, dat heb je bij winterbanden ook echter liggen die er niet hele jaar onder je auto.
Bovenstaand is misschien ietwat subjectief, maar ik zou ze niemand aan willen raden.

Kortom, neem zomerbanden en tik een goede winterset op de kop dan wel nieuw dan wel tweedehands. Daar heb je het meeste plezier van en qua kosten maakt het niet heel veel verschil. Daarnaast is een winterset ook makkelijk weer te verkopen via marktplaats als je een andere auto neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
All-season banden geven eigenlijk nooit echt het maximale resultaat.
De remweg is korter in de winter met winterbanden en in de zomer met zomerbanden dan met all-season banden.
Dat is voor mij al reden genoeg om gewoon een zomer en winter set te hebben.
Ongeacht je aandrijving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-08 21:19

mark-k

AKA markkNL

FastFred schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:29:
Het is prima acceptabel om het gehele jaar op zomerbanden rijden, ik ken genoeg mensen die dit al jaren doen zonder problemen.

Ik ken ook genoeg mensen die allseasons rijden, puur omdat het in Nederland toch best vaak regent, of er modder of bladeren op de weg ligt, dan is een beetje extra grip tov zomerbanden wel wenselijk.
Hangt ervan af waar je rijdt, als je in de winter winterse omstandigheden Duitsland in wilt moet je goedgekeurde winter/all-season banden hebben.

That being said rij ik zelf tegenwoordig ook nog steeds gewoon op zomerbandjes het hele jaar. Is meer omdat ik nog een andere set velgen aan het opknappen ben waar mn nieuwe zomerbanden op komen en dan kunnen er pas winterbanden op mn huidige. Maar ook zonder is prima te rijden, alleen een beetje opletten met je gas en weten wat je moet doen als hij gaat glijden (rustig sturen en koppeling in, niet remmen).

En extra snel gaan glijden is natuurlijk ook leuker met een achterwiel aangedreven auto :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-08 17:36

TheFirepit

Vuurbal

mark-k schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:57:
[...]

Hangt ervan af waar je rijdt, als je in de winter Duitsland in wilt moet je goedgekeurde winter/all-season banden hebben.
Dat klopt niet helemaal, want het is namelijk niet verplicht. Het is alleen wel zo dat wanneer er winterse omstandigheden zijn en er wat gebeurd en je geen goede banden onder de auto hebt voor die omstandigheden je per definitie schuldig bent.

Daarnaast zegt de kreet winter- of all-season banden ook niet of ze er in Duitsland tevreden mee zijn. Het gaat er daar om of je een sneeuwvlokje op je band hebt staan. Er zijn ook winterbanden hier in Nederland waar geen sneeuwvlokje op staat namelijk.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-08 13:20
Ample Energy schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:33:
Rij je met voor-, achter- of vierwielaandrijving?

Edit:
Echt door sneeuw: Kettingen
Voorwiel: All-season, omdat je gewicht voornamelijk op je voorbanden ligt en je auto zich toch wel vooruit trekt.
Achterwiel: Winterbanden, omdat het gewicht dus voorin ligt en je auto dat moet wegduwen en zo eerder spint.
Vierwiel: Winterbanden is natuurlijk beter, maar je hebt met platte zomerbanden al meer grip dan iemand met voorwielaandrijving en winterbanden :P Winterbanden op een 4x4 vind ik zelf zonde van het geld.

Imho natuurlijk.
Je kan beter redeneren met remweg ipv tractie. Met je 4x4 glij je net zo hard tegen je voorganger aan als je dat op zomerbanden in de sneeuw doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 07-08 21:19

mark-k

AKA markkNL

EngelF schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:04:
[...]

Dat klopt niet helemaal, want het is namelijk niet verplicht. Het is alleen wel zo dat wanneer er winterse omstandigheden zijn en er wat gebeurd en je geen goede banden onder de auto hebt voor die omstandigheden je per definitie schuldig bent.

Daarnaast zegt de kreet winter- of all-season banden ook niet of ze er in Duitsland tevreden mee zijn. Het gaat er daar om of je een sneeuwvlokje op je band hebt staan. Er zijn ook winterbanden hier in Nederland waar geen sneeuwvlokje op staat namelijk.
Daarom zei ik ook goedgekeurde winterbanden ;)

En wat betreft niet verplicht zijn, waarom krijg je dan een boete van 60 euro als je gespot wordt zonder winterbanden bij winterse omstandigheden? https://www.bussgeldkatalog.org/reifen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
DeTjuk schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:40:
Wat ik van all season banden begrijp is dat het van beide net niks is.
En exact dat. Een allseason band is een compromis. Het is geen fatsoenlijke zomerband en geen fatsoenlijke winterband, het is een beetje van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
mark-k schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:57:
[...]

Hangt ervan af waar je rijdt, als je in de winter Duitsland in wilt moet je goedgekeurde winter/all-season banden hebben.
Ik woon zelf in grens gebied en de enige keer dat ik in Duitsland kom is zo nu en dan om te tanken en dat tankstation is letterlijk 100 meter na de grens.

En je hebt niet winterbanden nodig in de winter in Duitsland, maar je moet ze er onder hebben bij winterse omstandigheden. Als jij op 3 januari Duitsland in rijd en de lucht is strakblauw, kurkdroog asfalt en het is 10 graden is er geen haan die er naar kraait.
Verplicht, bij winterse omstandigheden, voor alle voertuigen t/m 3,5t op alle vier de wielen en voor vrachtauto's van meer dan 3,5t op de aangedreven as, winterbanden (M+S, MenS) all weatherbanden, of vier seizoenenband(M+S, MenS) te monteren.
bron: http://www.evo.nl/site/winterbandenverplichting-in-europa

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 24-07-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumptiedom

[ Voor 99% gewijzigd door dumptiedom op 17-03-2021 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:35

-tom-562

Oliesjeik

Op mijn werk staan alle poolauto's op 4-seizoensbanden, en die worden dus ook het hele jaar door gebruikt. Ook in Duitsland (en dan ook op 200+ km/h autobahn snelheden). Iedereen leeft nog en niemand is verongelukt.
Afhankelijk van hoeveel kilometers je per jaar rijdt, zou ik er 4-seizoensbanden ondergooien

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
-tom-562 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:28:
Op mijn werk staan alle poolauto's op 4-seizoensbanden, en die worden dus ook het hele jaar door gebruikt. Ook in Duitsland (en dan ook op 200+ km/h autobahn snelheden). Iedereen leeft nog en niemand is verongelukt.
Afhankelijk van hoeveel kilometers je per jaar rijdt, zou ik er 4-seizoensbanden ondergooien
Dat is gewoon (in mijn ogen) een verkeerde zuinigheid.
All-season banden zijn goedkoper in de lease als 2sets banden (winter/zomer). Dat is de enige reden dat ze eronder hangen.

Het is een feit dat all-season banden zowel in de zomer als winter het moeten afleggen op remweg tov een band van het seizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb zelf Michelin CrossClimate banden, moest destijds begin oktober wisselen van banden omdat de oude rotzooi op mijn "nieuwe" auto dikke bagger was (schuin afgesleten, inmiddels hardhout door leeftijd). Ik wil persoonlijk niet anders. Heb jarenlang zomerbanden en winterbanden gereden, maar ik ben het wisselen gewoon zo beu dat ik nu voor allseason ga.

Winterbanden in Nederland heb je maar 2-3 weken in het jaar echt nodig: als er sneeuw ligt. Verder op wintersport en in bepaalde landen, maar daar kom ik niet.
Rest van het jaar voldoen zomerbanden prima. Als het warm is, als het koud is, als het regent, zolang er maar geen sneeuw of natte modder op de weg ligt, want dan vreet je profiel vol en is het uit met de pret.

Ik heb met de Michelin CrossClimate nog nooit het idee gehad dat ze tekort schoten in zomer of winter. Het is in principe gewoon de Michelin EnergySaver+ waar ze winterbandprofiel in hebben gemaakt, de rubbersamenstelling is verder gewoon zomerband.

In mijn geval moet ik dagelijks over een boerenweg richting de snelweg, wordt wel gestrooid (melkroute), dus echt last van sneeuw heb je daar niet, maar als de boeren hun gier uitrijden over het weiland (hele jaar door) is het een en al stront, als de maisboeren hun land klaarmaken in de lente is het een en al modder en als de maisboeren in de herfst hun mais oogsten is het ook modder overal. Wat dat betreft heb ik liever M+S banden dan zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:30:

Winterbanden in Nederland heb je maar 2-3 weken in het jaar echt nodig: als er sneeuw ligt. Verder op wintersport en in bepaalde landen, maar daar kom ik niet.
Rest van het jaar voldoen zomerbanden prima. Als het warm is, als het koud is, als het regent, zolang er maar geen sneeuw of natte modder op de weg ligt, want dan vreet je profiel vol en is het uit met de pret.
Dat is een behoorlijke fabel.
Alles onder de 8 graden geven winterbanden de sterke voorkeur.
2015: van 1dec tot 28-29feb. gemiddelde temperatuur van 4,1 graden Dan hebben we het dus over een goede 3 maanden waarin zomerbanden gemiddeld gezien slechter zullen presteren itt je genoemde 2-3 weken.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 24-07-2017 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:31:
[...]

Zegt wie? De bandenbedrijven die graag banden willen verkopen. Paar jaar geleden was het nog 7 graden overigens.

En waarom die 7 graden precies? Omdat dat een richtlijn is. Je kunt prima met zomerbanden rijden als het 1-7 graden is. Die zomerbanden warmen op, hebben dan gewoon grip en er is niks aan de hand.

Punt is, als het overdag 5 graden is, dan wil het 's nachts wel eens vriezen. Er wil ook nog wel eens sneeuw vallen, en als de grond koud genoeg is blijft dat liggen. Daar zit je dan met je zomerbanden in de sneeuw.

Of ga jij elke warme dag in de winter als de zon lekker schijnt je winterbanden onder je auto wegschroeven en zomerbanden monteren, want het is vandaag wel 10 graden? Nee, half Nederland rijdt van oktober tot april met winterbanden, want "het zou nog eens kunnen vriezen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
[...]

2015: van 1dec tot 28-29feb. gemiddelde temperatuur van 4,1 graden Dan hebben we het dus over een goede 3 maanden waarin zomerbanden gemiddeld gezien slechter zullen presteren itt je genoemde 2-3 weken.
Grootste probleem is dat veel mensen en leasemaatschappijen die winterbanden eronder laten zitten van Oktober tm Maart. Ik denk dat in 90% van de dagen tussen die 2 maanden zomerbanden een betere keuze zijn.

Daarnaast moeten winterbanden ook veel eerder vervangen worden zoals hierboven al een keer vermeld is, de meerwaarde verdwijnt dan al snel.

Vergeet ook niet dat zomerbanden veel beter zijn bij natte omstandigheden, toch denken veel mensen dat winterbanden meer grip hebben onder dat soort omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Slechter is relatief, juist omdat mensen winterbanden rijden, gaan ze de weg op 'winterbanden hebben meer grip' en zullen rijden zoals ze normaal in de zomer rijden, enige voorzichtigheid (ongeacht bandsoort) is compleet verdwenen, want: winterbanden.
Gros heeft hele 'betere van winterbanden' op door zonder enige voorzichtigheid rond te rijden, sneeuw, ijzel, regen, ze rijden immers 'betere' banden.

Ik rij al 3 jaar enkel zomerbanden, kwestie van iets voorzichtiger rijden en 0,0 problemen.

En dat hele remweg verhaal? Niets anders dan regen, vlakprofiel of nieuw wegdek.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumptiedom

[ Voor 101% gewijzigd door dumptiedom op 17-03-2021 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
dumptiedom schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:04:
[...]

Inderdaad was ik ook van mening dat met winterbanden de aquaplanning veel beter was dan met zomerbanden. Maar dit is dus niet het geval? Zelf vind ik regen veel enger dan sneeuw.
Er valt zo'n 230 dagen in het jaar regen, moet je dan altijd maar op winterbanden rijden? Er zijn overigens ook zomerbanden geoptimaliseerd voor regen.

Er zijn tests waarbij winterbanden gemiddeld beter scoren dan zomerbanden met regen, ook met 20 graden. De onderlinge verschillen van zomerbanden en winterbanden tijdens die tests zijn groter dan het gemiddelde verschil. Je kunt dus stellen dat gemiddeld gezien een winterband beter presteert dan een zomerband (winterband gemiddeld vanaf 90km/h onbestuurbaar, zomerband gemiddeld bij 80km/h, 4-seizoen gemiddeld daartussenin), maar dat een goede band (zomer, winter of allseason) beter scoort dan een gemiddelde winterband.

De pest met gemiddeldes is dat het een gemiddelde is van goed spul en hupsieflupsie spul. Ook per merk kan dat verschillen. Ik heb goede ervaringen met Toyo Proxes CF1 gehad, ongeacht temperatuur en droog/nat, altijd grip, de Toyo Snowproxes S941 destijds waren een drama, paar spatten regen en de ABS greep in.

Overigens feitje mbt aquaplaning: hoe breder de band, hoe groter de kans op aquaplaning. Je hebt meer rubber op de weg dus je moet meer water afvoeren. Je gewicht speelt daar ook mee. Over het algemeen wordt bij winterbanden een maatje kleiner gepakt als je flinke brede sloffen hebt, dus een winterband presteert in dat geval beter op extreem nat wegdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Malt007 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:43:
[...]
Grootste probleem is dat veel mensen en leasemaatschappijen die winterbanden eronder laten zitten van Oktober tm Maart. Ik denk dat in 90% van de dagen tussen die 2 maanden zomerbanden een betere keuze zijn.

Daarnaast moeten winterbanden ook veel eerder vervangen worden zoals hierboven al een keer vermeld is, de meerwaarde verdwijnt dan al snel.

Vergeet ook niet dat zomerbanden veel beter zijn bij natte omstandigheden, toch denken veel mensen dat winterbanden meer grip hebben onder dat soort omstandigheden.
Dat zomerbanden meer grip hebben in de regen is ook een fabeltje dat al gedebunked is door de ADAC.
Voor verdere info en discussie verwijs ik je naar het grote zomer VS winter banden topic :)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 24-07-2017 17:39 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er zijn goece kwaliteit all season banden te koop, die komen qua prestaties overeen met een andere gemiddelde band. Zoals je hoort, zijn er zat mensen die in Nederland vol met zomerbanden rijden en niet allen zijn nog van goede kwaliteit ook. Dus net wat je uit wil geven aan veiligheid. Allerlei redenen om te beslissen wat jij zelf wil dus. Ik gebruik zomer en winterbanden omdat ik ook veel km,s in Duitsland rij. Er zijn ook mensen die alleen op regenbanden rijden ....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het hele winterbandenverhaal is IN NEDERLAND dikke quats. Sowieso is het verhaal dat het verschil groot zou zijn, al volledige nonsense. Het verschil is op z'n best marginaal te noemen.

Winterbanden zouden marginaal veiliger zijn bij temperaturen onder de 7 graden. Dat is de 'grootste' claim die de industrie aandurft. Welnu, hoeveel dagen is het in NL onder de 7 graden? Boven de 7 graden functioneert een zomer of all-seazon band dus al beter.

Dus mensen die in de winter 3 maanden op winterbanden rijden, rijden zeg 1 week veiliger en 11 weken onveiliger. En dat veiliger rijden wordt dan weer teniet gedaan omdat men harder gaat rijden 'want winterbanden'.

Er is maar één reden om toch winterbanden aan te schaffen; en dat is als je bv. op wintersport gaat of met enige regelmaat in Duitsland komt, waar het bij wet verplicht is.

Ga je niet op wintersport en/of kom je nooit in Duitsland, is het aanschaffen van winterbanden dikke quats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:37:
[...]

Zegt wie? De bandenbedrijven die graag banden willen verkopen. Paar jaar geleden was het nog 7 graden overigens.

En waarom die 7 graden precies? Omdat dat een richtlijn is. Je kunt prima met zomerbanden rijden als het 1-7 graden is. Die zomerbanden warmen op, hebben dan gewoon grip en er is niks aan de hand.

Punt is, als het overdag 5 graden is, dan wil het 's nachts wel eens vriezen. Er wil ook nog wel eens sneeuw vallen, en als de grond koud genoeg is blijft dat liggen. Daar zit je dan met je zomerbanden in de sneeuw.

Of ga jij elke warme dag in de winter als de zon lekker schijnt je winterbanden onder je auto wegschroeven en zomerbanden monteren, want het is vandaag wel 10 graden? Nee, half Nederland rijdt van oktober tot april met winterbanden, want "het zou nog eens kunnen vriezen".
Natuurlijk kun je "gewoon" rijden met zomerbanden onder de 8 graden maar uit alle testen en onderzoeken blijkt dat de remweg met winterbanden onder 7-8 graden gewoon veel korter is. Dit komt door de samenstelling van het rubber, ook dat is gewoon meetbaar en een feit. Er is een grijs gebied tussen de 8 en 13 graden ofzo waarin winterbanden niet veel slechter of beter scoren dan zomer banden vandaar dat je natuurlijk niet vaak hoeft te wisselen in de winter. Maar de temperatuur is van grote invloed op het rubber.

Ik zeg dus niet dat het niet kan, maar de kortste remweg heb je met winterbanden onder de pak hem beet 7-8 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hoe veel is "veel korter"? Naar mijn weten is dat verschil net zo marginaal als winterbanden bij >10 graden.

Het verschil tussen 2 winterbanden of 2 zomerbanden onderling is al groter dan tussen een gemiddelde zomer of winterband. Laat staan een band waar al 1 of 2 jaar mee is gereden, dergelijke tests zie ik nooit, er wordt alleen met nieuwe banden getest terwijl bijna iedereen de banden tot 2mm of verder oprijdt.

Het grote verschil zit bij sneeuw, modder en ijs. Waarbij je op ijs met winterbanden evengoed de klos bent, op tijd stoppen of de bocht houden doe je daar ook niet mee.

Toen ik nog wisselde wachtte ik sneeuwval af en ging ik het weekend ervoor wisselen, daarna tot begin april doorrijden op winterbanden en dan weer wisselen. Nu rijd ik op allseasons, geen gedoe met wisselen en geen problemen met modder, stront en sneeuw in welke maand van het jaar dan ook. Voor een band die compromis is tussen zomer en winterband scoort ie beter dan de gemiddelde troep waar half Nederland op rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:15:
Hoe veel is "veel korter"? Naar mijn weten is dat verschil net zo marginaal als winterbanden bij >10 graden.

Het verschil tussen 2 winterbanden of 2 zomerbanden onderling is al groter dan tussen een gemiddelde zomer of winterband. Laat staan een band waar al 1 of 2 jaar mee is gereden, dergelijke tests zie ik nooit, er wordt alleen met nieuwe banden getest terwijl bijna iedereen de banden tot 2mm of verder oprijdt.

Het grote verschil zit bij sneeuw, modder en ijs. Waarbij je op ijs met winterbanden evengoed de klos bent, op tijd stoppen of de bocht houden doe je daar ook niet mee.

Toen ik nog wisselde wachtte ik sneeuwval af en ging ik het weekend ervoor wisselen, daarna tot begin april doorrijden op winterbanden en dan weer wisselen. Nu rijd ik op allseasons, geen gedoe met wisselen en geen problemen met modder, stront en sneeuw in welke maand van het jaar dan ook. Voor een band die compromis is tussen zomer en winterband scoort ie beter dan de gemiddelde troep waar half Nederland op rijdt.
Wederom niet met je eens, ook op ijs zijn winterbanden "beter".

https://youtu.be/L2wTg0l3_wI

Op ijs scheelt het net geen 50% vergeleken met zomerbanden en 45% tov all-season.

Het beeld wat je schetst dat mensen te lang door rijden omdat ze toch winter banden hebben, heb jij met je all-seasons ook ;) . (Denken dat je de beste band hebt, of dat het wel meevalt)
Het is allemaal niet heilig als je je gedrag niet aanpast aan de omstandigheden maar overall gezien zijn winterbanden "beter" tussen november en maart. (Als je het mij vraagt, ik zie graag testen die anders bewijzen)

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 24-07-2017 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

GeeMoney schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:27:
[...]

Wederom niet met je eens, ook op ijs zijn winterbanden "beter"

https://youtu.be/L2wTg0l3_wI

Op ijs scheelt het net geen 50% vergeleken met zomerbanden en 45% tov all-season.
Je oordeel is correct maar als de NL snelwegen er zo uitzien, is het vaak al een chaos om je auto uit zijn parkeerplek te krijgen, laat staan 40km te rijden naar je bestemming. De kans dat je op een dergelijk wegdek terecht komt, is al vrij klein en als het al gebeurt, moet je sowieso eens op je hoofd krabben of je je rijstijl niet moet aanpassen, ongeacht de band.

Iemand 8 jaar geleden nog die enorme sneeuwbuien herinneren ergens in december? Dat in 1 middag heel Nederland wit werd en er iets van 700km file stond? Yup, ondergetekende had nergens last van op opritten, afritten en rustig bochtenwerk. 4x4 met "verse" zomerbanden terwijl bij ons op de oprit (A10) vrachtwagens, lease-bakkies en ander gespuis zich helemaal vastreden/weggleden door verkeerd gebruik van de eerste versnelling.

Maar ja, dat is marge-praten; NL + ijsbaan + normaal autorijden; je kan beter een Staatslot kopen, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
YakuzA schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:38:
[...]

Dat zomerbanden meer grip hebben in de regen is ook een fabeltje dat al gedebunked is door de ADAC.
Voor verdere info en discussie verwijs ik je naar het grote zomer VS winter banden topic :)
Bij lagere temperaturen wellicht maar net nog een vergelijkingsfilmpje gekeken op youtube waar het 4 meter scheelt vanaf 100km per uur, in het voordeel van de zomerband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is allemaal niet heilig als je je gedrag niet aanpast aan de omstandigheden maar overall gezien zijn winterbanden "beter" tussen november en maart. (Als je het mij vraagt, ik zie graag testen die anders bewijzen)
Ik zou wel eens een test willen zien, die bovenstaande bewijst. En dan mét overlay van de gemiddelde dagtemperaturen in nederland.

Ik geloof best dat er in Nederland óók omstandigheden voorkomen waarin winterbanden beter zijn, daar hebben we wat mij betreft geen discussie over, het gaat mij met name over de frequentie daarvan. Als er in een maand 30 dagen zitten waarvan het 5 dagen beter is om een winterband te rijden, maar 25 dagen betere condities voor een zomerband, wat is dan veiliger. Je kunt niet per dag een bandenwissel gaan uitvoeren.

Daarom noem ik ook zo schreeuwerig 'in nederland'. In landen of streken met een ander klimaat, of andere wettelijke eisen, wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 01:25:
[...]

Ik zou wel eens een test willen zien, die bovenstaande bewijst. En dan mét overlay van de gemiddelde dagtemperaturen in nederland.

Ik geloof best dat er in Nederland óók omstandigheden voorkomen waarin winterbanden beter zijn, daar hebben we wat mij betreft geen discussie over, het gaat mij met name over de frequentie daarvan. Als er in een maand 30 dagen zitten waarvan het 5 dagen beter is om een winterband te rijden, maar 25 dagen betere condities voor een zomerband, wat is dan veiliger. Je kunt niet per dag een bandenwissel gaan uitvoeren.

Daarom noem ik ook zo schreeuwerig 'in nederland'. In landen of streken met een ander klimaat, of andere wettelijke eisen, wordt het een ander verhaal.
Het bewijs dat de gemiddelde temperatuur 4,1 graden is, is voor mij al reden genoeg.
Zomer banden verliezen hun grip onder de pak hem beet 8 graden.
De ANWB doet volgens mij elk jaar testen, ook de consumentenbond heeft weleens testen uitgevoerd en de banden specialisten zelf geven het ook aan. Daarnaast barst het van de videos waaruit blijkt dat onder koude omstandigheden winterbanden beter presteren. (Als in een kortere remweg) en daarvoor hoeft het dus niet te vriezen.
Ik stop wat mij betreft mijn discussie ;)

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 25-07-2017 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wederom: gemiddeldes. Je pakt de resultaten van het gemiddelde van een zomerbandentest en het gemiddelde van een winterbandentest en rekent met een gemiddelde temperatuur.
Op basis van 3 generalisaties ga jij stellen dat iets pertinent waar is, terwijl er tussen die gemiddeldes flink wat uitschieters zitten die ruim boven het gemiddelde zitten.

Verder haal je eerder aan dat de remweg op ijs 50% langer is met zomerbanden. Volgens continental is de remweg op ijs bij 30km/h op ijs 57 (wband) en 68 (zband) meter. Remweg bij noodstop op nat wegdek is 7 meter of 15 als je de reactietijd erbij optelt. Met andere woorden: wat je ook rijdt, op ijs kom je altijd te kort. Blijf liever thuis met ijzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 06:54:
Het bewijs dat de gemiddelde temperatuur 4,1 graden is, is voor mij al reden genoeg.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Dat is de gemiddelde temperatuur OVER DE HELE DAG. Dus ook in de nacht. Dat het dan gemiddeld 4,1 is, geeft aan dat het overdag gewoon ruim boven de 7 graden is (het is 7, niet 8) Dus, tenzij je 's nachts rijdt, rij je dan veiliger op zomerbanden.
Zomer banden verliezen hun grip onder de pak hem beet 8 graden.
De ANWB doet volgens mij elk jaar testen, ook de consumentenbond heeft weleens testen uitgevoerd en de banden specialisten zelf geven het ook aan. Daarnaast barst het van de videos waaruit blijkt dat onder koude omstandigheden winterbanden beter presteren. (Als in een kortere remweg) en daarvoor hoeft het dus niet te vriezen.
Ik stop wat mij betreft mijn discussie ;)
Dat is het probleem. Ik betwist niet dat onder de 7 graden winterbanden veiliger zijn. Alleen is het in november OVERDAG echt nog ruim boven de 7 graden. En niet alleen in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:07:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel. Dat is de gemiddelde temperatuur OVER DE HELE DAG. Dus ook in de nacht. Dat het dan gemiddeld 4,1 is, geeft aan dat het overdag gewoon ruim boven de 7 graden is (het is 7, niet 8) Dus, tenzij je 's nachts rijdt, rij je dan veiliger op zomerbanden.

[...]

Dat is het probleem. Ik betwist niet dat onder de 7 graden winterbanden veiliger zijn. Alleen is het in november OVERDAG echt nog ruim boven de 7 graden. En niet alleen in november.
Daarom zeg ik ook: er is een grijs overlap gebied tussen de 7 en 12-13 graden dacht ik waarop ze nagenoeg gelijk presteren. Alles onder de 7 is (significant) kortere remweg met winterbanden. Alles boven de 12 is (significant) kortere remweg met zomerbanden.
In die maanden ga ik dus voor de winterbanden.

Dan heb je ook nog gevoelstemperatuur en daadwerkelijke temp vlak boven het asfalt etc. (en ja, die is lager dan de gemeten gemiddelde temperatuur)

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 25-07-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het punt is.. men toont wél aan onder welke omstandigheden de winterband beter is, maar faalt om aan te tonen dat die condities IN NEDERLAND zich voldoende voordoen om zo gemiddeld op een hogere veiligheid uit te komen, als je een bepaalde periode winterbanden gaat rijden. Dat maakt deze discussie zo scheef, het zijn allemaal maar halve onderzoeken.

Wat ook logisch is, want de bandenindustrie vind het wel tof dat iedereen maar 2 setjes banden aanschaft.

Als jij van November tot april op winterbanden rijdt. rij je gemiddeld onveiliger dan iemand die in die periode op zomerbanden rijdt. Simpelweg omdat gedurende die tijd er MEER dagen zijn waarop de temperatuur boven die 12 graden uitkomt, dan dagen waarop het onder de 7 graden ligt. Dat is gewoon een hard aantoonbaar feit.

Daarom is het ook zo afhankelijk van de locatie. Zou je in Duitsland in de Eifel wonen, sure, ja, dan ben je gek als je in de winter geen winterbanden monteerd.

Woon je in NL en bv. in Amersfoort ofzo, dan is winterbanding dikke quats en oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:29
Winterbanden zijn tot 15 graden (nee, geen wetenschappelijke grens) in mijn ervaring goed te gebruiken.
Ik doe half november tot zomertijd met winterbanden, dat lijkt me een redelijk compromis.
Kleine auto's (A-segment) zou ik op all-seasons zetten
MAX3400 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:32:
[...]

Iemand 8 jaar geleden nog die enorme sneeuwbuien herinneren ergens in december? Dat in 1 middag heel Nederland wit werd en er iets van 700km file stond? Yup, ondergetekende had nergens last van op opritten, afritten en rustig bochtenwerk. 4x4 met "verse" zomerbanden terwijl bij ons op de oprit (A10) vrachtwagens, lease-bakkies en ander gespuis zich helemaal vastreden/weggleden door verkeerd gebruik van de eerste versnelling.

Maar ja, dat is marge-praten; NL + ijsbaan + normaal autorijden; je kan beter een Staatslot kopen, zeg maar.
Die vrachtwagens waren meestal 4x2 trekker met oplegger, met 1 aangedreven as heb je te weinig tractie bij deze omstandigheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Winterbanden, zomerbanden, hard of zacht. Radiaal of Diagonaal.
Typisch des Tweakers om te zeiken.

Wij rijden continu met onze wagens. Wij zetten deze ook tijdig om naar zomer- en winterbanden omdat we vaak met 180km/h moeten testen. En dan telt elke meter. Helaas komt het ook voor dat we door timing niet de banden niet kunnen wisselen en dan komt iets in het spel wat iedereen heeft maar niet gebruikt: common sense.

Is een zomerband beter als een winterband: dat is afhankelijk van de situatie. Is een all season band een compromis, ja dat is een compromis. Is dat een probleem: in 99% van de gevallen is common sense de oplossing. Afstand houden, anticiperen, vooruit kijken doet veel meer als die condoom die een band moest worden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Marcel Br schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:36:

[...]

Die vrachtwagens waren meestal 4x2 trekker met oplegger, met 1 aangedreven as heb je te weinig tractie bij deze omstandigheden
Na und? Moet je dan als professioneel chauffeur het risico nemen dat je met je hele hebben en houwen weer van de oprit terugglijdt en een autootje of 5 meepikt?

Exact; het ge/misbruik van banden moet eenieder zelf aanvoelen en rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. En dus niet de oprit op willen als er al 3 trucks voor je staan door te spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:18:
Het punt is.. men toont wél aan onder welke omstandigheden de winterband beter is, maar faalt om aan te tonen dat die condities IN NEDERLAND zich voldoende voordoen om zo gemiddeld op een hogere veiligheid uit te komen, als je een bepaalde periode winterbanden gaat rijden. Dat maakt deze discussie zo scheef, het zijn allemaal maar halve onderzoeken.

Wat ook logisch is, want de bandenindustrie vind het wel tof dat iedereen maar 2 setjes banden aanschaft.

Als jij van November tot april op winterbanden rijdt. rij je gemiddeld onveiliger dan iemand die in die periode op zomerbanden rijdt. Simpelweg omdat gedurende die tijd er MEER dagen zijn waarop de temperatuur boven die 12 graden uitkomt, dan dagen waarop het onder de 7 graden ligt. Dat is gewoon een hard aantoonbaar feit.

Daarom is het ook zo afhankelijk van de locatie. Zou je in Duitsland in de Eifel wonen, sure, ja, dan ben je gek als je in de winter geen winterbanden monteerd.

Woon je in NL en bv. in Amersfoort ofzo, dan is winterbanding dikke quats en oplichting.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/system/pages/image1s/000/000/369/medium/txgn260_201612.png?1483293087

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je grafiek is totaal onleesbaar. En voor december. Dat is niet november tot april.

Voor zover er iets uit op te maken is, zou ik zeggen dat de groene lijn tijdens daguren altijd boven de 7 graden staat. En dus winterbanden al geen voordeel hebben. En zelfs boven de 12 graden uitkomt, in welk geval winterbanden zelfs minder zouden zijn.

Kortom, als het uit die miniscule grafiek goed af te lezen is, zie je dat in december winterbanden gelijkwaardig of slechter zijn. Tenzij je altijd om 4am 's nachts rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:47:
Je grafiek is totaal onleesbaar. En voor december. Dat is niet november tot april.

Voor zover er iets uit op te maken is, zou ik zeggen dat de groene lijn tijdens daguren altijd boven de 7 graden staat. En dus winterbanden al geen voordeel hebben. En zelfs boven de 12 graden uitkomt, in welk geval winterbanden zelfs minder zouden zijn.

Kortom, als het uit die miniscule grafiek goed af te lezen is, zie je dat in december winterbanden gelijkwaardig of slechter zijn. Tenzij je altijd om 4am 's nachts rijdt.
Er zijn 7 dagen boven de 8 graden gemiddeld gemeten in December 2016.

https://www.knmi.nl/neder...overzichten/2016/december

Daar komt bij dat de warmste dag 26 december was en die was gemiddeld 11 graden.
Tot 12-13 graden presteren winterbanden redelijk gelijk aan zomerbanden en daaronder dus "beter".
Zeker in de maand December 2016 is het dus overall gezien verstandiger om de winterbandjes eronder te hebben.
De rest van de maanden kan je zelf ook wel even uitvogelen natuurlijk.
Tot nu toe wordt er veel geroepen maar weinig aangetoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GEMIDDELD.

Mensen leer nu eens wat gemiddeld betekend. Dan wordt de nacht ook meegerekend. Het gaat om de temperatuur op de momenten dat mensen in hun auto zitten. Voor de meeste mensen zal dat overdag zijn.

en de gemiddelde temperatuur OVERDAG in december, ligt nagenoeg voor elke dag boven de 7-8 graden.

Verder kloppen je waarden niet. Vanaf 7 graden tot 12 graden is er weinig tot geen verschil tussen winter- of zomerbanden, daarboven zijn zomerbanden beter, daaronder zijn winterbanden beter.

In december zijn er wellicht 4-5 dagen waarop de DAGTEMPERATUUR dus de temperatuur OVERDAG als men autorijdt, onder de 7 graden liggen.

En dan hebben we het over DECEMBER en nog niet eens over al die andere maanden dat men toch op winterbanden rijdt.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@GeeMoney, Je rekent weer met gemiddeldes...

Als je het dan hebt over de grote verschillen:
http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf

Bij winterse omstandigheden: (zomer / allseason / winter)
droog 100km/h: 42 / 39 / 39
nat 100km/h: 63 / 62 / 61
sneeuw 50km/h: 65 / 35 / 30
ijs 25km/h: 35 / 28 / 23

Ofwel: remweg droog 7% langer met zomerbanden, nat 3% langer, sneeuw 100+% langer, ijs 52% langer.

Als je met winterse omstandigheden iets voorzichtiger rijdt heb je met zomerbanden helemaal geen enkel probleem. De verschillen tussen zomer en winterband op droog wegdek zijn kleiner dan het verschil tussen droog en nat wegdek met dezelfde band, bij nat wegdek is het verschil tussen zomer/allseason/winterband heel klein en daarnaast zijn er zat winterbanden die totaal waardeloos op nat wegdek zijn.

Zoals eerder gezegd heb je winterbanden voor sneeuw, modder en in beperkte mate ijs. Jij weerlegt dat, want gemiddelde dit en gemiddelde dat.

7% en 3% zijn hele kleine verschillen. Als die verschillen voor jou zo belangrijk zijn verwacht ik ook dat je elk jaar nieuwe banden monteert, want als je banden slijten wordt de grip, vooral op nat wegdek, een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:56:
GEMIDDELD.

Mensen leer nu eens wat gemiddeld betekend. Dan wordt de nacht ook meegerekend. Het gaat om de temperatuur op de momenten dat mensen in hun auto zitten. Voor de meeste mensen zal dat overdag zijn.

en de gemiddelde temperatuur OVERDAG in december, ligt nagenoeg voor elke dag boven de 7-8 graden.

Verder kloppen je waarden niet. Vanaf 7 graden tot 12 graden is er weinig tot geen verschil tussen winter- of zomerbanden, daarboven zijn zomerbanden beter, daaronder zijn winterbanden beter.

In december zijn er wellicht 4-5 dagen waarop de DAGTEMPERATUUR dus de temperatuur OVERDAG als men autorijdt, onder de 7 graden liggen.

En dan hebben we het over DECEMBER en nog niet eens over al die andere maanden dat men toch op winterbanden rijdt.
Ik rijdt auto in de ochtend en laat in de middag/begin van de avond en die zijn dus beduidend lager dan het gemiddelde. Overdag heb je dus tot 12-13 graden geen nadeel van winterbanden, heb jij een overzicht van de temps overdag in december als voorbeeld? Ik kan me niet herinneren dat ik veel in T-shirts loop in die maanden.
Daar komt bij dat de temperatuur door het KNMI 1,5meter boven de grond gemeten wordt, hetgeen ook zeker 2 graden of meer kan schelen.

Wellicht aankomend jaar eens grappig om zelf vlak boven de grond te meten een paar keer in de maand.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:00:
Ik rijdt auto in de ochtend en laat in de middag/begin van de avond en die zijn dus beduidend lager dan het gemiddelde. Overdag heb je dus tot 12-13 graden geen nadeel van winterbanden,
Maar ook geen voordeel. En dat is juist waar het om gaat. Geen voordeel. Maar wél een nadeel als de temperatuur wél boven de 13 graden uitkomt. Dus dan rij je 4 dagen met voordeel, 10 met geen verschil en 15 met nadeel. Rij je dan veiliger of niet?

En nogmaals, je pakt nu alleen de maand december. Mensen rijden van november tot april op winterbanden. Pak dan die hele periode eens en ga eens turven wat de exacte temperatuur was op het moment van autorijden.

Ik durf er grof geld op in te zetten dat dan zomerbanden of all seazon gemiddeld genomen gewoon veiliger zijn.

IN NEDERLAND, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 03-08 17:52
Zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter. Ik rij heel af en toe nog in Duitsland waar het verplicht is, dus geen reden om ze niet te nemen.

Heb daarvoor jarenlang met alleen zomerbanden gereden, ook totaal geen probleem. Ook 1 setje all-seasons gehad, iets meer lawaai, verder prima.

Zolang je je rijstijl aanpast aan het weer kun je in Nederland met alles wegkomen. Blijkbaar zijn er idioten die denken dat ze met winterbanden in de sneeuw alsnog 160 kunnen rijden, maar goed, dan helpt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 07:32

Typhone

Who Dares Wins

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:14:

Er is maar één reden om toch winterbanden aan te schaffen; en dat is als je bv. op wintersport gaat of met enige regelmaat in Duitsland komt, waar het bij wet verplicht is.
Dat is een fabeltje. Winterbanden zijn niet verplicht in Duitsland.
Ik quote:
Eine generelle Winterreifenpflicht gibt es nicht und wird es nicht geben. Ein Zeitraum wie z.B. von Oktober bis Ostern ist nicht vorgeschrieben, wird aber allgemein empfohlen. (bron ADAC)
Tenzij er sneeuw, ijs, natte sneeuw op het wegdek is. Dan zijn banden met een M+S symbool vereist.
Das Gesetz schreibt vor: Winterreifen, oder auch Reifen die der Richtlinie 92/23/EWG entsprechen, müssen genutzt werden, wenn „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“ vorherrscht (§ 2 Absatz 3a StVO).
De bangmakerij in Nederland is weer fors aanwezig. Zolang het december/januari is (voorbeeld) en het is 10 graden kun je rustig in Duitsland rijden met je banden. Is het -3 maar droog dan kun je idem dito zonder problemen rijden in Duitsland.

Doe me een lol en vertel het verder ;)

De beste winterband zijn je eigen ogen en vooruitschrijdend inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:43

Polycom

Poes van goud

Winterbanden zijn in mijn ogen totaal overbodig als je niet op wintersport gaat. Het argument 'ja daarmee bespaar je wel je zomerbanden' vind ik ook kolder want de kosten van het banden wisselen komen al snel overeen met een nieuwe set zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Polycom schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:05:
Winterbanden zijn in mijn ogen totaal overbodig als je niet op wintersport gaat. Het argument 'ja daarmee bespaar je wel je zomerbanden' vind ik ook kolder want de kosten van het banden wisselen komen al snel overeen met een nieuwe set zomerbanden.
Bij die uitspraak ga je er dan ook vanuit dat er eenmalig een setje staal wordt aangeschaft en 2x per jaar zelf de wielen worden gewisseld en opgeslagen.

Ik heb jarenlang zomer/winterband sets gereden, de extra velgen moet je even goed voor zoeken, zijn ook goed betaalbaar op Marktplaats of sloop. Dikke meerkosten heb ik nooit gehad. Voordeel van losse velgen was ook dat ik gewoon 2 velgen met versleten banden bij de garage kon dumpen, "kijk maar even, haal ze volgende week wel weer op".

Bij mijn huidige auto moest ik in eind september nieuwe zomerbanden, had nog geen winterbanden en geen extra set velgen. Dan mag je ineens 4 nieuwe banden en 2 maand later een set velgen en nogmaals 4 nieuwe banden aanschaffen, had ik geen zin in, achteraf bevallen de allseasons ook erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zebby schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 13:16:
Zolang je je rijstijl aanpast aan het weer kun je in Nederland met alles wegkomen. Blijkbaar zijn er idioten die denken dat ze met winterbanden in de sneeuw alsnog 160 kunnen rijden, maar goed, dan helpt niks.
Dat is gelijk het allergrootste probleem waarom ik tegen winterbanden ben in Nederland. Ten eerste voegt het aan veiligheid in Nederland echt niets toe, en als jij er meerdere maanden op rondrijdt is het zelfs puristisch gesproken gewoon onveiliger, maar ten tweede gaan mensen er op vertrouwen.

Ik woon in een woonwijk waar ook een school zit en voor mijn huis zitten parkeerplekken. Die 2 dagen in het jaar dat er ijs ligt, ben ik de hele dag bezig om voornamelijk moeders te helpen die tegen elkaar aangeknald zijn, en met inparkeren van hun auto's/

Steevast hoor ik dan "maar ik heb toch winterbanden, waarom slip ik dan".

Dat is ook iets wat men in het hele veiligheidsverhaal vergeet. Naar mijn mening heeft het hele concept winterbanden de weg in Nederland netto onveiliger gemaakt, niet veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Precies op 01-11-2017 was het bij mij thuis op 1meter hoogte 8 graden Celsius om 05:30 uur.
Vanochtend zelfs 6.0 graden Celsius. Het wegdek zal dus kouder zijn.

Ik haal de discussie weer aan omdat menig tweaker overtuigd was dat het alleen maar in januari "nut" zou hebben om op winterbanden te gaan rijden, en ik hier op terug zou komen :) .
De temperaturen duiken dus nu al (zeker in de ochtend) regelmatig onder de 8graden waarop winterbanden goed in het voordeel zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 06-11-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Vraag mbt All-season banden, ik ga in principe ieder jaar op wintersport. Maar voor wintersport voldoen All-season banden dan wel of niet? Ook qua wetgeving in bijv. Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Blik1984 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:58:
Vraag mbt All-season banden, ik ga in principe ieder jaar op wintersport. Maar voor wintersport voldoen All-season banden dan wel of niet? Ook qua wetgeving in bijv. Duitsland
Regeltechnisch voldoen die, mits ze een M+S opschrift en sneeuwvlok symbool hebben.

Wij rijden overigens sinds begin van het jaar (half) met Crossclimates en deze banden bevallen erg goed. Veel stiller en slijtvaster dan andere allseasons die we hebben gehad. En begin dit jaar op wintersport hadden ze in sneeuw en op ijs goede grip. (Op een Clio 3)

[ Voor 26% gewijzigd door Shiver23 op 07-11-2017 17:03 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb nu nog 2-3mm op de crossclimates zitten, presteren nu voor geen meter meer op nat wegdek, ook niet op een warme zonnige middag als gisteren.

Achterbanden gaan naar voren, nieuwe achterbanden worden gewoon weer crossclimates.

Edit: 2 jaar en 50.000km mee gereden. Achterbanden kunnen nog een jaartje voor.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 07-11-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:11:
[...]

Maar ook geen voordeel. En dat is juist waar het om gaat. Geen voordeel. Maar wél een nadeel als de temperatuur wél boven de 13 graden uitkomt. Dus dan rij je 4 dagen met voordeel, 10 met geen verschil en 15 met nadeel. Rij je dan veiliger of niet?

En nogmaals, je pakt nu alleen de maand december. Mensen rijden van november tot april op winterbanden. Pak dan die hele periode eens en ga eens turven wat de exacte temperatuur was op het moment van autorijden.

Ik durf er grof geld op in te zetten dat dan zomerbanden of all seazon gemiddeld genomen gewoon veiliger zijn.

IN NEDERLAND, dat wel.
Vooraleerst, ik ben Belg ;-)

Als er effectief sneeuw ligt of het is bezig met sneeuwen en je rijdt met een achterwiel aangedreven voertuig, dan is het verschil toch echt groot. Zo groot zelfs dat ik een aantal achterwielaangedreven voertuigen(bmw , Mercedes) op een stijgende oprit tegen de vangrail heb zien gaan omdat ze echt niet boven geraakte terwijl ik toch vrij weinig problemen ondervond( ik rijd zelf ook rwd bmw)

Dat alleen al maakt het voor mij de moeite waard om december tot maart met winterbanden te rijden. Nu is het risico op sneeuw, zeker in het zuiden van België wel veel groter als in Nederland.

Maw, je moet ook met de aandrijving/koppel rekening houden.

[ Voor 5% gewijzigd door FragileM64 op 07-11-2017 17:41 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:12

houthakker

Poehé

GeeMoney schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:25:
Precies op 01-11-2017 was het bij mij thuis op 1meter hoogte 8 graden Celsius om 05:30 uur.
Vanochtend zelfs 6.0 graden Celsius. Het wegdek zal dus kouder zijn.

Ik haal de discussie weer aan omdat menig tweaker overtuigd was dat het alleen maar in januari "nut" zou hebben om op winterbanden te gaan rijden, en ik hier op terug zou komen :) .
De temperaturen duiken dus nu al (zeker in de ochtend) regelmatig onder de 8graden waarop winterbanden goed in het voordeel zijn.
Ik heb nog nooit een test gezien die ook duidelijk bewijst dat het omslagpunt op 7 graden ligt. De ANWB test op 2 graden, dat is best een significant verschil, terwijl de prestatieverschillen op nat en droog wegdek nihil zijn. Tests in de Autoweek geven aan dat winterbanden op >= 10 graden een enorm prestatieverschil laat zien met t.o.v. zomerbanden, dan vind ik de 7 graden erg twijfelachtig.

Het valt met sowieso op dat er weinig vergelijkingsmateriaal is met zomerbanden.

Test 2006: http://members.home.nl/arendonk.j/Winterbandentest0001.pdf
Zomerbanden presteren beter op nat en droog wegdek.
Test 2009: https://www.euromaster.nl...ntestAutoweek2009lim..pdf
Zomerbanden presteren beter op nat en droog wegdek.
Test (Jaartal nog onbekend, Autobild) http://www.bandenexpress....owTech-II-Goed-Getest.pdf
Zomerbanden presteren beter op nat wegdek.

Na 2010 kan ik amper nog een test vinden, waarbij een zomerband op droog en nat wegdek wordt meegenomen in een winterbanden test. Goed, de ontwikkelingen van winterbanden staan niet stil, maar die van zomerbanden ook niet.

Test 2016 Zomerbanden: https://www.autoweek.nl/d..._Zomerbandentest_2016.pdf
Paar mooie quotes:
"Onder nul afgestemde winterbanden"
"Temperatuur in dubbele cijfers, (dus >= 10 C), zaken de banden qua prestaties door het ijs"
Blijkbaar is de bandenbranche weer met een gedeeltelijk tegenoffensief bezig, want iedereen blijft nu te lang of alleen maar op winterbanden rijden |:(.

Hier "en de zeven graden vraag": http://amt.nl.s3-eu-centr...ent-001_1405084782536.pdf

ANWB vergelijkt wel zomerbanden met All-season banden, maar niet met winterbanden. Saillant detail;
Ze zeggen bij de winterbandentest dat een 3-sterren all-season band een goed alternatief bied voor Nederland, maar kijk je hier:
https://www.anwb.nl/auto/...s/all-season-205-55-R15-V
Zie je dat de bij nat en droog wegdek de zomerband beter presteert. En wat zijn dit nu voor verhoudingen:
15% droog, 30% nat, 20 % sneeuw voor het eindoordeel? Alsof het hier vaker sneeuwt dan dat de wegen droog zijn 8)7.

Kortom, als er nu eens een duidelijke en transparante test komt, met representatief vergelijkingsmateriaal ga ik wellicht m'n winterbanden deze winter onder mijn auto schroeven. Nu blijven ze in de garage tot evt. de wintersport. Ik rij namelijk niet op een winterband omdat het een keer koud kan zijn of een dagje sneeuwt. Ik rij een band die het beste overeenkomt met de weerseigenschappen van alle wintermaanden of als het kan het hele jaar (en nee ik ga niet vaker dan 2 keer banden wisselen...).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:32
Ik blijf voor mijn auto gewoon op zomerbanden rijden. Wordt eigenlijk alleen voor woon- werkverkeer gebruikt. Als ik toch op wintersport ga, wat er toch best in zit deze winter, dan pakken we een andere auto welke (nog steeds) is voorzien van winterbanden.

Winterbanden eronder zetten vind ik zonde van het geld. Totaal onnodig binnen Nederland en zeker met mijn rustige rijstijl.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@houthakker: die percentages zijn dan ook anders onderverdeeld. Bij droog telt "rijeigenschappen" en "veiligheid weggedrag" beide voor 40% mee, remmen maar voor 20%. Met andere woorden: als die band stil is op droog wegdek en niet uit de bocht vliegt, maakt het niet uit dat ie beroerd remt.

Verder klaagt iedereen altijd in de zomer/winter/allseason topics vnml over de remweg, maar de zijdelingse grip en voorspelbaar weggedrag is nog veel belangrijker. Als ik alles op alles moet zetten om te remmen en daarbij de laatste centimeters nodig heb om op tijd stil te staan, is het misschien handiger om gewoon uit te kunnen wijken zonder dat ik de controle verlies over de auto.
Heb dat vorig jaar meegemaakt, iemand van de rechterbaan gooit z'n auto pal voor mijn neus naar links en gaat vol op de rem. Ik hoek mijn auto rechts langs hem heen omdat ik niet meer kan remmen en zie in mijn ooghoek dat hij ook terug komt naar rechts. Snel naar de vluchtstrook, om daar met hart in de keel rustig door te hobbelen en even later weer in te voegen. Als ik de EBA had aangesproken had ik er gewoon achterop gezeten, had hij op de auto voor hem gezeten en was er waarschijnlijk ook nog iemand bij mij in de kofferbak geklapt. Door uit te wijken is er niks gebeurd en waren er alleen een paar personen heel erg geschrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:38
Is het mogelijk om Michelin Crossclimates (vooraan) te combineren met zomerbanden achteraan?
De voorbanden van de wagen van mijn vrouw zijn versleten en moeten zowieso vervangen worden.
Achteraan liggen er zomerbanden met nog voldoende profiel (ook voor in de winter)
Sinds kort rijdt ze echter wat meer kilometers rijdt en waren we aan het uitkijken voor een setje winterbanden.
Maar gezien de leeftijd van de wagen (7,5 jaar) en het feit dat mijn vrouw maar een 10.000km rijdt, zouden de Michelins misschien handiger zijn, als ze tenminste kunnen gecombineerd worden met zomerbanden.
Heeft iemand enig advies/ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:12

houthakker

Poehé

Tja, als ze dan zo weinig rijd, dan rijd ze ook weinig in de winter neem ik aan? Heeft ze de mogelijkheid om bij sneeuw de auto te laten staan? Zo ja zou ik gewoon voor een goede regen/zomerband gaan.

Het kan zeker wel, maar de prestaties zullen ook minder zijn bij sneeuw.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

wiemelen schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:01:
Is het mogelijk om Michelin Crossclimates (vooraan) te combineren met zomerbanden achteraan?
...
Alles kan, maar of dat verstandig is... O-)

Nooit verschillende soorten/merken banden combineren op één auto. Dat kan rare, onvoorspelbare zaken opleveren.
B.v. ESP en ABS ECU's zijn wel goed in staat om gripverschillen voor en achter, ontstaan door b.v. verschillende profieldieptes van dezelfde banden, goed uit te middelen.
Maar ga je dan ook nog eens verschillende rijeigenschappen mixen, dat kan vragen om moeilijkheden zijn. Vooral in bijzondere/kritieke situaties. En dat is nou juist het moment waarop het belangrijk is.

Bovendien zijn je achterbanden vrijwel altijd het belangrijkste qua totale voertuigbeheersing. Ja, zelfs bij voorwielaangedreven auto's.
http://www.amt.nl/technie...of-achter-2005-10-1013205
http://www.amt.nl/technie...-achter-2-2006-1-10113586
https://www.anwb.nl/exper...ste-banden-voor-of-achter

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2017 13:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je wilt toch juist dat je achterbanden grip hebben? Als je voorbanden geen grip hebben, ga je simpelweg rechtdoor, slippen je achterbanden, dan is het "Jesus take the wheel!" want alleen hij weet welke kant je op zal gaan :X

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:38
Je wilt toch juist dat je achterbanden grip hebben? Als je voorbanden geen grip hebben, ga je simpelweg rechtdoor, slippen je achterbanden, dan is het "Jesus take the wheel!" want alleen hij weet welke kant je op zal gaan
Ik had net verwacht (gezien voorwielaandrijving en stuurinrichting) dat je liever grip hebt op je voorbanden. Maar gezien de linkjes van @ehtweak sla ik daar de bal (helemaal) mis. Alweer wat bijgeleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb ooit meegemaakt dat mijn achterbanden van de weg getild werden door een verkeerd opgeladen aanhanger. Dan kan je nog zoveel grip hebben met je voorbanden, die zijn kansloos. Om het nog erger te maken: nagenoeg elke stuurbeweging die je maakt in zo'n situatie maakt de situatie alleen maar erger want je verliest naast de controle ook alle stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-08 01:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sinds wanneer bestaat er zoiets als "zomerbanden" eigenlijk? Ik ken alleen all-season banden en banden met een M+S en/of sneeuwvlok-symbool (de zgn. "winterbanden"). Zomerbanden heb ik echt nog nooit gezien.

Zelfs de ANWB maakt zich tegenwoordig al schuldig aan het gebruik van deze term. Ook maken ze zich schuldig aan verkeerde voorlichting over de regels in het buitenland, zoals Duitsland. En dat is dan zogenaamd een objectieve organisatie...

Imho is het allemaal marketingpraat: M+S staat voor Mud + Snow, dus zolang je daar niet door gaat kun je ook met banden zónder dat symbool volstaan... geldklopperij is het. Gewoon niet de weg op gaan als het echt bar en boos is. Die 'zachtere compound' bij temperaturen lager dan 7 graden Celsius is ook allang achterhaald, dat ligt tegenwoordig eerder rond de 0 graden dan de 7 graden. Niet-winterbanden gaan ook met hun tijd mee. Zolang het niet sneeuwt en niet keihard vriest hebben winterbanden geen meerwaarde (sterker: heb je er zelfs last van: ze slijten harder en voeren minder water af). En zeg nou zelf: waar hebben we er 's winters meer van? Dagen met sneeuw en vorst of dagen zonder vorst met nat, druilerig weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mud and Snow hebben ander profiel en samenstelling als 'winterbanden' die gemaakt zijn om gesmolten sneeuw en regen af te voeren. winterbanden zijn dus niet voor rijden in verse sneeuw, maar waar al gestrooid is en koudere temperaturen als 7 gr.

Dus als je niet regelmatig op wintersport gaat(maar in Nederland blijft rijden), is rijden met M+S banden van half oktober t/m half maart overdreven.

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 15-11-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Hackus schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:10:
Mud and Snow hebben ander profiel en samenstelling als 'winterbanden' die gemaakt zijn om gesmolten sneeuw en regen af te voeren. winterbanden zijn dus niet voor rijden in verse sneeuw, maar waar al gestrooid is en koudere temperaturen als 7 gr.

Dus als je niet regelmatig op wintersport gaat(maar in Nederland blijft rijden), is rijden met M+S banden van half oktober t/m half maart overdreven.
Maar wat jij dus “winterbanden zonder M+S symbool” noemt, zijn dus gewone banden en worden in NL niet onder de noemer “winterbanden” verkocht. Overal wordt je erop gewezen te letten op het M+S symbooltje bij aankoop van winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Icephase jij beschrijft de oude M+S.
Tegenwoordig zijn winterbanden niet alleen te verkrijgen als alleen M+S. Maar zijn de winterbanden gegradeerd met meer. Waaronder ook het m+s teken. Wat het meer allround maakt nu en ik vind niet dat ze dat misbruiken. Dus wat jij kwalificeert als Mud and Snow is van origine de betiteling en nu nog weinig gebruikt hier. Waar veel sneeuw valt is het wel gewenst qua veiligheid. Maar je moet het zien als extra kwalificatie op hedendaagse winterbanden.

• Icephase

Icephase

Hackus schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:25:
@Icephase jij beschrijft de oude M+S.
Tegenwoordig zijn winterbanden niet alleen te verkrijgen als alleen M+S. Maar zijn de winterbanden gegradeerd met meer. Waaronder ook het m+s teken. Wat het meer allround maakt nu en ik vind niet dat ze dat misbruiken. Dus wat jij kwalificeert als Mud and Snow is van origine de betiteling en nu nog weinig gebruikt hier. Waar veel sneeuw valt is het wel gewenst qua veiligheid. Maar je moet het zien als extra kwalificatie op hedendaagse winterbanden.
De ANWB adviseert anders nog steeds winterbanden te selecteren o.a. obv aanwezigheid van het M+S symbool: https://www.anwb.nl/jurid...den/wat-is-een-winterband

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Icephase schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:05:
[...]

De ANWB adviseert anders nog steeds winterbanden te selecteren o.a. obv aanwezigheid van het M+S symbool: https://www.anwb.nl/jurid...den/wat-is-een-winterband
Dat klopt toch ook. dus is dat niet goed volgens jouw redenatie, of wat wil je duidelijk maken ?

• Icephase

Icephase

Hackus schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:16:
[...]

Dat klopt toch ook. dus is dat niet goed volgens jouw redenatie, of wat wil je duidelijk maken ?
Mijn punt is dat M+S banden (oftewel: winterbanden volgens de definitie zoals die gebruikelijk gehanteerd wordt) vooral in de modder en in de sneeuw voordeel hebben t.o.v. niet-winterbanden (nogmaals: zomerbanden bestáán niet). Jij wil dat onderuit halen door te zeggen dat winterbanden niet per se het M+S symbool hebben, maar dat klopt niet. Er wordt geadviseerd om juist op het M+S symbooltje te letten bij aanschaf.

Maar goed, we gaan inmiddels best wel off-topic. Iedereen moet maar voor zich uitmaken of ze winterbanden onder hun auto willen gooien of niet - ik doe het zeker niet omdat ik overtuigd ben en blijf van het feit dat het allemaal geldklopperij is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Icephase Jij zegt dat het marketingpraat is en herroept je op het van origine Mud and Snow in je post.
Ik zeg dat de winterbanden uitgebreid zijn met ook M+S teken. Dat zegt niet dat ze veiliger zijn bij verse sneeuw. Je kijkt dus tegen de extra kwalificatie, wat jij marketing praat noemt. Een pure regenband is ook veiliger bij regen to de zgn zomerband. Het ligt allemaal aan het profiel en de samenstelling van de band. Men wil tegenwoordig hier een meer allround band leveren als alleen specifiek. Hoe dan ook, Ik rij 4mnd per jaar op winterbanden.

• Icephase

Icephase

Hackus schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:35:
@Icephase Jij zegt dat het marketingpraat is en herroept je op het van origine Mud and Snow in je post.
Ik zeg dat de winterbanden uitgebreid zijn met ook M+S teken. Dat zegt niet dat ze veiliger zijn bij verse sneeuw. Je kijkt dus tegen de extra kwalificatie, wat jij marketing praat noemt. Een pure regenband is ook veiliger bij regen to de zgn zomerband. Het ligt allemaal aan het profiel en de samenstelling van de band. Men wil tegenwoordig hier een meer allround band leveren als alleen specifiek. Hoe dan ook, Ik rij 4mnd per jaar op winterbanden.
Ik snap niks van wat je hier nou precies probeert duidelijk te maken. Ben je het nu met me eens of niet over het M+S symbool m.b.t. winterbanden? Ik snap ook wel dat e.e.a. te maken heeft met profiel en compound, ik zeg alleen dat voor die paar dagen dat we hier in NL écht winterse omstandigheden hebben het onzin is om 4-5 maanden per jaar met winterbanden te gaan rijden.

Als het écht veiliger zou zijn, waarom bestaan er dan geen winterbanden voor fietsen en motoren? Daar gebeuren relatief gezien veel vaker ongelukken bij gladheid (evenwichtsvoertuigen, dus je valt sneller).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je alleen wat km's maakt in Nederland is de gehele winterband niet nodig is mijn mening. Ik rij veel richting wintersportgebieden en maak buitenom dat 80% van mijn km's in Duitsland. Ik rij geen pure M+S band, maar de mijne dragen ook het logo. ook heb ik sneeuwkettingen in de kofferbak. Maar jij bracht het met de vergelijking van origine Mud and Snow. Wat een compleet andere band is als tegenwoordig de winterband.

over het laatste deel van je bericht, ga ik niet op in. lees dat zelf maar 2-3x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij een strenge winter kan het in NL heel kort handig zijn, meestal weg gegooid geld,
wacht liever even tot de schuiver en/of strooier klaar is of neem een dag vrij.
er valt in NL niet tegen te wisselen.
Winterbanden hebben een (veel) langere remweg als het droog is, ook niet handig

M+S zijn geen winterbanden, zelfs in Frankrijk vanaf volgend jaar niet meer erkend als winterband.
mijn zomerbanden zijn M+S.

Het kenteken voor winterbanden is de sneeuwvlok,
maar word "Three Peak Mountain Snow Flake" (bergje met sneeuwvlokje er in)

er zijn winterbanden voor motoren en fietsen.

meeste zomerbanden zijn beter in de regen dan winterbanden.

B-merken hebben niet veel nut.

er zijn tegenwoordig enkele All-season banden die werken,
Michelin CrossClimate, Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2,
Nokian WeatherProof (mischien om NL een beetje te promoten ook de Vredestein Quatrac 5 nog).

ik woon in Zwitserland, het is hier al lastig bepalen waar je mee moet rijden, in b.v. Geneve blijft de helft gewoon op zomerbandjes rijden.

dit alles is puur veilig van A naar B het jaar door.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Waarom zou het weggegooid geld zijn?
Ik woon te dicht bij Duitsland en ga voldoende de grens over om niet 'voorbereid' te zijn daar. Bovendien woon ik tegenwoordig in het heuvelachtige deel van Nederland, waar sneeuw wel degelijk problemen kan geven heuvel op.
Tevens weet ik door winters in het verleden in het noorden, met 20+cm sneeuw wat de duidelijke verschillen zijn.

Als laatste zijn winterbanden goedkoper in mijn maten, en is opslag gewoon thuis.
Op zich verlies ik niets door op winterbanden te rijden.

Dit jaar op vakantie met de huurauto nog gemerkt wat rijden in de sneeuw op gewone banden is. Dat is niet iets wat ik nog thuis wil hebben.

Ik vind het verschil in veiligheid dermate groot dat ik het die 'meerprijs' wel waard vind. Overigens rijd ik nu nog op normale banden, en kijk ik altijd even vooruit wanneer ik de wissel uitvoer. Gewoonlijk rond 1e week van december.

Het verschil in remweg op droog is bij 100kmh zo'n 4m, een autolengte.
Op nat iets minder.
Op sneeuw tientallen meters.

Als je gewoon zorgt dat je op nat en droog iets voorzichtiger rijdt win je die paar meter zo. De tientallen meters op sneeuw win je niet zomaar terug.
Merk ik verschil? Zeker.. op (droge) rotondes voel ik mijn auto eerder onderstuur hebben met winterbanden. Maar goed, dan rijd ik die wat rustiger.
Icephase schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:01:
[...]

Als het écht veiliger zou zijn, waarom bestaan er dan geen winterbanden voor fietsen en motoren? Daar gebeuren relatief gezien veel vaker ongelukken bij gladheid (evenwichtsvoertuigen, dus je valt sneller).
Wat als ik je vertelde dat die wel bestaan?

Metzeler Feel free Winter
Michelin city grip winter
Bijvoorbeeld

Ook Sava heeft er 1

[ Voor 33% gewijzigd door GAIAjohan op 22-11-2017 08:48 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

GAIAjohan schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:35:
Ik woon te dicht bij Duitsland en ga voldoende de grens over om niet 'voorbereid' te zijn daar. Bovendien woon ik tegenwoordig in het heuvelachtige deel van Nederland, waar sneeuw wel degelijk problemen kan geven heuvel op.
Tevens weet ik door winters in het verleden in het noorden, met 20+cm sneeuw wat de duidelijke verschillen zijn.

Als laatste zijn winterbanden goedkoper in mijn maten, en is opslag gewoon thuis.

Dit jaar op vakantie met de huurauto nog gemerkt wat rijden in de sneeuw op gewone banden is. Dat is niet iets wat ik nog thuis wil hebben.

Ik vind het verschil in veiligheid dermate groot dat ik het die 'meerprijs' wel waard vind. Overigens rijd ik nu nog op normale banden, en kijk ik altijd even vooruit wanneer ik de wissel uitvoer. Gewoonlijk rond 1e week van december.

Op nat iets minder.

Als je gewoon zorgt dat je op nat en droog iets voorzichtiger rijdt win je die paar meter zo. De tientallen meters op sneeuw win je niet zomaar terug.

[...]

Bijvoorbeeld

Ook Sava heeft er 1
toon volledige bericht
dergelijke sneeuwval komt amper voor :P . Weggegooid geld is anders, maar noodzakelijk ook niet.

En dan maar een keer niet naar Aken. De verplichting geldt alleen voor winters weer, dus nu kun je prima gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
@Anoniem: 992889

Natuurlijk klopt het wat je zegt dat je dan gewoon een keer niet gaat... Maar de kosten en slijtege van 2 sets zomers rijden tov 1 winter 1 zomer is zo goed als 0. natuurlijk moet je dan zelf de wissel en opslag doen. Gelukkig is een auto opkrikken en je gezond verstand gebruiken niet zo lastig :).

Per saldo scheelt het niets dus waarom niet voor de ''veilige'' oplossing kiezen. Kan je toch gewoon met een gerust hart Duitsland in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 992889 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:49:
[...]

dergelijke sneeuwval komt amper voor :P . Weggegooid geld is anders, maar noodzakelijk ook niet.
Ook niet noodzakelijk? Je moet maar eens niet weg kunnen komen omdat er teveel sneeuw ligt en je zomerbandjes doen niets.
GAIAjohan woont blijkbaar in Zuid-Limburg. Dat is heel wat anders dan dat je elke dag op een vlakke weg in de randstad je rondjes glibbert. Waar je op een vlakke weg nog wel weg komt met voorzichtig aan doen kom je op een heuvel gewoon niet meer weg.
Dan zijn winterbanden hetzelfde als een verzekering. Die heb je misschien ook nooit nodig. Is het dan ook niet noodzakelijk?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Maasluip schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:45:
[...]

Ook niet noodzakelijk? Je moet maar eens niet weg kunnen komen omdat er teveel sneeuw ligt en je zomerbandjes doen niets.
GAIAjohan woont blijkbaar in Zuid-Limburg. Dat is heel wat anders dan dat je elke dag op een vlakke weg in de randstad je rondjes glibbert. Waar je op een vlakke weg nog wel weg komt met voorzichtig aan doen kom je op een heuvel gewoon niet meer weg.
Dan zijn winterbanden hetzelfde als een verzekering. Die heb je misschien ook nooit nodig. Is het dan ook niet noodzakelijk?
Ik woon ook in Zuid Limburg he. Ik rijd 30.000 km per jaar hier. Ik woon zelf aan een soort ventweg die nooit gestrooid wordt en hier rijd ik ook wel eens op met sneeuw. Dat komt max 1 keer per jaar voor en meestal is dat binnen ene uur opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik stond een paar jaar geleden op de parkeerplaats naast de Lambertuskerk in Kerkrade en kwam gewoon niet weg. Die parkeerplaats loopt een heel klein beetje op richting de uitgang en met alle aanloopjes die ik probeerde kwam ik alleen maar verder van de uitgang af.
Met mij de helft van de andere parkeergasten. Op zomerbanden in de sneeuw uiteraard.
Ik kan je wel vertellen dat dat behoorlijk klote is. Uiteindelijk zijn we er allemaal van af gekomen door iedereen te helpen duwen. En nee, in dat ene uur dat we bezig waren werd er niet geveegd.
Dus nogmaals: het is als een verzekering: nee, die heb je meestal ook niet nodig, maar het is toch wel verdomd handig als je hem hebt als je hem wel nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

GAIAjohan schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:35:

Op nat iets minder.

Merk ik verschil? Zeker.. op (droge) rotondes voel ik mijn auto eerder onderstuur hebben met winterbanden. Maar goed, dan rijd ik die wat rustiger.

[...]

Bijvoorbeeld

Ook Sava heeft er 1
toon volledige bericht
Graag een bron. In de nieuwste Autoweek staat een test met winterbanden, op droog én nat wegdek scoort de "zomerband" qua remweg duidelijk (=tientallen meters!) beter. Ik kan zo geen plaatje vinden, maar heb het gisteren nog gelezen. Uiteraard wel o.b.v. de gemiddelde prestatie van de geteste winterbanden, aangezien niet iedereen op hetzelfde type rijdt.

[ Voor 3% gewijzigd door Icephase op 22-11-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Icephase schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:50:
[...]

Graag een bron. In de nieuwste Autoweek staat een test met winterbanden, op droog én nat wegdek scoort de "zomerband" qua remweg duidelijk (=tientallen meters!) beter. Ik kan zo geen plaatje vinden, maar heb het gisteren nog gelezen. Uiteraard wel o.b.v. de gemiddelde prestatie van de geteste winterbanden, aangezien niet iedereen op hetzelfde type rijdt.
Dit is de test waar jij op doelt:
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm

Geeft geen tientallen meters. Gemiddeld misschien wel 10-12. Ik had niet verwacht. Op het nat is het verschil wel klein.
Tevens rijdt niet iedereen op die reference summer (wat vermoed ik een CPC6 is). Dus daar zitten ook al verschillen.
En als iemand achter jou op Sunny banden moet remmen in het natte, knalt die nog tegen jou aan op goede wintersloffen.
Maasluip schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:11:
Ik stond een paar jaar geleden op de parkeerplaats naast de Lambertuskerk in Kerkrade en kwam gewoon niet weg. Die parkeerplaats loopt een heel klein beetje op richting de uitgang en met alle aanloopjes die ik probeerde kwam ik alleen maar verder van de uitgang af.
Met mij de helft van de andere parkeergasten. Op zomerbanden in de sneeuw uiteraard.
Ik kan je wel vertellen dat dat behoorlijk klote is. Uiteindelijk zijn we er allemaal van af gekomen door iedereen te helpen duwen. En nee, in dat ene uur dat we bezig waren werd er niet geveegd.
Dus nogmaals: het is als een verzekering: nee, die heb je meestal ook niet nodig, maar het is toch wel verdomd handig als je hem hebt als je hem wel nodig hebt.
Mja, en origineel kom ik uit Groningen en daar waren al mensen op parkeerplaatsen die vast kwamen te zitten in regengoten of op viaducten en bruggen. Laat staan bij 20+cm sneeuwval

[ Voor 34% gewijzigd door GAIAjohan op 22-11-2017 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

GAIAjohan schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:47:
[...]

Dit is de test waar jij op doelt:
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm

Geeft geen tientallen meters. Gemiddeld misschien wel 10-12. Ik had niet verwacht. Op het nat is het verschil wel klein.
Tevens rijdt niet iedereen op die reference summer (wat vermoed ik een CPC6 is). Dus daar zitten ook al verschillen.
En als iemand achter jou op Sunny banden moet remmen in het natte, knalt die nog tegen jou aan op goede wintersloffen.
OK, ik zie dat ik op het verkeerde been werd gezet door de asverdeling op de x-as, hierdoor leek het verschil groter. I stand corrected. Maar goed, bij zowel nat als droog presteert de 'reference summer' beter dan alle winterbanden. Dus je laatste zin klopt dan weer niet (buiten het feit dat diegene achter je 2 seconden afstand moet houden) :P

Er is genoeg af te dingen op de test: er wordt maar 1 maat getest, je weet niet wat de 'reference summer' is, het is met nieuwe banden gedaan (hoe zijn ze na 10/20.000 km?) etc.

Maar het geeft wel een indicatie, en het vertelt mij dat alleen in de sneeuw de winterbanden (veruit) de baas zijn. Hoeveel van die dagen hebben we afgelopen jaar in NL gehad? Kijk, als je naar Oostenrijk gaat in februari snap ik dat je winterbanden wilt maar als je hier in NL blijft lijkt me dat toch écht niet nodig. Zéker niet voor de hele periode oktober t/m april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Icephase schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:55:
[...]

Dus je laatste zin klopt dan weer niet (buiten het feit dat diegene achter je 2 seconden afstand moet houden) :P

Er is genoeg af te dingen op de test: er wordt maar 1 maat getest, je weet niet wat de 'reference summer' is, het is met nieuwe banden gedaan (hoe zijn ze na 10/20.000 km?) etc.
https://www.tyrereviews.c...-Summer-Tyre-Shootout.htm

Hier zie je dat de slechtste zomerbanden toch echt nog veel slechter op nat presteren dan de winterbanden in die test hierboven. Dus als jij op Conti TS860 op nat gaat remmen, en iemand achter je rijdt op Achilles zomer, heb jij die gewoon in de kofferbak zitten.
Aangezien de CPC6 deze zomertest won, ga ik er ook vanuit dat dat de reference is voor hun wintertest.

Verder blijf ik van mening dat in de heuvels tractie en remkracht een must is, met winterbanden heb je altijd voldoende. Met zomerbanden in sneeuw niet.
Dat is gewoon mijn afweging. Bovendien zijn in de maten die ik rij, 205/50/17 zomer, 205/55/16 winter, winterbanden zo spotgoedkoop tov zomer dat ik er eigenlijk geld mee bespaar bij 30k jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Ik wil ook wel die zomerband..... haha... Kan die test niet geloven om eerlijk te zijn....

Deze opmerking ook.... This is an unknown summer tyre used in tyre tests to benchmark summer performance against all season and winter tyres.

Lijkt wel een Samsung benchmark band...

[ Voor 66% gewijzigd door Awesomo4k op 22-11-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ok, dan geloof je het niet...
Zullen we alle rapporten over klimaatverandering of -waarom ook niet- de bewijzen dat de aarde rond is ook maar terzijde schuiven dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die winterband waarvan ze claimen dat ie bij 7 graden veel beter is dan nagenoeg elke zomerband zou ik ook wel willen hebben...

Of is dat alleen reclame van de garages en bandenboeren?

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:59
Wat ik ook mis in de test (van AutoBild) is bij welke temperatuur wegdek en omgeving de test is uitgevoerd. Of heeft iemand dit kunnen vinden?

Ik vermoed dat je andere resultaten gaat zien bij bv. 20° ipv 5°.
Icephase schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:55:
[...]

OK, ik zie dat ik op het verkeerde been werd gezet door de asverdeling op de x-as, hierdoor leek het verschil groter. I stand corrected. Maar goed, bij zowel nat als droog presteert de 'reference summer' beter dan alle winterbanden. Dus je laatste zin klopt dan weer niet (buiten het feit dat diegene achter je 2 seconden afstand moet houden) :P

Maar het geeft wel een indicatie, en het vertelt mij dat alleen in de sneeuw de winterbanden (veruit) de baas zijn. Hoeveel van die dagen hebben we afgelopen jaar in NL gehad? Kijk, als je naar Oostenrijk gaat in februari snap ik dat je winterbanden wilt maar als je hier in NL blijft lijkt me dat toch écht niet nodig. Zéker niet voor de hele periode oktober t/m april.

[ Voor 0% gewijzigd door b1980r op 23-11-2017 11:08 . Reden: verduidelijking over welke test het gaat ]

• Icephase

Icephase

Bart Rombaut schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:04:
Wat ik ook mis in de test (van AutoBild) is bij welke temperatuur wegdek en omgeving de test is uitgevoerd. Of heeft iemand dit kunnen vinden?

[...]
Inderdaad goede vraag. Gezien het feit dat er ook sneeuw lag, zal het niet bij 20 graden zijn geweest, maar het staat er niet bij. Ik ga uit van een temperatuur van hooguit een paar graden boven nul, ook omdat 7 graden vaak als norm naar voren komt waar winterbanden hun werk beter zouden doen dan niet-winterbanden.

• GAIAjohan
  • Nu online
Bart Rombaut schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:04:

[...]
Daar heeft de ADAC al eens iets over getest.
Winterreifen im Sommer
Winter- und Sommerreifen unterscheiden sich vorrangig in Mischung und Profilgestaltung, um die spezifischen Anforderungen bei den unterschiedlichen Witterungs- und Straßenbedingungen möglichst gut zu erfüllen. Der ADAC hat deswegen drei Winterreifen-Modelle mit unterschiedlichen Restprofiltiefen sowie einen „Ganzjahresreifen“ mit einem Sommerreifen verglichen. Im Mittelpunkt stand dabei die Frage, wie stark sich sommerliche Außentemperaturen auf Winterreifen (bzw. Ganzjahresreifen) auswirken, die für niedrigere Temperaturen und andere Untergründe ausgelegt sind. Die Tests auf trockener Fahrbahn wurden einmal bei frühlingshaften 10 bis 13 Grad Celsius und ein andermal bei sommerlichen 35 Grad Celsius durchgeführt. Bei den Fahrten auf nasser Fahrbahn lagen die Außentemperaturen bei 10 bis 13 sowie bei 25 Grad Celsius.

Trockene Fahrbahn
Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. Je höher die Profiltiefe der Winterreifen und je höher die Umgebungs- und Asphalttemperaturen desto größer fallen die Unterschiede aus. Bei Winterreifen mit 4 mm Restprofiltiefe reduzieren sich die Bremswegdifferenzen auf 5 m. Beim Handling sind die Unterschiede nicht so extrem: Während sie bei den gewählten „Frühjahrs“- Temperaturen noch recht gut abschnitten, ließ im höheren Temperaturbereich das Grip-Niveau und die Profilsteifigkeit spürbar nach - im Schnitt um eine dreiviertel Note (ermittelt nach den Kriterien des ADAC-Reifentests). Mit zunehmendem Fahrzeuggewicht, etwa durch Urlaubsgepäck, ergab sich dann eine deutliche Verschlechterung in der Fahrstabilität. Dies ist vor allem bei kleinen Lenkbewegungen in lang gezogenen Kurven und Autobahnausfahrten zu spüren.
Fazit: Aufgrund dieser Ergebnisse sollten neue Winterreifen mit Ausgangsprofiltiefe im Sommer möglichst nicht verwendet werden. Weitgehend abgefahrene Winterreifen (mit Restprofiliefen zwischen 3 und 4 mm) stellen bei mäßigen Temperaturen in der Übergangsjahreszeit allenfalls einen Kompromiss dar.
Und wie schneidet unter diesen Gesichtspunkten der „Ganzjahresreifen“ im Sommer ab? Der von uns beispielhaft ausgewählte Reifentyp erreichte im klassischen ADAC Winterreifentest nur „bedingt empfehlenswerte“ Wintereigenschaften. In der aktuellen Untersuchung kam er auf trockener Fahrbahn mit den höheren Temperaturen aber etwas besser zu Recht als der Winterreifen. Aufgrund seines immer noch deutlich längeren Bremsweges gegenüber einem Sommerreifen stellt der Ganzjahresreifen im Sommer aber doch ein gewisses Risiko dar.

Nasse Fahrbahn
Die Untersuchungen zeigten keine großen Unterschiede der Bremsleistungen auf Nässe bei verschiedenen Außentemperaturen. Winterreifen mit guten Nassbremseigenschaften liegen im Bereich der Sommerreifen, ebenso der Ganzjahresreifen. Auf nasser Fahrbahn zeigen Winterreifen auch im Sommer nur geringe Nachteile gegenüber Sommerreifen.
toon volledige bericht

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GAIAjohan schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:43:
[...]

Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. Je höher die Profiltiefe der Winterreifen und je höher die Umgebungs- und Asphalttemperaturen desto größer fallen die Unterschiede aus.
Ja, goeie grap. Ze hebben uitgevonden dat banden zonder profiel meer grip hebben op een droge weg. Laten we dat vooral niet aan Max Verstappen vertellen, wie weet kan hij daar nog voordeel uit halen.
Maar niemand die roept "oh, laten we vooral met slicks gaan rijden op de openbare weg, dan kunnen we nog heel wat winst halen in die remweg!". Waarom toch.

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 23-11-2017 17:16 ]

• GAIAjohan
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:16:
[...]

Ja, goeie grap. Ze hebben uitgevonden dat banden zonder profiel meer grip hebben op een droge weg. Laten we dat vooral niet aan Max Verstappen vertellen, wie weet kan hij daar nog voordeel uit halen.
Maar niemand die roept "oh, laten we vooral met slicks gaan rijden op de openbare weg, dan kunnen we nog heel wat winst halen in die remweg!". Waarom toch.
Selectief quoten om een onderzoek belachelijk te maken, dmv het verwijderen van de eerstvolgende zin.
Bei Winterreifen mit 4 mm Restprofiltiefe reduzieren sich die Bremswegdifferenzen auf 5 m.
Ik had beter verwacht van een Admin...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat het verschil minder wordt komt omdat er minder profiel op zit. Winterbanden hebben standaard meer profiel dan zomerbanden en dat is een reden dat ze slechter remmen op droog wegdek. Hoe minder profiel, hoe dichter het bij zomerbanden komt.
Het is wat ik zeg: ze hebben ontdekt dat slicks beregoed remmen op droog wegdek.

Pagina: 1