Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiembeest
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-01 23:27
Voor een familielid dacht ik even snel de TomTom te kunnen updaten voor het vakantievertrek. Zelf doe ik dit regelmatig met mijn systeem maar dit systeem was al ruim een jaar niet meer aan een computer gekoppeld. Ik merk zelf dat een snelle GPSfix update wonderen doet en dacht dit binnen een paar minuten snel ook op dit apparaat de kunnen installeren. De tomtom in kwestie is een TomTom XL

Ik steek het apparaat in de computer en kreeg de melding dat ik een nieuwe versie van TomTom home moet worden geïnstalleerd. Ik volg braaf de instructies.

Er bleken updates te zijn voor de mapshare service en, als ik het me goed herinner, een update voor een apparaatversie (navcore? firmware?). Ik stelde geen vragen en heb gewoon op update gedrukt. Vervolgens werd ik gegroet door de melding "Probleem met kaart, je kunt de kaart niet gebruiken op dit navigatiesysteem."

Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben op zoek naar een herstel/update. Het apparaat is lange tijd niet verbonden met een computer dus is er GEEN backup. Hoe nu verder? :-( De lieve lui gaan binnen 48u weg!

Groet,
Maxim

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

http://www.tomtomupdate.nl/tomtom-xl-update/

en let op, niet alle updates en kaarten werken, sommige kaarten laden gewoonweg niet vanwege geheugen in de XL.

[ Voor 25% gewijzigd door Wim-Bart op 24-07-2017 00:38 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mocht de oplossing van @Wim-Bart niet werken. Kun je de TomTom nog gewoon opstarten als deze niet met USB verbonden is? Zo ja, zou je vanuit de settings kunnen een harde reset kunnen proberen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-05 18:08
Zit er nog een sd slot op? Mogelijkheid om stemmen en andere opties op sd kaart zetten om ruimte te maken in het werkgeheugen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-06 13:20
Xiembeest schreef op maandag 24 juli 2017 @ 00:33:
Voor een familielid dacht ik even snel de TomTom te kunnen updaten voor het vakantievertrek.
Dit is alweer genoeg. Als je navigatie kritiek is voor je vakantie, dan ga je daar natuurlijk niet 48 uur voor vertrek aan lopen prutsen. Zorg dat je je troep ruim vantevoren in orde hebt. Maar daar schiet je nu niks mee op.
Vervolgens werd ik gegroet door de melding "Probleem met kaart, je kunt de kaart niet gebruiken op dit navigatiesysteem."
Als ik me niet vergis had je vroeger een gehackte versie van navcore waarmee je illegale kaarten kon gebruiken. Wellicht ooit door een 'handig' neefje erop gezet? Weet je 100% zeker dat de kaart die ze hebben legaal is? Anders heb je misschien de gehackte versie van navcore nu geupdated naar een niet-gehackte navcore die de kaart niet meer kan lezen. In dat geval zul je moeten uitzoeken welke kaart ze recht op hebben en daar de laatste versie van vinden...
Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben op zoek naar een herstel/update. Het apparaat is lange tijd niet verbonden met een computer dus is er GEEN backup. Hoe nu verder? :-( De lieve lui gaan binnen 48u weg!
Als ik me niet vergis draait de XL vanaf een SD-kaart? Maar heeft hij ook intern geheugen. Volgens mij kun je de SD-kaart eruit halen en dan start ie de oorspronkelijk bijgeleverde versie met dito kaart op. Maar pin me er niet op vast, het is al heel lang geleden dat ik met TomTom bezig was...

Volgens mij kun je ook via de Tomtom site wel een lege SD-kaart omtoveren tot een bootable Tomtom SD-kaart, maar ik weet niet hoe dat precies zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Xiembeest schreef op maandag 24 juli 2017 @ 00:33:
maar dit systeem was al ruim een jaar niet meer aan een computer gekoppeld.
Meestal een teken dat het apparaat naar behoren werkt.
Ik merk zelf dat een snelle GPSfix update wonderen doet en dacht dit binnen een paar minuten snel ook op dit apparaat de kunnen installeren.
Voor specifieke problemen inderdaad maar hadden zij deze problemen uberhaubt?
Onder het mom, if it aint broke, don't fix it, zou het direct verklaren waarom hij al een jaar niet aan de PC heeft gehangen.
De tomtom in kwestie is een TomTom XL
Niet concreet genoeg. Er bestaan meerdere modellen onder de noemer TomTom XL
Er bleken updates te zijn voor de mapshare service en, als ik het me goed herinner, een update voor een apparaatversie (navcore? firmware?). Ik stelde geen vragen en heb gewoon op update gedrukt.
Als jij al niet weet wat je gedaan hebt wordt het voor ons wel erg koffiedik kijken.
Waarvan zou je een backup willen hebben? De maps e.d. staan gewoon op de servers van TomTom dus zijn na een reset makkelijk opnieuw te installeren

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiembeest
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-01 23:27
Dank voor de reacties. 48u voor vertrek nog met de apparatuur rommelen was inderdaad niet het helderste idee. Het makkelijke updateproces van de afgelopen jaren heeft misschien voor wat arrogantie op dit gebied gezorgd. Het "handige" neefje was/ben ik, dus ik weet dat er geen sprake is van illegale kaarten. Het apparaat heeft geen SD slot en met een opslag van 2gb zijn de update mogelijkheden zeer beperkt. In het verleden heb ik al stemmen en auto-iconen verwijdert op plaatst te maken voor nuttige data.

De service van TomTom voor dit soort oude apparaten is vrijwel volledig afwezig. De enige manier om aan een telefoonnummer of e-mailadres te krijgen is door te doen alsof je een nieuw apparaat hebt. Jammer.

Ik heb nog geprobeerd om met een tweede, identiek, apparaat data van de een naar de ander over te zetten maar tevergeefs. Uiteindelijk ervoor gekozen om het 4 jaar oude apparaat met pensioen te sturen en een nieuw apparaat, met lifetime maps e.d., bij de ANWB gehaald. Ik hoop dat de support in de toekomst voor dit apparaat wél fatsoenlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Alleen zolang je braaf betaalt voor je TomTom abonnement.

Voor de volgende keer als TomTom niet werkt: Google Maps voor iPhone en Android. Zeker nu data in heel europa werkt is er geen reden meer om nog een klassiek navigatiesysteem te kopen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Xiembeest neem even contact op met TomTom. Zeker met zulke tijdkritische vragen is dat een logische eerste stap.
Pagina: 1