Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:43
Mijn vraag:
In de titel staat mogelijke afwijzing want op dit moment ben ik aangenomen alleen nog niet geplaatst. Ik heb dit jaar een plek bemachtigd voor de studiegeneeskunde (numerus fixus) alleen kan ik mogelijk nog afgewezen worden. Het is een lang verhaal maar ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

De uitleg hieronder:
Ik wist wat laat in het leven wat ik precies wou gaan doen. Inmiddels ben ik 25 en wil ik graag geneeskunde studeren. Om dat te mogen doen heb ik mijn havo en vwo diploma moeten behalen. Dat is dus precies wat ik dit jaar gedaan heb. In juli heb ik mijn havo diploma in ontvangst genomen en na mijn laatste examen (11 augustus) zal ik mijn vwo diploma in ontvangst nemen.

Het probleem ligt hem nu in het feit dat ze bij de universiteit aangeven dat ze voor 15 augustus mijn diploma nodig hebben, dit terwijl de normering voor het 3e tijdvak pas 19 augustus bekendgemaakt wordt.

Omdat ik dit jaar 2 studies deed, havo en vwo, moest ik ook een staatsexamen afleggen voor wiskunde. Ik mocht voor dit vak niet op beide niveau's ingeschreven staan. (een staatsexamen is een officieel eindexamen dat wordt afgenomen door DUO en bestaat uit een mondeling en schriftelijk examen). Alle overige examens heb ik wel via school afgelegd.

Ik kan dit examen pas in het 3e tijdvak afleggen omdat ik op de dag van het eerste examen aangereden ben. Hierdoor heb ik een aantal examens gemist, deze mag je dan in het 2e tijdvak inhalen. Natuurlijk had ik ook het geluk dat alle 3 deze examens op het zelfde moment ingepland stonden. Dus ik kon er maar 2 inhalen en moest er 1 in het 3e tijdvak maken.

Ik heb een doktersverklaring, een verklaring van duo, een verklaring van de examencommissie van school en natuurlijk de verklaring van de verzekering (schadeformulier).

Ik heb contact gehad met het studiepunt geneeskunde, zij gaven aan dat ze echt voor 15 augustus mijn diploma of een verklaring nodig hebben dat ik geslaagd ben.

Ik heb contact gehad met DUO, er is geen mogelijkheid dat mijn examen eerder beoordeeld of becijferd wordt. En ik heb contact gehad met een decaan van DUO, zij gaf aan dat de universiteit behoort te weten dat de staatsexamens sowieso in het 3e tijdvak pas beoordeeld worden. En gaf aan dat ik mijn verhaal moest voorleggen bij een decaan van de universiteit.

Dat heb ik inmiddels gedaan, maar door de "vakantie periode" is het druk en laat een antwoord nog steeds op zich wachten.

Mijn vraag is dus, kan ik hier nog iets aan doen? Mag de universiteit dit doen terwijl ze weten dat de normering pas 19 augustus bekend gemaakt wordt. Ik weet dat ik ook het antwoord van de decaan moet afwachten, maar in de automatische mail staat dat dit best lang kan duren. En ik wil niet te lang wachten met actie ondernemen tot het straks te laat is.

Afgelopen tijd heb ik hier dan ook hard voor gewerkt dus ik ben een beetje de wanhoop nabij, haha;(

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Niks gevonden op internet.
- Contact gezocht met studiepunt geneeskunde
- Contact gezocht met DUO
- Decaan universiteit gemaild.

tl;dr
Ben dit jaar aangenomen op de universiteit (geneeskunde). Maar door een ongeluk heb ik een aantal examens gemist. Deze mag/moet ik inhalen. De laatste vind plaats op 11 augustus, uitslag is 19 augustus. Universiteit heeft voor 15 augustus mijn diploma nodig anders wordt mijn plek weggegeven.

Ik heb verklaringen van meerdere instanties dat ik daadwerkelijk een ongeluk had en dat ik niet in staat was deze examens af te leggen.

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor eventuele reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Kun je zeggen welke universiteit? Ik lees bijvoorbeeld dat de UU een uitzondering heeft
Omdat de Universiteit Utrecht als hoofdregel heeft dat diploma’s vóór 1 augustus afgerond moeten zijn, worden deze leerlingen onevenredig zwaar gedupeerd.

Daarom maakt onze universiteit voor deze groep leerlingen nu standaard een uitzondering. Als zij een Bewijs van Toelating krijgen én ze zijn toegelaten tot de examens van het derde tijdvak, dan kunnen zij met succes een beroep doen op deze uitzondering. Zij moeten daarvoor wel een verzoek indienen via een digitaal formulier [...]
Maar ik verwacht dat zelfs als je Universiteit hier geen specifieke procedure voor heeft je ongeveer dezelfde route moet volgen. Ga op zoek naar de Bezwaar-afdeling voor de Numerus fixus van je universiteit, en neem met hun contact op. Ik verwacht eigenlijk dat een decaan hetzelfde advies geeft, maar dat hij hoofdzakelijk beter weet wàt en waar je precies moet zijn. Vraag om uitstel (mijn advies: tot een datum minimaal 2 weken ruimer dan het moment waarop je verwacht dat je je diploma zou moeten krijgen, maak het jezelf niet alsnog te krap, een tweede uitstel krijg je waarschijnlijk niet)

[ Voor 50% gewijzigd door OnTracK op 23-07-2017 11:53 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
OnTracK schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:46:
Kun je zeggen welke universiteit? Ik lees bijvoorbeeld dat de UU een uitzondering heeft

[...]

Maar ik verwacht dat zelfs als je Universiteit hier geen specifieke procedure voor heeft je ongeveer dezelfde route moet volgen. Ga op zoek naar de Bezwaar-afdeling voor de Numerus fixus van je universiteit, en neem met hun contact op. Ik verwacht eigenlijk dat een decaan hetzelfde advies geeft, maar dat hij hoofdzakelijk beter weet wàt en waar je precies moet zijn. Vraag om uitstel (mijn advies: tot een datum minimaal 2 weken ruimer dan het moment waarop je verwacht dat je je diploma zou moeten krijgen, maak het jezelf niet alsnog te krap, een tweede uitstel krijg je waarschijnlijk niet)
Bedankt voor jouw reactie. Het gaat om de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ik ga zo zeker op zoek of ik iets kan vinden van een bezwaar afdeling. De medewerkster van het studiepunt gaf aan dat ze zich echt aan deadlines moesten houden. Zij gaf niets aan over eventueel bezwaar of dat een uitstel mogelijk is. (Heb redelijk doorgevraagd of uitstel/uitzondering mogelijk was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-06 12:21
Me dunkt dat je met die verklaringen toch op zijn minst voorwaardelijk meegenomen zou moeten kunnen worden. Zaak lijkt me dus actief op zoek te gaan naar die decaan of iemand die daar wat over kan zeggen. Het zal inderdaad druk zijn daar ivm vakanties, dus daar moet je echt zelf bovenop zitten, zij komen toch wel aan het aantal studenten om die plekken vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
De EUR is niet heel schappelijk met informatie linken zoals de UU dat doet, ik vind het lastig in te schatten of je preventief een bezwaar in moet dienen. Maar als ze er geen procedure voor hebben is dat denk ik wel de beste plek om te beginnen want de "beslissing" is al genomen met de vaststelling van die datum (IANAL). Vooral de tekst: "Tegen welke beslissingen van het College van Bestuur kun je bezwaar maken? decentrale toelating van eerstejaars tot de propedeuse van de numerus fixus-opleiding geneeskunde" is hoopvol. De decaan kan je hier mee helpen, maar op deze manier heb je wat gerichtere informatie om vragen te stellen aan hem/haar.

Begin hier: https://www.eur.nl/essc/r.../klachten_bezwaar_beroep/
Lees ook deze pagina goed door: https://www.eur.nl/essc/r...in_bezwaar_tegen_het_cvb/

In het kort zou je bezwaar maken tegen "de beslissing" om de datum waarop je diploma binnen moet zijn op 15 augustus te zetten. Je argumenten zijn dat het onmogelijk is je diploma aan te leveren op dat moment vanwege de tijdslijnen die bestaan voor staatsexamen, etc...

Onthou dat het geen schande is om dit door iemand anders te laten schrijven! Degene die het leest zal niet minder over je denken alsof dat jou minder geschikt maakt als student. Een decaan kan je helpen maar is beperkt in zijn mogelijkheden (en belangen). Iemand die eerder met dit bijltje gehakt heeft kan van enorme waarde zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door OnTracK op 23-07-2017 16:33 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 943161

Zoek het aan de andere kant. Als ik het goed begrijp, heb je de examens al afgelegd en is het helder dat je je diploma krijgt.

Is dat niet helder en wordt dat pas bekend de 19e, jammer de pammer, dan wordt het een jaartje iets anders doen.

Is dat wél helder, kun je dan je school niet zo ver krijgen dat ze je het diploma alvast geven, zonder cijferlijst? Dan kun je voldoen aan wat men vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is beter om te verwijzen naar de procedurele regels rondom inschrijving die de EUR heeft opgesteld en die sinds 1 juli 2017 gelden. Ik citeer even:
Bacheloropleidingen met een numerus fixus wegens beperkte onderwijscapaciteit
1. Degene die zich inschrijft voor een bacheloropleiding met een numerus fixus wegens beperkte
onderwijscapaciteit volgens WHW artikel 7.53 dient voor 1 april de persoonsverificatie afgerond
te hebben. Indien de persoonsverificatie niet is afgerond, neemt de kandidaat niet langer mee
aan het de selectie en ontvangt geen rankingnummer.
2. Degene die een plaats heeft geaccepteerd, verstrekt uiterlijk 15 juli de bewijsstukken waaruit blijkt
dat hij voldoet aan de vooropleidingseis en eventueel nadere vooropleidingseisen van de opleiding. Indien hij de plaats na 1 juli heeft geaccepteerd, verstrekt hij de bewijsstukken binnen
14 dagen na acceptatie, maar uiterlijk 31 augustus. Op verzoek van de geplaatste kandidaat
wordt uitstel geven.
De instelling kan besluiten het verzoek tot inschrijving niet af te ronden op het
moment dat de student niet tijdig deze bewijsstukken aanlevert*.
* deze laatste zin is vermoedelijk de bron van de 15 augustus deadline. "Kan" besluiten betekent dat er een belangenafweging gemaakt moet worden, waarbij jouw belang m.i. zwaarder zal wegen.

Mijn advies is nu om een schriftelijk verzoek in te dienen om je VWO-diploma en cijferlijst later te mogen aanleveren. Vertrouw er niet op dat automatisch de 31 augustus deadline wordt gehanteerd; je merkte zelf al aan de medewerkers van het studiepunt dat ze niet op de hoogte zijn.

Realiseer je wel dat er een andere kant aan het verhaal zit: 15 augustus is waarschijnlijk de laatste dag waarop de opleiding en de universiteit nog voldoende tijd hebben om alle praktische zaken voor 1 september rond te krijgen en dat je alle informatie over boeken/roosters/introductie etc. tijdig krijgt.
Kom jij later dan 15 augustus (met een geldige reden), dan zal het dus logistiek een flinke klus worden, voor jou maar ook voor de medewerkers van de opleiding. Direct de hoogste boom invliegen en met bezwaarschriften gaan strooien is zelden de beste eerste stap en levert je nooit de welwillendheid op die je nodig gaat hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door arnovos op 23-07-2017 17:09 . Reden: speltfout ]

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
Bedankt voor de tips, ik ben nu alles nog een keer op een rijtje aan het zetten. Volgens de contactpagina is het studiepunt morgen (24e) weer te bereiken. Ik ga morgen met alle informatie en verklaringen langs om proberen zo een oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
UnMercable schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:04:
Bedankt voor de tips, ik ben nu alles nog een keer op een rijtje aan het zetten. Volgens de contactpagina is het studiepunt morgen (24e) weer te bereiken. Ik ga morgen met alle informatie en verklaringen langs om proberen zo een oplossing te vinden.
Ik zou ook, voor de zekerheid, proberen om een afspraak met een van de studentdecanen te maken. Je krijgt buiten jouw schuid te maken met regelgeving.

In deze gevallen weten deze medewerkers wat de mogelijkheden zijn. Dat is een totaal andere rol dan een normale decaan van een faculteit. Deze praten normaal namelijk vrijwel nooit met studenten, dat is een academische rol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 19:45
Mijn advies zou zijn een hele bondige mail naar de voorzitter CvB te sturen met vraag om hulp. Nog iets beter is een voorbereidende belletje naar zijn secretaresse en daarna de mail. Dan zorg je zelf ervoor dat hij gelezen wordt.

Wat je in korte tijd hebt bereikt onderstreept je doorzettingsvermogen en inzet. Het enige dat je nu nodig hebt is een beetje hulp. Denk eraan dat dit ook gewoon mensen zijn. Treffende 'call for action' kan goed werken.

Formele route is bezwaar. Ook een goede route, maar bureaucratie omzeilen lijkt me in jouw geval een poging waard. Ook bij bezwaar moet je denken 'even goede vrienden' en er vol voor gaan. Ik zou zelfs denken dat met deze tijdslijnen geen uitzondering maken niet redelijk & billijk is (:: advocaat raadplegen, alleen veel te duur zonder rechtsbijstand).

[ Voor 4% gewijzigd door paknaald op 23-07-2017 19:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:19
Als applicatiebeheerder van SAP SLcM kan ik je wat meer achtergrondinformatie geven rondom datum 15 augustus. Sinds dit studiejaar verzorgen universiteiten zelf de loting. Elke aanmelder, jij dus ook, hebt van de universiteit een ranking nummer gekregen. Aan de hand dit ranking nummer heeft DUO jou ingeloot en heb jij binnen twee weken jouw plaats moeten verzilveren.

DUO is op 15 april gestart met loten en doet dat dagelijks opnieuw. Aanmelders kunnen zich terugtrekken cq hun aangeboden plaats niet verzilverenn. Op dat moment krijgt de aanmelder met het volgende ranking nummer een plaats aangeboden.

Echter, DUO start op 15 augustus met laatste lotingronde. Universiteiten willen op dat moment zeker zijn dat alle aanmelders ook daadwerkelijk komen, want lege plaatsen mogen daarna niet meer worden ingevuld. Dit is een wettelijke eis, daar kan uni niets aan doen.

De uni loopt een risico met jouw diploma. Als je je diploma haalt, is er niets aan de hand en word je formeel per 1/9/2017 ingeschreven. Haal je je diploma niet, dan heeft de uni een probleem. Jij mag formeel niet worden ingeschreven (voldoet niet aan de wettelijke eisen), maar de uni kan ook geen andere student meer selecteren. Als je je bedenkt dat jij €2000 collegegeld betaalt, maar dat de uni daarnaast ook nog eens een veelvoud hiervan van de overheid krijgt, weet je meteen waar het probleem ligt.

Wat kun je doen? Een paar opties:
-Maak bezwaar en beroep je op hardheidsclausule van de uni.
-je bent 25 jaar. Je hebt ook het recht om via toelatingsexamen (colloquium doctum) toegelaten te worden. Vraag of jij aan dat examen nog mag/kan deelnemen. Haal je het examen dan word je meestal op basis daarvan ingeschreven en is het wel of niet halen van VWO-diploma volgens mij niet meer van invloed. Vraag deze info goed na.

Het is veel informatie. Hopelijk heb je er iets aan

[ Voor 5% gewijzigd door TweakersOnly op 23-07-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P107
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
@TweakersOnly Erasmus Universiteit Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:19
Ik zag t inderdaad. Werkwijze en deadlines rondom loting zijn echter bij alle universiteiten gelijk.
Pagina: 1