Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41
Afgelopen week kregen wij een factuur binnen voor 3 behandelingen fysiotherapie die mijn vrouw vorig jaar zomer heeft gekregen. Niets aan de hand op zich, zij het dat het wel heel er laat is. Als reden wordt opgegeven:
Uit de nacontrole van onze administratie van 2016 is gebleken dat enkele behandelingen niet gefactureerd zijn, dit betreft helaas ook enkele behandelingen van u. Wij beseffen ons terdege dat wij zeer laat zijn met het versturen van deze factuur, hiervoor onze welgemeende excuses!

Ten gevolge van interne wisselingen van collega’s en de daarbij ontstane overdrachtsproblemen, is helaas uw nota niet tijdig aan u gedeclareerd, wat wij erg vervelend vinden. Ondanks onze verlaatte reactie hopen wij op uw begrip in deze. In de bijlage vind u de betreffende factuur; zou u deze alsnog aan ons willen voldoen?
Eerlijk gezegd hadden wij het idee dat het wel via de zorgverzekering was gelopen destijds, maar dat lijkt inderdaad niet het geval te zijn.

Op zich ben ik best bereid hen te betalen, maar ik vraag me af hoe dat nou met de verzekering zit. Vorig jaar was mijn vrouw bij Ohra verzekerd, nu bij CZ. Waar zou ik dan moeten declareren? Behandeldatum is 2016, declaratiedatum is 2017.
Wat nu als CZ zegt: Ja dáág, jij was toen nog niet bij ons verzekerd dus wij vergoeden niet.
En Ohra zegt: ja dáág, jouw verzekering is beëindigd dus wij vergoeden niets meer.

In ieder geval wil ik zekerheid over de vergoeding van de verzekering voordat wijzelf de pineut zijn. De genoemde "betaling binnen 14 dagen" zal hem dus wel niet worden. Kunnen ze ook moeilijk vragen als ze zelf bijna een jaar wachten met factureren lijkt me.

Heeft iemand een idee hoe zoiets zit, en bij welke verzekeraar ik in beginsel moet aankloppen?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waarom begin je niet met beide verzekeraars even te bellen? Er stappen jaarlijks honderdduizenden mensen naar een andere zorgverzekeraar over en aangezien facturen in de zorg chronisch laat zijn zullen situaties als de jouwe vaak voorkomen. Daar is wel een standaard antwoord op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vraag eerst de oude, telefonisch, hoe er mee om te gaan. /IMHO. Het zal gaan om de behandeldatum.

Edit: Google FTW.
Waarom duurt het soms zo lang voordat het ziekenhuis de rekening stuurt?

Een DBC gaat in op de dag dat een eerste verrichting is uitgevoerd. Dit kan het eerste gesprek met een arts zijn, maar ook een bloedonderzoek dat op aanvraag van de huisarts is gebeurd. Deze datum wordt gebruikt bij het verrekenen van de kosten met het eigen risico. Hierdoor kan het gebeuren dat je in 2017 een operatie hebt ondergaan, maar dat de kosten met je eigen risico van 2016 worden verrekend.
Blijkbaar inderdaad een variant van een FAQ :P

[ Voor 77% gewijzigd door F_J_K op 24-07-2017 12:04 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet bij de oude verzekeraar zijn. Behandeldatum is leidend.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Begindatum is leidend in "zorgland". Je moet dan ook aankloppen bij de verzekeraar van dat jaar (je vorige).

Het is zeer gebruikelijk dat er late nota's worden verstuurd in zorgland. Dit onder andere door de looptijd van behandelingen, de administratie die hierbij hoort, en (zelf)onderzoeken die verplicht uitgevoerd moeten worden over oudere jaren.
Verzekeraars maken met zorgaanbieders afspraken over de snelheid waarmee er afgehandeld moet worden, correcties worden vaker tot wel 3 jaar terug vergoed en verrekend.

Een verzekeraar heeft verplichtingen, ze zullen nooit afwijzen omdat je gewisseld bent.

aanvulling: bij twijfel, geef de nota's altijd onbetaald door aan je verzekeraar. geven zij expliciet aan dat je hier toch zelf voor moet betalen, betaal dan alsnog (en binnen de termijn).
-alternatief is alle kleine lettertjes kennen en zelf de juiste beslissing maken-

[ Voor 18% gewijzigd door dyrc op 24-07-2017 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dyrc schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:13:
[...]

aanvulling: bij twijfel, geef de nota's altijd onbetaald door aan je verzekeraar. geven zij expliciet aan dat je hier toch zelf voor moet betalen, betaal dan alsnog (en binnen de termijn).
-alternatief is alle kleine lettertjes kennen en zelf de juiste beslissing maken-
De startdatum van een bepaalde behandeling is inderdaad bepalend, ook om te bepalen in welk jaar ze je "eigen risico" zullen aanspreken. Dus een behandeling die dit jaar begint en duurt tot begin volgend jaar, zal vergoed worden uit je polis voor dit jaar en zal ook dit jaar meetellen voor je eigen risico.

Betaling binnen 14 dagen doe ik niet aan, tenzij de factuur eerst al naar de zorgverzekeraar is gegaan en deze "hun deel" al voldaan hebben en we het niet over een factuur voor een behandeling van een half jaar geleden hebben. Ik kijk altijd een beetje naar de tijd die de zorgverlener nodig heeft gehad om een factuur bij mij op mat te krijgen om te bepalen hoeveel haast er bij is. Als ik na 3 maanden eens een factuur ontvang, terwijl dat ding nog niet eens bij mijn zorgverzekeraar is geweest, dan kunnen ze de boom in met hun betaling binnen 14 dagen. Dan betaal ik wel na de eerste herinnering (of net ervoor). Ik betaal meestal maar 1 keer per maand (meeste gaat toch automatisch tegenwoordig).

Over het algemeen declareer ik facturen dus ook direct bij mijn verzekeraar en voldoe ik de factuur nadat de declaratie door de verzekeraar is afgehandeld. Dat gaat over het algemeen best vlot tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ger schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:59:
...Kunnen ze ook moeilijk vragen als ze zelf bijna een jaar wachten met factureren lijkt me.
Nee hoor; in de nieuwere regelgeving, is het zelfs mogelijk dat 3 jaar na dato een behandelaar een factuur bij de zorgverzekeraar neergooit die het geld dan weer bij jou komt halen.

Voor zover ik weet staat dat al minstens sinds 01-01-2015 in de kleine letters van de polisvoorwaarden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:38:
[...]

Nee hoor; in de nieuwere regelgeving, is het zelfs mogelijk dat 3 jaar na dato een behandelaar een factuur bij de zorgverzekeraar neergooit die het geld dan weer bij jou komt halen.

Voor zover ik weet staat dat al minstens sinds 01-01-2015 in de kleine letters van de polisvoorwaarden.
Alles voor een wat transperantere manier van factureren van verleende zorg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:39:
[...]

Alles voor een wat transperantere manier van factureren van verleende zorg :+
Transparant was het toch al niet. Vraag maar eens om een specificatie. Krijg je een code waaronder verschillende behandelingen uiteenlopend van een gescheurde teennagel tot een voetprothese kunnen vallen.

Nee, heel transparant. :) Nu zijn we ons toch ff een partijtje bewust van de kosten die zo'n gescheurde teennagel met zich meebrengt... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Thanks, ik zal dus eerst eens bellen met Ohra.
MAX3400 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:38:
[...]

Oh het zal vast wel mogen dat zij nu pas factureren. Wil echter niet zeggen dat ik nu ineens binnen 14 dagen ga betalen. Wellicht dat het alsnog binnen die termijn gebeurt, maar ik ga nu niet ineens heel hard rennen om dat voor elkaar te krijgen. Als zij zo lang nodig hebben om te factureren mogen ze ook begrijpen dat ik enige tijd nodig heb om dit aan onze zijde administratief te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 22:40
Als ze zo laat zijn met de factuur zou ik ook heel de factuur wantrouwen. De administratie blijkt immers een knoeiboel te zijn. Probeer ook na te gaan of je die behandelingen wel degelijk hebt gehad en/of niet al betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Ja, die behandelingen zijn er zeker wel geweest. Wij hebben daar zelf direct nog niets aan betaald. We gaan natuurlijk nog wel even na hoe dat zit met eigen risico/bijdrage etc. via de verzekering eventueel, maar afgelopen week was het een dermate janboel hier in huis (Mrs. Ger ziek, hoop geregel met Ger Jr. etc.) dat ik er nog niet zover in heb kunnen duiken.

Pagina: 1