Fan vervangen in switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 11:08

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Na aanschaf van een TP-link switch T1600G-28PS valt het geluid wel wat tegen. Op mijn zoektocht naar een vervanger kom ik uit op de:
pricewatch: Noctua NF-A4x20-FLX, 40mm

Deze komt met mijn kennis en kunde in de buurt en staat beschreven als een goede stille fan. Maar een ding verschilt, de maximale rotatie snelheid. Deze is voor de Noctua max 5000 en als ik zoek op de huidige fan die er inzit kom ik uit op max 9000.

Huidige fan is de:Delta EFB0412VHD:
Delta_fan
Fan

Nu loopt de Switch niet op zn maximum en schakelt de fan terug na inschakelen. maar wat doet de derde draad die het toerental uitleest? gaat het problemen geven als de switch een toerental van 5000 leest en hoger wilt?

Kan ik het proberen? Of raden jullie het af om schade aan de switch te voorkomen?

macOS 15.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:24
Lijkt mij dat er twee zaken van belang zijn, dat is de hoeveelheid lucht die er per uur doorheen blaast, zeg maar de koelingsfactor dat is van die Noctua ongeveer de helft minder als die Delta.
Daarnaast verwacht ik dat de Switch onder een bepaald aantal toeren een foutmelding zou gaan geven.
Als die delta standaard op 6000 toeren draait, en hij zeg onder de 5500 een foutmelding gaat geven zit je daar dus altijd aan met de Noctua (weet niet wat de threshold is, is een voorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Ik denk niet dat je dit veel stiller kan maken. Kleine fans maken immers veel geluid omdat ze snel moeten draaien voor enigzins nuttige luchtverplaatsing.
Je kan ze stiller maken door de snelheid te verminderen, maar dan neemt ook de luchtverplaatsing af.

Je zult moeten proberen en meten welk effect de lanzame fans hebben, en of dat acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:37
Hoe mooi moet het zijn? Als hij een beetje stil moet zijn kun je beter een gat in de bovenkant zagen en daar een grote fan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Aangezien je het over het geluid hebt, is het voor thuis ? Had je daar per se PoE nodig ? Je hebt ze ook passief met een aantal poorten PoE.
TP link's zijn niet zo duur, zou hem eerder proberen te verkopen en een passieve ervoor in de plaats nemen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Ik heb de Switch verticaal geplaatst met de uitstroomopening aan de bovenkant. Horizontaal past de switch niet in de meterkast :) De gedachten is warmte stijgt en zal dan al uit zichzelf voor een deel de switch verlaten.En hoop dat de iets langzamere fan dit goed aankan.

@JurienW
De koelingsfactor zal zeker een item zijn. Maar ik hoop omdat ik maar 4 POE aansluitingen gebruik de fan altijd op de laagste stand blijft draaien.

@jeroen3
Ik heb er een besteld om te kijken wat er gebeurt. En zal meten wat de uitstroom temperatuur gaat doen.

@hcQd
Tja dat is alweer zo resoluut :) maar wel functioneel. Kan ook de deksel er af laten.

@DukeBox
Ik heb gekozen voor een POE variant omdat ik 4 POE poortjes in gebruik heb. Deze switch is de vervanger voor 2 losse switchen wilde van het doorlus gedoe af.

Denk dat ik morgen de noctua binnen komt en zal mijn bevindingen plaatsen.

macOS 15.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Als aanvulling voor de geïnteresseerden :)

Zojuist een Fan vervangen voor de Noctula met als resultaat:
2 originele fan's temperatuur:
Instroom 23 °C uitstroom 30,9 °C
1 originele 1 Noctula
Instroom 23 °C uitstroom 30,8 °C

In beiden settings starten de fans hoog op en schakelen dan terug.
Nog geen verschil dus, heb nu een 2e noctula besteld en zal deze morgen plaatsen.

Update: 27-7
De 2e Fan vervangen voor ook een Noctula:
instroom 24,5 °C Uitstroom 34,2 °C

Door het vervangen van beiden fan's is er wel een stijging te zien van een 2 °C tussen in en uitstroom lucht. Ben zeer tevreden met het rusultaat :) De Fans's draaien nu op laagste stand zou intern de temp stijgen zullen deze nog opschakelen (hoop ik). Daardoor denk ik dat de switch zelf ook tevreden is met de temperatuur.
Geluid is nu verwaarloosbaar. Ledje brand nu wel op de voorkant van Fan storing maar dat stoort mij niet :)

Ga wel nog als beveiliging een krachtige fan plaatsen in de meterkast die bijspringt als de temperatuur bij de uitstroom te hoog wordt. Sensor is al besteld : pricewatch: Fibaro Temperatuur Sensor ds18b20 Waterproof

Ik heb de metingen uitgevoerd met een:
https://www.hellawebcatal...products/8PE351228041.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door error33 op 27-07-2017 11:03 ]

macOS 15.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:55
Ik ben wel benieuwd wat je gaat inzetten om de temperatuur te meten en daadwerkelijk de fans aan laat springen. Ik zie dat je die temp. sensor gebruikt, maar wat voor hardware en software nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
@Rik.
Ik gebruik momenteel een fibaro deur sensor https://tweakers.net/pric...-en-raamsensor-2-wit.html gecombineerd met de eerder benoemde sensor.

Deze heb ik momenteel via Homey https://tweakers.net/pricewatch/432561/athom-homey.html gekoppeld aan een Fibaro home plug https://tweakers.net/pric...ave-plus)-(nl-model).html En in een flow wordt het in en uitschakelen geregeld.

macOS 15.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Ik zag op een andere post op het forum dat de switch drie fans heeft:
CurlyMo in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Maakt die derde originele fan dan niet veel meer herrie dan de twee Noctua's?

Edit: Het lijkt erop dat er een versie is met 3 fans (SFP poorten 2x2 boven elkaar) en een versie met twee fans (SFP poorten in rij van 4)

[ Voor 22% gewijzigd door ice-T106 op 23-03-2018 11:19 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1