Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Ik heb inmiddels meerdere offertes voor een aantal panelen op het dak ontvangen.
Door eventuele potentiële schaduw offreert iedereen wat anders en de geschatte opbrengsten verschillen ook behoorlijk.

Wellicht heeft hier iemand nog een briljante strategie of creatieve oplossing die misschien goed aansluit op mijn woning.

Voor mijn woning staan een aantal grote bomen (Ja ze horen in het bos maar de gemeente wilt niet luisteren :+). In de zomerdag ligt het dak van de woning van smorgens vroeg (dak ligt op paar graden na op zuid) tot savonds in de zon. Hier heb ik alleen last van een schaduw van de dakkapel.

Het platte dak naast de woning is een optie (grofweg 7,60*6,50), het pannendak (7,60 * 2,60) dat daaraan grenst hoort ook bij de woning. De pannendak rechts van de woning met de rode deuren eronder is een carport, ligt niet gunstig dus valt af.

Hieronder de situatie van bovenaf met ingetekende panelen van een van de aanbieders, deze oplossing is voor mijn gevoel dus niet juist. Ik denk dat de panelen op het platte dak erg laat zon pakken. De foto lijkt gemaakt in winterdag gezien de schaduw van de woning na 12:00, en je ziet op onderstaande foto schaduw van kale boomtakken over het plattedak trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m8wUqg0ojJqqyga5ByICTA6N/full.jpg

Voor twee weken terug heb ik een aantal foto's geschoten, ik heb de tijdstippen erbij vermeld. Na ongeveer 13:00 is de zon vrij van de bomen en blijven de daken in zon de rest van de dag ongehinderd in de zon.
Situatie gedurende de dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1WtnqDhdPgcbkkQQDFOqBQYi/full.jpg

Ik heb diverse aanbiedingen en inmiddels op aanraden van Auijtdehaag ook al contact met sun solar.

Adviezen die ik verkregen heb, sommige partijen hebben naast een scherpe aanbieding ook een zogenaamd premium paneel geoffreerd maar dan zit ik met prijzen van € 1,64 per wp (exclusief BTW), die heb ik gelijk genegeerd.

17x Can Solar 270 met Enphase micro omvormers, 4590wp geschatte opbrengt 2950kwh, € 1,35 per wp
16x Trinasolar 275, solaredge optimizers en omvormer, 4400wp, geschatte opbrengst 4111kwh, € 1,35 per wp
14x 8.33 eternity 280, solaredge optimizers en omvormer, 3990wp, geschatte opbrengst 3670kwh, €1,39 per wp
27x Solar Frontier 175, Hosola Bright + Hosola smart omvormers, 4725wp, geschatte opbrengst niet opgegeven. € 1,22 per wp.

Mijn eigen neiging na het inlezen via oa dit forum lag al bij de solar frontiers echter niemand bood ze aan dus via sun-s zelf opgevraagd. Alleen blijken er geen optimizers aan te kunnen en is het idee om deze in strings te leggen. Met twee omvormers, heb je twee dure apparaten die nog eens vervangen moeten worden, kapot kunnen gaan, etc. Op een of andere manier zegt mijn onderbuik gevoel ook dat dit niet optimaal is.

Doel is het opwekken van zeker 4000kwh + mogelijkheid tot uitbreiding.
In theorie kunnen de hierboven geschetste situaties allemaal op de pannen en is het platte dak nog vrij.
Ik verwacht op korte termijn een warmtepomp aan te schaffen dus dan zal de uitbreiding hoogstwaarschijnlijk niet lang op zich laten wachten :*)

Het virus begint nu al toe te slaan en er ligt zelfs nog niets op het dak }:O
Ik ben benieuwd of ik nog wat over het hoofd zie en wat jullie gedachte hierbij is.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01
Ik zou toch eerst met de gemeente in gesprek gaan of die twee kromme bomen niet weg kunnen. Eventueel zelf twee laag blijvende bomen terugplaatsen.

Het schaduwprobleem is dan weg en kan je met een normale stringomvormer uit de voeten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
In het kader ik roep eens wat geks: Als je een string omvormer gebruikt en je hebt schaduw, dan kost dat gauw 25% opbrengst op jaarbasis. Je hebt een mooi Noorddak zonder schaduw. Schakel over op simpele blauwe poly panelen zonder optimisers en gooi er een stuk of 10 op je noorddak. Heb je een low tech oplossing en kun je door. Er zijn meerdere goede omvormers met meerdere mppt's juist voor dit soort situaties.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• thefox154
drielp schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:57:
Ik zou toch eerst met de gemeente in gesprek gaan of die twee kromme bomen niet weg kunnen. Eventueel zelf twee laag blijvende bomen terugplaatsen.

Het schaduwprobleem is dan weg en kan je met een normale stringomvormer uit de voeten.
Dorpsaanzicht blah blah, de bomen staan precies op gemeente grond. ik heb al geprobeerd een stuk van de groenstrook te kopen, de bomen weg te krijgen. Ze te laten in-toppen maar tot op heden is alles niet succesvol...

Edit:
Sun-solar gaf me aan dat de SF175 niet met optimizers geinstalleerd kan worden.
Nu zit ik net in de webshop van Winkelman en ze bieden hier de SF175 aan met de P405 optimizer. Ze werken dan met 2 panelen per optimizer. Opzich zou dit misschien wel een mooie oplossing kunnen zijn denk ik?

[ Voor 21% gewijzigd door thefox154 op 23-07-2017 09:41 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
thefox154 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:04:
[...]
Edit:
Sun-solar gaf me aan dat de SF175 niet met optimizers geinstalleerd kan worden.
Nu zit ik net in de webshop van Winkelman en ze bieden hier de SF175 aan met de P405 optimizer. Ze werken dan met 2 panelen per optimizer. Opzich zou dit misschien wel een mooie oplossing kunnen zijn denk ik?
SF + P405, tja er komen steeds meer verhalen dat het toch niet de lekkerste combi is.
maar buiten die verhalen om, is het zoizo geen lekkere combi, of beter gezegd een onzinnige combi.
SF moet zoizo met parallel stringen worden aan gelegd en elke parallel string is zoizo al een bescherming tegen schaduw.
dus dubbel op is niet echt nodig.

ik zou eens naar deze oplossing kijken:
http://shop.winkelman-zon...et-maxim-integrated-.html
deze panelen zijn speciaal !
maxim-integrated betekend dat er een speciale chip in zit die per 20 cellen de mpp overneemt.
dus 3x een mpp per paneel. ;)
dit zou ook leuk moeten werken als je schaduw hebt en je kunt het gewoon aanleggen als een gewone string omvormer.
maar of het jouw oplossing is, dat weet ik nog niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@thefox154
begrijp wat het verschil is tussen serieel en parallel aansluiten van PV panelen. ;)

ik gebruik even SF omdat die panelen parallel haast wel moeten, maar iets anders kan soms ook.

een SF sluit je meestal 3 tot 4 keer serieel op een TL omvormer aan.
daar na maak je parallel stringen. (elke parallel string even veel serieel!)
vaak maak je maar max 4 stringen parallel op 1 mpp. (meer kan maar speciaal spul nodig.)

elke string die parallel is, die kan wat schaduw verwerken, en die hoeft niet de zelfde richting in te kijken.

ook is het niet vreemd om een 3kW tot 4kW omvormer te gebruiken met 2x een mpp.

een voorbeeld:
men nemen een 1 fase TL omvormer met 2x mpp. (zoals de Hosola Bright, b.v.)
mpp1: krijgt 4x parallel 3x serieel (dus 12 panelen).
dan kun je 1x een groep je links en 1x een groepje rechts van het dakkapel plaatsen.
1x een groepje op noord (doet het nog niet eens zo heel slecht.)
1x een groepje extra plat op het dakkapel.
mpp2: die vul je met iets anders op het platte dak.

het leuke van combineren van plat op het dakkapel en steiler op het huis zelf:
dan de steilere panelen het dan beter doen in de lente en herfst, en de platte het beter doen in de zomer.

het leuke van noord:
in de lente haal je vaak genoeg de STC waarde van de panelen, maar in de zomer een stuk minder vaak, dan heb je eerder de NOCT waarde. (warme panelen = minder W er uit)
in de zomer komen dan net lekker de noord paneeltjes de warme zuid paneeltjes helpen. ;)

hier zijn vele creatieve oplossingen en mogelijkheden op te verzinnen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thefox154
migjes schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:16:
@thefox154

hier zijn vele creatieve oplossingen en mogelijkheden op te verzinnen. ;)
Van die eerste techniek uit je vorige post had ik inderdaad nog nooit gehoord. Of het echt effectief is of marketing kan ik niet echt vinden tot op heden :+ De vraag wordt vaker gesteld zie ik. Alleen concrete antwoorden erop blijven uit... Dat zegt vaak genoeg.

Ik voel meer voor de SF panelen. Eigenlijk is de sun-s oplossing dan wel de meest passende.

Voor mijn beeldvorming zodat dat ik het goed begrepen heb
Door ze parallel te schakelen werkt als het ware 1 paneel niet of slecht met een kleine output mee wanneer hier schaduw opvalt. Even helemaal plat geslagen zodat ik het helder heb, stel er zijn 4 panelen van 100 in een string. 1 heeft schaduw en er blijft 300w over.

In theorie kan ik dan voor de woning een Hosola Bright 3000 pakken met dual mppt.
Hieraan koppel ik 16 panelen op mijn dak, 2 strings van 4 panelen per ingang (bij sf175 2800w, bij sf160 2560).
In de garage hang ik dan ook een zelfde hosola bright. Ook weer 16 panelen. Waarvan ik er bijvoorbeeld 10 op het pannendak neer leg. En 6 op het platte dak. Dan heb ik 2 strings van 5 panelen parallel en 2x3. De Hosola kan denk ik ook vervangen worden door de sma sb3000tl-21.

Beide worden op een andere fase in mijn meterkast aangesloten.
En wanneer ik zou willen uitbreiden kan er op de 3e fase ooit nog een keer een extra omvormer.

Correct me if i am wrong }:O

• migjes
thefox154 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:00:
[...]

Van die eerste techniek uit je vorige post had ik inderdaad nog nooit gehoord. Of het echt effectief is of marketing kan ik niet echt vinden tot op heden :+ De vraag wordt vaker gesteld zie ik. Alleen concrete antwoorden erop blijven uit... Dat zegt vaak genoeg.
geen marketing, maar gewoon oude werkende techniek.
ik gebruik het zelf ook, zo heb ik 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost.
de panelen leveren 35Vmpp en 5,5Ampp.
doordat het 7x serieel is, heb ik 7x35Vmpp=245Vmpp.
en doordat het 2x parallel is heb ik 2x5,5Ampp = 11Ampp
245V X 11 A = 2695W
Ik voel meer voor de SF panelen. Eigenlijk is de sun-s oplossing dan wel de meest passende.
tja ik ben niet zo een SF fanboy, ze presteren wel leuk als je naar de aantal kWh per Wp kijkt. (bijna 10% meer als veel gemiddelde panelen.)
maar het kost wel een ruime 15% minder Wp per m2 die je installeert.
en dan moet je kijken naar de prijs, een jaar geleden was dat goedkoper als mono, maar dat is niet meer.
ook zijn het kleine panelen die per stuk vast moeten worden gemaakt, en een bevestiging houd voor het zelfde geld een 300Wp vast of een 170Wp. etc... etc..

maar als ik naar je moeilijke dak kijk, dan zie ik ook wel dat het best een leuk paneel voor je kan zijn.
(maar ik zou nog verder kijken, ik denk dat je het beste hybride kunt gaan, op het huis SF en op de uit bouw mono/poly gebruiken of zo iets.)
Voor mijn beeldvorming zodat dat ik het goed begrepen heb
Door ze parallel te schakelen werkt als het ware 1 paneel niet of slecht met een kleine output mee wanneer hier schaduw opvalt. Even helemaal plat geslagen zodat ik het helder heb, stel er zijn 4 panelen van 100 in een string. 1 heeft schaduw en er blijft 300w over.
(dit klopt niet, is zwaar versimpelde uitleg, maar de moeilijke variant geeft ongeveer het zelfde.)
stel je hebt 2x4x170Wp op 1 mpp zitten die 100W per paneel leveren.
dus 2 stringen parallel met 4 panelen serieel.
1 paneel raakt volledig in de schaduw.
dan worden de 3 overige panelen uit gezet, maar de string die parallel zit gaat gewoon door.
je hebt dan geen 800W maar 400W.
(werkelijkheid is iets ingewikkelder, en dan kom je ergens tussen de 600W en de 700W uit.
maar ik hou het even simpel ;) )
In theorie kan ik dan voor de woning een Hosola Bright 3000 pakken met dual mppt.
Hieraan koppel ik 16 panelen op mijn dak, 2 strings van 4 panelen per ingang (bij sf175 2800w, bij sf160 2560).
In de garage hang ik dan ook een zelfde hosola bright. Ook weer 16 panelen. Waarvan ik er bijvoorbeeld 10 op het pannendak neer leg. En 6 op het platte dak. Dan heb ik 2 strings van 5 panelen parallel en 2x3. De Hosola kan denk ik ook vervangen worden door de sma sb3000tl-21.
de SMA kun je vervangen voor de hosola, maar er zijn wel kleine verschillen, maar dat later als je wat meer begrijpt van het systeem.

een hosola kan SF aan, maar pas op als je die 5x serieel doet, dan heb je 5x112Voc=560Voc.
dan moet je ook nog weten dat de Voc hoger is als het koud is buiten, en de Voc kan dan te hoog worden voor de hosola en dan start hij gewoon weg niet op, beveiliging max V. :-(
(de SMA heeft een flink hogere max, dus die start dan weer wel)
Beide worden op een andere fase in mijn meterkast aangesloten.
En wanneer ik zou willen uitbreiden kan er op de 3e fase ooit nog een keer een extra omvormer.
hoeft niet, het kan soms ook op 1 fase, maar als je 3x hebt, jep dan zou ik dat ook zo doen.
Correct me if i am wrong }:O
als ik kijk naar het platte dak van de uitbouw.
dan heb je daar de halve dag last van schaduw.
dus panelen die daar naar zuid kijken werken maar de helft van de tijd.
beter is om die panelen een kwartslag te draaien (of een 1/8 slag, moeilijk om precies te zeggen voor mij) zodat ze beter in de avond werken met minder uren schaduw.

panelen hoeven niet naar zuid te staan om hun max te leveren, maar het liefst wel zo veel mogenlijk uren het licht er zo recht mogenlijk op.

dan heb je ook nog het oost-west verhaal.
hier een voorbeeld dag van mijn dag.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat de panelen op oost en die op west niet tegelijk hun op behalen kun je flink meer Wp op een omvormer hangen.
ik heb nu dus 5660Wp op een 4000W omvormer (wat net weer op een 16A groep past). ;)
maar zelfs een 6000Wp zou met mijn dak wel kunnen. (heb ik het geld nog niet voor, maar plan al een 6300Wp of misschien meer. >:) )

dus oost-west is meer Wp als W omvormer, en dat bespaart flink in de kosten.
maar dat effect heb je ook als je panelen plat legt, die doen het beter in de zomer.
steiler doet het dan weer beter in de lente.

voor het gemak neem ik even een SMA3600TL-21 als voorbeeld.
mpp1 = ik moet wat gokken, maar ik zie 3 dakramen, dus ik gok dat je 3x170W SF vrij plat daar op kunt leggen.
dan zou je naast het dakkapel nog 2x3x170Wp doen, en heb je nog ruimte op die mpp voor 1x3x170Wp op noord.
mpp2 = 10x300Wp (vul het merk maar in, zolang het maar mono/poly is, met 6"cellen.)
die niet naar zuid maar gedraaid.
je hebt dan al 5000Wp op een 3600W omvormer, en dat is geen probleem. ;)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 19:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

thefox154 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:04:
[...]

Dorpsaanzicht blah blah, de bomen staan precies op gemeente grond. ik heb al geprobeerd een stuk van de groenstrook te kopen, de bomen weg te krijgen. Ze te laten in-toppen maar tot op heden is alles niet succesvol...
Op welke basis heb je een verzoek gedaan om ze te laten calibreren (ja, zo heet het volgens sommige).
Als je het eens op een boeg gooit van "derving woongenot door te weinig zonlicht".
Zoek eens wat jurisprudentie op https://uitspraken.rechtspraak.nl er zijn er best wel wat te vinden namelijk.
Volgens artikel 5:37 BW mag de eigenaar van een erf niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 6:162 BW onrechtmatig is, licht onthouden aan de eigenaar van een ander erf.
(die laatste zin is natuurlijk overgenomen uit een uitspraak, zo mooi kan ik het niet formuleren ;) )

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou gewoon lekker solar frontier nemen. daktuin erbij om de efficiency nog wat te verhogen.
perfect is het niet, maar heb je wel zonnepanelen redelijk uit het zicht en een wat minder opwarmend dak.

Nukezone FTW

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Ik zou TrinaSolar nemen, juiste optimizers, geen gedoe met SF en hoogst aantal WP / mogelijke opbrengst.
Zorg ervoor dat je schuine-huis-dak goed vol ligt. Want je schuur heeft ook nog schaduw van het huis.
Als dit allemaal ligt koop je volgend jaar een (goedkoop) setje op het noord-dak, want dan heeft het pv-virus toegeslagen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@wmeester
Een dak "vol" met schaduw heb je niks aan optimizers, dat is weggegooid (extra) geld.
Van schaduw maakt een optimizer geen zon.
Het voorkomt hooguit, dat een string van monopanelen niet indonderd in zijn geheel.

Dus lekker "geen" monopanelen nemen maar SF met korte strings. (van 3 of 4 panelen) op een goedkope chinese omvormer.
Die SF pieken harder met zon, dan een optimizer ooit goed kan maken....

Vind dit wel een leuk voorbeeld...:
https://pvoutput.org/comp...90&sid1=52714&dt=20170717
SF vs Optimizer

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
@enkelen hier zo.

leuk, je moet dit nemen, of dat, etc etc.
even helemaal vergetend dat of je nu wel of geen optimizers gebruikt er wel grenzen blijven. (minimum aantal wat vrij zicht moet hebben)
of dat mono of SF ook nog helemaal geen vraag stuk is.
dakmaten met mogelijkheden zijn niet bekend, dus wat het beste is doet er totaal nog niet aan toe.
het gaat tot nu toe alleen nog over de mogelijkheden en de trukjes die toe te passen zijn.
met welke sytemen, dat doet er nog niet toe. ;)

maar om aan deze onzin ook mee te doen.
deze moet je gebruiken:
http://shop.winkelman-zon...et-maxim-integrated-.html
dit is een speciaal paneel, dus elk paneel heeft 3x een ingebouwde mpp/optimizer.
https://www.maximintegrat...ustries/solar-energy.html
maar zoals elk systeem, alles heeft grenzen. 8)7

• thefox154
migjes schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:39:
@enkelen hier zo.

dakmaten met mogelijkheden zijn niet bekend, dus wat het beste is doet er totaal nog niet aan toe.
het gaat tot nu toe alleen nog over de mogelijkheden en de trukjes die toe te passen zijn.
met welke sytemen, dat doet er nog niet toe. ;)
Heel alert, helemaal vergeten in de startpost!! :X
Het plattedak is 6,5 x 7,6m (6,5 is bomen kant naar de pannen, 7,5 woning naar tuin). Pannendak is 7,60 x 2,6 hoog. Woning, dak hoogte 4,40m links van de kapel 3,6m. Rechts van de kapel 2,7m. Sunsolar gaf aan 19 SF panelen kwijt te kunnen, onder de dakkapel past precies een rij (even los van of het verstandig is, het kan :+).

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:59

BCC

drielp schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:57:
Gelukkig gaan gemeentes daar in vaak niet meer mee. De afgelopen jaren is er een werkelijke kaalslag in mijn wijk geweest. 50+ jaar oude bomen an-masse eruit getrokken voor een paar wattjes meer :'(.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 24-07-2017 20:28 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01
ollie1965 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:59:
[...]

Op welke basis heb je een verzoek gedaan om ze te laten calibreren (ja, zo heet het volgens sommige).
Als je het eens op een boeg gooit van "derving woongenot door te weinig zonlicht".
.....
Dat heet Kandelaberen. Wordt voornamelijk bij platanen gedaan. Is niet echt heel erg goed voor een boom, maar kan wel overlast beperken.
BCC schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:27:
[...]

Gelukkig gaan gemeentes daar in vaak niet meer mee. De afgelopen jaren is er een werkelijke kaalslag in mijn wijk geweest. 50+ jaar oude bomen an-masse eruit getrokken voor een paar wattjes meer :'(.
Was daar nog een andere reden voor dan meer wattjes?
Vaak worden bomen geruimd omdat ze een gevaar vormen voor hun omgeving. Bomen van >50 jaar oud kunnen van binnen uit wegrotten. Dit zie je pas als deze boom op je dak ligt. Maar dan is het wel wat te laat. Populieren zijn wat dat betreft erg berucht.
Grote bomen zoals bij de TS horen in een bos of park, niet in een woongebied. Zet daar laag blijvende bomen neer. De dakgoot hoogte is hoog zat.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 19:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

drielp schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 00:30:

Dat heet Kandelaberen. Wordt voornamelijk bij platanen gedaan. Is niet echt heel erg goed voor een boom, maar kan wel overlast beperken.
Dan is het of mijn gehoor geweest (50+ :) ) , of de persoon in kwestie (boom....) die het deed heeft zich vergist/versproken of wist niet waar hij het over had.
Overigens was het eindresultaat niet dat gene waar je naar verwijst (wist hij het dan bewust onbekwaam misschien niet?).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1