Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verlies verbinding router > acesspoint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woodyb
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 19:37
Ik ben nu bij vrienden in Portugal en probeer zijn WiFi netwerk te verbeteren. Hij maakt gebruik van een eenvoudige modem/router waar ik DHCP heb ingeschakeld. Op het dak van het huis heb ik een Engenius ens200ext als acesspoint ingesteld met een vast ip nummer.
Router is 192.168.1.2 en acesspoint 192.168.1.1.

Op zich werkt het prima maar na bepaalde tijd krijg ik geen verbinding meer via de acesspoint. Deze zie ik wel maar krijg "geen internet verbinding". Het lijkt er dus op dat de router hem niet meer ziet en dus geen DHCP adres meer kan uitdelen.

Voor de gasten op het terrein heb ik een gast netwerk opgezet. Er kunnen er 4 worden aangemaakt, voor het gemak heb ik gast 1,gast 2, gast 3 en gast 4 aangemaakt.

Het is een vrij wifi kanaal want via scan zie ik maar 1 ander wifi punt op kanaal 6. Zelf heb ik hem op kanaal 1 gezet.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Signaal ontvangst is prima, dus alleen verliest hij contact met modem/router. Als ik de engenius acesspoint aan/uit zet werkt het weer voor bepaalde tijd.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen??

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:21
Woodyb schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:26:
Ik ben nu bij vrienden in Portugal en probeer zijn WiFi netwerk te verbeteren. Hij maakt gebruik van een eenvoudige modem/router waar ik DHCP heb ingeschakeld. Op het dak van het huis heb ik een Engenius ens200ext als acesspoint ingesteld met een vast ip nummer.
Router is 192.168.1.2 en acesspoint 192.168.1.1.
Da's op zich al apart: meestal zie je dat de router een IP adres heeft dat op .1 eindigt en al het andere daarboven zit. Op zich kan dit prima werken, maar het is wat apart. Doe voor de gein het access point eens op .2 ofzo?
Op zich werkt het prima maar na bepaalde tijd krijg ik geen verbinding meer via de acesspoint. Deze zie ik wel maar krijg "geen internet verbinding". Het lijkt er dus op dat de router hem niet meer ziet en dus geen DHCP adres meer kan uitdelen.
Nope, zo werkt het niet. Je zegt dat je het access point een vast adres hebt gegeven - dan is DHCP niet meer nodig voor het access point. De router hoeft dan geen adres meer aan het ding uit te delen, het ding heeft tenslotte zelf een vast adres ingesteld.
(of je hebt wat zitten spelen met DHCP reserveringen voor het access point MAC adres, maar dan maak je het jezelf moeilijk)
Voor de gasten op het terrein heb ik een gast netwerk opgezet. Er kunnen er 4 worden aangemaakt, voor het gemak heb ik gast 1,gast 2, gast 3 en gast 4 aangemaakt.

Het is een vrij wifi kanaal want via scan zie ik maar 1 ander wifi punt op kanaal 6. Zelf heb ik hem op kanaal 1 gezet.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Signaal ontvangst is prima, dus alleen verliest hij contact met modem/router. Als ik de engenius acesspoint aan/uit zet werkt het weer voor bepaalde tijd.
Dat gast-netwerk gedoe negeer ik maar even, lijkt mij niet zo relevant voor het probleem.
Wat nog zou kunnen: als het DHCP adresbereik dat in de router ingesteld staat toevallig overlap heeft met het vaste adres dat je voor het access point hebt ingesteld, kunnen er twee apparaten met hetzelfde adres op het netwerk zijn. Stel dat jouw telefoon om het kwartier even verbinding maakt op z'n mail te checken ofzo, vraagt via DHCP om een adres aan de router en de router besluit het eerste adres in de adresrange - 192.168.1.1 - terug te geven, terwijl jij datzelfde adres ook hard aan het access point gegeven hebt.

Ofwel, ik zou twee dingen doen:
1) uitzoeken wat de DHCP adresrange van de router is;
2) het access point een adres buiten die DHCP range te geven en liefst niet eindigend op .1, .255 of een al in gebruik zijnde IP adres.

• Woodyb
Bedankt voor je feedback!

Ik heb modem/router op .2 staan omdat de acesspoint engenius ens200ext standaard op .1 staat in zelfde range. Als deze gereset moet worden of als deze vervangen moet worden dan kan ik hem niet bereiken omdat modem en de engenius op zelfde adres staan. Vanuit Nederland kan ik dan weinig :)

Router staat DHCP aan, acesspoint heeft fixed ip adres. Als ik connectie maak via acesspoint dan krijg ik dus van router een DHCP adres. DHCP reeks is 192.168.1.50~192.168.1.200

Devices welke ik wil beheren heb ik een vast nummer gegeven. Ik heb geen reserveringen gebruikt maar hou bij welk apparaat welk ip adres heeft gekregen.

Vandaag heb ik een Routerboard van Mikrotek ertussen gezet. Hier heb ik een hele andere reeks gebruikt maar liep tegen zelfde probleem aan. Na bepaalde tijd krijg ik weer geen internet verbinding. Na een uurtje kan ik weer verbinding maken.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Woodyb schreef op maandag 31 juli 2017 @ 00:24:
Ik heb modem/router op .2 staan omdat de acesspoint engenius ens200ext standaard op .1 staat in zelfde range. Als deze gereset moet worden of als deze vervangen moet worden dan kan ik hem niet bereiken omdat modem en de engenius op zelfde adres staan. Vanuit Nederland kan ik dan weinig :)
Je kunt toch gewoon handmatig de modem/router op .1 zetten en het AP op .2?
Router staat DHCP aan, acesspoint heeft fixed ip adres. Als ik connectie maak via acesspoint dan krijg ik dus van router een DHCP adres. DHCP reeks is 192.168.1.50~192.168.1.200
So far so good
Devices welke ik wil beheren heb ik een vast nummer gegeven. Ik heb geen reserveringen gebruikt maar hou bij welk apparaat welk ip adres heeft gekregen.
Licht toe als je wilt. Vallen deze ip's bv binnen de dhcp range?
Vandaag heb ik een Routerboard van Mikrotek ertussen gezet.
Waartussen precies en hoe heb je het ingesteld?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Woodyb
Ik heb achter de modem een aparte router gezet en het netwerk verder opgezet.

Modem 192.168.1.1
Router (internet WAN) 192.168.1.2
Router LAN 192.168.88.1
Router reeks 192.168.88.10~192.168.88.200

Acesspoint 1
LAN fixed 192.168.88.2

Via WDS acesspoint aan 2e acesspoint gekoppeld

Acesspoint 2
192.168.88.3

Beide acesspoints:
Gateway 192.168.88.1
DNS 1 192.168.88.1
DNS 2 192.168.1.1

Nu lijkt het goed te gaan en overal nu max bereik en max download snelheid.
Zou het simpele modempje wat ze hier in Portugal gebruiken het allemaal niet aan te kunnen? Of dat deze teveel gebruikers heeft?

Nu krijgt de modem maar 1 ip nummer voor zijn rekening.

Verwijderd

Kijk in Mikrotik in /IP/pool, hoeveel IP adressen zijn uitgegeven.

Of beter: DHCP server / Leases.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 19:43 ]

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Doe eens een traceroute naar een willekeurige website op het moment dat het internet plat ligt?
Je zou dan kunnen zien welk apparaat ermee gekapt is (waar de ping niet meer doorheen komt).

• Woodyb
Probleem gevonden! Ik heb een acesspoint die steeds uitviel vervangen. Ik heb een backup gemaakt van de oude en in de nieuwe gezet.

Deze blijft wel werken dus lijkt erop dat hij z'n beste tijd gehad heeft en zich na bepaalde tijd overgeeft. Je kan er best druk mee bezig zijn in je vakantie 😂

Thanks voor de ondersteuning!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Je hebt 4 gast netwerken...?
Pagina: 1