2X 2TB HDD of 1X 4TB HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PC_EVERYDAY
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11-2025
Hallo mede tweakers,

Ik ga een pc bouwen en nu een videobewerking PC.
In deze built komt ook een SSD maar wil ook gewone opslag van wegen mijn budget haha.
Ik ga GEEN RIAD toe passen in deze PC.

Mijn vraag is wat ik beter kan doen; 2X een 2TB HDD aanschaffen of 1X een 4TB HDD aanschaffen en waarom?

Als ik voor de 2TB kies dan zou ik deze kopen; WD Blue WD20EZRZ, 2TB (prijs van 2X = 134,-)
Als ik voor de 4TB kies dan zou ik deze kopen; WD Blue WD40EZRZ, 4TB (pijrs van 1X = 125,-)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Thijs

Alle reacties

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
1x4 makkelijker qua overzicht en in de toekomst raid / meer disks. 2x2tb raid0 ivm snelheid (theoretisch is 2x2 los iets minder fail gevoelig al koop je 2 identieke disks). Accepteer het risico in beide gevallen. Bij optie 2 is dat risico iets groter.

Is je data je lief? 2x2 raid 1 (verschillende disks / batches, software raid) en offsite mirror 2tb (zfs of btrfs bij voorkeur).

Mijn persoonlijke keus 3x2tb zraid + 4tb offsite. Zo heb ik het (maar dan met 2x4tb en 8tb disks). Snelheid is heerlijk. Onder windows wellicht wat lastig dus dit is bij mij ook een NAS met freebsd (de 8tb back-up draait Linux).

[ Voor 57% gewijzigd door Scorpei op 23-07-2017 13:01 ]

Owner of http://scorpei.com/

• PC_EVERYDAY
Bedankt voor je antwoord maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Ook over dat RAID weet ik het nog niet helemaal, weet namelijk helemaal niet hoe ik dit moet doen? En is het met RAID niet zo dat je de disks koppelt? En als er een disk kapot gaat dat je dan alle data kwijt bent omdat je de date versprijd over de disks?

Alvast bedankt!

• PC_EVERYDAY
Scorpei schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:51:
1x4 makkelijker qua overzicht en in de toekomst raid / meer disks. 2x2tb raid0 ivm snelheid (theoretisch is 2x2 los iets minder fail gevoelig al koop je 2 identieke disks). Accepteer het risico in beide gevallen. Bij optie 2 is dat risico iets groter.

Is je data je lief? 2x2 raid 1 (verschillende disks / batches, software raid) en offsite mirror 2tb (zfs of btrfs bij voorkeur).

Mijn persoonlijke keus 3x2tb zraid + 4tb offsite. Zo heb ik het (maar dan met 2x4tb en 8tb disks). Snelheid is heerlijk. Onder windows wellicht wat lastig dus dit is bij mij ook een NAS met freebsd (de 8tb back-up draait Linux).
Bedankt voor je antwoord maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Ook over dat RAID weet ik het nog niet helemaal, weet namelijk helemaal niet hoe ik dit moet doen? En is het met RAID niet zo dat je de disks koppelt? En als er een disk kapot gaat dat je dan alle data kwijt bent omdat je de date versprijd over de disks?

Alvast bedankt!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Je hoeft geen raid te maken.
Want dan heb je ook nog een hardware raid kaart nodig.
Raid in windows, dan heb je een bepaalde versie van windows nodig, en software raid zou langzaam zijn.
raid op je moedrbord is ook software raid.

Wel natuurlijk ook een backup buiten je pc regelen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
thijsvbree schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:02:
[...]

Klopt, als je geen redundantie hebt (raid0). Je kunt redundantie toevoegen (raid1, 5 of 6) daarmee kun je een schijf kwijtraken zonder data kwijt te raken. Gaat wel ten koste van opslagcapaciteit, en de kans is niet denkbeeldig dat er nog een schijf klapt voor je je redundantie weer terug hebt kunnen bouwen.

Oftewel, als je data je lief is moet je gewoon een backup hebben.

Om op je oorspronkelijk vraag terug te komen, ik zou voor 1x4TB gaan. Is goedkoper, zuiniger (2 schijven gebruiken meer dan 1 schijf) stiller, koeler en neemt minder ruimte in.
De kans op falen is de helft. Áls hij faalt ben je natuurlijk wel meer kwijt. Maar goed, daar heb je een backup voor.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
jan99999 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:25:
Raid in windows, dan heb je een bepaalde versie van windows nodig, en software raid zou langzaam zijn.
raid op je moedrbord is ook software raid.
Software RAID zit in elke versie van Windows sinds 7. De prijs die je voor deze RAID oplossing betaald is dat je wat CPU overhead krijgt, maar op een moderne CPU is het verwaarloosbaar. De RAID via de meeste moederborden is niet veel beter dan dit.

Als je echt goede RAID oplossing wil moet je investeren in een goede RAID kaart.

Overigens, ik zou geen RAID oplossing bouwen met WD Blue's. Die zijn daar echt niet voor geschikt qua firmware. WD Red, Black of Gold zijn betere opties.

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2025

KDL

Neem de 4 maar voor nu, heb je nog meer opties voor later, ik verwacht wel dat als je serieuzer video's gaat bewerken je toch meer ruimte nodig gaat hebben intern/extern ..

• PC_EVERYDAY
Super bedankt allemaal!
Pagina: 1