Langzame ADSL internet vervangen door mobiel internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09-2023
Hallo tweakers,

Mijn ouders zitten meer dan 3 kilometer van de dichtsbijzijnde (ADSL) centrale met als gevolg maximaal 140KB/s aan downloadsnelheid.

Nu ben ik verschillende alternatieven aan het onderzoeken waaronder:
- Satelliet internet
- GSM/Mobiel internet

Sateliet internet is te duur en niet onbeperkt, waardoor ik uitkom bij mobiel internet. Tele2 heeft nu bijvoorbeeld onbeperkt internet voor 25 euro p/m. Ik geloof tot 5GB per dag.

Het mobiele internet is hier niet erg stabiel. Vaak springt deze tussen 3G en 4G en ik vroeg me af of ik dit probleem kan worden opgelost met een GSM repeater voor 1800Mhz en 2100Mhz. De dichtsbijzijnde antenne mast staat zo'n 700 a 1000 meter hier vandaan.

Als ik een speedtest doe op het mobiele netwerk van T-Mobile krijg ik zo'n 802 KB/s met 4G en 50KB/s op 3G. Is dit signaal te versterken waardoor ik constante 4G verbinding heb en wellicht zelfs een hogere snelheid krijg? Ik heb ook begrepen dat Tele2 veelal de masten van T-Mobile huurt? Dus ik zal waarschijnlijk dezelfde snelheid hebben met Tele2? Dit ga ik uiteraard nog testen.

Ik zou dan het volgende aan kunnen schaffen.
- onbeperkt mobiel internet van Tele2
- 4G router
- GSM repeater (installeren op de beste plek op het erf)

Dus 5GB per dag internetten op ongeveer 800KB/s (wat voor mijn ouders meer dan genoeg is).

Graag jullie ervaringen. Is dit haalbaar?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis

Tussen 0:00 en 06:00 worden GBs niet geteld.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-10 21:33
Welke postcode betreft het? Want dat zijn wel erg lage snelheden voor 4G.

Met postcode kunnen we gerichter zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
"Dit product is niet beschikbaar op jouw adres."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
Incognitum schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:33:
Welke postcode betreft het? Want dat zijn wel erg lage snelheden voor 4G.

Met postcode kunnen we gerichter zoeken.
7048AK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het lijkt mij verstandig om alle providers met een eigen netwerk(dus geen virtuele) naast elkaar te zetten en die te vergelijken, eventueel kijken naar een straalverbinding van een kerktoren of industrie in de buurt. En dan je keuze maken. Dit kunnen wij niet voor je doen, je moet zelf even aan de slag met je locatie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tele2 zou ik in any case mijden als de spreekwoordelijke pest.
Zelfs zakelijk hebben ze ontzettend veel verstoringen en ze gaan niet heel erg geweldig om met klanten.

Levert Ziggo geen internet daar en wat is de werkelijke afstand tot de centrale? (Iets nauwkeuriger dan "meer dan 3 kilometer".)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
unezra schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:42:
Tele2 zou ik in any case mijden als de spreekwoordelijke pest.
Zelfs zakelijk hebben ze ontzettend veel verstoringen en ze gaan niet heel erg geweldig om met klanten.

Levert Ziggo geen internet daar en wat is de werkelijke afstand tot de centrale? (Iets nauwkeuriger dan "meer dan 3 kilometer".)
http://www.speedtest.nl/a...048AK&cmdZoek=Zoek+%3E%3E
Als Ziggo hier zou leveren had ik het geweten denk je niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Baaaaas schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:45:
[...]

http://www.speedtest.nl/a...048AK&cmdZoek=Zoek+%3E%3E
Als Ziggo hier zou leveren had ik het geweten denk je niet? ;)
Neuh.

Je zou de eerste niet zijn die een dusdanige hekel heeft aan Ziggo of kabel internet in het algemeen dat 'ie die optie niet eens had verwogen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Baaaaas schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:29:

Even lezen voordat je overweegt om zoiets te kopen en zonder toestemming aan te zetten?

https://www.agentschaptel...-gebruik-netwerkrepeaters

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:57
Die optie van T-Mobile heb je de optie voor een extra buitenantenne:
Afhankelijk van het aanbod of op verzoek van de klant kan T-Mobile besluiten om
een externe buitenantenne te leveren ter ondersteuning van een goede werking
van de Dienst
Bron: https://www.t-mobile.nl/C...waarden/4G-voor-Thuis.pdf

Als je die bovenop het dak of aan de schoorsteen ofzo kan monteren dan moet een 4G-mast op 1 kilometer geen enkel probleem zijn denk ik.

Nog mooier is dat het maandelijks opzegbaar is en je het dus gewoon even kunt proberen:
4G voor Thuis is maandelijks opzegbaar. Je zit dus nergens lang aan vast. Benieuwd naar 4G voor Thuis? Test het gewoon zelf. Zeg je 4G voor Thuis binnen 1 maand na aanschafdatum op? Dan krijg je ook de € 199,00 die je hebt betaald voor het 4G-modem terug, zodra wij het geleverde 4G-modem in goede staat retour hebben gekregen.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
Breezers schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:54:
[...]

Even lezen voordat je overweegt om zoiets te kopen en zonder toestemming aan te zetten?

https://www.agentschaptel...-gebruik-netwerkrepeaters
Bedankt. Dit wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:08
Baaaaas schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:29:
Hallo tweakers,

Mijn ouders zitten meer dan 3 kilometer van de dichtsbijzijnde (ADSL) centrale met als gevolg maximaal 140KB/s aan downloadsnelheid.

Nu ben ik verschillende alternatieven aan het onderzoeken waaronder:
- Satelliet internet
- GSM/Mobiel internet

Sateliet internet is te duur en niet onbeperkt, waardoor ik uitkom bij mobiel internet. Tele2 heeft nu bijvoorbeeld onbeperkt internet voor 25 euro p/m. Ik geloof tot 5GB per dag.

Het mobiele internet is hier niet erg stabiel. Vaak springt deze tussen 3G en 4G en ik vroeg me af of ik dit probleem kan worden opgelost met een GSM repeater voor 1800Mhz en 2100Mhz. De dichtsbijzijnde antenne mast staat zo'n 700 a 1000 meter hier vandaan.

Als ik een speedtest doe op het mobiele netwerk van T-Mobile krijg ik zo'n 802 KB/s met 4G en 50KB/s op 3G. Is dit signaal te versterken waardoor ik constante 4G verbinding heb en wellicht zelfs een hogere snelheid krijg? Ik heb ook begrepen dat Tele2 veelal de masten van T-Mobile huurt? Dus ik zal waarschijnlijk dezelfde snelheid hebben met Tele2? Dit ga ik uiteraard nog testen.

Ik zou dan het volgende aan kunnen schaffen.
- onbeperkt mobiel internet van Tele2
- 4G router

Dus 5GB per dag internetten op ongeveer 800KB/s (wat voor mijn ouders meer dan genoeg is).

Graag jullie ervaringen. Is dit haalbaar?
Met welk toestel heb je getest? Ondersteunt die 4G op de 900MHz band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
theblindman schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:09:
[...]

Met welk toestel heb je getest? Ondersteunt die 4G op de 900MHz band?
Samsung S7 met custom LineageOS rom. Mijn vriendin heeft ook een Samsung S7 met stock rom en die haalt dezelfde snelheid. Dekkingskaart T-Mobile evenals Tele2 is ook niet heel erg positief over onze locatie.
https://www.t-mobile.nl/dekking
https://www.tele2.nl/mobiel/bereik-netwerk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Baaaaas schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:18:
[...]

Samsung S7 met custom LineageOS rom. Mijn vriendin heeft ook een Samsung S7 met stock rom en die haalt dezelfde snelheid. Dekkingskaart T-Mobile evenals Tele2 is ook niet heel erg positief over onze locatie.
https://www.t-mobile.nl/dekking
https://www.tele2.nl/mobiel/bereik-netwerk/
Al gekeken naar de dekking van andere providers?

http://www.4gdekking.nl/

T-Mobile heeft wel de hoogste dekking (qua oppervlakte).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
ThinkPadd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:58:
Die optie van T-Mobile heb je de optie voor een extra buitenantenne:

[...]

Bron: https://www.t-mobile.nl/C...waarden/4G-voor-Thuis.pdf

Als je die bovenop het dak of aan de schoorsteen ofzo kan monteren dan moet een 4G-mast op 1 kilometer geen enkel probleem zijn denk ik.

Nog mooier is dat het maandelijks opzegbaar is en je het dus gewoon even kunt proberen:

[...]
Het kan aan mij liggen, maar ik vindt dit echt belachelijke prijzen. Tele2 25 euro p.m. voor 5GB per dag.. Hopende dat het netwerk een beetje te doen is. Morgen even met ze bellen over eventuele levering van antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je de voorwaarden van Tele2 al gecheckt of je de SIM-kaart in een 4G router mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
ThinkPadd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 21:26:
Heb je de voorwaarden van Tele2 al gecheckt of je de SIM-kaart in een 4G router mag gebruiken?
https://www.tele2.nl/voorwaarden/
Kan er niks over vinden. Kan me ook niet voorstellen waarom dit niet zou mogen en of ze daar uberhaupt achter kunnen komen? Ik schaf het uiteraard niet aan als het niet mag, maar je zou in principe ook gewoon met de telefoon kunnen tetheren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij mag/mocht het niet, ik zocht even op 'tele2 tethering', kwam toen bij dit artikel terecht: nieuws: Tethering niet meer verboden in nieuwe abonnementsvoorwaarden Tele2

Als je daarin de FUP opzoekt (versie: mei 2017) dan zie je dat tetheren niet mag:
7.1 Gebruik van de Dienst dat niet als redelijk gebruik wordt
aangemerkt is in ieder geval, maar niet uitsluitend:

a. Gebruik in combinatie met aan ander apparaat dat niet
door Tele2 als geschikt is bevonden.
b. Gebruik met meerdere apparaten tegelijk via hetzelfde
mobiele netwerk. Door het gebruik van meerdere (rand)
apparaten kunnen netwerkproblemen ontstaan, waardoor
de kwaliteit voor andere gebruikers niet kan worden
gewaarborgd;
c. Continue of bijna continue gebruik, door langdurige
openstaande verbindingen, zoals gebruik als een
babyfoon-router of als telefooncentrale.
d. Gebruik van een mobiele telefoon of “personal digital
assistant” (pda) in combinatie met een laptop of computertablet,
al dan niet via bluetooth (“tethering”);
Bijna alle punten conflicteren met het gebruik van een 4G-router.
Punt A is wat twijfelachtig, maar kunnen ze wel in hun voordeel verdraaien natuurlijk, dat jouw 4G-router niet door hen is goedgekeurd
Punt C conflicteert mogelijk ook, als je de hele middag NOS.nl open hebt staan voor een livestream van de Tour de France

Goede nieuws is echter dat ze het dus moeten gaan aanpassen, omdat ze op dit moment in strijd met de netneutraliteit handelen.

Ik zou dus eerst zorgen dat je duidelijk zwart op wit bevestiging van Tele2 hebt, dat het geen probleem is dat er met meerdere PC's, via een 4G-router van hun netwerk gebruik gemaakt gaat worden. Dan kun je ze daar iig mee om de oren slaan als ze wel ineens je verbinding afsluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
ThinkPadd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:03:
Volgens mij mag/mocht het niet, ik zocht even op 'tele2 tethering', kwam toen bij dit artikel terecht: nieuws: Tethering niet meer verboden in nieuwe abonnementsvoorwaarden Tele2

Als je daarin de FUP opzoekt (versie: mei 2017) dan zie je dat tetheren niet mag:

[...]

Bijna alle punten conflicteren met het gebruik van een 4G-router.
Punt A is wat twijfelachtig, maar kunnen ze wel in hun voordeel verdraaien natuurlijk, dat jouw 4G-router niet door hen is goedgekeurd
Punt C conflicteert mogelijk ook, als je de hele middag NOS.nl open hebt staan voor een livestream van de Tour de France

Goede nieuws is echter dat ze het dus moeten gaan aanpassen, omdat ze op dit moment in strijd met de netneutraliteit handelen.

Ik zou dus eerst zorgen dat je duidelijk zwart op wit bevestiging van Tele2 hebt, dat het geen probleem is dat er met meerdere PC's, via een 4G-router van hun netwerk gebruik gemaakt gaat worden. Dan kun je ze daar iig mee om de oren slaan als ze wel ineens je verbinding afsluiten.
Bedankt. Ik laat je weten wat ze hierover zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:08
Je zou ook (voor één euro extra) een maandelijks opzegbaar abonnement kunnen nemen natuurlijk. Áls ze je dan afsluiten (en die kans acht ik echt zeer klein zolang je geen 3G gebruikt), blijft voor jou de schade beperkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
theblindman schreef op zondag 23 juli 2017 @ 23:16:
Je zou ook (voor één euro extra) een maandelijks opzegbaar abonnement kunnen nemen natuurlijk. Áls ze je dan afsluiten (en die kans acht ik echt zeer klein zolang je geen 3G gebruikt), blijft voor jou de schade beperkt :)
Zojuist gebeld. Niet veel wijzer geworden aangezien ik het idee had dat de telefonische verkoopster me enkel een abonnement wou verkopen. Ze leveren geen antenne en ik heb aangegeven dat de ADSL te traag is. Ze kon mij adviseren om een antenne elders te kopen en het maand abonnement te nemen.
Pagina: 1