Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor opleiding HBO informatica

Pagina: 1
Acties:

• Haring City
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-11 13:10
Zoals vele anderen hier start ik ook in september met de opleiding informatica en heb daar een laptop voor nodig. Vanuit de opleiding wordt een ondergrens gesteld van een i5 processor met minimaal 8Gb RAM.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal gebruikt worden voor de studie en verder voor standaard dagelijks gebruik.
Gamen hoeft hier dus niet op te gebeuren.

Wat is je budget?
Het budget is om en nabij 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja de laptop zal dagelijks met de fiets of in het ov in een rugtas meegenomen worden,.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn voorkeur gaat uit naar een lichte degelijk gebouwde laptop met een mat ips scherm
en een accu die lang mee gaat.

Qua merk maakt het mij niet uit zolang het maar geen Apple is.

zelf heb ik de onderstaande 3 laptops gevonden en hoor graag wat jullie van deze laptops vinden.

pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T
pricewatch: Lenovo Yoga 710-14IKB (80V4004NMH)
pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV028T

Daarnaast vroeg ik mij nog af of ik veel verschil ga merken tussen een i7 en een i5 processor, en of een 14 inch scherm groot genoeg is voor de opleiding informatica.

voor anderen suggesties sta ik altijd open!

Alvast bedankt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Daarnaast vroeg ik mij nog af of ik veel verschil ga merken tussen een i7 en een i5 processor, en of een 14 inch scherm groot genoeg is voor de opleiding informatica.
Dat weet jij, niet ik... Welke requirements stelt jouw opleiding aan jouw laptop? Neem aan dat de benchmarks van een i5 of een i7 toch laten zien op welke vlakken deze CPU's beter/slechter zijn en welke meerprijs daar aan zou hangen.

Hoe lang heb je al gewerkt op FullHD met een 14" scherm? Dat is ook wel interessant om te weten want niet iedereen kan er aan wennen ondanks dat laptops bijna niet meer mer schermen groter dan 15" worden geleverd.
Zoals vele anderen hier start ik ook in september met de opleiding informatica
Zoals vele anderen, zijn er meerdere topics over de opleidingen van komend jaar

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Haring City
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-11 13:10
MAX3400 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:26:
[...]

Dat weet jij, niet ik... Welke requirements stelt jouw opleiding aan jouw laptop? Neem aan dat de benchmarks van een i5 of een i7 toch laten zien op welke vlakken deze CPU's beter/slechter zijn en welke meerprijs daar aan zou hangen.

Hoe lang heb je al gewerkt op FullHD met een 14" scherm? Dat is ook wel interessant om te weten want niet iedereen kan er aan wennen ondanks dat laptops bijna niet meer mer schermen groter dan 15" worden geleverd.

[...]

Zoals vele anderen, zijn er meerdere topics over de opleidingen van komend jaar
Ik had het beter moeten formuleren. Wat ik bedoelde te zeggen is of ik het verschil ga merken tussen een i5 of een i7 met de mogelijke programma's die gedraaid moeten worden gedurende de studie.
wat betreft de informatie die ik van de opleiding heb gekregen die staat hier boven al vermeld.

Momenteel gebruik ik vrijwel alleen een desktop met 24" monitor. dus ik vroeg mij af hoe anderen mensen het ervaren om op een 14" of een 15,6" inch laptop te werken.

De andere topics heb ik doorgelezen maar. heb nog geen geschikte laptop kunnen vinden.
behalve de 3 die ik hierboven heb vermeld.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met weinig omgevingslicht, vind ik het soms al lastig om achter een 15.6" te zitten maar als je je brightness terugschroeft, kan er best lang gewerkt worden :) Heb net mijn eigen laptop van 15.6" ingewisseld voor een 13.x" modelletje; het is zeker wennen maar omdat ik zeer ongevoelig ben voor licht (kan 's nachts nog zeer goed zien en ook zonder zonnebril tegen de zon in rijden) en zeer goede ogen heb, kan ik er wel mee uit de voeten.

De i5 of i7 maakt weinig uit. Tenzij je meerdere threads tegelijk nodig gaat hebben of meer dan 5VM's tegelijk moet draaien, kan je met een i5 ook uit de voeten. Als de prijsstelling niet heel ongunstig is (zeg 130 Euro), kan je beter de i7 nemen als voorbereiding op later als je alsnog extra dingen moet/wil gaan doen. Hou er wel rekening mee dat bij zware taken je mogelijk op een gegeven moment meer hebt aan 16GB RAM; dit beperkt het aantal laptops wat je kan vinden (qua uitbreiding).

Als ik moest kopen, denk ik dat ik uit jouw lijst toch de pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T zou aanschaffen. Maar dat is puur op jouw lijstje; met alle nuance is mijn budget iets hoger dus mogelijk zou ikzelf voor een Dell Inspiron 15-5000 gaan en daar uitgebreidere garantie (next business day) op nemen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

MAX3400 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:57:
De i5 of i7 maakt weinig uit. Tenzij je meerdere threads tegelijk nodig gaat hebben of meer dan 5VM's tegelijk moet draaien, kan je met een i5 ook uit de voeten. Als de prijsstelling niet heel ongunstig is (zeg 130 Euro), kan je beter de i7 nemen als voorbereiding op later als je alsnog extra dingen moet/wil gaan doen. Hou er wel rekening mee dat bij zware taken je mogelijk op een gegeven moment meer hebt aan 16GB RAM; dit beperkt het aantal laptops wat je kan vinden (qua uitbreiding).
Ik neem aan dat je hier over desktops praat, of misschien HQ processors? Een i5 7200u is nagenoeg gelijk aan een i7 7500u. Beiden zijn dual cores met hyperthreading waar de i7 een iets hogere base en boost clock heeft, en zelfs dan is het nog maar de vraag of die boost gaat worden vastgehouden. Zelfs in optimale condities praat je over een verschil van pakweg 10%.

130 euro extra hier aan uitgeven, in een laptop van 1000 euro, is een serieuze investering