Plaatsing surround speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Hallo!

Ik ben recent verhuisd maar heb een dilemma bij het plaatsen van mijn speakers achteraan.

Mijn vriendin zou liefst optie 2 zien (speakers tegen achtermuur) wegens cosmetische redenen + speakers staan dan niet echt in de weg. :X Ik vraag me echter af of ik veel verschil zou merken in surround tegenover optie 1.

Wat lijkt jullie de optimale plaatsing van mijn surround speakers? Moet ik een bepaalde afstand houden van de zitpositie of maakt dit niet veel uit?

Setup:
Fronts: Dali Zensor 7
Center: Dali Zensor Vokal
Rears: Dali Zensor 3
Sub: REL T5 (ontbreekt op schets 8)7 )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zBo17tz.jpg

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:12
Meest optimaal (volgens de richtlijnen) is de frontspeakers iets verder uit elkaar en licht indraaien.
De rears voor optie 1 gaan en ook licht indraaien.

Optie 2 is volgens mij meer geschikt voor een 7.1 opstelling, waarbij je dan nog 2 extra speakers links en rechts van de bank plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
eSCe schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:22:
Wat lijkt jullie de optimale plaatsing van mijn surround speakers?
Ik zou ze hoog (tegen plafond) in de hoek of "optie 2" doen. Zodat je ook bij multi-channel-stereo een mooiere verdeling over de ruimte hebt.

Ik heb mijn rears in de eetkamer hangen; mijn eetkamer is naast de woonkamer en niet, zoals bij jou, achter de woonkamer. Da's grappig bij films, de helikopters komen dan uit de eetkamer (van links) in plaats van achter :-)

Gevolg van een compromis. Ik heb 5 full-range speakers, geen sub. Mijn 5.1 receiver heeft geen A/B-optie. En meer wilde ik er niet aan uitgeven. Ruim vier jaar in gebruik en nog geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-10 14:33
Bij optie twee hangen de speakers tegen de muur? Die zensors hebben een basreflex poort om de laagweergave te stimuleren. Als je de speakers tegen de muur hangt zullen ze aanzienlijk (hoorbaar) minder laag weergeven. Voor surround speakers maakt dat niet zo heel veel uit, maar goed om mee te nemen in je overweging.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Hulleman Tegen de muur creëert volgens mij een bult i.p.v een dip.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij optie 2 heb je nog wat aan de rears als je muziek luistert/tv kijkt als je aan de eettafel zit.

Bij optie 2 is de ruimte ook relatief vierkanter/rechthoekiger. wat iets beter zou kunnen klinken, en zoals eerder gezegd betere basis voor uitbreiding naar bv 7.1.

En ook zoals gezegd niet helemaal tegen de muur plakken, dat is echt zonde van de kwaliteiten van de speakers.

[ Voor 17% gewijzigd door enchion op 23-07-2017 23:27 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
De speakers achteraan staan op de Dali Connect Stands, hoog aan de muur monteren is helaas geen optie.
Ik denk dat het dus beter zal zijn om toch optie 1 te nemen aangezien ik geen multi stereo hoef, en de speakers sowieso op hun stands zullen staan. ook denk ik dat het geluid kan "vervormen" door de stoelen van de eettafel die ervoor staan?

alvast bedankt voor jullie inbreng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Zijn de muren aan weerszijden van de bank geen optie? Dat is ook beter voor een klassieke 5.1 setup volgens mij aangezien rears pas in beeld komen bij een 7.1 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
Malt007 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:41:
Zijn de muren aan weerszijden van de bank geen optie? Dat is ook beter voor een klassieke 5.1 setup volgens mij aangezien rears pas in beeld komen bij een 7.1 variant.
Je bedoelt dus echt midden in de kamer dan, in het verlengde van de scheidingsmuur? Staan de speakers dan niet te dicht bij de luisterpositie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
eSCe schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:49:
[...]

Je bedoelt dus echt midden in de kamer dan, in het verlengde van de scheidingsmuur? Staan de speakers dan niet te dicht bij de luisterpositie?
Ja op die scheidingsmuur en op dat stukje muur tussen het raam en de deur. Ze staan wel dichtbij maar niet te, aangezien het volume ingeregeld kan worden. Je zou het in ieder geval kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Bij 5.1 "moet" je ze inderdaad meer aan je zijkant hebben dan achter je.

Afbeeldingslocatie: https://www.audiogurus.com/learn/wp-content/uploads/2013/08/speaker-placement-5.1.jpg

Waarom probeer je gewoon niet alle mogelijkheden en dan beslissen ? :)

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eSCe schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:22:
.......
Mijn vriendin zou liefst optie 2 zien (speakers tegen achtermuur) wegens cosmetische redenen + speakers staan dan niet echt in de weg. :X Ik vraag me echter af of ik veel verschil zou merken in surround tegenover optie 1.
Wat lijkt jullie de optimale plaatsing van mijn surround speakers? Moet ik een bepaalde afstand houden van de zitpositie of maakt dit niet veel uit?
In optie 1 staat een speaker óp een standaard naast een openslaande deur.
Als je die deur vaak gebruikt dan zul je merken dat dat een slechte combi is, vroeg of laat zal de speaker inclusief standaard omdonderen. ;)

Alleen al daarom zou ik voor optie 2 kiezen waar de speakers zo te zien niemand in de weg staan.
Misschien is die plek suboptimaal, maar je moet ook praktisch blijven. :+
Verschil in positie kun je uiteraard ook proefondervindelijk uitproberen.

Het verschil in luisterafstand zal door de receiver bij een inregeling (zoals Audyssey) overigens netjes worden gecompenseerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2017 12:46 ]

Pagina: 1