Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbrug
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-09-2023
Hallo,

De computer freezes/crashes wanneer ik game.
Mijn vermoeden gaat uit naar de beeldkaart. Ik heb sinds eind januari 2017 EVGA GTX 1070 SC.
Ben in communicatie met EVGA maar zij verdenken mijn voeding..
EVGA bevestigt mij dat er reeds thermal pads aanwezig zijn op mijn kaart.

Mijn eerste ervaring:
Ik heb 2 mogelijke crashes:
1. wanneer ik een game opstart, freezed mijn pc volledig. Ik kan zelfs 'shift lock' niet meer laten branden. Enkel herstarten van de pc helpt. Na de herstart, kan ik terug in Windows werken, tot ik een game start.
2. wanneer ik geluk heb, kan ik een game 5 minuten spelen, dan:
of a: monitor wordt zwart en geeft geen beeld (op de juiste bron). Geluid heb ik nog en mijn pc is nog steeds werkend, maar ik heb geen beeld.
of b: zelfde als optie 1. Computer freezed volledig en kan enkel rebooten.
Ik heb alle ouputs op de kaart geprobeerd. Ik heb geen software/drivers gewijzigd. Ik heb geen virus op de pc.
Mijn monitor is het probleem niet. Getest met een andere monitor. Telkens hetzelfde crash probleem.

Mijn 2de ervaring na het uitvoeren van de stappen gevraagd door EVGA:
stappen:
- check 12V output in BIOS
- deinstall alle NVIDIA software met DDU
- reinstall laatste driver en physx
ervaring:
na 6 potjes rocket league op 1440p geen probleem
na 45 min BF1 op 1080p beginnen de fans van mijn kaart te spinnen gelijk gek, pc freezed en reboot.

bijlage's:
https://drive.google.com/...QxRHE2emNSTFU?usp=sharing

MIJN SYSTEEM:
1 x COOLERMASTER CM 690 II Advanced USB3 (white/black, no psu, atx) RC-692A-KKN5-BW
1 x INTEL Core i5 3570K (3.4 ghz, 6 m b, s1155, 77 watt, boxed) BX80637I53570K
1 x CO RSAIR XMS3 (8192 m b, 1600 m hz, CL9, 1.65 v, non-ecc, kit of 2) CMX8GX3M2A1600C9
1 x WESTERN DIGITAL Caviar Blue (1000 gb, sata/600, 7200 rpm , 32 m b, 3.5") WD10EALX
1 x SAMSUNG 850 Series 256gb
1 x SAMSUNG 840 Series 256gb
1 x SCYTHE Mugen 3 PCGH (s775, sAM2, s1366, sAM3, s1156, s1155, sFM1) SCMG-3000
1 x ASROCK Z77 Extrem e4 90-MXGKX0-A0UAYZ
1 x LEPA G650 Gold (650 watt, atx, sli ready, modular) G650-MAS

vorige kaarten
Radeon HD7870 en GeForce GTX970 nooit problemen gehad.

alle hulp is welkom!

mvg,

Beste antwoord (via koenbrug op 30-07-2017 20:30)

• Illusfyi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-08 01:06
Fijn om te horen dat je de mogelijke oplossing hebt gevonden. Natuurlijk kan je oude PSU gewoon binnen specificaties werken tot het moment dat hij te zwaar wordt belast of te warm wordt en ermee ophoudt. Hoe beter hij het nog doet, hoe minder schade hij aan de rest van je systeem heeft kunnen aanrichten!

Het zou handiger kunnen zijn om naar een iets ruimere PSU (50-100W meer) te upgraden. Mocht je dan je CPU willen upgraden en bijvoorbeeld bij 6-8 cores uitkomen. Een PSU gaat toch wel wat jaartjes mee.

Als je je nieuwe GPU koopt, is het misschien handig om even op te letten hoe goed je CPU het trekt. Je CPU begint langzaamaan wel ietsjes ouder te worden en een 1080ti is best wel erg snel. Natuurlijk scheelt het wel als je ultrawide 1440p draait, maar BF1 is niet de lichtste qua CPU belasting.

Huidige intel CPU's hebben bijvoorbeeld iets van 20% meer IPC en minimaal een 10% hogere kloksnelheid in het topsegment, dus ruim 30% meer performance/core.
Als bijvoorbeeld in gpu-z te zien is dat je GPU gebruik ver onder de 100% blijft een groot gedeelte van de tijd, wordt het misschien tijd voor nog een upgrade of in ieder geval een overklok op je CPU (10%+ hogere clock is makkelijk te doen, kan je zo een hoop meer fps geven als CPU echt een bottleneck wordt).

Misschien is er dus totaal geen noodzaak om je CPU te upgraden, maar het zou natuurlijk zonde zijn van een €800 gpu mocht hij maar op 80% zou draaien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de voeding vervangen voor een van goede kwaliteit, lepa valt in het rijtje ms tech rommel. Evga heeft gelijk wat betreft de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbrug
bedankt voor je antwoord,

ik heb een 2de 12v output op de voeding en heb hiervan ook een filmpje gemaakt in de link

is die fluctuatie niet ok? ik heb er geen idee van

https://drive.google.com/...QxRHE2emNSTFU?usp=sharing
20170723_130514.mp4

[ Voor 19% gewijzigd door koenbrug op 23-07-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg kort door de bocht van @Verwijderd Lepa heeft idd erg slechte voedingen in het assortiment. De G650-MAS hoort daar echter niet onder. De kwaliteit is zodanig dat deze de 10 jaar zou moeten halen. Neemt niet weg dat een defect voortijdig kan optreden zoals met elke goede voeding. Testen met een andere voeding is het eerst wat ik zou doen.

Wat zijn de temperaturen van de onderdelen tijdens een game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbrug
kben nu al 30min BF1 bezig zonder problemen :s
cpu temps <70
gfx temp < 62

en ondertussen ook al 40min rocket league zonder problemen

echt geen idee meer nu

[ Voor 37% gewijzigd door koenbrug op 23-07-2017 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusfyi
De gtx 970 en gtx 1070 verbruiken grofweg hetzelfde vermogen. Als je je oude gxt 970 nog hebt, zou je pc dus een tijdje kunnen testen met die gtx 970 om met grote zekerheid uit te sluiten dat je voeding het probleem is. Moet je hem natuurlijk wel even flink belasten. Hopelijk overleef je de flink lagere fps of graphics. ;(

Als je die voeding nu al 5+ jaar gebruikt is het natuurlijk ook een zekere optie voor de oorzaak van de crashes.

Verder wil soms een windows herinstallatie helpen, maar dat geeft vaker maar 1 manier van crashen. Andere onderdelen testen is ook wat minder moeite als je je pc toch gebruikt.

Draai je trouwens je games met enige vorm van FPS cap of belast je je systeem continu op "vol vermogen" (verschilt natuurlijk afhankelijk van gpu of cpu bottleneck) als je gamed?

Tenslotte neem ik aan dat je stock clocks draait op je GPU en CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbrug
bedankt voor je antwoord,

ik heb een PSU van een vriend in bruikleen en tot zover nog geen crashes.

alles draait op stock clocks

ik wacht nog even het weekend af tot het terug wat warmer wordt vooraleer ik 100% de schuld aan mijn PSU geef :)
in december zal ik de PSU 5 jaar gebruiken.

even de 12V data gechecked in BIOS/UEFI met de bruikleen PSU maar dat lijkt vrij gelijklopend met mijn PSU

BF1 cap ik op 60fps (monitor is 100hz), soms haal ik die zelf niet.
3440x1440P ultra settings

ik stond op het punt de 1080ti te halen maar ik denk dat ik nog even wacht tot de prijzen terug wat zakken. kan ik eerst in een RM550x investeren dan wat tot nu toe nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold is erg interessant geprijsd bij Megekko. Doet niet onder voor de RM550x en komt ook met 10 jar garantie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Illusfyi
Fijn om te horen dat je de mogelijke oplossing hebt gevonden. Natuurlijk kan je oude PSU gewoon binnen specificaties werken tot het moment dat hij te zwaar wordt belast of te warm wordt en ermee ophoudt. Hoe beter hij het nog doet, hoe minder schade hij aan de rest van je systeem heeft kunnen aanrichten!

Het zou handiger kunnen zijn om naar een iets ruimere PSU (50-100W meer) te upgraden. Mocht je dan je CPU willen upgraden en bijvoorbeeld bij 6-8 cores uitkomen. Een PSU gaat toch wel wat jaartjes mee.

Als je je nieuwe GPU koopt, is het misschien handig om even op te letten hoe goed je CPU het trekt. Je CPU begint langzaamaan wel ietsjes ouder te worden en een 1080ti is best wel erg snel. Natuurlijk scheelt het wel als je ultrawide 1440p draait, maar BF1 is niet de lichtste qua CPU belasting.

Huidige intel CPU's hebben bijvoorbeeld iets van 20% meer IPC en minimaal een 10% hogere kloksnelheid in het topsegment, dus ruim 30% meer performance/core.
Als bijvoorbeeld in gpu-z te zien is dat je GPU gebruik ver onder de 100% blijft een groot gedeelte van de tijd, wordt het misschien tijd voor nog een upgrade of in ieder geval een overklok op je CPU (10%+ hogere clock is makkelijk te doen, kan je zo een hoop meer fps geven als CPU echt een bottleneck wordt).

Misschien is er dus totaal geen noodzaak om je CPU te upgraden, maar het zou natuurlijk zonde zijn van een €800 gpu mocht hij maar op 80% zou draaien.
Pagina: 1