Opgelicht via nep ABN Amro app bij verkoop MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 5.542 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TedO
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-06 01:04
Hoi,

Net als in iets eerdere posts

https://gathering.tweaker...message/51641465#51641465

ben ik gisteren opgelicht bij de verkoop van een nieuwe MacBook Pro via Marktplaats. Net als in bovenstaande post bleek het rekeningnummer ook niet te kloppen, waar ik natuurlijk helaas achteraf pas achter kwam. Ik post dit zodat men er hier nog maar eens van op de hoogte gesteld wordt. Ik hoop voor andere slachtoffers en voor mijzelf dat gespuis als dit opgepakt wordt, en dat andere mensen die van plan zijn dergelijke producten te verkopen via Marktplaats twee keer nadenken als potentiële kopers via ABN Amro willen betalen. Mochten mensen baat hebben bij wat (waarschijnlijk neppe) persoonlijke informatie van de koper, dat kun je me een persoonlijk bericht sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:05
Het is inderdaad erg oppassen. Heb nu een Macbook op marktplaats staan en ongeveer al tien reacties gehad (allemaal verschillende gebruikers) die willen betalen met een overboekingsapp. Zodra het woord "iDeal" valt stopt de conversatie. Nog geen enkele serieuze reactie (koper) gehad. Had inmiddels al tien keer opgelicht kunnen zijn als ik niet had geweten over deze praktijken.

Vaak ook mooie verhalen over stiefzonen, voetballers bij PSV etc. die dan langskomen. Ze reageren dan met een Nederlandse naam, bijv. "Sandra", maar de persoon die het product komt ophalen is niet Sandra, maar iemand anders.

[ Voor 24% gewijzigd door D-TECH op 23-07-2017 16:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 888777

Tja, zolang mensen zo dom zijn en erin trappen blijft het blijkbaar een zinvolle bezigheid.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Anoniem: 888777 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:48:
Tja, zolang mensen zo dom zijn en erin trappen blijft het blijkbaar een zinvolle bezigheid.....
Lullig, maar dit is inderdaad wel de kern van het verhaal.

Geld niet op mijn rekening = item verlaat mijn huis niet
En met contant geld als het om grote bedragen gaat (>100 euro) even zo'n geldtest-stift erover heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Niet eens echt dom vind ik hoor. Het is meer iets niet weten. Als je weet dat zulke nep apps bestaan trap je er niet in.

Al is het natuurlijk wel niet echt slim om iemand het product mee te laten nemen zonder dat het geld er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:32
Daarom voor bedragen tot €750 Tikkie, zie ik direct of het geld betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Niet eens echt dom vind ik hoor. Het is meer iets niet weten.
Tja, is dan alles niet "iets niet weten" ?

Ik heb laatst een Vive verkocht en afgeleverd op 1,5 rij-afstand.
Jongen daar heeft ook via zijn telefoon betaald. Was net op tijd met vragen naar welke bank hij gebruikt want ik maakte wel direct duidelijk dat ik niet vertrek zonder het geld op mijn rekening te zien.

Kan je wel of niet weten van het bestaan van nep-apps etc maar volgens mij is dat nergens voor nodig. Gezond verstand = geld in de hand of op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 20:09

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

markisoke schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:56:
Daarom voor bedragen tot €750 Tikkie, zie ik direct of het geld betaald is.
En dan nog kan het wel eens fout gaan, laatst niet te slimme collega gehad die zijn Iphone verkocht en het bleek vals geld te zijn :P

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 10:44
prutser001 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:54:
[...]

En dan nog kan het wel eens fout gaan, laatst niet te slimme collega gehad die zijn Iphone verkocht en het bleek vals geld te zijn :P
Vals geld via Tikkie?

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
prutser001 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:54:
[...]

Hier inderdaad ook, de koper kwam aan met het verhaal dat hij gepind had voor aankomst, en deponeerde 700€ aan briefjes van 50 op tafel
Omdat het 'te mooie' briefjes waren, en ik geen zin heb in terugstorten ( kost ook weer een percentage ) zei ik hem dat ik alleen een overboeking wilde.
Hij had ook ABN, en ik wees hem op de mogelijkheid om te storten in die machine, en hij zou 'zo terug komen'

Het is nu bijna een maand, ik ben bang dat hij verdwaald is onderweg :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eigenlijk zou je bij dit soort verkopen de politie op voorhand al in moeten schakelen en zorgen dat je een deal hebt met ze. Op deze manier is het heel makkelijk oplichters te pakken, ze hebben hun telefoon met neppe ABN app en ze zijn in huis, dus een heterdaad.

Als dit soort gasten zulke dingen bij jou komen doen dan doen ze het elders ook... Kunnen er met enig speurwerk veel meer zaken worden opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:06
Ik denk dat programma's als 'Opgelicht' en personen als Alberto Stegeman hier best iets mee kunnen doen. Succes verzekerd en brengt misschien dan zoveel bekendheid dat toekomstige oplichters twee keer nadenken voordat ze hun truc zullen uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:10
PilatuS schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:53:
[...]

Niet eens echt dom vind ik hoor. Het is meer iets niet weten. Als je weet dat zulke nep apps bestaan trap je er niet in.

Al is het natuurlijk wel niet echt slim om iemand het product mee te laten nemen zonder dat het geld er is.
Heeft niks met iets niet weten te maken, maar met de aanname dat wat iemand op zijn telefoon laat zien de waarheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montsubai
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-10-2024
sypie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 18:28:
Eigenlijk zou je bij dit soort verkopen de politie op voorhand al in moeten schakelen en zorgen dat je een deal hebt met ze. Op deze manier is het heel makkelijk oplichters te pakken, ze hebben hun telefoon met neppe ABN app en ze zijn in huis, dus een heterdaad.

Als dit soort gasten zulke dingen bij jou komen doen dan doen ze het elders ook... Kunnen er met enig speurwerk veel meer zaken worden opgelost.
Had laatst ook iemand die absoluut een overboeking wilde doen, locatie (een ver station waarvoor hij uiteraard bereid was om te komen) en tijdstip afgesproken... Uiteraard ben ik nooit komen opdagen, gebruiker geblokkeerd, hoop dat hij er de pesthekel aan had. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterStig
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:03
Interessant topic om te lezen, vooral de tips na de 'ramp' kunnen ook voor toekomstige slachtoffers handig zijn. Dat het dom is, klopt helemaal, maar daar schiet de TS niets mee op en na een paar keer herhalen zal dit ongetwijfeld duidelijk zijn. Feit is dat het app fenomeen wat nieuwer is en zeer echt kan lijken, iDEAL betalen blijft natuurlijk de manier om dit soort problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een heterdaad is het pas nadat de zogenaamde betaling is gedaan. Voor die tijd is het alleen maar een potentiele koper met een foute app op zijn telefoon.

Net zo goed als iemand met een mes op zak niks strafbaars doet totdat ie het mes in zijn hand heeft en jou ermee bedreigd.

[ Voor 10% gewijzigd door downtime op 23-07-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
pacificocean schreef op zondag 23 juli 2017 @ 18:42:
[...]

Heeft niks met iets niet weten te maken, maar met de aanname dat wat iemand op zijn telefoon laat zien de waarheid is.
Dus niet weten dat die app niet de waarheid is. Als denkt dat er geen nep apps zijn dan is het voor jou op dat moment het wel de waarheid.

Ik zeg ook niet dat het slim is. Ik kan mij er alleen iets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 15:58

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Pierre_nr1 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 18:40:
Ik denk dat programma's als 'Opgelicht' en personen als Alberto Stegeman hier best iets mee kunnen doen. Succes verzekerd en brengt misschien dan zoveel bekendheid dat toekomstige oplichters twee keer nadenken voordat ze hun truc zullen uithalen.
Bij opgelicht is dit fenomeen sowieso al een keer behandeld, meende ergens in het begin van dit jaar.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Criminelen zijn flink beschermd, uitlokking mag natuurlijk niet. Maar als ik hier lees dat 1 Macbook al 10 reacties van oplichters oplevert, zou het een goede zaak zijn als de politie zelf eens een middagje Macbooks gaat adverteren. Gewoon om het oplichtersgilde zich wat minder ontastbaar te laten voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:10
PilatuS schreef op zondag 23 juli 2017 @ 18:53:
[...]

Dus niet weten dat die app niet de waarheid is. Als denkt dat er geen nep apps zijn dan is het voor jou op dat moment het wel de waarheid.

Ik zeg ook niet dat het slim is. Ik kan mij er alleen iets bij voorstellen.
Nee hoor. De waarheid is datgene wat ik kan verifiëren en niet datgene wat iemand mij laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
RemcoDelft schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:01:
[...]

Criminelen zijn flink beschermd, uitlokking mag natuurlijk niet. Maar als ik hier lees dat 10 Macbook al 1 reacties van oplichters oplevert, zou het een goede zaak zijn als de politie zelf eens een middagje Macbooks gaat adverteren. Gewoon om het oplichtersgilde zich wat minder ontastbaar te laten voelen.
Dat valt niet onder uitlokking dus kunnen ze gewoon doen.
Auto zonder vergrendeling ergens parkeren en wachten tot iemand erin stapt is ook geen uitlokking bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Zuur verhaal TS, als iets duurs verkoop dan vraag ik bij welke bank de koper zit, en laat ik het geld naar dezelfde bank overmaken. Heb bij veel banken wel een rekening en dan staat het er meteen op. Dan kan je meteen checken of het wel legit is.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit topic gaat ook op slot, om dezelfde reden als het topic wat je linkte. Er zit geen discussiewaarde in en Tweakers is niet de plek om dit soort Marktplaats-verhalen te delen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.