Imac beelscherm werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 17:32
Hallo,

het beeldscherm van mn Imac werkt sinds vandaag niet meer. Ik hoorde getik en een rook brandlucht, heb toen gelijk de stekker eruit getrokken. Als ik nu de computer aanzet hoor ik wel het opstartmuziekje maar heb geen beeld. Heeft het zin om te proberen om n 2e beeldscherm er op aan te sluiten (moet dan n kabel kopen) om te kijken of ik nog bij mn gegevens kan? Ga hem uiteindelijk proberen te laten maken maar hoop niet dat ik dan al mn gegevens kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, niet meer aansluiten!

Waarschijnlijk is het slechts een DC-DC converter, backlight controller of misschien GPU power supply, maar hoe dan ook lijkt het me niet zo'n goed plan om je data risico te laten lopen terwijl er een onbekend defect in je Mac zit.

De harde schijf is vast nog wel te lezen, maar dan zal de iMac wel uit elkaar gehaald moeten worden. Dat is niet zo'n ramp, de glasplaat zit magnetisch op de behuizing, of met foamtape, en het paneel is met wat torx schroeven los te maken. Kwestie van 3-5 stekkers en het paneel kan er uit, waarna je toegang hebt tot de harde schijf. Die kan je dan het beste niet in een PC met Windows steken, want die zijn niet zo goed in alles wat niet-Microsoft is.

Al met al zal zoiets een uurtje in beslag nemen van uit elkaar halen tot harde schijf elektrisch meten om er achter te komen of je nog bij je data kan.

[ Voor 9% gewijzigd door johnkeates op 22-07-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
johnkeates schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:16:
Nee, niet meer aansluiten!

Waarschijnlijk is het slechts een DC-DC converter, backlight controller of misschien GPU power supply, maar hoe dan ook lijkt het me niet zo'n goed plan om je data risico te laten lopen terwijl er een onbekend defect in je Mac zit.

De harde schijf is vast nog wel te lezen, maar dan zal de iMac wel uit elkaar gehaald moeten worden. Dat is niet zo'n ramp, de glasplaat zit magnetisch op de behuizing, of met foamtape, en het paneel is met wat torx schroeven los te maken. Kwestie van 3-5 stekkers en het paneel kan er uit, waarna je toegang hebt tot de harde schijf. Die kan je dan het beste niet in een PC met Windows steken, want die zijn niet zo goed in alles wat niet-Microsoft is.
Dus als het probleem 1 van die 3 dingen is dan ben ik niet alles van mn harde schijf kwijt? Misschien idd beter om geen risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Hoe oud is imac? Dikke kans dat er een elco is doorgefikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
supersnathan94 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:59:
Hoe oud is imac? Dikke kans dat er een elco is doorgefikt.
Nieuw gekocht in 2013. is dat makkelijk te fixen? heb hem net weggebracht.

[ Voor 54% gewijzigd door superpolm op 22-07-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Oh nee dan niet. Gauw naar een APR of AASP brengen. Alles voor 2012 is wel eenvoudig te fixen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
supersnathan94 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:07:
Oh nee dan niet. Gauw naar een APR of AASP brengen. Alles voor 2012 is wel eenvoudig te fixen namelijk.
heb em net weggebracht. thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
Hoor net dat het moederboard vervangen moet worden. Heeft dit invloed op de harde schijf? heb deze vraag ook al aan de reparateur gevraagd, maar wacht nog op antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:04
Harde schijf van een iMac is los van het moederbord, zolang er geen schade is door een vonk zal de harde schijf met een beetje geluk zonder enkel probleem werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Standaardprocedure is wel dat de schijf gewist wordt en een schone macOS krijgt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hou al wel vast rekening met een forse factuur die je gaat krijgen. Logic boards van Apple, wat eigenlijk niet, zijn flink prijzig... En voor coulance moet je erg hard vechten, ook al is het een gunst van de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
nelizmastr schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:37:
Standaardprocedure is wel dat de schijf gewist wordt en een schone macOS krijgt.
heb aangegeven dat ik dat liever niet wil, dus hopelijk luisteren ze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

superpolm schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:37:
[...]

heb aangegeven dat ik dat liever niet wil, dus hopelijk luisteren ze :)
Je maakt niet regelmatig back-ups dus? })

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
nelizmastr schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:40:
[...]

Je maakt niet regelmatig back-ups dus? })
ja meestal wel, maar had nog een paar cryptocurrencies gekocht en daarvan had ik nog geen backup gemaakt. 8)7
Pagina: 1