Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 11:50
Mijn vraag en wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb een Asus GL702VM waar ik erg blij mee ben, echter wordt deze serie geplaagd door hitteproblemen die zorgen voor CPU throttling, en de daarbij horende prestatie-issues.

Ik ben erachter gekomen in PUBG; op een gegeven moment haperingen in-game, erg irritant. Topic gevonden op het Asus forum met mensen die hetzelfde hebben, veel verschillende oplossingen en adviezen.
Zelf nieuwe koelpasta aangebracht, een andere onderkant aangeschaft en daar twee beluchtingsgaten gemaakt (goed gelukt, alsof ze er horen :P) Helpt wel een paar graden, maar wat het meeste hielp is een kleine undervolt met Intel XTU. Nu is dat programma niet altijd even betrouwbaar, en moet ik iedere keer kijken of de undervolt actief is.

Ik weet het, het is een workaround die niet zou moeten, maar ik ben verder erg blij met de laptop.

Nu wilde ik dus een vaste undervolt maken in het BIOS, vaker in het BIOS gerommeld met overclocken op mijn PC's, maar dat is op de laptop uiteraard niet beschikbaar... Dus weer verder zoeken, en gevonden dat je een BIOS kunt hacken/unlocken.

Weer verder zoeken, en hier gevonden wat ik moest doen. Ander model, maar het werkte wel. Nu heb ik een hele lijst met BIOS opties en loop ik vast.

Dat topic gaat niet verder dan het openen en laten zien van alle beschikbare opties, ik weet dus niet hoe nu verder. Ik denk dat ik het toegangsniveau moet veranderen van Default naar wat anders, maar goed... Ik weet het niet zeker.

Heeft er iemand ervaring met deze materie en wilt diegene me verder helpen? Andere suggesties voor het undervolten zijn ook welkom, maar een BIOS undervolt geniet wel mijn voorkeur.

Ik weet dat ik de gemodde BIOS ook terug moet flashen overigens :)

Hieronder een afbeelding van wat ik allemaal zie:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4311/35948353812_7aa671dc7f_b.jpg

Beste antwoord (via jeryz op 24-07-2017 17:42)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Voordat je hiermee aan de slag gaat zou je ook eens wat met ThrottleStop kunnen prutselen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Voordat je hiermee aan de slag gaat zou je ook eens wat met ThrottleStop kunnen prutselen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
Ik zal eens kijken morgen!

Ik had hem wel eerder gezien, maar eerlijk gezegd ben ik op de naam afgegaan en ik wil niet stoppen met throttlen :P

Ik zie nu dat je er ook mee kunt undervolten, dus ik zal eens een blik werpen! Als dit betrouwbaarder is als XTU vind ik het prima.

Edit:
Okee, ik heb een profiel en een taak gemaakt, kijken of dit beter werkt dan XTU.

[ Voor 24% gewijzigd door jeryz op 24-07-2017 12:27 ]

• jeryz
Nou, ThrottleStop doet prima zijn werk, start netjes op tijdens aanmelden, super!

Al ben ik nog steeds wel nieuwsgierig naar het unlocken van het BIOS... :P