Advies aanschaf 2.1 geluidsset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardHertog
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Hallo Tweakers,
Als vervanging van de Bose 321 mk1 ben ik opzoek naar een mooie nieuwe geluidsset met alles erop en eraan.

Ik zoek een?
2.1 geluidsset met een receiver (slimline). Maximale hoogte die ik kwijt kan is 13,5 cm.
Op dit moment heb ik een alles-in-1 systeem, maar wil nu eigenlijk een mooie set met zuilen.

Wat is je budget?
Budget ligt op ongeveer 1000 euro. 2e hands is geen probleem. Liever 2e hands topspul dan nieuwe rommel haha :)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Set zal gebruikt worden in de woonkamer en zal aangesloten worden op de TV, Blu ray speler, Media Speler en Decorder. Verder is netwerk aansluiting, spotify ect ect een vereiste.

Wat heb je zelf al gevonden?
Eventueel een Marantz NR1607 receiver met 2e handse KEF IQ7 speakers. Weet niet nog niet welke sub hier eventueel goed zou bijpassen.

Graag jullie kennis hier op los laten. Eventueel een totaal andere set, andere receiver, andere speakers.... ect.
Mochten er goeie tips zijn dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:22
Met dit budget kun je zeker tweedehands goed uit de voeten. Specifiek speakeradvies kan ik je niet geven, dat blijft te persoonlijk qua klank. Qua kwaliteit zit je met vloerstaanders en boekenplank speakers al snel goed, hoewel tweedehands altijd een gok blijft bij de wat oudere speakers.

De receiver moet wel ademruimte hebben, hou daar rekening mee. Veel fabrikanten raden 10cm of meer aan. Je kunt ook een luchtstroom creëren door een casefan in de kast of op de receiver te fabriceren. Bij mij zorgen 3 50mm fans voor de extra luchtverplaatsing.

Over de sub moet je goed nadenken. Deze kan een prachtige aanvulling zijn, maar kan ook het geluidsbeeld compleet vernaggelen. Subs zijn prijzig en groot, reken op >€400,- nieuw. Plaatsing is erg belangrijk en meestal gaat dat (vanwege formaat) niet samen met de WAF.

Hoewel een goedgeplaatste sub een goede aanvulling is, kun je ook eerst eens zonder proberen. De wat grotere vloerstaanders klinken ook goed zonder sub. Wil je op zeker een sub, dan kunnen de front speakers ook wat kleiner zijn, omdat deze het laag dan toch niet weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:38

-tom-562

Oliesjeik

Waarom perse een 2.1 set? Met een paar goede vloerstaanders/zuilen heb je niet perse een subwoofer nodig.
NAD heeft een mooie compacte klasse D versterker:
pricewatch: NAD D 3020 Hybrid Digital Amplifier
Als je de testen er van leest, dan blijkt dat de grootte van de versterker eigenlijk helemaal niks zegt :P
I.c.m. met een Chromecast audio ben je qua receiver dan klaar.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardHertog
Het liefste heb ik alleen 2 zuilen en dus geen extra subwoofer.
Vraag me alleen af of dit genoeg laag zal geven. Maar jij denkt dat zonder ook gewoon prima zou moeten gaan?
-tom-562 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:52:
Waarom perse een 2.1 set? Met een paar goede vloerstaanders/zuilen heb je niet perse een subwoofer nodig.
NAD heeft een mooie compacte klasse D versterker:
pricewatch: NAD D 3020 Hybrid Digital Amplifier
Als je de testen er van leest, dan blijkt dat de grootte van de versterker eigenlijk helemaal niks zegt :P
I.c.m. met een Chromecast audio ben je qua receiver dan klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardHertog
Maar ik vraag me echt af hoe jullie denken over die combi: KEF IQ7 met een Marantz NR1506/NR1508 of NR1607? Heb ze jammeg genoeg nog nooit beide in het echt gezien of gehoord.

Als dit een waardeloze combi is, of dat jullie betere speakers weten ect. Laat het aub weten, ik vergroot graag m'n kennis op dit gebied haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:38

-tom-562

Oliesjeik

HardHertog schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:28:
Het liefste heb ik alleen 2 zuilen en dus geen extra subwoofer.
Vraag me alleen af of dit genoeg laag zal geven. Maar jij denkt dat zonder ook gewoon prima zou moeten gaan?
[...]
Mwa, een stel deftige zuilen kunnen echt wel laag gaan :) Of je moet alleen maar voor typische subwoofer muziek gaan, hardcore e.d.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1