Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Enige tijd geleden heb ik een Marantz SR7011 a/v receiver aangeschaft en gekoppeld aan een paar B&W CM5 S2 i.c.m. met een wat oudere JBL Subwoofer. Het idee was om t.z.t. de cm5’s op te nemen in een 5.1 / 7.1 setup.

Het valt mij echter de laatste tijd op dat er enorme verschillen zijn in het volume van het geluid dat ik ervaar op hetzelfde volume niveau van de receiver, afhankelijk van de input en dat het er soms op lijkt dat sommige geluiden ontbreken. In eerste instantie dacht ik dat het alleen in mijn hoofd zat, maar laatst hebben meerdere vrienden dit beeld bevestigd.

Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat het inkomende signaal vanuit de bron vaak niet matched met de speaker setup die ik heb staan. De receiver krijgt bijvoorbeeld vaak een 5.1 / 7.1 signaal binnen via de PS4 Pro of een UHD schijfje (Oppo UDP-203). Vaak kan ik zelf vanuit de bron niet de gewenste kanaal output aangeven, zoals bv. bij de PS4 Pro.

Bij dit soort signalen moet ik vaak de volume knop opendraaien richting stand 40 – 50 om een redelijke volume te bereiken en dan nog heb ik vaak het idee dat ik dingen mis. Als ik dan echter omschakel richting het tv signaal via de Horizon box of een andere bron wat een 2.0 / 2.1 signaal bevat dan heb ik een vaak aan een stand van 25 – 30 meer dan genoeg en lijkt het alles goed weergegeven te worden.

Mijn verwachting was dat als het input signaal, bv. 5.1 / 7.1, niet matched met de speaker setup dat het dan door de receiver naar een 2.0 / 2.1 signaal omgezet wordt op het moment dat ik kies voor een 2 kanaal weergave, bv. stereo modus. Daarnaast moet natuurlijk ook voor de juiste speaker configuratie zijn gekozen in de receiver. Dit laatste staat naar mijn idee goed op basis van wat ik heb kunnen vinden online.

• Front: Small
• Center: None
• Subwoofer: 1 spkr
• Surround: None

Het kiezen voor de stereo modus levert echter geen enkel verschil op t.o.v. de andere output opties, zoals Dolby Surround etc. Mijn verwachting klopt dus niet of ik heb ergens een instelling mogelijk niet goed staan. De Speakers/2ch Playback settings zijn nu als volgt:

• Front: Small
• Subwoofer: Yes
• SW Mode: LFE
• Crossover: 80Hz
• Distance FL: 2.50 m
• Distance FR: 2.50 m
• Level FL: 0.0 dB
• Level FR: 0.0 dB

Heeft iemand nog een idee dat ik kan uitproberen / uitzoeken of kan ik mij gaan oriënteren op de benodigde aankopen voor een 5.1 setup?

Beste antwoord (via Lukin op 23-07-2017 19:16)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:43
De receiver verdeeld de inkomende signalen over de aanwezige speakers. Naar mijn mening doet ie dat doorgaans vrij goed. Als je kiest voor de stereo preset, kan ik me voorstellen dat er informatie weggegooid wordt, maar zeker weten doe ik dat niet.

Het lijkt erop dat het volume vooral varieert per bron en niet per audio-track. Dit is een bekend fenomeen en als het goed is heeft je receiver een optie in het menu om het volume per bron te corrigeren. Meestal kan het inkomende signaal met 10 of 12 dB versterkt of verzwakt worden. Zo kun je het volume van alle bronnen redelijk gelijktrekken.

Spraak is vaker wat onduidelijk bij een stereo opstelling, ook dat is veel voorkomend. Het toevoegen van een center speaker maakt spraak doorgaans veel duidelijker. Het dynamische bereik is het verschil tussen harde en zachte delen van de audio track. Ik denk niet dat dat het probleem is, maar de receiver heeft als het goed is ook daar instelmogelijkheden voor om het bereik te comprimeren, zodat harde en zachte stukken meer gelijkgetrokken worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 13:12
Als de frontspeakers in zijn te stellen op Large zou ik daarvoor kiezen.
De subwoofer gebruiken als ondersteuning en niet om alle lage frequenties weer te geven.
Of het crossoverpunt lager instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:58

DjVe

Hatsaflats!

Marcel Br schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:04:
Als de frontspeakers in zijn te stellen op Large zou ik daarvoor kiezen.
De subwoofer gebruiken als ondersteuning en niet om alle lage frequenties weer te geven.
Of het crossoverpunt lager instellen.
Nonsens. Als er een sub gebruikt wordt als LFE kanaal, dan behoren de andere speakers op small te staan.

Waar TS last van heeft, is naar mijn idee simpel te verklaren: een blu-ray film heeft veel meer dynamisch volume, waardoor je het geheel vaak een stuk harder zet. Vaak kan je in de receiver hier nog wel het een en ander voor instellen.

Normaliter zou je met 2 goed geplaatste front speaker ook een prima center kanaal kunnen creëren, echter moet je (en je vrienden) dan wel echt in de sweeetspot moeten zitten. Je zou eens kunnen overwegen om er even een simpele center aan te kunnen hangen. Als dat helpt, is dat je oplossing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De receiver verdeeld de inkomende signalen over de aanwezige speakers. Naar mijn mening doet ie dat doorgaans vrij goed. Als je kiest voor de stereo preset, kan ik me voorstellen dat er informatie weggegooid wordt, maar zeker weten doe ik dat niet.

Het lijkt erop dat het volume vooral varieert per bron en niet per audio-track. Dit is een bekend fenomeen en als het goed is heeft je receiver een optie in het menu om het volume per bron te corrigeren. Meestal kan het inkomende signaal met 10 of 12 dB versterkt of verzwakt worden. Zo kun je het volume van alle bronnen redelijk gelijktrekken.

Spraak is vaker wat onduidelijk bij een stereo opstelling, ook dat is veel voorkomend. Het toevoegen van een center speaker maakt spraak doorgaans veel duidelijker. Het dynamische bereik is het verschil tussen harde en zachte delen van de audio track. Ik denk niet dat dat het probleem is, maar de receiver heeft als het goed is ook daar instelmogelijkheden voor om het bereik te comprimeren, zodat harde en zachte stukken meer gelijkgetrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bedankt voor de snelle response. Ik zal eens gaan kijken of ik het volume per bron kan instellen om zo het verschil weg te halen en of dat het idee van het wegvallen van onderdelen van het audio spoor ook oplost. Zo niet dan zal ik gaan kijken naar de mogelijkheid om een center toe te voegen.

Als ik een center speaker toe voeg dan zal het zeer waarschijnlijk een CM Center S2 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Probeer het eerst gewoon eens met een oude speaker die je ergens hebt liggen. Dan hoor je direct al of het resultaat geeft.

Zet tevens eens een blu-ray op in de pure direct mode (of hoe dat mag heten bij Marantz). In dat geval wordt de DSP omzeilt en wordt het signaal "onbewerkt" doorgestuurd naar je speakers. Als dat ook effect geeft, moet er nog iets te doen zijn qua instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 13:12
DjVe schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:25:
[...]

Nonsens. Als er een sub gebruikt wordt als LFE kanaal, dan behoren de andere speakers op small te staan.

Waar TS last van heeft, is naar mijn idee simpel te verklaren: een blu-ray film heeft veel meer dynamisch volume, waardoor je het geheel vaak een stuk harder zet. Vaak kan je in de receiver hier nog wel het een en ander voor instellen.

Normaliter zou je met 2 goed geplaatste front speaker ook een prima center kanaal kunnen creëren, echter moet je (en je vrienden) dan wel echt in de sweeetspot moeten zitten. Je zou eens kunnen overwegen om er even een simpele center aan te kunnen hangen. Als dat helpt, is dat je oplossing.
LFE kanaal is een apart signaal (bij DD) en als het wisselfiler eerste orde is gaat er nog genoeg signaal naar de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Marcel Br schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:01:
[...]

LFE kanaal is een apart signaal (bij DD) en als het wisselfiler eerste orde is gaat er nog genoeg signaal naar de speakers.
Als jij je fronts op large zet, zal het LFE dus naar je fronts verstuurd worden en dat wil je dus niet (tenzij je echt huge speakers hebt). Je wil juist dat al het LFE direct naar je sub gaat, zodat de sub het en het laag van de speakers aanvult en door dikke overlap aansterkt (dat is juist het hele doel van LFE). De crossover die je in de receiver vast zet is dus niet voor LFE, maar puur voor de laagweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het crossover verhaal zit alsvolgt in elkaar (bij gebruik van de sub-out op receiver):

LFE wordt alleen naar de fronts gestuurd wanneer er geen sub is ingesteld in de receiver, dus ongeacht of de speakers op small of large staan.

Met de crossover zorg je ervoor dat de lage frequenties van de speakerkanalen naar de subwoofer worden gestuurd.

Wanneer je een crossover gebruikt en geen sub hebt ingesteld, dan ga je geluid missen (onder de crossover). Ditzelfde gebeurt ook wanneer je op zowel receiver als op de sub een crossover instelt die niet overeenkomt.

De crossover van specifiek het LFE kanaal wordt "lpf for lfe" genoemd. Deze staat standaard op 120hz en hoort daar eigenlijk op te blijven staan. Deze crossover verlagen betekent dat je lfe-signaal deels naar de speakers gaat sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Lukin Ik heb ook de Marantz SR7011 en ik ervaar hetzelfde als jij. Per bron verschilt het volume, ondanks dat het volume van de Marantz niet wijzigt. Dat an sich heeft enkel met het binnenkomende volume van de bron te maken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1