Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-06 11:07
Hallo mede tweakers,
Ik heb hier een laptop liggen, en deze laptop heeft een probleem waar ik niet uit kan komen.

Asus n56VB-S4062H

Een paar dagen terug kreeg ik een bericht van mijn zus dat er een aantal toetsen waren, die niet meer werkten.
F7,F8,u,i,h,j,v,b

Dit leek mij eerst op een software probleem, dus mijn advies was om de toetsenbord taal te veranderen.
Na wat uitleg is het veranderd en stond de instelling tijdelijk op Duits, toen deden deze toetsen het weer. Toen is het weer teruggezet naar Nederlands, en volgens haar bij harddrukken werkten de toetsen weer.

Na een tijdje kreeg ik een nieuw bericht en dat kwam nadat ze de laptop opnieuw heeft opgestart.
Toen bleef die namelijk in de bios hangen(Je start de laptop op, en dan gaat hij gelijk naar de bios zelfs geen Asus logo).
Opdat moment heb ik ook gezegd leg hem weg en breng hem naar mij.
  • Ik ben aan het testen gegaan en de HDD werkt.
  • De laptop herkent geen andere harde schijven.
  • Alle externe apparaten zijn afgekoppeld.
  • De bios is gereset naar default.
  • In de bios is ook geen enkel apparaat te zien.
  • Het geheugen wordt herkent (maar is verder niet getest)
  • De laptop heeft geen waterschade.
En nu zit ik een beetje zonder ideeën, en heb ik geen idee in welke richting ik moet kijken.
Alvast bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als dit begint met een aantal toetsen die het niet meer doen is het eerst waar ik aan denk toch echt waterschade. Ik zou het toetsenbord er even uithalen en bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
PilatuS schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:03:
Als dit begint met een aantal toetsen die het niet meer doen is het eerst waar ik aan denk toch echt waterschade. Ik zou het toetsenbord er even uithalen en bekijken.
Ik heb hier ook naar gevraagd, en dit blijkt niet het geval te zijn.
Ook de plek waar de laptop altijd staat(Woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:20
Ik heb toevallig ook net een asus laptop opgestuurd gehad onder garantie. Zelfde probleem zoals beschreven hierboven. Het was een defect HDD. Wellicht hier ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Yaron-l schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:07:
[...]
Ik heb hier ook naar gevraagd, en dit blijkt niet het geval te zijn.
Ook de plek waar de laptop altijd staat(Woonkamer).
Ik zou het persoonlijk gewoon controleren of het zo is. Er kan ook iets gebeurt zijn zonder dat je er van weet.

Als de machine geen enkele HDD of SSD meer herkent en je hebt er verschillende geprobeerd zou ik zeggen dat het moederbord defect is.

Ik vind het alleen vreemd dat dit begint met toetsen die het niet meer doen en later dat de machine de HDD niet meer herkent. Dit wijst heel erg op waterschade.

Edit: Dat ie gelijk naar de BIOS gaat zonder melding is trouwens normaal gedrag voor een Asus laptop die geen HDD of SSD ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 24-07-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
PilatuS schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:15:
[...]

Ik zou het persoonlijk gewoon controleren of het zo is. Er kan ook iets gebeurt zijn zonder dat je er van weet.

Als de machine geen enkele HDD of SSD meer herkent en je hebt er verschillende geprobeerd zou ik zeggen dat het moederbord defect is.

Ik vind het alleen vreemd dat dit begint met toetsen die het niet meer doen en later dat de machine de HDD niet meer herkent. Dit wijst heel erg op waterschade.

Edit: Dat ie gelijk naar de BIOS gaat zonder melding is trouwens normaal gedrag voor een Asus laptop die geen HDD of SSD ziet.
Ik zelf vindt het ook heel erg op waterschade lijken, ook heb ik dit natuurlijk zelf gecontroleerd. En zover ik kan zien, zie ik geen sporen van water.

Wat net wel gebeurde is, dat ik zonder moeite een toets afbrak(waterschade...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
Na wat verder onderzoek gepleegd te hebben, bleek het de sata controller te zijn.
Inmiddels heb ik het advies gegeven om te kijken naar een nieuwe laptop.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:10
Ik heb ditzelfde probleem gehad toen (toevallig identiek die laptop) terugkwam van de garantie, heb van alles geprobeerd. Opstarten met enkel een bootable HDD, USB, DVD, mocht allemaal niets baten.

Teruggestuurd, kreeg hem terug met de melding "Windows opnieuw geinstalleerd" en hij werkte weer, dus heb het er maar bij gelaten. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AN-TM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11-2023
Voor de mensen die nog een antwoord willen op deze vraag. Zodra er geen HDD in de laptop zit, of er geen besturingssysteem is geïnstalleerd dan gaat deze gelijk naar de bios. HDD plaatsen of vervangen en windows installeren verhelpt het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

AN-TM schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:46:
Voor de mensen die nog een antwoord willen op deze vraag. Zodra er geen HDD in de laptop zit, of er geen besturingssysteem is geïnstalleerd dan gaat deze gelijk naar de bios. HDD plaatsen of vervangen en windows installeren verhelpt het probleem.
No shit sherlock. En daarvoor een 5 jaar oud topic kicken. Goed gedaan 8)7

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:15

br00ky

Moderator Harde Waren
@AN-TM een oud topic kicken is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.