Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor opleiding ICT

Pagina: 1
Acties:

• dr34m3dd
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-11 08:28
Wat ga je met je laptop doen?
Voor de opleiding ICT moet ik een laptop gaan aanschaffen. Ik zit dan ook te denken aan de afstudeer richtingen System and Network Engineering of Technische Informatica. Naast mijn opleiding wil ik ook af en toe een spelletje erop spelen.

Wat is je budget?
Het budget ligt onder de €1000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. De laptop gaat elke dag mee naar school. Om naar school te gaan gebruik ik het OV

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Van desktops heb ik wel een beetje verstand. De laptop markt is helaas helemaal nieuw voor mij. Ik heb hierbij dus ook geen voorkeuren voor een merk. Tegenwoordig is er zoveel keuze ;(

De eisen vanuit school zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/faacbb2ec966b1fbeb59b3df7bfbfb8a.png

Na zelf een beetje rond gekeken te hebben ben ik op deze twee laptops:
pricewatch: Acer Aspire E5-575G-55NE
pricewatch: Acer Aspire E5-575G-720M

Voor €100 meer heb ik dan een i7. Dit lijkt me toch wat fijner als er met VM's wordt gewerkt.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Een i3-7100u, i5-7200u, i5-7300u en i7-7500u zijn allemaal dual-cores met hyperthreading. Alhoewel er wel degelijk verschil zit (40% tussen de hoogste en de laagste) is een 7100u alweer even sterk als een i5-4258u. De eis 'i5 of beter' slaat dus ongeveer nergens op. Welkom op de hogeschool. 8)7

Allereerst, een TN scherm op een laptop is echt een no-go. De kijkhoeken zijn bijzonder slecht, waardoor je de laptop moet omdraaien om iemand naast je iets te laten zien. Ook ben je constant bezig de klep goed te zetten voor je houding. Ik vind het echt een verschrikking. Gelukkig ben ik hier niet alleen in, en zijn de meeste laptop schermen tegenwoordig geen TN meer. De laptops die jij koos zijn dat wel.

Verder is er een specificatie van de CPU's die er veel meer toe doet dan het getalletje achter het i'tje. Er zijn laptop processoren die eindigen op HQ i.p.v. U wat betekent dat de normale desktop configuratie van quad-core voor i5 en quad-core met HT voor i7 gevolgd wordt. (ik dacht altijd, maar check het) Deze cpu's verstoken wel meer energie, dus voor de accuduur en warmteproductie is dit weer nadelig.

De stap van 9xx gpu's naar 1xxx was erg groot. Een 1050 GPU heeft dus sterk de voorkeur. Ik zou er nog wel even over nadenken of je echt wilt gamen op deze laptop, gezien dit het gewicht hoger en de accuduur korter maakt.

Nu weet je denk ik genoeg, dus zoek maar uit. ;) categorie: Laptops

Vergeet ook niet op het gewicht te letten.

edit: VGA aanbevolen |:( |:( Lekker negeren!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@lactaxative
VGA is vast voor de antieke beamers die ze nog hebben ;)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:38

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mijn tips na een jaar HBO ICT:
- Een i5 HQ CPU
- 8GB RAM is minimaal, 16GB leuk als je 20 tabbladen en 5 Word documenten open hebt (zoals ik)
- Laat het idee van gaming varen als dat mogelijk is (leuke PC thuis of zo), laptops zijn stuk voor stuk te luidruchtig om in het openbaar een intensief spelletje mee te kunnen spelen.
- Goede accu, minimaal 60Wh. Hoorcollege (voor zover je daar na 1 blok nog heen gaat) en omdat je dan minimaal een halve dag kan overleven zonder zoals alle MSI-bakstenen direct aan het snoer te moeten gaan.
- Licht, dun...

Als ik nu opnieuw een laptop mocht kopen zou ik voor een dun en licht model gaan, met een goede bouwkwaliteit. Daar heb je veel meer aan dan een GTX1050. Mijn laptop is van de 40 lesweken 5 lesweken ter reparatie bij HP geweest, en omdat je gewoonweg niet zonder kan heb ik een andere moeten kopen om die 5 weken te overbruggen. Die stress en dat gezever wil-je-niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

dr34m3dd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:35:
Wat ga je met je laptop doen?
Voor de opleiding ICT moet ik een laptop gaan aanschaffen. Ik zit dan ook te denken aan de afstudeer richtingen System and Network Engineering of Technische Informatica. Naast mijn opleiding wil ik ook af en toe een spelletje erop spelen.

Wat is je budget?
Het budget ligt onder de €1000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. De laptop gaat elke dag mee naar school. Om naar school te gaan gebruik ik het OV

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Van desktops heb ik wel een beetje verstand. De laptop markt is helaas helemaal nieuw voor mij. Ik heb hierbij dus ook geen voorkeuren voor een merk. Tegenwoordig is er zoveel keuze ;(

De eisen vanuit school zijn als volgt:
[afbeelding]

Na zelf een beetje rond gekeken te hebben ben ik op deze twee laptops:
pricewatch: Acer Aspire E5-575G-55NE
pricewatch: Acer Aspire E5-575G-720M

Voor €100 meer heb ik dan een i7. Dit lijkt me toch wat fijner als er met VM's wordt gewerkt.
Zou het lijstje van school met een korreltje zout nemen. Staan zeker valide punten op, maar "eisen" als 'ssd+hdd' en een dedicated gpu klinken mij raar in de oren.

Voor pak em beet 150 euro heb je tegenwoordig een >500gb ssd waar je volgens mij meer plezier van hebt dan een extra hdd. Filteren op de mogelijkheid voor een 2e schijf maakt de keus op laptop gebied echter wel gigantisch kleiner.

Die dedicated gpu vind ik ook twijfelachtig. Toegegeven, aangezien je ook wilt gamen zal hij niet misstaan. Je wilt hem echter ook dagelijks meeslepen. Een compact model met laag gewicht en lange accuduur lijken mij dan minstens zo belangrijk.

Je zou b.v. naar zoiets kunnen kijken:
pricewatch: Asus VivoBook R558UQ-DM1225T

Geen extra hdd maar wel een 512gb ssd en als bonus 16gb ram

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

Switchie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:26:
[...]

Zou het lijstje van school met een korreltje zout nemen. Staan zeker valide punten op, maar "eisen" als 'ssd+hdd' en een dedicated gpu klinken mij raar in de oren.

Voor pak em beet 150 euro heb je tegenwoordig een >500gb ssd waar je volgens mij meer plezier van hebt dan een extra hdd. Filteren op de mogelijkheid voor een 2e schijf maakt de keus op laptop gebied echter wel gigantisch kleiner.

Die dedicated gpu vind ik ook twijfelachtig. Toegegeven, aangezien je ook wilt gamen zal hij niet misstaan. Je wilt hem echter ook dagelijks meeslepen. Een compact model met laag gewicht en lange accuduur lijken mij dan minstens zo belangrijk.

Je zou b.v. naar zoiets kunnen kijken:
pricewatch: Asus VivoBook R558UQ-DM1225T

Geen extra hdd maar wel een 512gb ssd en als bonus 16gb ram
Je haalt aan dat een compact model met laag gewicht en een lange accuduur net zo belangrijk zijn, maar die asus die je linkt heeft geen van deze eigenschappen. Dan val je terug op de GPU maar als hij wil gamen komt hij met die 940 ook niet verder dan een indiegame of iets met lagere settings. Als je dan ziet dan er een TN paneel inzit (geen idee of het een redelijk TN paneel is, maar zou er niet op hopen) en dan blijft er buiten die SSD van 500GB nog bitter weinig over. All around een misser dus

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
DarkBlaze schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:10:
@lactaxative
VGA is vast voor de antieke beamers die ze nog hebben ;)
Dat idee had ik ook, maar kom op zeg. In een tijd waarin we presentaties van onze smartphone via Bluetooth zouden moeten streamen nog een analoge video output eisen. Je mag toch wel iets verwachten. 7(8)7

Soms maakt de wereld mij gewoon heel ongelukkig.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

VdBorght schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:33:
[...]
Je haalt aan dat een compact model met laag gewicht en een lange accuduur net zo belangrijk zijn, maar die asus die je linkt heeft geen van deze eigenschappen. Dan val je terug op de GPU maar als hij wil gamen komt hij met die 940 ook niet verder dan een indiegame of iets met lagere settings. Als je dan ziet dan er een TN paneel inzit (geen idee of het een redelijk TN paneel is, maar zou er niet op hopen) en dan blijft er buiten die SSD van 500GB nog bitter weinig over. All around een misser dus
Bij de aankoop van een laptop moeten er per definitie concessies worden gedaan.
Zeker als er een budget a max 1000 euro geldt.

Of mijn voorstel een de perfecte balans geeft mag TS bepalen maar om het nu als absolute misser te bestempelen? :?
Kom eens met een beter alternatief zou ik zeggen...

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

VdBorght schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:33:
[...]
Bij de aankoop van een laptop moeten er per definitie concessies worden gedaan.
Zeker als er een budget a max 1000 euro geldt.

Of mijn voorstel de perfecte balans geeft mag TS bepalen maar om het nu als absolute misser te bestempelen? :?
Kom eens met een beter alternatief zou ik zeggen...

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:58

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Koop een degelijke tweedehands businessclass laptop, W/T520 oid, steek er een 500 Gb SDD ( en een HDD-Caddy ipv de DVD voor enkele TB aan HDD's) en 16 GB in en je bent voor onder de 600 euro klaar. Tsja, wel iets zwaarder, maar ook degelijk. Geen plastic/fantastic wat zo kapot is in de rugzak.

Als je dan over een jaar denkt, ik wil of ik moet wat anders verkoop je 'm weer. De afschrijving van een 2e-handse is m.i. netto en procentueel minder dan de afschrijving op een nieuwe.

[ Voor 6% gewijzigd door ElMacaroni op 23-07-2017 01:00 ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• dr34m3dd
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-11 08:28
Dank je wel voor de reacties. Heb er veel aan!

Met af en toe een spelletje spelen bedoelde ik spellen zoals trackmania of andere simpele spelletjes om even snel de tijd te kunnen verdrijven. Liever €50 tot €100 extra om zulke spelletjes te kunnen spelen dan niet.

Bouwkwaliteit en accuduur zijn zoals kuusj zegt aardig belangrijk.

Ik zal morgen (het is al aardig laat :D) even verder kijken bij de pricewatch met de tips en die ik tot nu toe heb gekregen uit dit topic!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:48
dr34m3dd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:16:
Dank je wel voor de reacties. Heb er veel aan!

Met af en toe een spelletje spelen bedoelde ik spellen zoals trackmania of andere simpele spelletjes om even snel de tijd te kunnen verdrijven. Liever €50 tot €100 extra om zulke spelletjes te kunnen spelen dan niet.

Bouwkwaliteit en accuduur zijn zoals kuusj zegt aardig belangrijk.

Ik zal morgen (het is al aardig laat :D) even verder kijken bij de pricewatch met de tips en die ik tot nu toe heb gekregen uit dit topic!
Ik zou je aanraden zo iets als dit te kopen als je laptop geen VGA heeft:
https://www.amazon.co.uk/dp/B00ZMV7RL2

Bij mijn opleiding had elk lokaal een beamersysteem HDMI en VGA, maar soms werkte de HDMI niet. De VGA had een 3.5mm kabeltje voor het geluid en soms werkte die juist weer niet. Dat bovenstaande dingetje voorkwam flink wat hoofdpijn :P

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Elke keer dat deze vraag langs komt lijken mensen voornamelijk gefascineerd te zijn door bepaalde specs, en niet door praktische voorwaarden. Het is een stuk makkelijker een ding te kiezen als de al heel veel weg kan strepen. Standaard filter voor deze vraag: categorie: Laptops

Dat zijn laptops die:

- niet ouder dan 1-4-2016, een beetje recente hardware/firmware gezien hij nog een tijdje mee moet
- een goed scherm hebben, want je gaat er veel geconcentreerd naar kijken
- niet te zwaar zijn, je moet er veel mee rondlopen (dus 1.5Kg en minder)
- niet te groot zijn (anders heb je straks een tas nodig die zelf zo groot en zwaar is dat je meer een 'verplaatsbare computer unit' hebt dan een laptop)

en dan nog basis filters als: QWERTY, 5Ghz ondersteuning (zodat je in elk geval een beetje bruikbare netwerkkaart moet krijgen van de OEM) ne geen netbook-OS zodat er standaard in elk geval minder kans op een eMMC is.

Je hebt dan nog steeds iets van 80 modellen, maar dat maakt de keuze al een stuk beperkter waardoor je minder rotzooi voor je neus krijgt.

Volgende stappen zijn:

- kiezen op bouwkwaliteit (bijv. via merk + marktsegment)
- kiezen op CPU (bijv. geen AMD, geen Intel i3, maar alles daar boven wel)
- kiezen op poorten (bijv. Minimaal USB-C met meerdere modes)
- kiezen op geheugen (slotted / on-board, grootte)

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

dr34m3dd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:16:
Met de huidige Igpu's is best een aardig spelletje te spelen.

Maar zoals ik al schetste, met dit budget is het een kwestie van concessies doen. Als je een krachtigere gpu wilt zal dat ten koste gaan van gewicht, accuduur, hoeveelheid ram etc

Pagina: 1