Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beste,

Op dit moment maak ik gebruik van een een Draytek vigor 2925 met 2 wan poorten om over onze 2 internet verbindingen te loadbalancen (adsl en 4g).

Op dit moment sturen we het browseverkeer en voip via de veel snellere 4g verbinding en wat data-intensievere services via de adsl. Onze router heeft echter één beperking: ik kan alleen ip-ranges opgeven en geen domeinnamen. Ik zou bijvoorbeeld graag alle windows-updates wel weer over de ADSL laten lopen, maar dit kan ik alleen door een lijstje *windowsupdate.com(etc) domeinen te resolven. Dit kan onze router niet waardoor de 4g verbinding nog steeds te zwaar belast wordt.

Zonder meteen een überprofessionele Cisco oid te kopen, weet iemand een betaalbaar alternatief waarmee dit wel redelijk eenvoudig kan?

Ter info: we hebben dit als (zakelijke) oplossing tot er een echte kabel naar ons kantoor gegraven wordt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
THIJZEL schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:56:
Zonder meteen een überprofessionele Cisco oid te kopen, weet iemand een betaalbaar alternatief waarmee dit wel redelijk eenvoudig kan?
Kies er èèn.

Wellicht kun je het een en ander scripten in pfSense of RouterOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
Je zou ook een Wsus Server kunnen inrichting binnen het Netwerk.

De computers kijken dan alleen naar de Wsus Server. En in de Draytek kun je alle verkeer van de Wsus server weer afdwingen over de ADSL lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 02:42
Ik kan zo even geen voorbeeld noemen van iets dat betaalbaar is, maar hou er rekening mee dat dit vaak als een ongewenste oplossing wordt gezien. Om de simpele reden dat voor elke verbinding een DNS resolve moet worden gedaan om te bepalen hoe deze gerouteerd moet worden. Dat kan er enorm inhakken qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thanks. Om zelf veel tijd te steken in wat scripting is het probleem me niet urgent genoeg. Ik snap nu waarom niet veel standaard routers dit via dns doen.

Vooralsnog moeten we het maar even ip-based doen. Heb het nu even omgedraaid: alles via de trage adsl behalve eigen webserver en voip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Denk dat je met een MikroTik router prima kan oplossen. Performance tgv DNS zal wel meevallen... meeste routers gebruiken DNS cache (tenzij ik nu in een verkeerde richting zit te denken?).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Ze moeten wel voor elke nieuwe verbinding een reverse DNS doen, dat kost processortijd.
Pagina: 1