Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aqua-Life
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-05-2023
Goedemiddag beste mensen,

Graag zou ik jullie hulp & expertise vragen voor het volgende;

Recent zijn we overgestapt van analoge telefonie van kpn naar internet telefonie van Online. Daarnaast hebben we ook een internet abonnement bij Online.
Na het bericht dat we succesvol zijn overgestapt ben ik gaan proberen de FritzBox 7490 zodanig aan te sluiten en in te stellen dat we zowel internet als telefonie weer kunnen gebruiken.
De status nu is dat internet werkt. Echter geeft telefonie nog problemen. Als we ons nummer bellen krijgen we namelijk de melding dat het nummer niet in gebruik is. Ook uitgaande gesprekken werken niet. Nu weet ik niet wat je precies moet instellen / wijzigen in de FritzBox om telefonie werkend te krijgen.

Hoe heb ik de FritzBox aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0jbqgdekvbh1b.png

Hoe heb ik mijn FritzBox op dit moment ingesteld?
Instellingen die ik heb gedaan in de FritzBox om te proberen telefonie aan de praat te krijgen, zijn de volgende;

1) Een telefoonnummer registreren via de tab "Telephony" --> "Telephone numbers" --> "New Telephone number".
Dit zijn de instellingen die ik heb gebruikt naar veel zoeken op internet. Echter weet ik niet of dit juist is.

Enter here the login data you received from your Internet telephony provider.
Use Internet telephone number Checked
Telephony provider Other provider
Telephone Number for Registration* ons 10 cijferig telefoonnummer zonder landcode of speciale tekens
Internal Telephone Number in the FRITZ!Box* ons telefoonnumer zonder onze regio code
Display name leeg gelaten
Other Telephone Numbers

Account Information
User name Account e-mail adres van "mijn online"
Password Wachtwoord wat bij het account van "mijn online" hoort
Registrar sip.sipnl.net
Proxy server sip.sipnl.net
STUN server leeg gelaten

Telephone Number Format
Precede the number dialed with these prefix numerals:
Country code None
Area code With prefix (0**)
Relay outgoing emergency calls without prefixes Checked
Relay special rate numbers without prefixes Checked
Telephony provider with North American number plan (NANP) Unchecked
(international prefix 011 instead of 00)
Relay local telephone number in international telephone number format Unchecked
Suffix for Internet telephone numbers

Additional Settings
DTMF transmission Automatically
Suppress outgoing Caller ID (CLIR) CLIR via display name
Caller ID Disabled
Use telephone number for registration Checked
Provider supports call-back on busy (CCBS) in accordance with RFC 4235 Unchecked
Packet size in milliseconds in send direction 30
Always register via an Internet connection Checked
If your Internet provider reserves a separate Internet connection for your own telephone numbers, enable this option for any telephone numbers from another provider.
Provider supports MWI (RFC 3842) Checked
Provider does not support REGISTER-fetch Unchecked

Na het instellen van deze instellingen wordt de verbinding automatisch getest en dit verliep goed. Nu is er een groen bolletje zichtbaar bij dit telefoonnummer.
Echter, zoals gezegd, kunnen we nog altijd niet bellen. Wat ben ik vergeten, wat heb ik verkeerd ingesteld en wat moet ik nog doen?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Gr,
Dennis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Heb je al bij Telephony-devices (of zoiets) gekeken in je Fritzbox, of daar je telefoonnummer gekoppeld is aan een telefoonpoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aqua-Life
Dankje voor je reactie AtRi. Dit had ik inderdaad nog niet gecontroleerd. Deze koppeling was niet gemaakt.

Ik heb dit nu geprobeerd te koppelen, maar ik houd hetzelfde probleem. Ook heb ik geprobeerd de telefoon gewoon helemaal opnieuw te koppelen. Ik vraag me alleen af wat ik moet kiezen. Ik kan namelijk bij het koppelen van een telefoon kiezen uit 4 opties.

Analog telephone (Poort FON 1 en FON2)
ISDN telephone (Poort FON S0)
Cordless DECT telephone
LAN/WLAN (IP Telephone)

Nu weet ik niet zeker wat ik moet kiezen. Mijn eerste gedachte gaat naar de ISDN poort.
Als ik echter het DECT station daarop aansluit werkt het DECT station niet en zegt het dat het niet is aangesloten. Als ik dit DECT station in een analoge poort doe geeft het DECT station geen melding. (In beide gevallen kan ik niet bellen of gebeld worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:36
Is dit zo moeilijk? Je hebt de telefoon aangesloten op poort FON 2 van de Fritz!Box (zoals aangegeven in het schema van je oorspronkelijke message). Dus?

ISDN is het zeker niet, want dan zou je dat van KPN hebben gekregen.
Je schema laat een met kabel aangesloten telefoon zien, dus "Cordless DECT" is het ook niet.
En een IP-telefoon is het denk ik ook niet, dan zou er een RJ-45 aansluiting op de telefoon zelf moeten zijn, met een manier om op de telefoon de SIP-gegevens enz in te voeren.

P.S. Niet vergeten om op "Apply" te drukken als je instellingen hebt veranderd op de Fritz!Box, eventueel modem daarna nog een keer herstarten.

[ Voor 12% gewijzigd door hkoster1 op 23-07-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Ik neem aan dat je dect station gewoon analoog is, dan zou ik hem aansluiten op fon 1 en dus ook in je Fritzbox die koppeling maken. Is op je dect station je handset wel gekoppeld aan het basis-station? Eventueel kan je ook nog (om het ingewikkeld te maken) een dect -handset verbinding laten maken met de cordless-dect vd de Fritzbox.

[ Voor 0% gewijzigd door AtRi op 23-07-2017 14:55 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Om het nog wat ingewikkelder te maken: de Fritz!Box heeft zelf een heel goed DECT basisstation aan board. Je kunt dus stroom besparen door niet een eigen DECT basisstation aan een van de poorten FON 1 of 2 aan te sluiten.

Maar wat je ook doet, het zou moeten werken op de manier die ik al aangaaf.

Ik had nog een oud apart DECT basisstation + telefoons liggen, en heb dat net even voor je gecheckt op mijn eigen Fritz!Box 7490.

[ Voor 32% gewijzigd door hkoster1 op 23-07-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aqua-Life
Als je er geen verstand van hebt is dit inderdaad moeilijk ja.

Ik heb het dect station aangesloten op fon 1 en via de fritzbox het ingestelde telefoonnummer gekoppeld aan deze 'device' op poort 1. Nog steeds werkt het niet.

Aan de instelling van het dect station zelf heb ik niets gewijzigd. Dit heeft in het verleden altijd goed gewerkt.

Bij bellen naar het nummer wordt gezegd 'dit nummer is niet in gebruik'. Bij uitgaand bellen wordt gezegd 'account number not valid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gebruik je wel de juiste login-gegevens? Toen ik nog klant was bij Online heb die uit de HG655d weten te halen. De gebruikersnaam was mijn telefoonnummer en het wachtwoord was iets compleet anders dan waarmee je normaal inlogt op Online.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
@Aqua-Life Je probleem is dat je niet alles vertelt: de figuur van je aansluiting laat een gewoon bedraad telefoontoestel zien, maar dat is dus in werkelijkheid een DECT station waarvan je de instellingen niet hebt aangepast, want "dit heeft in het verleden altijd goed gewerkt".
Ik denk dat dat het probleem is, want het "groene bolletje" geeft aan dat er verbinding is met de SIP-server, en de Fon 1 aansluiting spreekt voor zichzelf. Ga eens na of het telefoonnummer in de instellingen van het DECT-station nog steeds juist is: lokaal nummer of volledige 10-cijferige nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aqua-Life
Begrijp ik. De illustratie komt uit het boekje en het was mijn bedoeling om de algemene opstelling aan te geven. We hebben zowel een DECT station als een bedrade telefoon. Beide opties werken niet als ik het op poort FON 1 aansluit zonder dat ik de rest van de stappen die we al doorlopen hebben weer gewijzigd heb.

Als ultieme test heb ik de meegeleverde "HG655d" aangesloten, want volgens online zou deze moeten werken. Hetzelfde probleem treedt dan op, dus ik vraag me af of het wel aan de specifieke instellingen van de FritsBox ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
@Aqua-Life Mmm... ik houd wel van een puzzel. Heb je de nieuwste firmware in de Fritz!Box 7490? Ik had dat zelf nog niet, maar inmiddels wel.
Ik zal morgen nog eens met mijn eigen FB7490 de test herhalen. Stay tuned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
@Aqua-LifeJa, ook met de laatste firmware lukt het instellen van de Fritz!Box 7490 voor gebruik met een eigen DECT-station. De volgende punten zijn echter belangrijk:

1. Stel je telefoonnummer in op de FB7490 met de gegevens van je telefoonaanbieder - de status moet groen zijn (het "groene bolletje"). Dit had je al goed gedaan, maar ik zou toch nog nalopen of er automatische voorvoegsels zijn of niet (ik raad aan om geen voorvoegsels te gebruiken, maar dat is een kwestie van smaak).

2. DECT op de FB7490 moet uitstaan, want je gebruikt je eigen DECT-station.

3. Je eigen DECT-station aansluiten op poort FON1 en op de analoge invoer voor je eigen DECT-station. In mijn geval had ik een GigaSet N300A IP station dat ook een RJ-45 LAN-aansluiting had; die moest ik dus niet gebruiken.

4. Onder Telephony Devices horen nu geen actieve aansluitingen te staan. Configure New Device en kies dan op achtereenvolgende pagina's voor:

- FON1 (analog telephone) en geef eventueel onder punt 3. een eigen naam.
- Gaat de analoge telefoon over? Een telefoon aangesloten op je eigen DECT-station moet nu over gaan. Zo niet dan eerst dit oplossen - handleiding van het DECT-station raadplegen.
- Als de telefoon over ging, dan op de volgende pagina je eigen 10-cijferige nummer invoeren.
- Accept all calls (als dit het enige nummer is dan is de keuze voor uitgaande gesprekken al gemaakt).
- Niet vergeten: Apply.

Met een DECT-telefoon aangemeld op mijn eigen GigaSet N300A IP DECT-station kon ik wel gebeld worden (vanaf mijn iPhone), maar omgekeerd kon ik niet bellen. Dat ligt in zo'n geval aan de instellingen van het eigen DECT-station ook al had dat eerder met een andere telefoonaanbieder perfect gewerkt.

Even terzijde: toen de rockband klaar was voor de opname gaf de technicus in de studio hen nog even de gelegenheid om hun gitaren te stemmen. Stemmen? Daar begonnen ze niet aan, dat was immers in de fabriek afgesteld en had altijd perfect gewerkt...

Niet dus. Ik moest mijn eigen DECT-station even instellen zodat ook uitgaande gesprekken over de "fixed line" gingen voor alle aangesloten handsets. Toen werkte alles perfect. Dat zou bij jou ook de oplossing kunnen; of dat voorvoegsel-gedoe.

Succes!

P.S. En nu ga ik alles weer instellen om gebruik te maken van het ingebouwde DECT-station van de FB7490. Dat bespaart stroom, levert een extra vrij stopcontact op, en ook mijn Fritz!Fon M2 handsets werken er beter mee samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aqua-Life
Super bedankt voor je hulp tot nu toe!! We zijn een stapje verder gekomen.

Ik heb voor de zekerheid Online gebeld, omdat telefonie ook niet bleek te werken met de door Online meegeleverde modem/router. Bleek dat ze iets niet goed hadden gedaan met het omzetten / activeren van het pakket. Nu heb ik gecontroleerd of we überhaupt kunnen bellen door de meegeleverde Zyxell van Online aan te sluiten. Met die aansluiting kunnen we inderdaad bellen, gebeld worden en internetten. Dus de techniek erachter werkt nu!

Wat heb ik nu gedaan?
De FritzBox opnieuw aangesloten zoals eerder beschreven en jou stappen uit je laatste post doorgenomen. Het resultaat is nu als volgt:

Bij het instellen van het telefoonnummer wordt aan het einde een check uitgevoerd. Deze check is geslaagd en er wordt vermeld dat het telefoonnummer werkt. Tevens is wederom een groen bolletje te zien. Ook kan ik nu weer in de historie van de FritzBox terugzien welke nummers allemaal gebeld hebben en gebeld zijn.

Op het moment dat ik nu naar ons nummer toe bel krijg ik DIRECT de voicemail. Dit is nooit eerder geweest. Het telefoonnummer wat wordt opgenoemd in de voicemail is 0031*********. Dus de landcode met 9 cijferig telefoonnummer erachteraan. Als ik inlog op de FritzBox kan ik niet terugzien dat er gebeld is naar ons nummer. Tevens is het antwoordapparaat niet geactiveerd in de FritzBox instellingen.
Ik heb geprobeerd een voicemail bericht achter te laten om te zien of ik dit ergens terug zou krijgen, maar ik heb deze tot op heden nog nergens terug kunnen vinden.

Op het moment dat ik ga bellen vanaf een van de aangesloten telefoons van het DECT station wordt wederom gezegd "This account number is not valid". Deze melding wordt ook gesproken indien ik in plaats van het DECT station de vaste telefoon aansluit op poort FON1. Ik heb nog geen tijd gehad om de instellingen van het DECT station door te nemen, vandaar dat ik dit ook even heb getest met de vaste telefoon om uit te sluiten dat het hier aan zou kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Probeer het automatisch gebruik van voorvoegsels op de Fritz!Box eens uit te zetten.
Verder kun je je telefonie-instellingen bij Online eens nalopen.
Anders een slim buurjongetje eens vragen om alles in te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 15:37
Aqua-Life schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 13:42:
Goedemiddag beste mensen,

Graag zou ik jullie hulp & expertise vragen voor het volgende;

Recent zijn we overgestapt van analoge telefonie van kpn naar internet telefonie van Online. Daarnaast hebben we ook een internet abonnement bij Online.
Oud topic, maar ik vraag mij af hoe jij internet aan het werk heb gekregen?
Ik heb de FritzBox aangesloten zoals op het plaatje. (geen telefonie)
Vanuit de muur wel een adapter (geloof rj10-rj45).

Als ik de fritzbox instellingen bekijk kan je bij online monitor zien dat er een verbinding is (gemeten snelheden etc), maar internet doet het gewoon niet.
Pagina: 1