Computer upgrade

Pagina: 1
Acties:

• MeneerMan
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-05-2024
Hallo, op het moment heeft een vriend van me een computer met de volgende specs:
- CPU: Pentium G3260
- RAM: 8GB DDR3 (HyperX)
- Mobo: MEDION H81H3-EM2
- GPU: GTX 750
- PSU: medion rotzooi

Hij wil hem upgraden (met als voornaamste doel hogere FPS). Hij heeft de volgende componenten gekocht:
- CPU: i5-7600K (hij wil niet overklokken, maar dit was 5 euro extra op Azerty)
- Mobo: MSI B350 PC Mate

Nu zijn die nieuwe componenten veel te nieuw voor de rest, dus de RAM is niet compatible (als ik het goed begrijp heb ik dan een moederbord nodig die Kaby Lake én DDR3 support, zouden jullie dit kunnen bevestigen?). Daarnaast past het moederbord niet in de originele case... Zouden jullie wellicht een suggestie kunnen doen wat hier de slimste aanpak is? Moederbord inruilen voor micro-atx en nieuwe RAM kopen? Persoonlijk vind ik dat hij een PC from scratch moet bouwen, maar goed, dat kost hem nog meer dus dat wil hij niet.

Alvast bedankt

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je moet alles vervangen op de GPU na en zefls die mag ook wel, maar kan later ook.

Je zal toch ook de voeding echt moeten vervangen. De kast moet eigenlijk ook en kost ook niet zoveel. Dan zou ik toch de complete PC verkopen op GPU na.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
Er bestaan moederborden die zowel Kaby Lake als DDR3 hebben. Het zijn er een paar, en ik beveel het niet aan.

Sowieso past je combinatie niet. Je hebt een moederbord met B250 nodig - het Kaby Lake socket. B350 is AMD4. Dus het moederbord moet terug.. of je processor. Kies maar.

Eerlijk gezegd zou ik lekker tegen je maat zeggen dat hij alles nieuw moet bouwen. Hooguit de videokaart en de kast, als de maten niet heel erg afwijken, kan je (tijdelijk) hergebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door Nat-Water op 23-07-2017 21:35 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

Voedingen in Medion systemen komen van FSP en zijn redelijk degelijk. Zie nog geen reden voor vervanging mits de aansluitingen voor een nieuwe videokaart ontbreken.
Ik zou het anders oplossen. Gekochte onderdelen terug onder 14 dagen retourrecht. Het spul is toch niet compatibel met elkaar. Haal van v&a een i5-4440/4460, bijvoorbeeld V&A aangeboden: Intel Core i5-4440 Tray en een nieuwe GTX 1050 Ti als de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G. De prestaties gaan er veel meer op vooruit dan een i5-7600K of Ryzen 5 1600 met de huidige GTX 750.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2017 21:48 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:47:
Voedingen in Medion systemen komen van FSP en zijn redelijk degelijk. Zie nog geen reden voor vervanging mits de aansluitingen voor een nieuwe videokaart ontbreken.
Ik zou het anders oplossen. Gekochte onderdelen terug onder 14 dagen retourrecht. Het spul is toch niet compatibel met elkaar. Haal van v&a een i5-4440/4460, bijvoorbeeld V&A aangeboden: Intel Core i5-4440 Tray en een nieuwe GTX 1050 Ti als de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G. De prestaties gaan er veel meer op vooruit dan een i5-7600K of Ryzen 5 1600 met de huidige GTX 750.
Dit dus idd.

Oud DDR3 gebruiken op socket 1151 is niet verstandig.
- Er zijn geen bordjes met de B250/H270/Q270/Z270-chipsets met DDR3-support, wat betekent dat je A) een ouder bord moet kopen en B) er hoogstwaarschijnlijk een biosupdate moetaatsvinden die je alleen maar kunt doen met een Skylake-chip.

- het enige DDR3 dat wordt ondersteunt door Intel is DDR3L (laag voltage DDR3). Alleen als je specifiek dit soort DDR3 hebt gekocht (dat is dan in de laatste 1-2 jaar), dan is het binnen de specs van Intel. Al het andere valt buiten de specs en kan de geheugencontroller beschadigen (ook al zijn er moederborden die zeggen dat ze compatibel zijn, het is de geheugencontroller die het hoge voltage voor zijn kiezen krijgt.

Een 4-core socket 1150 is dus veel kost-effectiever en de gpu is vaak het meest belemmerend in games.