Extern harde schijf doet raar

Pagina: 1
Acties:

• _Vincent
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik heb een 1 TB HHD extern harde schijf van Seagate, deze heeft mij de afgelopen jaren geholpen.
Toen ik hem net los kopelde van mijn desktop (zoals ik altijd doe) en hem wou aansluiten op mijn laptop is hij waarschijnlijk beschadigd denk ik!
Hij wordt door beide laptop en desktop herkend en krijgt de naam lokale harde schijf, maar deze kan niet geopend worden want dan krijg ik de foutmelding: "Locatie is niet beschibaar. F:\ is niet toegangkelijk. Bestand of map is beschadigd en onleesbaar."
Het lampje van de extern harde schijf brand WEL, en als je in windows verkenner kijkt knippert hij ook.
Hierdoor krijg het ik vermoeden dat het aan het kabeltje ligt (ik heb er hier helaas maar een van).

Is er iemand die heermee ervaring heeft of mij hiermee kan helpen?
Ik zou het erg op prijs stellen

[ Voor 14% gewijzigd door _Vincent op 22-07-2017 15:54 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:45

FreakNL

Well do ya punk?

Gemakkelijkste oplossing;

Nieuwe kopen en backup terugzetten.

Mediamarkt is nog open ;)

• _Vincent
Ik heb net een snoertje van iemand uit mijn straat geleend en het blijkt dus niet het snoertje te zijn :(
En een nieuwe schijf kopen heeft geen zin want daar staan mijn bestanden niet op!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-12-2025
Het idee van een externe harde schijf is toch juist dat het een backup is voor je bestanden?
Als je ze alleen op de harde schijf hebt staan...zo'n ding gaat natuurlijk een keer kapot.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:36

TommieW

Numa numa.

Staat de schijf wel in schijfbeheer?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Dat lijkt op corruptie van de schijf. Het is mogelijk dat de data nog te recupereren is (bijv. met GetDataBack) maar er zijn op dit moment geen garanties.

Zeker als een schijf al enkele jaren oud is begint het risico op falen toe te nemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• _Vincent
De schijf is te vinden in schijfbeheer met de status In orde

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:28

The GUI

ClickOps < DevOps

Ben je in de mogelijkheid om de schijf uit de behuizing te halen en op je moederbord rechtstreeks aan te sluiten? Het komt wel eens voor dat de kabels binen in de behuizing de problemen geven.

Zoemt of tikt de schijf? Dan is hij beschadigt.

[ Voor 1% gewijzigd door The GUI op 22-07-2017 18:37 . Reden: Typo ]

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• _Vincent
Hij maakt geen raar geluid, gewoon hetzelfde geluid als dat hij deed toen die wel werkte

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:19
Laatst heeft
code:
1
chkdsk F: /F /R /V /X
een vergelijkbaar probleem bij mij opgelost.

Wie weet helpt het je ^^, tevens ook geen garantie dat dit een probleem vind danwel het zonder dataverlies kan oplossen.

• _Vincent
eric.1 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:02:
Laatst heeft
code:
1
chkdsk F: /F /R /V /X
een vergelijkbaar probleem bij mij opgelost.

Wie weet helpt het je ^^, tevens ook geen garantie dat dit een probleem vind danwel het zonder dataverlies kan oplossen.
Dankje dankje dankje, dit heeft mijn disk en bestanden gered!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
_Vincent schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:53:
[...]

Top om te horen. Let wel op dat indien dit probleem uit het niets is ontstaan, dat dit wel een voorboden kan zijn dat je hdd aan vervanging toe is (maak dus een backup van de belangrijke bestanden^^).

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:45

BoAC

Memento mori

Bekijk ook de smart waardes van je schijf. Dat zijn de beste voorbodes voor problemen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
_Vincent schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:53:
[...]

En nu gelijk een backup gaan maken. Het is heel simpel: Iedere HDD gaat een keer kapot. Het kan 2 maanden zijn of 20 jaar, maar hij zal een keer kapot gaan. Dit nog los van het ding een keer goed laten vallen. Als je data belangrijk is hoort deze op minimaal 2 schijven te staan.

Verder vraag ik mij af of je de schijf iedere keer netjes veilig verwijderd voordat je de kabel er uit trekt. Het probleem wat je nu gehad hebt lijkt namelijk wel erg op dat je dit niet gedaan hebt.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
(jarig!)
Ik ga er van uit de de data sowieso op de harddisk van je PC staat en dat de externe schijf de backup is? Dan mag hij natuurlijk stuk gaan, in de wetenschap dat de kans dat de PC tegelijk stuk gaat vrij klein is. Wil je dat risico niet lopen, koop dan 2 externe schijven en gebruik ze beiden als backupdisk. Gescheiden bewaren (één bij schoonmoeders) en controleren of hij leesbaar is. Maar fijn dat je data er nog is!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
@Vincent: Als de oplossing van eric.1 werkte, was alleen de bestandstabel beschadigd.
Deze " oplossing" had je ook verder van huis kunnen brengen.
Maar ja, het is jouw data.

Waarschijnlijk verwijder jij je externe schijven/sticks niet/nooit veilig en gebeurt het je weer.
Je hebt pure mazzel dat het te repareren was, jouw situatie (geen backups van je data) en gedrag (externe media gewoon er uit trekken) vragen om problemen als je daar niets bewust en snel aan verandert.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:45

FreakNL

Well do ya punk?

_Vincent,

Laat dit een waarschuwing voor je zijn. Die schijf gaat een keer kapot. Misschien morgen, misschien over 3 jaar.

Denk na over je backup strategie.
Pagina: 1