FOP 32-1 Mod [van 60 naar 80mm]

Pagina: 1
Acties:

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:40
Ik wil binnenkort mijn FOP 32-1 maar eens gaan modden 't schijnt dat je hierop heel makkelijk een 80mm van kan vastzetten (gewoon met die clipjes) ipv de standaard 60mm.

Ik wil graag wat minder herrie, want met 36db vind ik 'm toch nog aardig lawaaig :(
Wat minder RPM, want door die 4600 RPM (volgens MbM) staat m'n kastje nogal te trillen.
En toch dezelfde of meer CFM.

Nou, 't lijkt bijna onmogelijk zou je zeggen maar dat valt goed mee. Bij Breetcomputers hebben ze een paar mooie fans.
Nu zit er dus op (standaard):

Afbeeldingslocatie: http://www.breetcomputers.nl/Pics/1260257.jpg (wel met globalwin labeltje..)
specs:

YS-Tech FD1260257B-2A

Afmeting: 60*60*25mm
Spanning: 12VDC
Opgenomen vermogen: 2,16Watt
RPM: 4200 +/- 15%
Luchtverplaatsing: 25,9CFM
Geluid: 36dB(A)

Nu hebben ze bij breetcomputers dus ook 80mm YStech fans, er zijn er 2 die mij wel interessant lijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.breetcomputers.nl/Pics/1281253.jpg
YS-Tech FD1281253B-2A

Afmeting: 80*80*25mm
Opgenomen vermogen: 1,20Watt
RPM: 2000 +/- 15%
Luchtverplaatsing: 30CFM
Geluid: 23dB(A)

Die voldoet in ieder geval dus wel al aan mijn eisen, minder RPM, minder herrie, meer CFM :P
Maar ik vraag me af of een 80mm fan op een 60mm heatsinkje wel maximaal kan presteren...

Ook hebben ze deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.breetcomputers.nl/Pics/1281255.jpg
YS-Tech FD1281255B-2A

Afmeting: 80*80*25mm
Opgenomen vermogen: 1,92Watt
RPM: 2500 +/- 15%
Luchtverplaatsing: 38,3CFM
Geluid: 29dB(A)

Een stuk meer CFM, zou je dat goed merken bij de koeling?? word ie daar echt veel koeler door? of gaat die lucht er allemaal langs eigenlijk..? de as van zo'n fan is ook groter dan die van een 60mm dus er zal wel wat verloren gaan.

Nou ja, denken jullie dat die 1e fan (die stille) voldoende is? en netzogoed, liefst beter presteerd dan m'n huidige? 23db is wel erg lekker stil :)

ze kosten trouwens bijde fl 30... :)
Mischien bestel ik ze gewoon alle2 en gebruik ik er 1 als casefan.. maar dan nog, welke kun je dan 't beste op de heatsink zetten en welke in de kast?

Verwijderd

ze zijn alleszinds veel stiller .....

Verwijderd

80 zowieso in de kast. Maar ehm, ik heb dit al geprobeerd en t scheelt 4 graden ofzow. Ik ben geen fan van mn FOP32, ding koelt niet best. Komt delta60hp op, dan nog es kijken

• Xtuv
Op zaterdag 07 juli 2001 16:49 schreef real_raichu70 het volgende:
ze zijn alleszinds veel stiller .....
Ja, en zonder fan is 't nog stiller ;) |:(
Maar geef even je mening... is die stilste voldoende denk je? hoe zou jij 't doen enz...

Verwijderd

Ik zou zeggen probeer het eens uit? Als je ze toch alle 2 wil kopen, dan kun je proberen welke temp je met beide haalt....

• Xtuv
Op zaterdag 07 juli 2001 16:51 schreef rAvers het volgende:
Ik zou zeggen probeer het eens uit? Als je ze toch alle 2 wil kopen, dan kun je proberen welke temp je met beide haalt....
Zit wat in ;)
Maar 't is nog maar te bezien of ik ze alletwee koop.. hangt van m'n $$$ af :D

• Xtuv
Op zaterdag 07 juli 2001 16:50 schreef neographikal het volgende:
80 zowieso in de kast. Maar ehm, ik heb dit al geprobeerd en t scheelt 4 graden ofzow. Ik ben geen fan van mn FOP32, ding koelt niet best. Komt delta60hp op, dan nog es kijken
't gaat wel om 2 80mm fans hé!!

Verwijderd

Op zaterdag 07 juli 2001 16:50 schreef neographikal het volgende:
Met delta hp ding is het gelijk een FOP38 :)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Neem de sterkste fan.
Ik heb hiero een 92mm Sunon met iets van 36DbA eb ik vind het echt wel stil hoor.

Die onderste dus. Zorg dat je ongeveer 40CFM uit je 80mm fan haalt (dan kan je hem ook nog op 7v schakelen, zonder dat je proc te heet word)

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54
Je kan er wel zo een 80 mm fan op drukken, maar de efficientie is dan waardeloos omdat de meeste lucht dan gewoon langs de heatsink geblazen word.

Je kan beter een converter maken (of kopen en dan modden, want de converters die er zijn passen niet op de FOP serie door de clipbevestiging van de fan).

Ik heb zelf ook al eens een converter gemaakt van een plaatje alu met een gat erin van 60 mm, en dan daaronder een fanhuis bevestigen zodat de clip hem kan pakken, maar de vlakke plaat alu gaf zoveel weerstand dat de lucht tussen de fanbehuizing en de vinnen weer naar boven kwam ;(

Je moet dus een soort trechter zien te maken.

• Xtuv
Op zondag 08 juli 2001 12:54 schreef Goingin het volgende:
Je kan er wel zo een 80 mm fan op drukken, maar de efficientie is dan waardeloos omdat de meeste lucht dan gewoon langs de heatsink geblazen word.

Je kan beter een converter maken (of kopen en dan modden, want de converters die er zijn passen niet op de FOP serie door de clipbevestiging van de fan).

Ik heb zelf ook al eens een converter gemaakt van een plaatje alu met een gat erin van 60 mm, en dan daaronder een fanhuis bevestigen zodat de clip hem kan pakken, maar de vlakke plaat alu gaf zoveel weerstand dat de lucht tussen de fanbehuizing en de vinnen weer naar boven kwam ;(

Je moet dus een soort trechter zien te maken.
Kaik, daar heb ik wat aan... maar ik wou 't nogwel simpel houden :P dus niet meteen met trechters enzo ;( vooral niet als je die zelf moet maken...
Maar als ik er een 40CFM fan opzet koelt ie dan _Minder_ goed als de huidige?
Er gaat wel 'n boel langs maar toch.. die van nu is maar 26CFM dus die 80mm is bijna 2x zoveel. 't scheelt iig een boel herrie en trillingen... 't is niet erg als ie niet beter koelt ofzo, als het maar ongeveer hetzelfde is.

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Interessante topic! Houd het even levendig, want mijn FOP32-I koelt ook niet echt geweldig :(

Zelf zit ik er ook al een tijdje aan te denken om maar gewoon een 80mm, met converter, te monteren...dat wordt weer :Y)

Goedluck, P.

• Xtuv
Ik kwam trouwens op 't id van een website ofzo.. al lang geleden dat ik dat gezien had dus die link weet ik niet meer :(
Daar hadden ze gewoon een 80mm erop geklemd.. volgens mij was 't daar wel een verbetering, maarja, dat weet ik niet zeker voordat 'k dat gezien heb. Dus als iemand die link weet :)

• HitmanWVU
  • Laatst online: 04-08-2025
Je kan ook gewoon een delta hp halen met 8000 rpm :) deze heeft meestal meer cfm dan een 80 mm casefan

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Op zondag 08 juli 2001 14:13 schreef HitmanWVU het volgende:
Je kan ook gewoon een delta hp halen met 8000 rpm :) deze heeft meestal meer cfm dan een 80 mm casefan
niet alleen meer cfm. het aantal DB gaan ook redelijk hard omhoog en dat is nu net wat ie niet wil...

• Xtuv
Op zondag 08 juli 2001 14:13 schreef HitmanWVU het volgende:
Ja lekker 50DB :( :(
lees ff de topic voordat je zo'n reply plaatst.

• Tinman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 08:58
Hey XTuv heb je die 80mm koeler al gemonteerd??

wat zijn de resultaten?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:16
van een stukkie cola fles kun je een helemooie trechter maken.... heb ik hiero ook gedaan... fan op stuk fles plakken.. en stuk fles op heatsink plakken ( gewoon met lijm... ) niet proffesioneel.. wel goedkoop

https://wren.co/join/Devian

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 18:18

Mathizsias

Drizzt

Op zaterdag 01 september 2001 20:23 schreef skinhead het volgende:
van een stukkie cola fles kun je een helemooie trechter maken.... heb ik hiero ook gedaan... fan op stuk fles plakken.. en stuk fles op heatsink plakken ( gewoon met lijm... ) niet proffesioneel.. wel goedkoop
Pics !!!??? :P

• Xtuv
Op zaterdag 01 september 2001 20:11 schreef Iron Mike het volgende:
Hey XTuv heb je die 80mm koeler al gemonteerd??

wat zijn de resultaten?
Nope nog niet gedaan :+
'k heb altijd leuke ideen maarja... de uitvoering :( :P
* Xtuv moet eerst koelers kopen..
Pagina: 1