Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Sinds gisteren doet de aan/uit knop op mijn laptop moeilijk en gaat de laptop nog maar zelden aan als ik de knop in druk. Ik ben bang dat er een hardwarefout is, maar ik dacht laat ik eerst hier vragen en kijken of ik iets over het hoofd zie. Reden dat ik denk dat het een hardwareprobleem is, is om iets wat gisteren gebeurde voor dit probleem verscheen. Iemand bij mij thuis legde 'voor de grap' een object tegen de luchtuitvoer van mn laptop aan terwijl er een game aanstond. Mijn videokaart was over de 80 graden op dat moment, dus er kwam flink wat hitte van af. Ik ben bang dat deze hitte door binnen te blijven iets heeft aangetast. Dit was echter wel maar voor een paar minuten zo, dus misschien dat dit toeval is.

Maar goed, om terug te komen op de vraag: Weet iemand hier misschien een reden waarom dit zo kan zijn en is er iets simpels wat ik nog kan proberen? Ik heb geen verzekering afgesloten op dit apparaat (super stom van me) en ik kan het echt niet veroorloven dat ik mijn laptop straks niet meer kan opstarten. Ik kan het echter ook niet veroorloven om honderden euros te moeten verspillen door zo'n foutje.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik denk niet dat iets hieraan relevant is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeert op te starten zonder accu, met accu, aan de netstroom en zonder. Het maakt allemaal niks uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:10:
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik denk niet dat iets hieraan relevant is.
...
Eh, wat is het merk en typenummer van je laptop? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Wellicht heeft de hitte de adhesie voor de knop doen smelten waardoor deze meebeweegt met het indrukken en dus geen contact meer maakt...?

Zelf in een ver verleden met een desktop gehad, was een erg simpel probleem maar ja, wist ik veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uname -r
mercapto schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:18:
Wellicht heeft de hitte de adhesie voor de knop doen smelten waardoor deze meebeweegt met het indrukken en dus geen contact meer maakt...?

Zelf in een ver verleden met een desktop gehad, was een erg simpel probleem maar ja, wist ik veel.
Doorgaans zijn knopjes in laptops niet gelijmd (uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:10:
Mijn vraag
Sinds gisteren doet de aan/uit knop op mijn laptop moeilijk en gaat de laptop nog maar zelden aan als ik de knop in druk. Ik ben bang dat er een hardwarefout is, maar ik dacht laat ik eerst hier vragen en kijken of ik iets over het hoofd zie.
Zou heel goed een los contactje oid kunnen zijn
Reden dat ik denk dat het een hardwareprobleem is, is om iets wat gisteren gebeurde voor dit probleem verscheen. Iemand bij mij thuis legde 'voor de grap' een object tegen de luchtuitvoer van mn laptop aan terwijl er een game aanstond. Mijn videokaart was over de 80 graden op dat moment, dus er kwam flink wat hitte van af. Ik ben bang dat deze hitte door binnen te blijven iets heeft aangetast. Dit was echter wel maar voor een paar minuten zo, dus misschien dat dit toeval is.
Leuke grap :N

Maar serieus. Een GPU kan een uitstapje naar 80c prima aan.
Daarnaast zijn systemen tegenwoordig behoorlijk goed beveiligd tegen oververhitting. Als het letterlijk en figuurlijk te heet onder de voeten wordt grijpt het systeem in door b.v. de GPU drastisch terug te clocken.
Maar goed, om terug te komen op de vraag: Weet iemand hier misschien een reden waarom dit zo kan zijn en is er iets simpels wat ik nog kan proberen?
Als je zelf niet wilt sleutelen kun je wellicht nog het best een lokale PC boer bellen om te vragen of hij het probleem kan vaststellen.
Ik heb geen verzekering afgesloten op dit apparaat (super stom van me) en ik kan het echt niet veroorloven dat ik mijn laptop straks niet meer kan opstarten.
Verzekeringen dekken sowieso geen slijtage door ouderdom/gebruik. Mocht jouw vriend daadwerkelijk de oorzaak zijn van de schade aan de laptop, hoef jii zelf niet verzekerd te zijn.

Stel hem aansprakelijk voor de geleden schade op basis van BW 6:162

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zeadope schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:17:
[...]

Eh, wat is het merk en typenummer van je laptop? O-)
Als het goed is heb ik hem gelinkt bij het onderwerp, maar het is een Asus ROG GL552VW-CN471T.
mercapto schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:18:

Stel dat dit zo is, hoe kan ik dat dan oplossen bij een laptop? bij een desktop is het simpelweg openmaken en aanpassen, maar mijn laptop gaat iets lastiger open zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:23:
Stel dat dit zo is, hoe kan ik dat dan oplossen bij een laptop? bij een desktop is het simpelweg openmaken en aanpassen, maar mijn laptop gaat iets lastiger open zeg maar
Principe blijft hetzelfde natuurlijk

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
De laptop lijkt niet al te oud? Mogelijk garantie claimen. Ben je mogelijk wel een paar weken je laptop kwijt.

Als je je DVD drive opent zit je knop gelijk onder de opening. Je zou met je pink aan de onderkant druk houden en de knop aan de bovenkant bedienen. Dus druk aan beide kanten van de knop. Als dat werkt is denk ik iets vervormd door de hitte door de grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

..die grap wordt dan gewoon verzekeringswerk of anders kan de grappenmaker zelf de portemonnee trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Sinner schreef op maandag 24 juli 2017 @ 02:16:
..die grap wordt dan gewoon verzekeringswerk of anders kan de grappenmaker zelf de portemonnee trekken.
Je zou die vriend inderdaad aansprakelijk kunnen stellen. Al lijkt het mij ten eerste lastig aan te tonen dat de schade door zijn "grap" is veroorzaakt en daarnaast is het gevoelsmatig ook geen lekker gevoel om een (goede) vriend een aangetekende brief te sturen.

Denk dat @zeadope misschien nog wel de beste oplossing schetst. Grote kans dat de schade gewoon nog onder garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Switchie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 02:27:
[...]

Je zou die vriend inderdaad aansprakelijk kunnen stellen. Al lijkt het mij ten eerste lastig aan te tonen dat de schade door zijn "grap" is veroorzaakt en daarnaast is het gevoelsmatig ook geen lekker gevoel om een (goede) vriend een aangetekende brief te sturen.
Maar dat hoeft natuurlijk niet op zo'n vervelende manier.. Kennis van me stootte een keer per ongeluk een
monitor om. Was nog in de tijd dat TFT monitoren prijzig waren en deze 15" Sony SDM-N50 (extreem dun)
was echt bar duur, rond de Hfl.4000,- Een telefoontje naar zijn verzekeringsmaatschappij was voldoende om
zeker te weten dat zijn aansprakelijkheidsverzekering het zou vergoeden. En ja, we zijn nog goede vrienden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Sinner schreef op maandag 24 juli 2017 @ 02:50:
[...]

Maar dat hoeft natuurlijk niet op zo'n vervelende manier.. Kennis van me stootte een keer per ongeluk een
monitor om. Was nog in de tijd dat TFT monitoren prijzig waren en deze 15" Sony SDM-N50 (extreem dun)
was echt bar duur, rond de Hfl.4000,- Een telefoontje naar zijn verzekeringsmaatschappij was voldoende om
zeker te weten dat zijn aansprakelijkheidsverzekering het zou vergoeden. En ja, we zijn nog goede vrienden. ;)
Verschil zit hem in deze wel in het woord "perongeluk". Die vriend was afgedekt voor onvoorziene schade aan andermans eigendom.
Als ik b.v. morgen parkeerschade aanricht zeg ik ook met alle gemak dat ze mijn verzekeraar mogen bellen. Dat soort gevallen zijn namelijk waarvoor ik de polis in eerste instantie heb afgesloten.

Ts heeft het echter over een grap en dus opzet. De verzekeraar van zijn vriend zal waarschijnlijk niet uitkeren. De verzekeraar van @Verwijderd kan wellicht in eerste instantie de schade vergoeden, diezelfde verzekeraar zal vervolgens wel de vriend van @Verwijderd voor de rechter trekken om het uitgekeerde bedrag te verhalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Switchie op 24-07-2017 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies tot nu toe mensen! Om even wat meer info te geven: de laptop is meer dan een jaar oud, wat een probleem vormt qua garantie denk ik. De andere persoon waar ik het over had is mijn vader en die wil ik absoluut niet aansprakelijk gaan stellen en uit laten betalen.

Wat dat laten maken betreft trouwens: ik ben zelf naar het buitenland over twee weken en dan moet ik de laptop mee hebben. Dat gaat hem dus sowieso niet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:12:
Bedankt voor de replies tot nu toe mensen! Om even wat meer info te geven: de laptop is meer dan een jaar oud, wat een probleem vormt qua garantie denk ik.
Uit mijn hoofd heb je volgens Europese richtlijnen recht op 2 jaar garantie op een laptop.
De andere persoon waar ik het over had is mijn vader en die wil ik absoluut niet aansprakelijk gaan stellen en uit laten betalen.
Sowieso lijkt het mij stug dat de huidige problemen voortkomen uit zijn "grapje".

Verder is "aansprakelijk stellen" natuurlijk een breed begrip. Wat ik hierboven schetste was een uiterste.
Als ik bij jou thuis een glas wijn omstoot ben ik gewoon verzekerd voor de schade maar dan zal je mij linksom of rechtsom toch als schuldige moeten aanwijzen.
Wat dat laten maken betreft trouwens: ik ben zelf naar het buitenland over twee weken en dan moet ik de laptop mee hebben. Dat gaat hem dus sowieso niet worden
Probeer in het BIOS iets als wake on Lan of wake on USB aan te zetten zodat je alternatieven hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 02:43:
[...]

Uit mijn hoofd heb je volgens Europese richtlijnen recht op 2 jaar garantie op een laptop.

[...]

Sowieso lijkt het mij stug dat de huidige problemen voortkomen uit zijn "grapje".

Verder is "aansprakelijk stellen" natuurlijk een breed begrip. Wat ik hierboven schetste was een uiterste.
Als ik bij jou thuis een glas wijn omstoot ben ik gewoon verzekerd voor de schade maar dan zal je mij linksom of rechtsom toch als schuldige moeten aanwijzen.

[...]

Probeer in het BIOS iets als wake on Lan of wake on USB aan te zetten zodat je alternatieven hebt
Wake On Lan en on USB lijken niet aanwezig in mijn bios. Dat was ook het eerste waar ik aan dacht namelijk.

Of het voortkomt uit deze grap weet ik inderdaad ook niet zeker, dus dat in combinatie met dat het mn vader is zorgt ervoor dat ik daar geen stappen in ga ondernemen.
Voor nu lijkt de knop ook weer normaal te functioneren, dus ik denk dat ik voor nu sowieso geen actie ga ondernemen.
Pagina: 1