Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peertje1010
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 10:05
Hallo!

Op dit moment ben ik bezig om mijn koffiezet apparaat te koppelen aan de arduino met behulp van deze tuturial: https://create.arduino.cc...tic-coffee-machine-950544 . Nu is dit project ook bedoeld om een beetje meer ervaring op te doen met de arduino (heb al wat simpelere dingen gedaan) nu snap ik alleen niet hoe de relais precies moet worden aangesloten. Zoiezo ging ik er vanuit dat ik maar een relais nodig heb (staat ook bij de benodigdheden) maar nu in dit Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/EWQx2 plaatje waar de aansluitingen op worden aangegeven zie ik er twee staan? Heb ik er dan ook twee nodig of is dit gewoon een bepaalde manier om het simpeler te weergeven?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:04
Dat plaatje heeft 3 relais nodig. Per relais module heb je er twee. Dus heb je twee modules nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Bij dit soort vragen is het het makkelijkste als je zoveel mogelijk informatie geeft.

- Welk type/model is het koffiezetapparaat dat jij probeert om te bouwen.

Zoals je ziet op het plaatje, heeft zijn koffiezetapparaat 3 knoppen.

1. Kleine koffie
2. Aan/uit knop
3. Grote koffie

Iedere knop heeft hij verbonden aan een relais. Ik denk dat hij gekozen heeft voor dit plaatje omdat hij waarschijnlijk in zijn tekenprogramma geen plaatje voor een drie relais-module heeft.

Hoeveel relais jij nodig hebt kan je nu berekenen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Lennyz op 24-07-2017 15:09 . Reden: type foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 12:30

killercow

eth0

Let vooral ook op het maximaal vermogen dat je relais aan de 230v kant mag verbruiken.
Veelal is dat 5A en dat zou wel eens te kort kunnen zijn voor je koffiezetapparaat.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een relay is iets anders. Het gaat over een relais.

Een beetje een techniek uit de jaren nul. Voor dat apparaat heb je helemaal geen relais nodig.

De min van beide apparaten met elkaar verbinden (GND/Ground) en vervolgens kun je de schakelaars verwijderen en het aan de CPU verbonden pootje van de schakelaar bedienen met het voltage wat op het andere pootje staat.

Dit is wat onhandig uitgelegd, maar ik denk dat wel overkomt wat ik bedoel.

Hier relais voor gebruiken is echt onzin en maakt e.e.a. onnodig duur. Je kunt zo'n senseo zonder enige vorm van toegevoegde electronica rechstreeks bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:47
Ik vermoed ook dat het om een Senseo gaat ja :P . Maar meld inderdaad even wat het echt is. Het maakt nogal een verschil of je een "ouderwetse" power switch hebt die je fysiek om moet schakelen, of dat je, zoals bij een senseo, een pulsschakelaar hebt.

Verder, een relais en relay zijn hetzlefde ding, het ene is de nederlandse (franse) naam, het andere de engelse ;)

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 24-07-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We wonen in Nederland, en daar heet het een Relais. Muggenzifterij, daar heb je wél gelijk in.

Hij volgt een tutorial voor een Senseo, dus ik ga er even vanuit dat het om een senseo gaat. Maar sowieso zijn er maar heel weinig apparaten op de markt waar nog een ouderwetse 'clunc' schakelaar inzit. In de meeste gevallen zitten er in die dingen gewoon PIC achtige CPU's en zijn schakelaars niet meer dan 3.3v of 5v op een bepaald lijntje zetten.

En dat kan de arduino prima en veel goedkoper zonder relais ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:44:
Een relay is iets anders. Het gaat over een relais.

Een beetje een techniek uit de jaren nul. Voor dat apparaat heb je helemaal geen relais nodig.

De min van beide apparaten met elkaar verbinden (GND/Ground) en vervolgens kun je de schakelaars verwijderen en het aan de CPU verbonden pootje van de schakelaar bedienen met het voltage wat op het andere pootje staat.

Dit is wat onhandig uitgelegd, maar ik denk dat wel overkomt wat ik bedoel.

Hier relais voor gebruiken is echt onzin en maakt e.e.a. onnodig duur. Je kunt zo'n senseo zonder enige vorm van toegevoegde electronica rechstreeks bedienen.
Ik ken de elektronica van een senseo niet maar zit daar dan een nette van 220v gescheiden voeding in? Ik denk dat hier direct van 220v via een gelijkrichter, condensator en zener een lage spanning wordt gemaakt. Als ik gelijk heb zou ik niet willen dat een ander apparaat keihard gekoppeld wordt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memphis schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:12:Ik ken de elektronica van een senseo niet maar zit daar dan een nette van 220v gescheiden voeding in? Ik denk dat hier direct van 220v via een gelijkrichter, condensator en zener een lage spanning wordt gemaakt. Als ik gelijk heb zou ik niet willen dat een ander apparaat keihard gekoppeld wordt.
Je koppelt alleen GND. HEt signaallijntje waar jij je signaal opzet is leeg. Kan zijn dat je er nog ff een pulldown weerstandje op moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In een apparaat waar ongescheiden een laagspanning uit de 220v wordt gemaakt praat je niet over een veilige GND.

En dan nog maar niet te spreken wat een verkeerde voeding aan de Arduino of een voeding waar de GND aan aarde hangt kan veroorzaken....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peertje1010
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 10:05
Bedankt voor alle reacties! :)
Ik gebruik inderdaad dezelfde senseo als in de tuturial. Als ik het goed begrijp kan ik dus met een 3 kanaal relais verder. (of 1 twee kanaal en 1 een kanaals).
Over het wel of niet gebruiken van een relais denk ik dat ik er maar gewoon een ga gebruiken. ik loop liever geen onnodige risico's en geld speelt niet zo'n grote rol. Verder heb ik nog een laatste vraag: wat is precies het verschil tussen een laag actief relais en een hoog actief relais en welke kan ik het beste gebruiken?
Pagina: 1