Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-07-2023
ik heb mijn telefoon net vervangen en ik dacht er over om mijn scherm van mijn (oude) telefoon te vervangen met een tablet scherm van redelijke grootte en kwaliteit .

mijn telefoon is een Elephone P9000 (TFT5K1856FPC scherm model volgens mij) met een 5.5' scherm en een resolutie van 1920x1080 en ik dacht dan kan ik er toch een scherm met de zelfde resolutie en dus (denk ik) ook dezelfde aansluiting er op aansluiten?

dus weet iemand iets hoe het zit met de aansluitingen van tablet/telefoon schermen en aansluitingen?

hebben schermen uit de zelfde periode en zelfde resolutie ook de zelfde aansluiting?

[ Voor 3% gewijzigd door sjoerd.stougie op 23-07-2017 20:26 . Reden: verdere research gedaan en kwam achter scherm model ]

Beste antwoord (via sjoerd.stougie op 04-08-2017 18:54)

• René H
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08 19:22
sjoerd.stougie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:12:
ik heb mijn telefoon net vervangen en ik dacht er over om mijn scherm van mijn (oude) telefoon te vervangen met een tablet scherm van redelijke grootte en kwaliteit .

mijn telefoon is een Elephone P9000 (TFT5K1856FPC scherm model volgens mij) met een 5.5' scherm en een resolutie van 1920x1080 en ik dacht dan kan ik er toch een scherm met de zelfde resolutie en dus (denk ik) ook dezelfde aansluiting er op aansluiten?

dus weet iemand iets hoe het zit met de aansluitingen van tablet/telefoon schermen en aansluitingen?

hebben schermen uit de zelfde periode en zelfde resolutie ook de zelfde aansluiting?
Kijk eens wat filmpjes van JerryRigEverything op YouTube.
Deze youtuber haalt diverse smartphones uit elkaar ter lering en vermaak.
Hierin zie je dat de schermen van diverse fabrikanten verschillende manieren van bevestiging en aansluitingen hebben.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• René H
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08 19:22
sjoerd.stougie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:12:

Hierin zie je dat de schermen van diverse fabrikanten verschillende manieren van bevestiging en aansluitingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
René H schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:50:
[...]

"Like little Legos"

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuiver in theorie, kan dit. De meeste schermen gebruiken uiteindelijk dezelfde manier van aansturen. Alleen dan moet je de pinout van het oude scherm weten, en ook van het nieuwe scherm.

De aansturing zal voor 99% zeker via SPI gaan, en er zijn zat cheap-ass panels te krijgen die je via SPI kunt aansturen. Het probleem zal zijn de pinouts te matchen.

Het is een zuur antwoord, maar daarom niet minder waar, ik denk dat dit een gevalletje is 'als je het moet vragen, kun je het niet'. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:39:
De aansturing zal voor 99% zeker via SPI gaan, en er zijn zat cheap-ass panels te krijgen die je via SPI kunt aansturen. Het probleem zal zijn de pinouts te matchen.
Eem full-HD scherm met 60Hz aansturen over SPI? Not gonna happen. Daar zijn heel andere protocollen in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor, op die 5.5" schermpjes niet hoor. Dat gaat gewoon via SPI.

Ik betwijfel ook ten zeerste dat het full-HD zal zijn btw.

Ongeacht van dit alles, blijft het antwoord hetzelfde. Ja het kan. Maar als je het al moet vragen, ben je er ws niet voldoende voor onderbouwt.

SPI is helemaal niet gelimiteerd op 60Hz, waar haal je dat vandaan?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2017 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
SPI is gelimiteerd tot ca 100MHz, . Schermpjes in een smartphone gebruiken dan ook DSI (Display Serial Interface),
Pagina: 1