Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 18:12
Zo, mijn 'project' van de afgelopen maanden nadert zijn einde....

Volledige besturing voor verwarming in huis. Onze nieuwbouw woning had oorspronkelijke een weersafhankelijke regeling met warmte terugwinning (Inventum Ecolution). Het gasverbruik was erg hoog, mede doordat werking CV en warmtepomp niet op elkaar waren afgestemd. Met deze nieuwe opstelling heb ik het gasverbruik afgelopen winter met 60% weten te reduceren.

Besturing bestaat uit 2 units met Wemos D1 mini Pro:

Unit 1: op begane grond. (linker op foto)
  • Monitor van de thermostaten
  • Aansturing pomp vloerverwarming (diverse snelheden o.b.v gebruik CV + warmtepomp)
  • Sensoren vloerverwarming aan/afvoer temperaturen
  • Aansturing zolder unit
Unit 2: op zolder (rechter op foto)
  • Aansturing CV (on/off)
  • Aansturing warmtepomp (Inventum / ecolution)
  • Sensor buitentemperatuur
  • Sensoren CV aan/afvoer temperaturen
Andere eigenschappen:
  • Units hebben een eigen webinterface voor configuratie en status.
  • Units melden via MQTT status van controls, sensors, etc. aan Domoticz
  • Beveiliging (maximum temperature, wegvallen verbinding, etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c82NYDrndxrhamKPklLVpYE1/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3D2RFwOuSq3zQi8nFgSdH55f/full.png

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 15:14
Ziet er goed uit! Hoe zorg je ervoor dat je geen overshoots krijgt, dus dat je ketel te lang blijft draaien en het warmer wordt dan je aangeeft op je thermosta(a)t(en)? Of heb je "normale" thermostaten hangen waar deze logica in zit?

• Teleflubbie
Klopt, ik heb nu nog normale thermostaten hangen, die op unit 1 zijn aangesloten.
Ik heb ook al wat zitten experimenteren met programmeren van een eigen 'PID-controller', zodat de ESP de thermostaat functie kan overnemen. Maar daar moet nog wat aan 'gefine-tuned' worden, dus dat komt in de toekomst welllicht nog eens

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 15:14
Interessant! Slim om gewoon thermostaten te gebruiken met de techniek die zich al bewezen heeft. Hoe lees je de thermostaten precies uit? Er staat 24v wisselstroom op de kabels normaal toch?

• Teleflubbie
24v wordt inderdaad vaak gebruikt, maar ik heb thermostaten met een potentiaalvrije schakeluitgang. Bovendien heb ik optocouplers gebruikt voor de ingang op de ESP.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Randy.W
ziet er leuk uit, nice.
en doe je ook iets loggen?
zoals elektra gebruik, en gas gebruik, draai uren etc etc...

voor over overshoots zou ik al niet al te bang zijn.
de ecolution is toch maar 1,4kW, dus als het een beetje koud is buiten dan lukt dat niet meer met dat ding.
en als de gasketel een beetje overshoots heeft, dan gaat het daarna weer terug door de ecolution het huis in.
zolang het maar een aangenaam binnen klimaat blijft is het niet erg.
(ik zelf merk dat ik het niet erg vind als het soms een graad of 2 warmer is.)

wel zou ik zoveel mogenlijk proberen de ecolution te laten draaien.
desnoods met de ecolution 21 graden in huis, en met gas maar 20 graden. (of de temperaturen die jij wil)
door met de ecolution de temperatuur hoger proberen te maken gebruik je je huis als een soort grote boiler.
dan kom je langer koude nachten door zonder gas te gebruiken. ;)
geen idee of je dat soort strategieën al bedacht hebt of geïmplementeerd?

edit:
ik draai zelf de ecolution gewoon met een 2de thermostaat.
in de herfst gaat die naar de 21 graden, en later in de herfst naar de 22 graden en dan komt de gas ketel op 20 graden er bij.
verder geen moeilijke WA systemen in huis, gewoon warm houden dat huis. kiss principe. ;)
elektra is vrijwel gratis voor mij(overschot van PV), dus gas is snel eigenlijk te duur. >:)
dus ecolution mag van mij bijna 24x7 draaien. (zolang het maar niet te warm word binnen, lol.)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 24-07-2017 12:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Teleflubbie
@migjes: Logging van alle info (temperatuur, schakelmomenten, etc.), doe ik via MQTT naar Domoticz.

Bij mij draait de Ecolution s'winters 7x24 op de vloerverwarming. Water gaat de vloer in met +/- 21C en komt eruit met 19C.
Dat lijkt weinig, maar is voldoende om de woning op 19,5 graad te houden zonder CV. Pas als buitentemp onder de 8C komt, moet de CV geleidelijk aan mee gaan doen.
Pagina: 1