27" 16:9 vs 29" 21:9 GPU performance afwegingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StevePC
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:41
Mijn vraag
29 Inch 21:9 (pricewatch: LG 29UM68-P Zwart of
27 Inch 16:9 (pricewatch: AOC G2778VQ Rood, Zwart ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
R9 380 2GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb via Displaywars gekeken wat het verschil is.
Het ultrawide topic doorgelezen.

Beste,

Ik twijfel dus over deze 2 opties, ik kijk veel serie, doe CS GO, Rocket league en wat RPG.
Ik eis niet veel van mijn beeldscherm tijdens het Gamen, kwalitiet boven prestaties.
Daarnaast open ik vaak meerdere programmas tegelijkertijd.
Nu vraag ik me af of mijn r9 380 2gb wel 2560x1080p trekt (medium settings is voor mij te doen) en of jullie ervaringen hebben met freesync, en of dit veel helpt tegen screen tearing en stuttering, waar ik tijdens rocket league veel last van heb.

MVG,

Steve

Alle reacties

• Illusfyi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-12-2025
Freesync maakt je GPU niet sneller, dus stuttering kan je daarmee niet voorkomen. Natuurlijk werkt het tegen tearing, want dat is het hele idee achter elke vorm van (adaptive) vertical sync. Natuurlijk moet je wel de minimale 40FPS halen om het te laten werken, maar dat zou zeker in rocket league geen probleem moeten zijn op die resolutie.
Ik heb zelf een lange tijd 1440p (2560x1440) gedraaid met een gtx 780 die volgens mij een tikkeltje sneller is dan de r9 380 (in ieder geval met oudere drivers). Dus een kwart minder pixels die de 2560x1080 heeft moet goed te doen zijn.

Verder gebruikt het ene scherm een TN paneel, terwijl het andere scherm een IPS paneel gebruikt wat nogal veel verschillen oplevert in bijvoorbeeld responstijd (meestal beter bij TN) en kleuren (beter bij IPS).
Ook is er een groot verschil in DPI (82 voor de AOC vs 96 voor de LG). Zelf gebruik ik 1440p op 27 inch (109 dpi) en ik zou er niet aan moeten denken om maar full HD op die beeldgrootte te hebben. Dit verschilt echter heel sterk per persoon. Die 96dpi blijft natuurlijk een stuk scherper, dus dat zal je in ieder geval niet als slechter ervaren.

Verder het belangrijkste van widescreen vs ultrawidescreen: de bruikbaarheid in games. Het verschilt per spel hoe goed ultrawidescreen (21:9) werkt. Voor sommige games wordt de HUD enorm groot, omdat het gewoon een vergrootte versie van de 16:9 HUD is. Andere games, bijvoorbeeld overwatch, laten je minder van het spel zien. Er wordt ten opzicht van 16:9 namelijk wat van de boven- en onderkant van het beeld afgehaald om het breder te maken en geen voordeel te geven te opzicht van 16:9. Een laatste leuke variant zijn de zwarte balken aan de zijkanten.
Nu klinkt dit best negatief, maar er zijn volgens mij genoeg spellen waar het wel goed werkt en waar ultrawide er fantastisch uitziet. Je zult dus echt even voor de spellen die je graag speelt moeten opzoeken hoe goed het werkt.
Mijn kennis op dit punt berust ook wel vooral op de situatie 3 jaar geleden en is ondertussen wel wat verbeterd.

Voor productiviteit is natuurlijk elke pixel meer op je bureaublad beter.

Als je favoriete games goed werken op 21:9 zou ik voor de LG gaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Verder hoort op GoT een topictitel informatief en niet schreeuwerig te zijn. Jouw titel "Dilemma!" zegt helemaal niets over de inhoud en is met die uitroepteken een beetje hinderlijk.

Ik help je deze keer met een betere, volgende keer graag zelf wat meer moeite in je titel steken.

Titelfix: "Dilemma!" -> "27" 16:9 vs 29" 21:9 GPU performance afwegingen"

Inhoudelijk:
Deze twee schermen zijn echt appels en peren. zowel qua resolutie/pixeldichtheid als paneeltype. Je doet er echt veel beter aan je basic eisen (ook op dit vlak!) helder te krijgen en dan een aantal schermen die daar allemaal aan voldoen te vergelijken, ipv lukraak de eerste twee schermen die je tegenkomt te pakken. Goede kans dat ze geen van beide de ideale voor je zijn op deze manier :i

Oslik blyat! Oslik!

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01-2025
Wil even mijn steentje bijdragen: ga voor ultrawide! Ik heb ong 45 spellen in mijn steam library, waarvan er maar 4 niet optimaal werken (2 hebben dan zwarte randen, de andere 2 stretched de hud heel erg) die met de zwarte balken zijn street legal redline racing en nog een ouder spel, die met stretched hud zijn cs:go en gta san andreas.