Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben recent overgestapt van werkgever. Helaas heb ik teveel vakantiedagen opgenomen, waardoor ik moet terugbetalen. Dat wist ik van tevoren en heb daar ook uiteraard geen problemen mee. Maar ik vind de berekening enigszins opmerkelijk te noemen. Voor de berekening gaat men uit van aantal dagen * uurloon * 8% (vakantie toeslag). Ik begrijp niet zo goed waarom zij vakantietoeslag meerekenen, dat heeft toch niets te maken met de vakantie dagen? Maw: als ik vakantie uren over zou hebben, is werkgever dan ook verplicht 8% vakantie toeslag uit te keren bovenop uurtarief ? Op overuren krijg ik ook geen extra vakantie geld (volgens mij).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Outlook voor de communicatie met salaris administratie ;).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vrij weinig op internet te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2017 22:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Beste antwoord (via Sport_Life op 25-07-2017 00:11)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:32:
[...]
En dit dan? [google=wat kost een vakantiedag]

Bijvoorbeeld: https://www.xperthractuee...kantiedagen-terugbetalen/
Of wat dacht je van deze rekentool? https://www.rekenkeizer.n...ening-ontslag-bruto-netto

[ Voor 37% gewijzigd door Room42 op 23-07-2017 22:46 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En wat zij de werkgever hierover? Staat er niets over in de CAO of je contract?

Ik kan de berekening wel begrijpen; hiermee voorkomen ze rekenen in de marge omdat als jij 1 dag teveel per jaar opneemt, ze niet echt veel zin hebben om ergens in dat jaar 1 dag vakantiegeld in te houden. Nou zal dat op zich ook geen bizarre rekensom zijn voor een goede administratie maar het maakt het wel simpeler.

Jij neemt teveel vakantie op, je betaalt zelf je vakantiegeld-toeslag voor die dag/dagen, en in mei krijg je dus gewoon 100% vakantiegeld uitbetaald.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:02
Ik heb in het verleden wel vakantiedagen uit laten betalen en volgens mij zat alles daar in.

Dus inclusief 13e maand, ADV en vakantiegeld.

Het zou mij dus niet verbazen als hetzelfde geldt als de situatie andersom is.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 23-07-2017 22:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
[...]
En dit dan? [google=wat kost een vakantiedag]

Bijvoorbeeld: https://www.xperthractuee...kantiedagen-terugbetalen/
Of wat dacht je van deze rekentool? https://www.rekenkeizer.n...ening-ontslag-bruto-netto

[ Voor 37% gewijzigd door Room42 op 23-07-2017 22:46 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
assje schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:39:
Ik heb in het verleden wel vakantiedagen uit laten betalen en volgens mij zat alles daar in.

Dus inclusief 13e maand, ADV en vakantiegeld.

Het zou mij dus niet verbazen als hetzelfde geldt als de situatie andersom is.
Ik heb bij vorige werkgevers ook altijd vakantie dagen uitbetaald gekregen, maar nooit gelet op de opbouw. Blijkbaar (tnx @Room42 ;)) wordt vakantie toeslag idd uitgekeerd. Overigens las ik ook dat een werknemer niet verplicht is het te betalen (anderzijds is werkgever niet verplicht vrije dagen te gunnen zonder opgebouwd saldo). Maar gezien de verstandhouding met oud werkgever toch maar betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:51:
[...] Maar gezien de verstandhouding met oud werkgever toch maar betalen.
Die is gewoon zakelijk, hoor. Hoe je het ook wendt of keert. Andersom zal dat ook zo gezien worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:53:
[...]

Die is gewoon zakelijk, hoor. Hoe je het ook wendt of keert. Andersom zal dat ook zo gezien worden. ;)
True.. Men heeft nog het maximale eruit willen halen met de opzegtermijn van 2 maanden |:( (detachering, dus puur uit financiële redenen). Dat vond mijn nieuwe werkgever ook niet zo fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 13:58
Sport_Life schreef op zondag 23 juli 2017 @ 23:19:
[...]

True.. Men heeft nog het maximale eruit willen halen met de opzegtermijn van 2 maanden |:( (detachering, dus puur uit financiële redenen). Dat vond mijn nieuwe werkgever ook niet zo fijn.
Dat is toch een afspraak die je zelf met de oude werkgever gemaakt hebt? En de nieuwe werknemer vond het niet fijn? Je weet toch wat je opzegtermijn is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 09:54

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

.

[ Voor 145% gewijzigd door Nijl op 24-07-2017 10:23 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:16
Ik zou oppassen met het delen van jurisprudentie. Je weet niet wat hier is afgesproken in de arbeidsovereenkomst, of het systeem misschien automatisch dergelijke meldingen geeft, etcetera.

Overigens is het waarschijnlijk terecht dat je vakantietoeslag ook moet terugbetalen. Je hebt immers bijv. in juni 15 dagen gewerkt en 5 dagen verlof opgenomen. Je hebt echter waarschijnlijk je gewone vakantiegeld ontvangen op basis van 20 dagen. Dus is het logisch dat je dat ook moet terugbetalen. Kijk je loonstrookjes er maar op na, dat geeft vermoed ik het duidelijkste beeld.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nijl schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:13:
Het loon van te veel opgenomen vakantiedagen bij het einde van de arbeidsovereenkomst hoeft niet aan de werkgever te worden vergoed. De werkgever heeft geen vordering en kan deze dus ook niet verrekenen.

De kantonrechter in Zaandam (31 maart 1994, NJ 1995, 318) volstond met de overweging dat de wet hiervoor geen grondslag biedt.

De kantonrechter in Amsterdam (24 februari 1995, Prg. 1995, 4304) motiveerde uitvoeriger.

De kantonrechter in Zaandam (4 maart 2010, ECLI:NL:RBHAA:2010:BL5607) overwoog dat de werkgever beslist of en zo ja, wanneer de werknemer vakantie opneemt en dat de werknemer alleen een vergoedingsplicht heeft als de werkgever vóór de toekenning van vakantiedagen waarop de werknemer op dat moment (nog) geen recht heeft, duidelijk met de werknemer afspreekt dat de tegenwaarde daarvan zo nodig moet worden terugbetaald.

De kantonrechter in Zaandam (16 september 2010, ECLI:NL:RBHAA:2010:BN5493) overwoog dat voor een dergelijke vordering een wettelijke grondslag ontbreekt en dat de werknemer alleen verplicht kan worden te veel opgenomen vakantiedagen te vergoeden als hem dit van tevoren duidelijk is meegedeeld.
Laatste zin icm met TS: Dat wist ik van tevoren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Nijl TS wist gewoon dat hij moest terugbetalen:
Mijn vraag
Ik ben recent overgestapt van werkgever. Helaas heb ik teveel vakantiedagen opgenomen, waardoor ik moet terugbetalen. Dat wist ik van tevoren en heb daar ook uiteraard geen problemen mee.
Gaat alleen om de vraag of je vakantiegeld moet terugbetalen: ja want dat heb je in eerste instantie ook gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-07 15:23

Managelorian

“This is the workflow.”

Lijkt me vrij normaal, als ik vakantiedagen laat uitbetalen krijg ik daar ook de toeslagen overheen (13e maand, vakantiegeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Sport_Life schreef op zondag 23 juli 2017 @ 23:19:
[...]

Logisch toch als jij 2 maanden opzegtermijn overeenkomt?

M.b.t. de je vraag:
De Hoge Raad heeft dit bevestigd in een arrest van 26 januari 1990 ( NJ 1990, 499). Daarin bepaalde de Hoge Raad dat onder loon wordt verstaan: het overeengekomen loon, inclusief emolumenten (werkgerelateerde beloningen die buiten het normale salaris vallen; red.) en vergoedingen waar de werknemer recht op heeft. Dit betekent dat over het gehele overeengekomen loon acht procent vakantietoeslag betaald moet worden, inclusief over de uitbetaling van vakantiedagen.
Dit gaat over uitbetalen, maar bij terugbetalen is het logisch dat dan dezelfde beredenering wordt gevolgd :)
Pagina: 1