[Reparatie] Sigma 400mm f/5.6 HSM Tele Macro los glaselement

Pagina: 1
Acties:
  • 1.132 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45
Mijn vraag:
Hoe maak ik dit objectief open?
http://www.sigma-imaging-...s/museum/199640056HSM.htm

Relevante software en hardware die ik gebruik.
Niet echt relevant maar mn Google historie staat vol met zoekopdrachten.
Er bestaan diverse YouTube filmpjes over Sigma 400mm lenzen en hoe deze open te maken alleen gaat het nooit over het type wat ik heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Zoals hierboven aangegeven al heel veel gezocht.
Ook contact opgenomen met Sigma support in Japan maar die geven alleen maar aan dat de lens end of life is en ze geen service manuals sturen naar particulieren. (En dat ik beter de nieuwe 100-400 kan kopen van Sigma....).

Ik ga de lens sowieso open maken omdat laten repareren niet rendabel is.
Alleen hoop ik dat iemand mij op weg kan helpen zodat de mogelijke schade beperkt blijft.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Rob van RofaRepair wil vaak ook best schappelijk zijn. Bel hem eens, overleg waarom je niet bij Sigma zelf terecht kan, maar je het ook zonde vind om een lens zomaar af te schrijven die het nog goed doet. Beetje goodwill tonen van jouw kant en hij is best vriendelijk terug is mijn ervaring :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Universal Creations misschien weet jij waar Sigma naar toe gaat voor reparatie? Wellicht kunnen die wat betekenen en zijn ze schappelijk?

Oh, zie hier boven ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
Die gaan naar sigma benelux zover ik weet. Dus je kunt daar het beste contact mee opnemen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Gutteguttegut schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:01:
Mijn vraag:
Hoe maak ik dit objectief open?
http://www.sigma-imaging-...s/museum/199640056HSM.htm

Relevante software en hardware die ik gebruik.
Niet echt relevant maar mn Google historie staat vol met zoekopdrachten.
Er bestaan diverse YouTube filmpjes over Sigma 400mm lenzen en hoe deze open te maken alleen gaat het nooit over het type wat ik heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Zoals hierboven aangegeven al heel veel gezocht.
Ook contact opgenomen met Sigma support in Japan maar die geven alleen maar aan dat de lens end of life is en ze geen service manuals sturen naar particulieren. (En dat ik beter de nieuwe 100-400 kan kopen van Sigma....).

Ik ga de lens sowieso open maken omdat laten repareren niet rendabel is.
Alleen hoop ik dat iemand mij op weg kan helpen zodat de mogelijke schade beperkt blijft.
Uhmm, ik mis in het verhaaltje een beetje 'watskeburt'?

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Dank voor de sugesties.
Als eerste Menno even antwoorden.
In het objectief is het tweede lens element los gekomen. Dit ligt nu dus los achter het voorste lens element.
Het moet weer vast gezet worden met een borgring.

Ik heb Rofa gesproken maar zij gaven aan geen Sigma lenzen te repareren. Ze gaven mij de naam Corona in Almere.
Corona opgezocht en met de eigenaar (63 jaar jong) een goed gesprek gehad.
Ook hij heeft geen service manuals van deze oude lenzen maar repareert ze wel en maakt hierbij gebruik van 40 jaar ervaring...
Hij heeft helaas geen opvolger en als hij binnenkort met pensioen gaat verdwijnt er dus een klap kennis op dit gebied.
Dat ter zijde...
Hij wilde er wel eens naar kijken, kost ongeveer 60 euro voor een uurtje.
Maar aangezien ik het zelf wil proberen gaf hij de tip voorzichtig achteraan beginnen (bij de mount dus).
Dat ga ik deze week dus ook doen.
Hopelijk met een positief resultaat....en anders vulling voor de kliko.

Zowel Sigma Japan als Sigma UK en Sigma Benelux kunnen niets met deze lens hebben ze mij gemailt.

[ Voor 4% gewijzigd door Gutteguttegut op 24-07-2017 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik heb precies hetzelfde gehad met precies dezelfde lens haha
Toendertijd had ik al een canon 400mm gekocht en na contact met Rofa repair vond ik het niet meer waard om hem te laten repareren. Toen heb ik m weg gegooid :o

Was wel een erg mooie lens die me veel geleerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 14:26
Ik zou juist aan de voorkant beginnen als het het 2e element van voren betreft. Zonde om weg te gooien btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Scirocco schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:34:
Ik heb precies hetzelfde gehad met precies dezelfde lens haha
Toendertijd had ik al een canon 400mm gekocht en na contact met Rofa repair vond ik het niet meer waard om hem te laten repareren. Toen heb ik m weg gegooid :o

Was wel een erg mooie lens die me veel geleerd heeft.
Het is zeker een mooie lens en ik wil hm nu een keer proberen op mn 1D mkIV.
Joep schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:40:
Ik zou juist aan de voorkant beginnen als het het 2e element van voren betreft. Zonde om weg te gooien btw.
Ik zie dus nergens een optie om hm aan de voorkant open te maken....

Ik heb hm nu voor 1/3 open door de mount en eerste buis er af te halen, alleen zie ik nu dus niet hoe ik verder moet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Ik zal niet achteraan beginnen in dit geval. Dat probeer ik altijd te voorkomen, je wilt het liefst weg blijven bij het diafragma. Zie je ergens bij de borgring van het frontelement twee kleine inkepingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
PJ. schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:35:
Ik zal niet achteraan beginnen in dit geval. Dat probeer ik altijd te voorkomen, je wilt het liefst weg blijven bij het diafragma. Zie je ergens bij de borgring van het frontelement twee kleine inkepingen?
Ik heb hm weer dicht gemaakt.

Achteraan lijkt een doodlopende weg.

Ik zie bij de borgring van het voorste element geen inkepingen, het zal dus met een speciale frictie tool los gemaakt moeten worden ben ik bang.
Als ik de YouTube filmpjes nogmaals rustig bekijk zie ik dat je mogelijk speciale tools nodig hebt.

Dit is niet het objectief waar het om gaat!

[ Voor 3% gewijzigd door Gutteguttegut op 24-07-2017 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 14:26
Soms zijn inkepingen waarmee je een borgring kunt verstellen verborgen. De Nikon 18-55mm kitlens heeft bijvoorbeeld een sticker die aan de voorkant de voorste borgring verbergt. Ik vraag me af of jouw lens dit misschien ook heeft. Anders kijken of je de rubberen grip kunt verwijderen. Soms zitten daar schroefjes achter verborgen. Het lijkt wel alsof die gast in jouw filmpje van pvc-rioolbuis-adapters tools heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Joep schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:54:
Soms zijn inkepingen waarmee je een borgring kunt verstellen verborgen. De Nikon 18-55mm kitlens heeft bijvoorbeeld een sticker die aan de voorkant de voorste borgring verbergt. Ik vraag me af of jouw lens dit misschien ook heeft. Anders kijken of je de rubberen grip kunt verwijderen. Soms zitten daar schroefjes achter verborgen. Het lijkt wel alsof die gast in jouw filmpje van pvc-rioolbuis-adapters tools heeft gemaakt.
Er zit heel weinig ruimte om het glas, inkepingen verbergen lukt hier niet het moet wel frictie zijn (die pvc buis adapters in het filmpje).

Ik denk dat ik deze week toch een ritje naar Almere ga maken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Kan je hier misschien een foto plaatsen van de voorkant van de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5giMA7XQVOxRoixcqepAlHk3/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u4YvOwfQAmEWJXNKXSmR8T5n/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6F33NUAPuWGQIzqzu9t6bLxo/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1952
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-03 14:27
Reageren op een topic dat al 7 en een half jaar oud is, is niet de bedoeling. Degene die de vraag gesteld heeft, zit zeer waarschijnlijk niet meer te wachten op het antwoord.

[ Voor 82% gewijzigd door sys64738 op 04-03-2025 18:20 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.