Pc stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrisBe
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-08 00:12
Goedemiddag,

Op het moment staat de computer op een aparte kamer. Nu dat de computer naar de woonkamer gaat worden verplaatst is het de bedoeling om een neutralere kast (zonder lichtjes/window) en de computer stiller te krijgen.

Dus mijn vraag is, welke componenten zorgen voor het meeste geluid en waarmee kan ik ze vervangen. En welke kast raden jullie aan welke geen window heeft. Zonder natuurlijk in te boeten in koelprestaties.

Huidige setup van wat relevant kan zijn:
RM1000X
i7-5930k
H100i v2
1080 ARMOR 8G OC (x2 sli)
H440 New Edition (zwart)
Noctua NF-F12 Industrial PPC-3000 PWM (vervangen de standaard koelers h100i v2)
X99 Taichi 2011-3

Nu denk ik dat de meeste winst is te halen door een andere kast + de Noctua NF-F12 te vervangen. Vooral de Noctua NF-F12's zijn luidruchtig denk ik. Daarnaast denk ik dat er ook winst is te halen door stillere en betere ventilators bij de kast te kopen. Nu is het natuurlijk zo dat ik SLI draai en zou dit graag willen behouden, maar als dit echt heel veel zou schelen kan ik het altijd nog heroverwegen.

Ik heb nog geen idee wat mijn budget hiervoor wordt, maar ik hoop voor rond de 300 er wel uit te komen? Wat zijn jullie suggesties?

Beste antwoord (via TrisBe op 22-07-2017 20:57)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je budget is wat mij betreft te laag; afhankelijk van de huidige belasting van de PC, zou ik eerder denken om de GPU's op waterkoeling te gaan zetten en inderdaad de F12's eruit te gooien.

Maar om wat constructiefs te roepen; zoek een case waar al geluiddempend materiaal in zit zoals een Fractal Design R5 maar ongetwijfeld zijn er ook andere merken die een dergelijke setup meeleveren.

Qua fans kan je eens bedenken of de BQT Silent Wings wat voor je kunnen doen. Sowieso moet je eens inlezen in geluidsdruk in dB en CFM; je wil zo laag mogelijke dB bij zo hoog mogelijke CFM; hiermee verplaats je dus veel lucht bij zo laag mogelijke hoorbaar geluid.

Aangezien sommige cases al fans hebben, moet je dus wel bedenken hier meteen een verliespost op te bouwen; bijgeleverde fans waarschijnlijk de vuilnisbak in en nieuwe stille fans monteren.

Nou we het toch over monteren hebben; alles wat draait (fans, HDD's, etc) het liefst monteren met rubberen washers om nog meer trillingsoverdracht van A naar B te voorkomen.

Ook helpt het nu al erg om je PC eens goed door te lichten en powersaving-modes te bedenken. Sowieso zal bij ontzettend hard gamen de GPU's wel wat geluid produceren maar de rest van de tijd zou je je moederbord & OS zoveel mogelijk in powersaving moeten zetten. Grote kans dat ook de F12's gewoon zeeeer langzaam kunnen draaien en amper hoorbaar kunnen zijn als je rustig een PDF leest of op internet een beetje zit te browsen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
En wat heb je zelf gedaan om het stiller te krijgen?
Je hebt over je hardware gepraat en dan stop je!
Dus de hardware die je nu hebt, daar kun je niks wijzigen(zonder iets te kopen) om het stiller te krijgen, lijkt me sterk.

Noctua NF-F12, hoe heb je deze kunnen kopen, dit zijn f-16 motoren, kijk eens naar specificaties.
Koop hoogstens 1300 TPM toeren, en varieer de TPM via apart kast of via moederbord of via een handregelaar, in de hete zomer heb je meer toeren nodig.

Je kast, spuit/plak de raam dicht.

[ Voor 39% gewijzigd door jan99999 op 22-07-2017 17:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je budget is wat mij betreft te laag; afhankelijk van de huidige belasting van de PC, zou ik eerder denken om de GPU's op waterkoeling te gaan zetten en inderdaad de F12's eruit te gooien.

Maar om wat constructiefs te roepen; zoek een case waar al geluiddempend materiaal in zit zoals een Fractal Design R5 maar ongetwijfeld zijn er ook andere merken die een dergelijke setup meeleveren.

Qua fans kan je eens bedenken of de BQT Silent Wings wat voor je kunnen doen. Sowieso moet je eens inlezen in geluidsdruk in dB en CFM; je wil zo laag mogelijke dB bij zo hoog mogelijke CFM; hiermee verplaats je dus veel lucht bij zo laag mogelijke hoorbaar geluid.

Aangezien sommige cases al fans hebben, moet je dus wel bedenken hier meteen een verliespost op te bouwen; bijgeleverde fans waarschijnlijk de vuilnisbak in en nieuwe stille fans monteren.

Nou we het toch over monteren hebben; alles wat draait (fans, HDD's, etc) het liefst monteren met rubberen washers om nog meer trillingsoverdracht van A naar B te voorkomen.

Ook helpt het nu al erg om je PC eens goed door te lichten en powersaving-modes te bedenken. Sowieso zal bij ontzettend hard gamen de GPU's wel wat geluid produceren maar de rest van de tijd zou je je moederbord & OS zoveel mogelijk in powersaving moeten zetten. Grote kans dat ook de F12's gewoon zeeeer langzaam kunnen draaien en amper hoorbaar kunnen zijn als je rustig een PDF leest of op internet een beetje zit te browsen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Moet ie altijd stil zijn, dus ook met gamen ? Of is tijdens internetten stil ook genoeg ?

Die GPU's zullen met gamen vast een hoop herrie maken, maar als ze idle zijn moeten ze behoorlijk stil zijn. Mocht idle stilte genoeg zijn zou ik kijken naar de casefans en de fans op de waterkoeler. Koop dan goede stille fans en laat ze op 50% draaien, dat is heel erg stil.

Wil je dat de PC altijd heel stil, dus ook onder load, dan moet je naar custom waterkoeling toe. Wil je dat goed doen dan ben je makkelijk 800 euro verder.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 22-07-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:17
Zit er al een SSD in? Die maken 0 geluid, en worden óók minder warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrisBe
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-08 00:12
jan99999 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:49:
Noctua NF-F12, hoe heb je deze kunnen kopen, dit zijn f-16 motoren, kijk eens naar specificaties.
Koop hoogstens 1300 TPM toeren, en varieer de TPM via apart kast of via moederbord of via een handregelaar, in de hete zomer heb je meer toeren nodig.
Ben inderdaad al bezig geweest met de toerengetallen van de Noctua fans. Deze zijn veruit de grootste boosdoeners qua geluid. Maar zelfs op lagere toeren maken deze gewoon een herrie. Zal deze ook niet aanraadden of een tweede keer kopen. Bij aanschaf is er gekeken naar prestaties en was geluid een bijzaak en eigenlijk zo een beetje op deze Noctua's uitgekomen.

De computer compleet stil krijgen tijdens het gamen is niet het doel, het gaat er meer om dat als de computer aan staat met een paar browser tabs open dat je hem dan niet hoort zoemen zoals nu.

Ik zal mezelf eens verdiepen in de Fractal Design R5 en de BQT Silent Wings als vervangers voor de Noctua's (en zelf onderzoek doen aar CFM voor Db bij fans).

Dankjewel voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
snap het niet, knoop die fans gewoon direct op het mobo en stel in de bios een mooi fancurve of vergelijkbaar in. Zelfs de oem corsair sp120s zijn gewoon stil onder de 750rpm. qua kast is een fractal R5 inderdaad een mooi als je voor een stille kast wil gaan met goeie airflow voor je 1080s.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
TrisBe schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:57:
[...]
BQT Silent Wings als vervangers voor de Noctua's
Alle fans in mijn PC zijn Silent Wings PWM modellen. Op volle toeren niet echt heel stil. Op minder dan 50% van het maximale vermogen zo goed als onhoorbaar. Wanneer mijn PC idle is draaien meestal alleen de casefans en je moet je best doen om de PC te horen dan. Alleen wanneer er geen andere geluiden zijn kan je de PC een heel klein beetje horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Misschien een raar idee, maar zou dynamat demping niet helpen als je je kast er van binnen mee bekleed?
Ben je klaar voor een paar tientjes als het werkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Sinner schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:27:
Misschien een raar idee, maar zou dynamat demping niet helpen als je je kast er van binnen mee bekleed?
Ben je klaar voor een paar tientjes als het werkt. :P
De bron van het geluid aanpakken werkt veel beter dan het gevolg proberen te verminderen. Je hebt toch airflow in je kast nodig dus je kan een kast niet helemaal dicht maken. Pak de bron aan en het is opgelost.
Pagina: 1