Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, af en toe streamend.
Mijn smaak qua games is erg gevarieerd. In mijn idee is het dus nuttig om een PC te hebben die all-round goed presteert, omdat niet alles even zwaar op dezelfde hardware leunt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb maximaal 1200eu te besteden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik de volgende setup om op te bouwen:
Intel core i5 3570K
ASRock Z77 Extreme4 moederbord
16gb Corsair geheugen @ 1600MHz (CML16GX3M4X1600C7)
Samsung 850 EVO SSD (1TB)
ASUS STRIX GeForce GTX 970
Corsair HX750w voeding
2x BenQ 1080p 120hz monitor (eentje via DP aangesloten, de ander via DVI)
Case, randapparatuur
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, moederbord, geheugen, grafische kaart?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren buiten gezonde scepsis voor 'onbekende merken'
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien ik de case wil behouden wil ik graag een ATX systeem bouwen, verder geen speciale wensen.
Ga je overklokken?
Ik heb geen plannen voor overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Aangezien mijn setup alweer wat jaartjes oud is heb ik het idee dat het misschien wel eens tijd word voor een upgrade. Ik game op 1080p maar speel ook graag de nieuwste games op bovengemiddelde instellingen met >60 FPS terwijl ik op mijn 2e monitor bijvoorbeeld Netflix heb draaien. Daartoe heb ik al een keer mijn grafische kaart geupgrade naar de GTX 970 die er nu in zit, maar toch heb ik het idee dat ik nog te veel naar beneden moet schroeven als ik de gewenste FPS consistent wil halen.
Aangezien ik een bescheiden bedragje georven heb ben ik voorzichtig aan het kijken of het al interessant is om wat upgrades aan te schaffen of niet.
Aan de hand van wat CPU/GPU charts heb ik momenteel het volgende samengesteld, mede met het oog op beschikbaarheid van het spul:
Voor zover ik kon beoordelen is dit zo'n beetje het minimum als ik echt significant verschil wil merken bij het gamen.
Wat ik me nu afvraag:
Gamen, af en toe streamend.
Mijn smaak qua games is erg gevarieerd. In mijn idee is het dus nuttig om een PC te hebben die all-round goed presteert, omdat niet alles even zwaar op dezelfde hardware leunt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb maximaal 1200eu te besteden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik de volgende setup om op te bouwen:
Intel core i5 3570K
ASRock Z77 Extreme4 moederbord
16gb Corsair geheugen @ 1600MHz (CML16GX3M4X1600C7)
Samsung 850 EVO SSD (1TB)
ASUS STRIX GeForce GTX 970
Corsair HX750w voeding
2x BenQ 1080p 120hz monitor (eentje via DP aangesloten, de ander via DVI)
Case, randapparatuur
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, moederbord, geheugen, grafische kaart?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren buiten gezonde scepsis voor 'onbekende merken'
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien ik de case wil behouden wil ik graag een ATX systeem bouwen, verder geen speciale wensen.
Ga je overklokken?
Ik heb geen plannen voor overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Aangezien mijn setup alweer wat jaartjes oud is heb ik het idee dat het misschien wel eens tijd word voor een upgrade. Ik game op 1080p maar speel ook graag de nieuwste games op bovengemiddelde instellingen met >60 FPS terwijl ik op mijn 2e monitor bijvoorbeeld Netflix heb draaien. Daartoe heb ik al een keer mijn grafische kaart geupgrade naar de GTX 970 die er nu in zit, maar toch heb ik het idee dat ik nog te veel naar beneden moet schroeven als ik de gewenste FPS consistent wil halen.
Aangezien ik een bescheiden bedragje georven heb ben ik voorzichtig aan het kijken of het al interessant is om wat upgrades aan te schaffen of niet.
Aan de hand van wat CPU/GPU charts heb ik momenteel het volgende samengesteld, mede met het oog op beschikbaarheid van het spul:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler | € 241,50 | € 241,50 |
| 1 | Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 | € 113,95 | € 113,95 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB | € 629,- | € 629,- |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 135,52 | € 135,52 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.119,97 | |
Voor zover ik kon beoordelen is dit zo'n beetje het minimum als ik echt significant verschil wil merken bij het gamen.
Wat ik me nu afvraag:
- Is dit inderdaad de beste manier om te upgraden, of zijn er andere componenten die ik bijvoorbeeld voor minder geld zou kunnen aanschaffen om meer uit mijn huidige setup te halen?
- Ik vind het lastig om puur op basis van benchmarks te beoordelen of dit inderdaad een significante upgrade is, klopt mijn inschatting?
- Ik ben niet goed bij met de huidige ontwikkelingen, het uberhaupt het moment om te upgraden, of zijn er dingen die binnen een paar maanden uitkomen die het verhaal veranderen?