Externe schijf - niet herkend door tv, wel door laptop(s)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:41
Hallo!

Ik heb twee externe schijven die opeens niet meer herkend worden door mijn televisie (Samsung). Ik sluit ze aan op de USB-ingang van de tv, maar hij herkent ze allebei niet meer. Andere usb-sticks werken wel gewoon.

Het vreemde is dat beide schijven op mijn laptop nog wel herkend worden, en het gewoon perfect doen.

Het is ontstaan nadat de harde schijf is aangesloten op de laptop van mijn vriendin.
De ene harde schijf werd niet herkend door de tv. Toen heeft ze een video-bestand gekopieerd op de tweede externe harde schijf, (deze daarna veilig verwijderd), en die daarna in de usb-ingang van de tv gestoken. Maar opeens werd deze ook niet herkend.

Ik vermoed dat het komt doordat de laptop van mijn vriendin een 2-in-1 laptop is (Asus T200): in het scherm zit een SSD, en in het toetsenbord zit daarbij nog een harde schijf. Het gekke is dat als ik hier de externe harde schijf aansluit, deze opeens wordt herkend als 'lokale schijf'. En de harde schijf die in het toetsenbord van de laptop zit (de eigenlijke lokale schijf) wordt dan herkend als 'externe schijf'.. (wat het dus niet is). Alsof hij ze omdraait.

Iemand enig idee hoe ik dit kan repareren of wat ik kan proberen? Ik heb hem aangesloten op mijn eigen laptop, en daarin doet ie het prima, maar als ik hem weer aansluit op de tv, wordt ie nog steeds niet herkend.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien geeft je tv niet voldoende power, je kunt een power adapter of powered hubje er tussen hangen.. Anders als fat formatteren, het kan zijn dat je tv niet met de huidige formattering overweg kan...

[ Voor 47% gewijzigd door _XipHiaS_ op 23-07-2017 19:40 ]

• JWPVDW
Tot 24 uur geleden werkte de ene harde schijf nog perfect (al maandenlang), dus dat zal het niet zijn.

Misschien is het wel iets met Bitlocker? Ik zie in Schijfbeheer dat dat is ingeschakeld (maar nergens een optie om het uit te schakelen).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als de externe schijf bitlocker heeft gaat dat niet op de TV werken nee.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
_XipHiaS_ schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:36:
Misschien geeft je tv niet voldoende power, je kunt een power adapter of powered hubje er tussen hangen.. Anders als fat formatteren, het kan zijn dat je tv niet met de huidige formattering overweg kan...
Nee volgens mij heeft ie een harde schijf die genoeg heeft aan 5 volt wat de usb levert.
Heb hier hetzelfde ook een samsung tv waar ik de externe hd in kan pluggen en zonder transformator werkt.
Misschien eens de contactjes bespuiten met kontaktspray.misschien heeft die laptop iets op je schijf gezet.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
rjmno1 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 00:16:
[...]

Nee volgens mij heeft ie een harde schijf die genoeg heeft aan 5 volt wat de usb levert.
Heb hier hetzelfde ook een samsung tv waar ik de externe hd in kan pluggen en zonder transformator werkt.
Misschien eens de contactjes bespuiten met kontaktspray.misschien heeft die laptop iets op je schijf gezet.
Ik zie nergens een typenummer staan ;)
Verder zijn zo goed als alle 2.5" Sata disks 5V, het gaat om het aantal mA, USB2 kan max. 500mA leveren wat voor de meeste externe disks te weinig is, een klein aantal kunnen daar wel op draaien.
Tenzij het een 3.5" disk is met externe voeding natuurlijk, maar te weinig stroom is wel vaak het probleem.

Fixing things to the breaking point...

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Ik weet niet hoeveel data er op de externe drive zit, maar ik zou de data van de externe harddisk lokaal (op mijn eigen pc) kopieëren en dan een format van de externe schijf doen.
Even kijken met één file of dit dan weer werkt, en vervolgens data weer terugzetten op de externe schijf.. ;)

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:49
Even out of the box gedacht:
De wat oudere Samsung TV's gebruiken externe harddisks om TV-programma's op op te nemen.
Bij het in gebruik nemen van zo'n externe harddisk doen ze eerst een snelheidsproef die doorstaan moet worden, waarna de hele harddisk in één partitie wordt geformatteerd in EXT2 formaat.
Als zo'n harddisk "ineens" gewoon leesbaar zijn op de laptop van je vriendin, betekent dat dat de harddisk is aangepast: er staat dan een andere partitie op/bij, namelijk iets wat vanaf haar laptop leesbaar is (FAT, NTFS of een MAC-formaat). Dat betekent dat je TV er niets meer mee kan.

Vanaf een Windows laptop kan je een EXT2 schijf lezen/schrijven met het programma EXT2FS.EXE.
Dat vind je op https://sourceforge.net
Je geeft niet aan of je vriendins ASUS laptop op Android of Windows draait.

Ik vermoed dat het bestandsysteem op de externe harddisk zodanig is aangepast dat hij nu niet meer bruikbaar is voor de TV.
1. Je vriendin kan de bestanden die er nu op staan vanaf halen en tijdelijk terugzetten op haar laptop.
2. dan koppel je de externe harddisk aan een windows laptop/PC waarop je EXT2FS.EXE installeert en opstart (zo uit mijn hoofd het bestand starten, daarin een service starten, er een driveletter in toekennen aan de externe harddisk en dan in de verkenner kijken wat je nog vindt bij die driveletter. Als je daar je op de TV opgenomen films nog ziet, kan je die backuppen naar de Windows laptop/PC.
3. Daarna hang je de externe harddisk aan je TV en je initialiseert hem daar weer als doel voor TV-programma's opnemen. Daarbij wordt wel de volledige inhoud gewist!
4. Je eerder opgenomen films kan je weer op de externe harddisk krijgen, door hem weer met EXT2FS.EXE aan de Windows laptop/PC te koppelen en de films er terug op te kopiëren.

Deze laatste handelwijze kan je trouwens blijven gebruiken om op de TV opgenomen films te bekijken op een Windows laptop/PC, bv. met VLC-player. ;)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:08
@Renault Het is juist de TV die de schijf niet vindt, de laptop kan hem (volgens TS) prima lezen. (Ook gebruikt Samsung geen EXT2 maar XFS voor PVR, maar dat is verder niet relevant.)

• JWPVDW
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken! Mijn antwoord liet even op zich wachten vanwege mijn vakantie. Het issue is inmiddels opgelost, dankzij mijn vriendins broer, die nog wat meer tweakers is dan ik ;-)

Het lag uiteindelijk toch aan Bitlocker. Op de een of andere manier had Windows 10 Home Edition (op de laptop van mijn vriendin) beide harde schijven had versleuteld met Bitlocker, waardoor ze alleen op haar laptop te lezen waren. En dus niet meer op mijn tv.

Heel erg vreemd dat Bitlocker besloot die schijven te versleutelen, want daar had ik nooit om gevraagd. Het enige wat ik had gedaan was een bestand gekopieerd naar de externe harde schijf, vanaf de laptop van mijn vriendin. Maar nadat die schijf ongewenst was versleuteld, bestaat er helaas nergens in Windows 10 Home een instellingen-menu waarmee je dit kan terugdraaien. Of waarmee je überhaupt Bitlocker fatsoenlijk kan beheren.

Uiteindelijk bleek de oplossing om de harde schijf aan te sluiten op de laptop van mijn vriendin (dat was de enige computer die hem dus wel kon lezen, dus ook de enige die hem kon ontsleutelen). En om vervolgens daar een CMD-commando te gebruiken ("manage-bde"). Daarmee kun je bitlocker via de commandolijn beheren. Dat werkt gelukkig wel op de home versie van Windows 10. Daarmee is het gelukt om beide harde schijven te ontsleutelen. :)

Ik wilde graag bij deze even de oplossing vastleggen, mede omdat nergens anders op internet ik deze oplossing terug kon vinden. Wie weet heeft iemand anders er nog eens wat aan.

• Renault
Dan zou ik de actie nog eens herhalen met een willekeurig ander bestand. Als die laptop van haar werk is kan in de BIOS standaard staan ingesteld dat de harddisk versleuteld is, zo doet mijn werkgever dat ook (uit veiligheidsoverwegingen). Daar merk je aan de gebruikerskant niets van, hoogstens dat de laptop langzamer is. Bij het soort acties wat jij deed, loop je daar wel tegenaan.

• Ivo K
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. De inhoud van mijn externe schijf wordt niet gezien door mijn Samsung tv. Ik werk wel met een Macbook Pro, misschien heeft dat er wat mee te maken. Is er een mogelijkheid van de inhoud toch op tv te kunnen zien? Er staan vele afbeeldingen en video's op die ik zou willen bekijken. Ik kan ook via het netwerk gaan, maar ik zou met de externe harde schijf willen werken. Dank.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
Hoe is de schijf geformatteerd? Meeste tv's ondersteunen enkel FAT32 en eventueel NTFS.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
En om welke tv gaat het?

The devil is in the details.

• Renault
Het idee om via een externe schijf media af te spelen op een Smart-TV, is bij oudere Smart-TV's gedoemd te mislukken: die TV's gebruiken zo'n externe schijf voor de functionaliteit "videorecorder": de hele externe schijf wordt dan geformatteerd in één volume, vaak ook nog in het EXT3 formaat.

Je zou de gebruiksaanwijzing van je TV moeten raadplegen welke bestandsformaten de TV ondersteunt en welke daarbij overeenkomen met je MacBook.

In jullie situatie zou ik de externe harddisk helemaal niet meer aan de TV hangen en die lekker aan de Macbook laten hangen. Je kunt dan de film die je wil zien naar de TV streamen.
Daarvoor zijn twee voorwaarden nodig:
1. je Macbook en TV zijn ingelogd op je lokale netwerk
2. je hebt een server draaien (bv. het gratis en uitstekende Serviio) die alles wat je op de TV wil laten zien, indexeert.
Als dat allemaal voor elkaar is, start je op je TV de app "Video" (of een gelijkwaardige tegenhanger) terwijl voorwaarde 1 en 2 zijn ingevuld, en je speelt alles af wat je wil zien, zonder sjouwen met externe schijven.
Pagina: 1